V nasledujúcom článku boli použité materiály TASR.

Nemecká automobilka Audi sa dostala do náročnej situácie v súvislosti s plánovaným zatvorením svojho závodu v Bruseli. Napriek šesťmesačným rokovaniam so zástupcami zamestnancov a odbormi sa doteraz nepodarilo dosiahnuť dohodu o balíku odstupného pre 3000 zamestnancov. Automobilka vo štvrtok informovala, že jej posledná, už šiesta ponuka bola zamietnutá, čo situáciu ešte viac komplikuje.

Audi plánuje ukončiť výrobu automobilov v bruselskom závode koncom februára 2025. Závod sa momentálne sústreďuje výlučne na produkciu veľkého elektrického SUV Audi Q8 e-tron. Hľadanie nového investora alebo iného riešenia pre udržanie výroby bolo neúspešné Automobilka, ktorá patrí do koncernu Volkswagen, sa preto pripravuje na zatvorenie závodu. Zároveň však čelí výzve, ako zabezpečiť férové odstupné pre všetkých zamestnancov.

Návrhy odstupného

Audi ponúklo zamestnancom balík odstupného, ktorý zahŕňa zákonné odstupné, na ktoré majú zamestnanci nárok podľa belgickej legislatívy alebo dodatočné odstupné, ktorého výška závisí od dĺžky služby a pracovnej pozície zamestnanca. Príkladom je zamestnanec so 17 odpracovanými rokmi, ktorý by mohol získať celkovo 125.000 až 190.000 eur. Automobilka zdôraznila, že jej ponuka je viac ako dvojnásobná oproti zákonným požiadavkám. Napriek tomu zamestnanci ponuku neprijali. Vzhľadom na neúspešné kolektívne rokovania plánuje Audi osloviť každého zamestnanca s individuálnou ponukou odstupného.

Táto stratégia by mohla vyriešiť časť problému. Narazila však na právne obmedzenia. Automobilka nemôže poskytovať dodatočné dôchodkové výhody zamestnancom nad 60 rokov bez dohody o spoločnom pláne pre všetkých. Situácia v Bruseli je len jedným z problémov, ktorým Audi a celý koncern Volkswagen čelia. Automobilka zápasí s ekonomickou krízou, ktorá postihuje viaceré jej závody. Rokovania s podnikovou radou prebiehajú aj v hlavnom sídle Audi v nemeckom Ingolstadte, kde sa spoločnosť snaží vyhnúť prepúšťaniu.

Audi výroba Brusel
TASR - Daniel Stehlík

Budúcnosť bruselského závodu

Závod v Bruseli sa sústreďoval na výrobu jedného modelu, čo obmedzovalo jeho flexibilitu. Plánované zatvorenie závodu môže mať dlhodobý dopad na zamestnanosť v regióne a zdôrazňuje potrebu diverzifikácie výroby.

Audi už avizovalo, že sa bude sústrediť na rozvoj elektromobility, no táto transformácia nie je bezbolestná. Automobilka čelí zložitej úlohe, ako zabezpečiť kontinuitu výroby, zamestnanosť a spokojnosť svojich pracovníkov, pričom naďalej zápasí so znížením nákladov a prispôsobovaním sa meniacej situácii na trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú