Aktualizované 16. január 2025:

Rok 2024 bol pre automobilku Stellantis a jej značky skutočne náročný. Situácia napokon dospela do bodu, že generálny riaditeľ Carlos Tavares nakoniec odstúpil z funkcie. V USA boli najväčšie problémy zaznamenané v predajoch značiek Jeep, Ram a Dodge, no jednoznačne najväčšiu ranu utrpela Maserati.

Ako uvádza magazín Autocar, predaje Maserati za rok 2024 klesli o viac ako 50 %. Príjmy značky zaznamenali rovnaký pokles a výroba elektrických vozidiel tejto luxusnej automobilky zostáva pozastavená. Do tejto nepriaznivej situácie bol v októbri 2024 menovaný nový generálny riaditeľ Santo Ficili, Ten stojí pred obrovskou výzvou, a to nielen zastaviť pád značky, ale ju aj priviesť späť k ziskovosti. Ako však priznáva, nebude to rýchly proces.

dve verzie maserati pri sebe
Maserati

Kde začať?

Ficili, ktorý predstavil svoje plány v rozhovore pre Autocar, zdôraznil potrebu budovania silného tímu a stratégie, ktorá pomôže Maserati stať sa opäť konkurencieschopnou značkou. Jednou z možností, ktorú zvažuje, je zníženie cien vozidiel, pričom nevyhnutnosťou bude aj zníženie interných nákladov. Dôležitou oblasťou, ktorá si vyžaduje zmenu, je marketing. Ficili otvorene priznal, že doterajšie marketingové stratégie zlyhali a ich neefektívnosť bola zrejmá.

Plánuje preto výrazné zlepšenie tejto oblasti, pričom jedným z hlavných krokov má byť relaunch modelu GranCabrio, ktorý bol pôvodne uvedený na trh vo februári 2024. Okrem toho Ficili vníma ako problém aj napäté vzťahy s predajcami Maserati. Situácia, kedy si díleri sťažujú na prístup predchádzajúceho vedenia, podľa neho nie je výnimočná len pre Maserati, ale aj pre ďalšie značky koncernu Stellantis. Reštartovanie spolupráce a budovanie dôvery s predajcami bude pre neho prioritou.

Kedy možno očakávať zmenu?

Aj keď Ficili prezentuje optimistický prístup, uvedomuje si, že obnova Maserati bude dlhodobý proces. Očakáva, že rok 2025 bude stále „stratovým rokom“, počas ktorého sa značke pravdepodobne nepodarí dosiahnuť ziskovosť. Prvé pozitívne výsledky by mohli byť viditeľné až v roku 2026.

Ficili napriek tomu verí v potenciál značky a v jej bohaté dedičstvo. „Som veľmi optimistický, pretože Maserati má za sebou úžasné dedičstvo. Ak sa podarí vzbudiť čo i len malú iskru, táto značka dokáže doslova zažiariť,“ uviedol.

Čo môže Maserati zachrániť

Dedičstvo Maserati je nepochybne jednou z jeho najsilnejších stránok. Táto talianska automobilka, známa svojimi luxusnými a športovými vozidlami, si stále drží určitý status na trhu. Avšak s rastúcou konkurenciou v segmente luxusných áut a najmä elektrických vozidiel čelí veľkým výzvam. Ficiliho kroky, ako napríklad zníženie cien, dôraz na marketing a zlepšenie vzťahov s predajcami, môžu byť prvými krokmi k oživeniu značky.

Otázkou však zostáva, či tieto opatrenia prinesú dostatočne rýchly efekt na to, aby Maserati dokázalo udržať svoju pozíciu na trhu. Pre automobilku, ktorá bola kedysi symbolom luxusu a talianskeho dizajnu, je budúcnosť plná neistoty, no Ficiliho odhodlanie a pozitívny prístup dávajú nádej, že sa podarí naštartovať novú kapitolu tejto ikonickej značky.

Pôvodný článok:

Jedna z najstarších a najznámejších značiek v automobilovom priemysle sa momentálne nachádza v zložitej situácii. Maserati totiž čelí výraznému poklesu predaja a vnútorným turbulenciám. Stellantis, materská spoločnosť Maserati, a jej CEO Carlos Tavares sa teraz snažia nájsť riešenie na oživenie značky, pričom ich stratégia zahŕňa zmeny v marketingu a úpravu modelového portfólia. O problémoch píše portál TopGear.

Dramatický pokles predaja

Rok 2024 priniesol Maserati znepokojivé čísla. V prvej polovici roka predala značka iba 6 500 vozidiel, čo je výrazný pokles oproti 15 300 kusom za rovnaké obdobie v roku 2023. Tento klesajúci trend pokračoval aj v treťom kvartáli, keď sa predalo len 2 100 vozidiel, čo viedlo k celkovému prepadu o 58 % oproti minulému roku. Finančné straty v prvej polovici roka 2024 dosiahli až 82 miliónov eur, čo vyvoláva otázky o udržateľnosti Maserati v rámci portfólia Stellantis.

Súčasná situácia prinútila Tavaresa k zásadnej reorganizácii vedenia, ktorá zahŕňala výmenu kľúčových manažérov, vrátane finančného riaditeľa a výkonných riaditeľov pre Severnú Ameriku a Európu.

Maserati

Táto zmena v manažmente odráža Tavaresovo uvedomenie si vlastnej zodpovednosti za úspechy aj neúspechy značky. Tavares zdôraznil, že v tejto „darwinovskej“ dobe sú všetky možnosti na stole – vrátane možného zatvorenia závodov alebo úplného zrušenia značky, ak sa nepodarí zlepšiť jej ziskovosť.

Marketingové problémy

Podľa Tavaresa však hlavným problémom Maserati nie je kvalita vozidiel, ale zlá marketingová stratégia. Uviedol, že hoci má Maserati silnú ponuku modelov, vrátane superšportiaku MC20 a pripravovaných elektrických verzií, značka nedokázala účinne osloviť potenciálnych zákazníkov.

„Máme správne autá a technológie… Ak je predaj v súčasnosti slabý, ide o problém v marketingu,“ poznamenal Tavares. Tento názor naznačuje, že Maserati potrebuje urýchlené oživenie marketingových stratégií, aby prilákalo zákazníkov a zvýšilo predaje.

Maserati

Plány do budúcnosti

Do budúcnosti má Maserati ambiciózne plány na oživenie svojho portfólia s viacerými novými modelmi. Patrí medzi ne elektrická verzia MC20 plánovaná na rok 2025, veľké elektrické SUV na rok 2027 a redizajn modelu Quattroporte, ktorý má prísť v roku 2028. Tieto iniciatívy sú súčasťou širšieho záväzku Stellantis investovať do všetkých svojich značiek počas nasledujúceho desaťročia, čím dáva Maserati čas na zotavenie.

Maserati stojí na križovatke, kde musí čeliť poklesu predaja a manažérskym výzvam. Tavares zostáva optimistický, že s lepším marketingom a novými modelmi môže značka opäť dosiahnuť úspech, no čas hrá proti nej. Ak chce Maserati prežiť a opäť dosiahnuť svoju bývalú slávu, musí sa rýchlo prispôsobiť aktuálnym požiadavkám trhu, inak riskuje, že sa stane zastaraným menom v stále konkurenčnejšom prostredí.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP