V tomto texte boli použité materiály TASR.

Americký výrobca lietadiel Boeing čelí neľahkej úlohe pri reštarte produkcie po takmer dvojmesačnom štrajku svojich zamestnancov. Hoci zamestnanci ukončili štrajk prijatím zvýšenia platov o 38 % počas nasledujúcich štyroch rokov, spoločnosť očakáva, že návrat na pôvodnú úroveň produkcie bude trvať niekoľko týždňov. Tento štrajk zasadil Boeing ďalšiu ranu v období, keď už predtým zápasil s problémami v dodávateľskom reťazci a narušenými dodávkami klientom.

Výroba stále stojí

Boeing musel počas štrajku odstaviť produkciu kľúčových modelov, vrátane 737, ktoré sú pre firmu nosným zdrojom príjmov. Zasiahnuté boli aj modely pre diaľkové lety 777 a nákladné verzie 767. Jedinou výnimkou bola výroba modelu 787 v Južnej Karolíne, kde zamestnanci nie sú v odboroch. Závislosť na odborovo nezávislých závodoch však poukazuje na zraniteľnosť Boeingu v prípade ďalších štrajkov v budúcnosti, najmä v strategicky dôležitých závodoch v štátoch Washington a Oregon.

V októbri Boeing dokázal dodať len 14 lietadiel, vrátane tých, ktoré boli dokončené ešte pred štrajkom. Spoločnosť priznala, že očakáva výrazný vplyv štrajku na svoje príjmy, keďže práve dodávky zákazníkom tvoria podstatnú časť jej financií. Navyše, Boeing sa potýka so zníženým počtom objednávok v porovnaní s obdobím pred pandémiou, čo komplikuje jeho zotavenie. Otázkou je, či firma dokáže získať dostatok nových zákazníkov, aby zaplnila medzeru spôsobenú oneskorenými dodávkami.

Boeing/Bing Image Creator

Budúcnosť Boeingu je stále kritická

Situácia Boeingu odhaľuje viacero slabín v jeho súčasnom nastavení a závislosti na koncentrovanej produkcii v USA. Dlhodobé štrajky a oneskorené dodávky oslabujú jeho pozíciu na medzinárodnom trhu, kde čelí stále väčšej konkurencii zo strany európskeho Airbusu a čínskych výrobcov. Navyše, opakované problémy s modelom 737 MAX, ktorý si len ťažko obnovuje dôveru klientov, naznačujú, že Boeing by mohol profitovať z diverzifikácie svojho portfólia a zamerania na nové modely či technológie.

Boeing musí teraz investovať do postupného reštartu produkcie, pričom čelí ďalším oneskoreniam kvôli nutnosti znovu rozbehnúť komplexný výrobný proces. Hoci už začali prípravy na obnovenie výroby v plnej miere, celý proces bude náročný a drahý. Otázne je, či firma zvládne pokryť vzniknuté náklady a vyhnúť sa ďalším finančným stratám.

Zotavenie Boeingu nebude jednoduché. Firma bude musieť riešiť nielen interné problémy, ale aj posilniť svoju pozíciu voči konkurencii, ktorá neustále rastie. Boeing sa tak nachádza na križovatke, kde každé strategické rozhodnutie môže rozhodnúť o jeho budúcnosti na svetovom trhu s lietadlami.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú