Spaľováky sú v obrovskej predajnej kríze, elektromobily naopak šokujú výsledkami
Koronakríza nepriaznivo ovplyvňuje takmer všetky odvetvia priemyslu. Počas najhorších časov, keď nikto nevedel čo bude, sa nakupovalo len to najpotrebnejšie. Síce vo veľkých množstvách, ale aj tak. Predaje automobilov teda výrazne klesli – až na jednu výnimku. Batériové vozidlá, čiže plug-in hybridy a čisté elektromobily, zaznamenali ohromný nárast, píše portál Euractiv.
Za prvý kvartál 2020 bolo v Európskej únii, v Spojenom kráľovstve a v Európskom združení voľného obchodu registrovaných niečo vyše troch miliónov automobilov, informuje asociácia ACEA. Na benzín jazdí 52 % zo všetkých áut registrovaných počas prvých troch mesiacov a 28 % z nich tankuje naftu. Tieto čísla v tebe možno nevyvolávajú zásadné emócie, no automobilky zrejme dôvod na radosť nemajú.
Predaje v Európe totiž za prvý kvartál celkovo klesli o 52,9 %. Tento pokles je spôsobený uzavretím všetkých predajní počas pandémie koronavírusu. Pokles však našťastie zmierňujú spomínané elektromobily a plug-in hybridy, ktorých registrácie stúpli až o 57,4 %. To ale predstavuje len 4,3 % nárast na trhu v Európe.
Ekonomika v súčasnosti čelí veľkej recesii, a preto je ťažké primäť ľudí ku kúpe nového auta. Napríklad v Nemecku sú predajne otvorené už od konca apríla, no dopyt po nových autách rapídne klesol, čo spôsobilo neobvyklé zaplnenie skladov v období, ktoré sa inak údajne vyznačuje vysokými tržbami, píše nemecká asociácia ZDK.
„V nemeckých skladoch je momentálne niečo vyše 800-tisíc nepredaných automobilov,“ tvrdí hovorca ZDK Ulrich Koester. „Veľkú väčšinu z nich tvoria práve automobily so spaľovacím motorom.“ Zvýšený záujem o elektromobily pocítili aj v nemeckých skladoch, keďže ich dovoz je obmedzený veľkým počtom nepredaných áut so spaľovacím motorom.
ACEA tiež informuje, že od januára do marca sa na území Európy zaregistrovalo viac ako 130-tisíc nových elektromobilov. V Nemecku ich registrácie stúpli o 63 % a vo Francúzsku až o takmer 150 %. Nórsko, ktoré elektromobilitu podporuje už niekoľko rokov a je stredobodom Európy v tomto smere, zaznamenalo 12 % nárast.
Podľa noriem Európskej komisie však automobilky musia predať ešte viac elektromobilov. Medzi rokmi 2007-2021 musia pod hrozbou mastných pokút znížiť emisie oxidu uhličitého o 40 %. Do roku 2030 ich musia následne znížiť o ďalších 37,5 %. Priemerné emisie nového auta budúci rok nemajú presahovať 95 gramov CO2 na kilometer. Podľa posledných štatistík z roku 2018 boli celkové emisie na úrovni 120,4 gramu CO2 na kilometer.
New York Times píše, že analytici na základe týchto údajov vyhodnotili, koľko elektromobilov by výrobcovia automobilov museli do budúceho roka predať, aby splnili normy dané EÚ. Celkovo by do budúceho roka teda mali predať viac ako 2,5 milióna elektromobilov, čo predstavuje zvýšenie ich predajov o astronomických 1280 %.
S pokutami za vysoké emisie, ktoré do budúceho roka na požadovanú úroveň zrejme neznížia, sa niektorí výrobcovia už možno zmierili. Do budúcich rokov sa však plánuje masívna výroba nových elektromobilov, napríklad koncern Volkswagen Group avizoval, že do roku 2028 vyrobí 70 nových modelov elektromobilov a do roku 2025 chce predať 1,5 milióna elektrických áut značky Volkswagen, písali sme o tom tu.
BMW má v pláne ponúknuť 25 elektrifikovaných modelov už do roku 2023, z ktorých polovica budú čisté elektromobily. Korporácia FCA, kam patria značky ako Fiat či Alfa Romeo, plánuje budúci rok predstaviť 12 elektrifikovaných modelov. Ceny elektromobilov však zrejme tak skoro neklesnú, keďže nabíjačiek pre elektromobily je stále pomerne málo.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Nič také AMG ešte neukázalo. Elektrická beštia má výkon 1340 koní a zvukom V8 ti roztrhne uši
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Starodávna „superpotravina“ pomáha spaľovať brušný tuk. Podľa lekára ju väčšina ľudí používa nesprávne
Žije na Bali, dane platí doma. 5 chýb Slovákov, ktoré ich stoja tisíce eur pri digitálnom nomádstve (ODBORNÍK)
Doma ich má 90 % Slovákov. 3 potraviny za pár eur chránia pred rakovinou a sú kľúčom k dlhovekosti
PREDPOVEĎ: Teploty dosiahnu až 43 °C. Európu zasiahli neznesiteľné horúčavy, v týchto krajinách bude najhoršie
Zlepšuje pamäť až o 15 %: Vedci odhalili skrytý potenciál bylinky, ktorú máš, ale nepoužívaš
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Zabudni na ľudskosť. Takto tvoja zdvorilosť kazí odpovede umelej inteligencie
Žraloky nie sú neporaziteľné. Veda ukazuje, čo ich môže úplne ochromiť
AI zapínajú hlavne mladí. Takto často používajú Slováci ChatGPT a ďalšie nástroje
Ropný kartel OPEC+ chystá ďalší zásah. Od augusta sa ťažba výrazne zvýši
Číňania nalejú 80 miliónov eur do susedného štátu Slovenska. Chcú zvýšiť výrobu elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP