Francúzsky startup Transition-One vyvinul technológiu, pomocou ktorej dokáže premeniť staré dieselové autá na elektromobily. Cena prerábky je iba pár tisíc €, píše Bloomberg.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Transition-One je francúzsky startup, ktorý ponúka elektromobily ľudom bez toho, aby ich vyrábal. Vyvinul totiž technológiu, pomocou ktorá do starších modelov dieselových vozidiel pridáva elektrický motor, batérie a pripojenú palubnú dosku. Napriek tomu, že nejde o žiadnu prelomovú technologickú novinku, Transition-One dúfa, že sa táto myšlienka u ľudí uchytí a ponúkne cenovo dostupnejšiu alternatívu pre niektoré z najpopulárnejších modelov áut v Európe.

Medzi prvé prerábané modely totiž budú patriť Renault Twingo II, Fiat 500, Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo a Volkswagen Polo, ktoré v súčasnosti brázdia ulice mnohých európskych miest.

Len zlomok ceny nového elektromobilu

Cena montáže elektromotora je 8 500 €, ale s vládnymi dotáciami vo Francúzsku za ňu zaplatíš iba 5 000 €. „Predávam ľuďom, ktorí si nemôžu dovoliť úplne nový elektrický automobil za 20 000 €. Najpredávanejšie modely v Európe premieňame elektrické autá.“, uviedol zakladateľ Aymeric Libeau počas rozhovoru v svojom prvom prototype, Renault Twingo II z roku 2009 s elektrickým dojazdom 180 km. Na porovnanie, elektrický model Renault Zoe má 290 kilogramovú batériu a dojazd 210 km, ale jeho cena začína na približne 23 000 € bez batérie.

V prototype sú namontované tri batérie vpredu a dve v tom, čo bývalo benzínovou nádržou. Celé balenie zakúpené u predajcu dielov od spoločnosti Tesla váži 120 kilogramov. Prerábka trvá menej ako jeden deň, pričom pôvodná radiaca páka a prevodovka zostáva a nabíjací port sa umiestňuje do zástrčky za otvorom palivovej nádrže, píše Digital Trends.

Zobraziť celú galériu (4)
Priestor na batériu / Zdroj: Twitter / @gecko39

Problémom je dojadz a chybovosť

Prístup startupu si však našiel aj svojich odporcov, ktorí poukazujú hlavne na skrátenie dojazdu prerábaných modelov. Profesor automobilovej techniky na Technickej univerzite v Mníchove, Markus Lienkamp, tiež poukazuje na riziko chybovosti prerábaných áut a ťažkosti so získaním schválení od regulačných úradov. Libeau pracoval na technológii 2 roky a testoval túto metódu prerábky na francúzskej obchodnej škole. Očakáva, že získa 6 miliónov eur na výstavbu továrne, ktorá by v budúcom roku bola schopná prerobiť až 4000 vozidiel.

Zobraziť celú galériu (4)
Zakladateľ startupu Aymeric Libeau / Zdroj: Twitter / @gecko39

Predobjednávky už v septembri

Generálny riaditeľ Groupe PSA, Carlos Tavares, nazval túto myšlienku skvelou, ale upozorňuje, že veľké spoločnosti potrebujú pred vydaním sa touto cestou celosvetové nariadenia o emisiách a bezpečnosti. Rastúci počet miest totiž zakázal staršie dieselové autá po tom, čo škandál Volkswagenu z roku 2015 podnietil prísnejšiu kontrolu emisií.

V priebehu nasledujúceho desaťročia sa tiež očakáva, že mnoho ďalších európskych miest úplne obmedzí prístup spaľovacím vozidlám. Libeau však očakáva schválenie programu už do konca tohto roka a v septembri začne s predobjednávkami na testovanie dopytu.