Rozhodujúci úder. Veľké testovanie áut odhalilo, prečo sú elektromobily o toľko lepšie ako spaľováky
V článku boli použité materiály TASR.
Vlastníctvo elektromobilu bude lacnejšie a úspora sa bude ďalej zvyšovať. Kým elektromobil kúpený v roku 2023 bude počas svojej životnosti slovenské domácnosti stáť o 1 500 eur viac, v roku 2025 takouto kúpou ušetria 7 500 eur. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
„Za túto zmenu môže pokles cien batérií, zlepšenie výrobných procesov a prísnejšie emisné normy oxidu uhličitého zo strany Európskej únie. Vlastníci budú šetriť najmä na údržbe a servise a na palivách, a to aj v prípade nižších cien ropy a vyšších cien elektrickej energie,“ uviedli analytici.
Elektrifikácia nákladnej dopravy tak skoro výhodnejšia nebude
Dekarbonizácia v sektore ťažkých úžitkových vozidiel je náročnejšia, ale celkové náklady vlastníctva vybraných ťažkých úžitkových vozidiel na batériový pohon sú v porovnaní s naftou nižšie. „Výnimkou sú mestské autobusy, pre ktoré sú celkové náklady vlastníctva nižšie až v roku 2024,“ skonštatoval IEP. Doplnil, že ťažké úžitkové vozidlá na vodíkový pohon dosiahnu nižšie celkové náklady vlastníctva v porovnaní s vozidlami s naftovým pohonom do roku 2040.
Doprava je podľa analytikov jediný sektor, v ktorom emisie skleníkových plynov stále stúpajú. Dôvodom je rozvoj automobilizmu. Emisie z dopravy tvoria štvrtinu všetkých emisií skleníkových plynov v rámci celej EÚ, ktorá predložila sériu legislatívnych návrhov na zníženie emisií v sektore.
Niektoré elektromobily sú lacnejšie už dnes
Porovnanie nákladov na vlastníctvo elektromobilu a spaľováku sme minulý rok robili aj my. Vo väčšine prípadov stále platí, že elektrické auto je podstatne drahšie než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však nie vždy platí. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.
Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší. Naopak luxusné a výkonnejšie autá s elektrickým pohonom sa už cenovo vyrovnávajú spaľovákom a následne náklady na prevádzku sú pri elektromobile podstatne nižšie. Tabuľky aj metodiku, ktorou sme počítali, si môžeš pozrieť v tomto článku.
Spaľováky nemajú šancu
Mnohí odporcovia elektromobilov s obľubou vyťahujú argumenty, že elektromobily v skutočnosti nie sú o nič ekologickejšie než spaľováky, nakoľko pri výrobe batérií a elektriny sa dorovnajú emisie spaľovacieho motora.
Nezávislá organizácia Green NCAP sleduje emisie nových vozidiel, pričom zohľadňuje aj emisie vyprodukované pri výrobe batérií či výrobe elektrickej energie. Teraz spoločnosť priniesla zhrnutie za rok 2022, v ktorom je jasne vidieť, ako sú na tom elektromobily v porovnaní so spaľovákmi a hybridmi.
Výpočty sa robia na základe priemerného energetického mixu 27 členských štátov EÚ a Spojeného kráľovstva a priemerného počtu najazdených kilometrov (240 000 km za 16 rokov).
Do Európy mieri elektromobil s najunikátnejším systémom otvárania dverí
Elektromobily sú takmer o polovicu čistejšie
Minulý rok organizácia testovala 7 elektromobilov, pričom najmenší z nich bol Dacia Spring a medzi najväčšie patrili Audi Q4 e-tron, respektíve NIO ET7. Už pri pohľade na graf pri týchto vozidlách je vidieť, ako veľmi ovplyvňuje hmotnosť a veľkosť vozidla jeho dopad na životné prostredie.
Malý Spring pri zohľadnení celého životného cyklu vyprodukuje zhruba 90 g CO2/km, zatiaľ čo Audi Q4 e-tron vyprodukuje až 160 g CO2/km. Audi Q4 e-tron je dvakrát ťažšie vozidlo s takmer trikrát väčšou batériou.
Rovnaký trend možno pozorovať aj pri autách so spaľovacími motormi, kde väčšie a ťažšie vozidlá produkujú ďaleko vyššie emisie. Veľmi podobnú krivku pritom môžeme aplikovať aj na spotrebu elektrickej energie. Spaľováky počas celého životného cyklu spotrebujú viac elektrickej energie než čisté elektromobily.
Napríklad Audi Q4 e-tron potrebuje zhruba 0,8 kWh energie na kilometer jazdy, zatiaľ čo porovnateľne veľká Kia Sportage spotrebuje zhruba 1,1 kWh/km. Podotýkame, že do výpočtov sú zahrnuté aj emisie a spotreba elektriny pri výrobe auta, batérie a tiež pri výrobe a dodávkach palív.
Dáta z grafov tiež ukazujú, že hybridné a plug-in hybridné vozidlá v skutočnosti nie sú žiadnou záchranou emisií a ani nešetria elektrickú energiu. Sú len o málo ekologickejšie v porovnaní s čistými spaľovákmi, no ich cena býva vyššia o niekoľko tisíc eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda rozhodla: Poľsko aktivuje kľúčový článok NATO, uviedol premiér Tusk
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Fico reaguje na narušenie poľského vzdušného priestoru: Nenechá sa „vyprovokovať politickými hrami“
Kaliňák o dronoch nad Poľskom: Ide o cielený útok, nie je to náhoda
Živnostníci pod tlakom: Povinné odvody vyše 1 500 eur ročne aj pre malých podnikateľov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP