Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Od prvého orbitálneho testu Starship neprebehli ani dva týždne a Elon Musk sa prostredníctvom sociálnej siete Twitter podelil o kľúčové detaily, ktoré tento test sprevádzali.

Ako informuje CNBC, niektoré z týchto udalostí sú skutočne prekvapivé a zdá sa, že je Starship oveľa pevnejšia, ako sa predpokladalo.

Nevedeli ju odpáliť

Vo vysielaní na službe Twitter Spaces Musk vysvetlil, čo všetko už firma o zlyhaní Starship vie a vyvrátil aj teóriu o tom, ako mohlo dôjsť k znefunkčneniu motorov na začiatku letu. Kvôli zničeniu podložia odpaľovacej rampy a lietajúcim kusom železobetónu si mnohí mysleli, že mohli za problémy s motormi Raptor pri štarte práve tieto úlomky.

Musk však objasnil, že tieto motory nefungovali už od začiatku štartu a to v počte 3 z celkového počtu 33. Prvý stupeň Super Heavy tak poháňalo len 30 raketových motorov Raptor, čo bolo absolútne minimum na odlepenie sa od rampy a aj preto sme mohli pozorovať čiastočný náklon a posun do strany, ktorý spôsobila nerovnováha ťahu.

Obzvlášť prekvapivým zistením je však to, že systém automatického ukončenia letu, ktorý pozostáva zo samostatných systémov a výbušnín zodpovedných za zneškodnenie rakety, nebol ani zďaleka dostatočne silný na to, aby Starship zničil. Na zaúčinkovanie podľa Muska potreboval tento systém až 40 sekúnd, čo podľa neho musí firma v budúcnosti doriešiť z hľadiska bezpečnosti.

S podkladom pochybili

Najdôležitejšie bolo, aby sa raketa dostala z odpaľovacej rampy a nezničila ju. Tá je totiž považovaná za nultý stupeň, ktorého konštrukcia bola drahá a časovo náročná. K zničeniu tejto rampy a veže síce nedošlo, avšak obrovský kráter pod ňou je rozhodne vážnym problémom, ktorým sa musí firma zaoberať. Musk sa pritom ešte v roku 2020 nechal počuť, že nepoužijú typický kanál na usmernenie plameňov a tlmenie ich sily veľkými množstvami vody, známym ako deflektor spalín. Dodal, že sa možno toto rozhodnutie ukáže ako chybné.

Prídu lepšie štíty motorov

Okrem troch motorov, ktoré raketa stratila hneď na začiatku, došlo k výbuchu približne 27 sekúnd po štarte. Nielenže tým raketa stratila ďalšiu časť pohonu, ale navyše došlo k narušeniu tepelných štítov niekoľkých ďalších motorov. K tomu najhoršiemu však došlo až 85 sekúnd po štarte, keď raketa stratila možnosť ovládania smeru ťahu.

SpaceX

Kvôli tomu viac nebolo možné raketu ovládať a začala sa točiť, pričom k príkazu oddeliť druhý stupeň nikdy nedošlo. Podľa Muska je však nesmierne dôležité, že raketa prežila moment maximálneho aerodynamického zaťaženia a podarilo sa tak overiť jej konštrukčnú integritu. Problémom tak ostáva nielen spoľahlivosť motorov, ale tiež sila výbušnín na zničenie rakety v prípade problémov.

Musk tiež podotkol, že zničenie podkladového betónu skutočne neočakávali a jednou z možností je, že došlo k stlačeniu piesku pod ním, následkom čoho bol umožnený jeho ohyb, prasknutie a následné zničenie. Elon Musk naďalej verí, že bude rampa pripravená už o 6 až 8 mesiacov a Starship na 80 % poletí ešte v tomto roku, čo je skromnejší predpoklad, než pôvodné dva mesiace, píše portál SpaceNews.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú