Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Spaľovák verzus elektromobil – večný súboj, ktorého výsledok už ale veľmi dobre poznáme. Inak tomu nie je ani pri porovnaní elektrickej Tesly Model X a luxusného spaľovacieho SUV, ktoré proti sebe postavili na trase dlhej viac ako 4 500 km, informuje portál CleanTechnica.

Prakticky každý jeden takýto test, pri ktorom sa proti sebe postavil elektromobil a auto so spaľovacím motorom, vo výsledku prináša rovnaký verdikt. Jazda elektromobilom je podstatne lacnejšia, no pri spaľováku je zasa cestovanie na dlho trasy rýchlejšie.

Tesla

O koľko ale môže byť jazda na rovnakej trase lacnejšia a o koľko viac minút či hodín strávi vodič na nabíjačke, ak chce prekonať viac než 4 500 km? Na to nám prináša odpoveď priame porovnanie na portáli CleanTechnica.

Spaľovákom jazdíš dvakrát drahšie (alebo na Slovensku aj viac)

Čo sa týka úspory na nákladoch za jazdu, tento „test“ nám prakticky nič nové neprezradil. Na danej trase spotrebovala Tesla Model X 992 kWh elektrickej energie a nabíjanie vodiča stálo 238 dolárov, teda zhruba 220 €.

Luxusné spaľovacie SUV, ktoré však CleanTechnica nikde konkrétne nemenuje (čo trochu znevažuje výsledky celého testu) na rovnakej trase spotrebovalo 140 galónov (530 litrov) benzínu. Cena za galón benzínu bola v čase testu v USA na úrovni iba 4 dolárov (1,056 eura za liter) a tak celý trip vyšiel na 563 dolárov, teda 520 €. Ak si to prerátaš na dnešné „slovenské ceny“, kedy jeden liter Naturalu 95 stojí v priemere 1,758 € (sme.sk), dostal by si sa na sumu 863 eur. Pre poznámku ešte uvádzame, že aj cena slovenskej kilowatthodiny je trochu vyššia, ako tá v USA, aspoň tomu tak bolo v porovnaní zo septembra 2021.

Tesla

Na elektromobile tak portál za tento jediný, aj keď viac než 4 500 km dlhý trip, ušetrili zhruba 300 €. Dôležitý je ale tiež čas jazdy, kde už tradične vyhráva spaľovák. Ak sa ale na tento rozdiel pozrieme detailne, zistíme, že nie je až tak strašný.

Čas hrá pre spaľovák, ale…

Tesla zvládla celú trasu na 17 zastávok na nabíjanie, zatiaľ čo luxusné benzínové SUV malo zastávok na tankovanie „iba“ 12. To nie je oveľa menej, no rozdiel je v priemernej dĺžke jednej zastávky.

Tesla stála v priemere 26 minút počas každej zastávky, kdežto pri spaľováku trvala jedna zastávka v priemere 15 minút – pravdepodobne nešlo len o tankovanie a platenie, ale aj občerstvovanie, jedlo a podobne, ktoré v praxi nevyhnutne potrebuješ. Celkový čas „státia“ je teda 7 hodín 36 minút pri elektromobile a rovné 3 hodiny pri spaľováku. Cesta na Tesle tak trvala o zhruba 4 a pol hodiny dlhšie.

Ak si to ale rozrátame na drobnejšie, tak tak pri trase dlhej 4 500 km to vôbec nie je zlé. Vychádza to zhruba tak, že každých 1 000 km ti trvá na elektrickom aute o hodinu dlhšie než na spaľováku.

Čím lepší elektromobil, tým menší časový rozdiel

Tesla Model X je dnes asi to najlepšie elektrické SUV súčasnosti a aj preto je časový rozdiel v porovnaní so spaľovákom tak nízky. Náš test, pri ktorom sme elektromobilom prešli viac než 1 000 km za jeden deň ukázal, že nabíjaním sme strávili až 3 a pol hodiny.

Loading...

Loading…

Je ale pravda, že my sme mali k dispozícii VW ID.3 s 58 kWh batériou a iba 100 kW nabíjaním. Oproti tomu Tesla ponúka dvojnásobne rýchle nabíjanie a tiež má lepší dojazd a zrejme aj nabíjaciu krivku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú