Spoločnosť Axiom Space sa podelila o detaily ohľadom Ax-1, prvej plne komerčnej vesmírnej misie. Traja súkromníci sa rozhodli pre turistický zážitok, aký na celej planéte zažila len hŕstka ľudí a aj to len pracovne, o téme píše The Verge.

Hurá na ISS na krídlach SpaceX

Celá posádka pozostáva zo štyroch astronautov, pričom jedným z nich je bývalý astronaut NASA, Michael López-Alegría, ktorý je zároveň viceprezidentom firmy Axiom Space a pre misiu Ax-1 poslúži ako jej veliteľ.

Všetko sa má uskutočniť začiatkom budúceho roka na palube kozmického plavidla Crew Dragon Resilience, ktoré vynieslo v novembri minulého roka na Medzinárodnú vesmírnu stanicu prvú ostrú misiu s astronautmi na komerčnom transporte.

Raketa Falcon 9 s modulom Crew Dragon pred štartom. Zdroj. SpaceX

Posádku ponesie osvedčená raketa Falcon 9, na ktorej palube sa budú nachádzať okrem veliteľa ďalší traja súkromní astronauti. Americký investor Larry Connor, investor a filantrop Mark Pathy z Kanady a izraelský investor a bývalý armádny pilot, Eytan Stibbe. Títo páni rozhodli navštíviť ISS na vlastné náklady, pričom každý z nich zaplatí za pobyt na vesmírnej stanici trvajúci osem dní 55 miliónov amerických dolárov.

Cena je pochopiteľne astronomická, keďže deň využívania systémov podpory života a toalety bude astronautov stáť 11 250 $‎ a až 22 500 $‎ denne za všetky nutné potreby ako jedlo, vzduch (áno, vzduch tiež nie je zdarma) a podobne. Kilowatt-hodina energie stojí 42 $‎. Celková cena pre štyroch astronautov za pobyt trvajúci osem dní je teda 1,1 milióna amerických dolárov – väčšinu z ceny 55 miliónov $‎ teda tvorí skôr let.

Larry Connor sa navyše vo veku 71 rokov stane druhým najstarším človekom vo vesmíre, hneď po Johnovi Glennovi, ktorý letel vo veku 77 rokov na Raketopláne Discovery. Napriek tomu, že pre turistov na Medzinárodnej vesmírnej stanici nie je vyhradená sekcia, López-Alegría si s tým hlavu neláme. Spanie v prostredí bez gravitácie je totiž po zavretí očí všade rovnaké, takže si niekde jednoducho rozložia spacie vaky.

Veľké plány Axiom Space a ich prvá súkromná vesmírna stanica

Pre spoločnosť Axiom Space je misia Ax-1 len začiatkom. Už teraz majú v pláne ďalšie tri misie, až po Ax-4, pričom dve z nich sa majú uskutočniť takisto už v roku 2022. V prípade úspechu pôjde vzhľadom na fakt, že sa jedná o kompletne súkromné misie, o úctyhodnú letovú kadenciu a neuveriteľne dobrý štart biznisu, ako aj o ďalší dôležitý míľnik pre SpaceX.

Moduly Axiom Space na Medzinárodnej vesmírnej stanici. Zdroj: Axiom Space

Axiom Space však plánuje oveľa viac, než je len organizácia súkromných letov. Spoločnosť totiž pracuje na svojej vlastnej vesmírnej stanici, ktorú vyšlú do vesmíru v podobe jednotlivých modulov a tie následne pripoja na ISS. Má sa jednať nielen o komerčné laboratórium, ale tiež o rezidenčnú infraštruktúru, ktorá prežije aj samotnú ISS. Po skončení služby Mezdinárodnej vesmírnej stanice sa jej časť zložená z modulov Axiom Space oddelí a ostane na obežnej dráhe. Vzniknúť tak má samostatná Stanica Axiom, píše Axiom Space.

Crew Dragon je len začiatok, SpaceX ponúkne oveľa viac

Podľa plánovaných letov a dvoch úspešných misií s astronautmi je kapsula Crew Dragon od SpaceX, ako aj ich opakovateľne použiteľná raketa Falcon 9, z ktorých jedna má za sebou už osem letov, už dnes veľkým hitom a prelomom v cestovaní do vesmíru. Ani omylom však nejde o ich konečný plán, raketa Starship je totiž už za rohom. Uniesť má až stovku osôb a má najväčší nákladný priestor, aký kedy raketa ponúkla.

Test aj s pokusom o pristátie ich najnovšieho letu schopného prototypu SN9 sa má uskutočniť už dnes večer, pričom v budúcnosti chcú túto revolučnú raketu využiť aj pre transport ľudí na Zemi. Takmer kamkoľvek dostane pasažierov za menej než hodinu a cenovo má konkurovať klasickým aerolíniám, akurát to bude fyzicky mierne náročnejší zážitok.

Raketa Starship firmy SpaceX, pomocou ktorej chcú dostať milión ľudí na Mars. Zdroj: SpaceX

Ak spolupráca s Axiom Space vydrží dostatočne dlho, s vysokou pravdepodobnosťou firma využije aj túto obrovskú raketu, ktorá má rapídne znížiť ceny vesmírnych letov a finančnú náročnosť vynášania nákladu na obežnú dráhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú