V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Umelá inteligencia (AI) už nie je len konceptom z technologických vízií, ale konkrétnym nástrojom, ktorý výrazne mení spôsob, akým značky komunikujú so zákazníkmi a vytvárajú nové produkty. Originálne vizuály navrhnuté algoritmom, inteligentné košíky s personalizovanými odporúčaniami či „AI parfuméri“, ktorí dokážu navrhnúť unikátnu vôňu podľa osobnostného profilu zákazníka, sú už súčasťou reálneho sveta moderného maloobchodu.

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu spoločnosti KPMG, ktorý mapoval využitie umelej inteligencie v komerčnom sektore za uplynulé tri roky. Podľa zistení aktívne využívala AI viac ako polovica opýtaných značiek a až 47 % z nich uviedlo, že im technológia pomohla vytvoriť nové produktové portfólio či zlepšiť služby.

AI ako motor inovácií a zákazníckeho komfortu

Najväčší prínos umelá inteligencia zatiaľ prináša v oblastiach IT, marketingu a zákazníckeho servisu. Značky, ktoré sa radia medzi lídrov v implementácii, už dnes ukazujú hmatateľné výsledky, od zrýchlenia interných procesov až po vyššiu spokojnosť zákazníkov.

Na vzostupe sú aj takzvaní autonómni AI agenti. Títo digitálni asistenti samostatne komunikujú so zákazníkmi, v reálnom čase reagujú na zmenu preferencií a dokážu automaticky prispôsobiť ponuku. Výsledkom je výrazná úspora času, zvýšená efektivita a 24/7 dostupnosť zákazníckej podpory.

Pixabay

Odborníci predpovedajú, že AI agenti sa v budúcnosti stanú neoddeliteľnou súčasťou zákazníckej skúsenosti, ako neustále dostupní digitálni poradcovia, ktorí predvídajú potreby používateľov ešte predtým, než si ich sami uvedomia. Zároveň budú schopní s vysokou presnosťou automatizovať rutinné úlohy a zefektívňovať nákupné rozhodovanie.

Obavy z chaosu a straty kontroly

Napriek optimizmu však prieskum odhalil aj značnú mieru opatrnosti. Až 75 % respondentov priznalo, že s väčšími investíciami do AI technológií radšej počká, kým sa trh stabilizuje. Viac než 60 % maloobchodníkov sa cíti zahltených množstvom informácií a mediálneho šumu okolo AI a 56 % má vážne obavy z vplyvu a kontroly, ktorú by nad ich podnikaním mohli získať dodávatelia technológií.Podľa Lygie Fullbrook, partnerky pre poradenské služby KPMG na Slovensku, ide o dvojsečný meč.

„Umelá inteligencia je dvojitým agentom. Na jednej strane umožňuje značkám vytvárať pútavé, vysokopersonalizované zážitky a zefektívňovať procesy. Na strane druhej však dáva zákazníkom do rúk nástroje, vďaka ktorým dokážu okamžite porovnávať ponuky, hľadať výhodnejšie ceny a prispôsobovať svoje nákupy vlastným hodnotám, čo zvyšuje tlak na konkurencieschopnosť značiek,“ upozorňuje Fullbrook. Záver z prieskumu je jasný – značky, ktoré dnes investujú do AI a hľadajú zmysluplné využitie tejto technológie, si môžu vytvoriť konkurenčnú výhodu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP