Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
Aktualizované 16. január 2025:
Rok 2024 bol pre automobilku Stellantis a jej značky skutočne náročný. Situácia napokon dospela do bodu, že generálny riaditeľ Carlos Tavares nakoniec odstúpil z funkcie. V USA boli najväčšie problémy zaznamenané v predajoch značiek Jeep, Ram a Dodge, no jednoznačne najväčšiu ranu utrpela Maserati.
Ako uvádza magazín Autocar, predaje Maserati za rok 2024 klesli o viac ako 50 %. Príjmy značky zaznamenali rovnaký pokles a výroba elektrických vozidiel tejto luxusnej automobilky zostáva pozastavená. Do tejto nepriaznivej situácie bol v októbri 2024 menovaný nový generálny riaditeľ Santo Ficili, Ten stojí pred obrovskou výzvou, a to nielen zastaviť pád značky, ale ju aj priviesť späť k ziskovosti. Ako však priznáva, nebude to rýchly proces.
Kde začať?
Ficili, ktorý predstavil svoje plány v rozhovore pre Autocar, zdôraznil potrebu budovania silného tímu a stratégie, ktorá pomôže Maserati stať sa opäť konkurencieschopnou značkou. Jednou z možností, ktorú zvažuje, je zníženie cien vozidiel, pričom nevyhnutnosťou bude aj zníženie interných nákladov. Dôležitou oblasťou, ktorá si vyžaduje zmenu, je marketing. Ficili otvorene priznal, že doterajšie marketingové stratégie zlyhali a ich neefektívnosť bola zrejmá.
Plánuje preto výrazné zlepšenie tejto oblasti, pričom jedným z hlavných krokov má byť relaunch modelu GranCabrio, ktorý bol pôvodne uvedený na trh vo februári 2024. Okrem toho Ficili vníma ako problém aj napäté vzťahy s predajcami Maserati. Situácia, kedy si díleri sťažujú na prístup predchádzajúceho vedenia, podľa neho nie je výnimočná len pre Maserati, ale aj pre ďalšie značky koncernu Stellantis. Reštartovanie spolupráce a budovanie dôvery s predajcami bude pre neho prioritou.
Kedy možno očakávať zmenu?
Aj keď Ficili prezentuje optimistický prístup, uvedomuje si, že obnova Maserati bude dlhodobý proces. Očakáva, že rok 2025 bude stále „stratovým rokom“, počas ktorého sa značke pravdepodobne nepodarí dosiahnuť ziskovosť. Prvé pozitívne výsledky by mohli byť viditeľné až v roku 2026.
Ficili napriek tomu verí v potenciál značky a v jej bohaté dedičstvo. „Som veľmi optimistický, pretože Maserati má za sebou úžasné dedičstvo. Ak sa podarí vzbudiť čo i len malú iskru, táto značka dokáže doslova zažiariť,“ uviedol.
Čo môže Maserati zachrániť
Dedičstvo Maserati je nepochybne jednou z jeho najsilnejších stránok. Táto talianska automobilka, známa svojimi luxusnými a športovými vozidlami, si stále drží určitý status na trhu. Avšak s rastúcou konkurenciou v segmente luxusných áut a najmä elektrických vozidiel čelí veľkým výzvam. Ficiliho kroky, ako napríklad zníženie cien, dôraz na marketing a zlepšenie vzťahov s predajcami, môžu byť prvými krokmi k oživeniu značky.
Otázkou však zostáva, či tieto opatrenia prinesú dostatočne rýchly efekt na to, aby Maserati dokázalo udržať svoju pozíciu na trhu. Pre automobilku, ktorá bola kedysi symbolom luxusu a talianskeho dizajnu, je budúcnosť plná neistoty, no Ficiliho odhodlanie a pozitívny prístup dávajú nádej, že sa podarí naštartovať novú kapitolu tejto ikonickej značky.
Pôvodný článok:
Jedna z najstarších a najznámejších značiek v automobilovom priemysle sa momentálne nachádza v zložitej situácii. Maserati totiž čelí výraznému poklesu predaja a vnútorným turbulenciám. Stellantis, materská spoločnosť Maserati, a jej CEO Carlos Tavares sa teraz snažia nájsť riešenie na oživenie značky, pričom ich stratégia zahŕňa zmeny v marketingu a úpravu modelového portfólia. O problémoch píše portál TopGear.
Dramatický pokles predaja
Rok 2024 priniesol Maserati znepokojivé čísla. V prvej polovici roka predala značka iba 6 500 vozidiel, čo je výrazný pokles oproti 15 300 kusom za rovnaké obdobie v roku 2023. Tento klesajúci trend pokračoval aj v treťom kvartáli, keď sa predalo len 2 100 vozidiel, čo viedlo k celkovému prepadu o 58 % oproti minulému roku. Finančné straty v prvej polovici roka 2024 dosiahli až 82 miliónov eur, čo vyvoláva otázky o udržateľnosti Maserati v rámci portfólia Stellantis.
Súčasná situácia prinútila Tavaresa k zásadnej reorganizácii vedenia, ktorá zahŕňala výmenu kľúčových manažérov, vrátane finančného riaditeľa a výkonných riaditeľov pre Severnú Ameriku a Európu.
Táto zmena v manažmente odráža Tavaresovo uvedomenie si vlastnej zodpovednosti za úspechy aj neúspechy značky. Tavares zdôraznil, že v tejto „darwinovskej“ dobe sú všetky možnosti na stole – vrátane možného zatvorenia závodov alebo úplného zrušenia značky, ak sa nepodarí zlepšiť jej ziskovosť.
Marketingové problémy
Podľa Tavaresa však hlavným problémom Maserati nie je kvalita vozidiel, ale zlá marketingová stratégia. Uviedol, že hoci má Maserati silnú ponuku modelov, vrátane superšportiaku MC20 a pripravovaných elektrických verzií, značka nedokázala účinne osloviť potenciálnych zákazníkov.
„Máme správne autá a technológie… Ak je predaj v súčasnosti slabý, ide o problém v marketingu,“ poznamenal Tavares. Tento názor naznačuje, že Maserati potrebuje urýchlené oživenie marketingových stratégií, aby prilákalo zákazníkov a zvýšilo predaje.
Plány do budúcnosti
Do budúcnosti má Maserati ambiciózne plány na oživenie svojho portfólia s viacerými novými modelmi. Patrí medzi ne elektrická verzia MC20 plánovaná na rok 2025, veľké elektrické SUV na rok 2027 a redizajn modelu Quattroporte, ktorý má prísť v roku 2028. Tieto iniciatívy sú súčasťou širšieho záväzku Stellantis investovať do všetkých svojich značiek počas nasledujúceho desaťročia, čím dáva Maserati čas na zotavenie.
Maserati stojí na križovatke, kde musí čeliť poklesu predaja a manažérskym výzvam. Tavares zostáva optimistický, že s lepším marketingom a novými modelmi môže značka opäť dosiahnuť úspech, no čas hrá proti nej. Ak chce Maserati prežiť a opäť dosiahnuť svoju bývalú slávu, musí sa rýchlo prispôsobiť aktuálnym požiadavkám trhu, inak riskuje, že sa stane zastaraným menom v stále konkurenčnejšom prostredí.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Slovákov budú diagnostikovať rýchlejšie: Nemocnica v Banskej Bystrici je domovom unikátneho laboratória (FOTO)
Šéf Volkswagenu odmietol stretnutie s Blahom a Kaliňákom. „Na aroganciu doplatíte,“ odkazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP