V nasledujúcom článku boli použité materiály SITA.
Na prvý pohľad vyzerá železničná doprava ako presne naplánovaný systém, no realita si občas vyžiada aj zásah v nečakaných situáciách. Práve preto majú Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) k dispozícii špeciálny nástroj – nehodový vlak (NPP). Ten zohráva kľúčovú rolu pri haváriách, odstraňovaní následkov nehôd či obnove dopravy, ale aj pri rôznych technických zásahoch v teréne.
ŽSR disponujú dvomi základnými typmi zásahových vlakov – nehodovým pomocným vlakom a nehodovou žeriavovou jednotkou. Ich história siaha ešte do čias dvoch Mostných obvodov, ktoré boli predchodcami dnešných zásahových jednotiek. Postupom času sa technické vybavenie rozširovalo a dnes je súčasťou súprav aj špecializovaná technika CNPP, ktorá zahŕňa napríklad hydraulické zariadenia na spätné nasadenie vykoľajených vozňov.
Dôležitá je odbornosť a pravidelný výcvik
S takto špecifickou technikou nemôže pracovať hocikto. ŽSR preto zabezpečujú špecializované školenia vo vlastnej réžii – konkrétne v Ústrednom inštitúte vzdelávania a psychológie. Dôležitou súčasťou prípravy sú aj praktické výcviky s technikou, ktoré sa konajú minimálne raz ročne a organizuje ich priamo Mostný obvod.
O tom, aký typ zásahu bude nasadený, rozhoduje riaditeľ Mostného obvodu. Rozhoduje na základe fotodokumentácie, hlásení z miesta udalosti a iných podkladov. Nie vždy je nutné nasadenie celej súpravy, preto sa výjazdy prispôsobujú konkrétnej situácii.

Technická výbava, ktorá zvládne aj náročné situácie
Nehodový vlak je technicky veľmi dobre vybavený. Súčasťou súpravy je hnacie vozidlo, žeriav EDK 750, náraďové a ubytovacie vozne, ako aj široká škála náradia – hydraulické pumpy, nafukovacie vaky, zdviháky a ďalšie špeciálne nástroje. Tieto technológie sú umiestnené na základniach v Bratislave a Košiciach, aby mohli pokryť zásahy po celom Slovensku
Každý zásah je jedinečný. Často ide o komplikované situácie, napríklad po zrážkach s cestnými vozidlami, kde môže byť potrebné aj odstránenie poškodených častí infraštruktúry. Výjazd nehodového vlaku sa začína až po udelení povolenia od vyšetrovateľa nehody a na mieste zasahuje minimálne päťčlenný tím odborníkov.
Okrem havárií sa nehodový vlak využíva aj pri zaťažovacích skúškach mostov, investičnej výstavbe alebo ako technická podpora pri projektoch Mostného obvodu. Bezpečnosť je totiž základným pilierom správy železničnej infraštruktúry.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

300-ročný meteorit nechal vedcov v nemom úžase. Skrýval „zázračný materiál“, aký fyzika nepoznala

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Milovali sme ich, potom sa modlili, nech skončia. 9 seriálov, ktoré nemali nikdy pokračovať

Nie je to „kozmický vysávač“. Čierna diera v centre našej galaxie robí niečo oveľa desivejšie

Zbrojársky boom na východe Slovenska. Tatra tu vyrobí tisíce vojenských vozidiel pre ázijský štát

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

400 miliónov dolárov v troskách? Ukrajinské „podmorské dieťa“ malo zasiahnuť jednu z najcennejších ruských ponoriek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Zálohovanie fliaš by mohlo skončiť. Vedci našli oveľa lepšie využitie plastov, ktoré pomôže ekonomike
- Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
-
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Číňania opäť dokázali nemožné. Gigantickým vrtákom prerazili na jeden ťah už 10 km tunela
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

