Rozhodujúci úder. Veľké testovanie áut odhalilo, prečo sú elektromobily o toľko lepšie ako spaľováky
V článku boli použité materiály TASR.
Vlastníctvo elektromobilu bude lacnejšie a úspora sa bude ďalej zvyšovať. Kým elektromobil kúpený v roku 2023 bude počas svojej životnosti slovenské domácnosti stáť o 1 500 eur viac, v roku 2025 takouto kúpou ušetria 7 500 eur. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP).
„Za túto zmenu môže pokles cien batérií, zlepšenie výrobných procesov a prísnejšie emisné normy oxidu uhličitého zo strany Európskej únie. Vlastníci budú šetriť najmä na údržbe a servise a na palivách, a to aj v prípade nižších cien ropy a vyšších cien elektrickej energie,“ uviedli analytici.
Elektrifikácia nákladnej dopravy tak skoro výhodnejšia nebude
Dekarbonizácia v sektore ťažkých úžitkových vozidiel je náročnejšia, ale celkové náklady vlastníctva vybraných ťažkých úžitkových vozidiel na batériový pohon sú v porovnaní s naftou nižšie. „Výnimkou sú mestské autobusy, pre ktoré sú celkové náklady vlastníctva nižšie až v roku 2024,“ skonštatoval IEP. Doplnil, že ťažké úžitkové vozidlá na vodíkový pohon dosiahnu nižšie celkové náklady vlastníctva v porovnaní s vozidlami s naftovým pohonom do roku 2040.
Doprava je podľa analytikov jediný sektor, v ktorom emisie skleníkových plynov stále stúpajú. Dôvodom je rozvoj automobilizmu. Emisie z dopravy tvoria štvrtinu všetkých emisií skleníkových plynov v rámci celej EÚ, ktorá predložila sériu legislatívnych návrhov na zníženie emisií v sektore.
Niektoré elektromobily sú lacnejšie už dnes
Porovnanie nákladov na vlastníctvo elektromobilu a spaľováku sme minulý rok robili aj my. Vo väčšine prípadov stále platí, že elektrické auto je podstatne drahšie než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však nie vždy platí. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.
Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší. Naopak luxusné a výkonnejšie autá s elektrickým pohonom sa už cenovo vyrovnávajú spaľovákom a následne náklady na prevádzku sú pri elektromobile podstatne nižšie. Tabuľky aj metodiku, ktorou sme počítali, si môžeš pozrieť v tomto článku.
Spaľováky nemajú šancu
Mnohí odporcovia elektromobilov s obľubou vyťahujú argumenty, že elektromobily v skutočnosti nie sú o nič ekologickejšie než spaľováky, nakoľko pri výrobe batérií a elektriny sa dorovnajú emisie spaľovacieho motora.
Nezávislá organizácia Green NCAP sleduje emisie nových vozidiel, pričom zohľadňuje aj emisie vyprodukované pri výrobe batérií či výrobe elektrickej energie. Teraz spoločnosť priniesla zhrnutie za rok 2022, v ktorom je jasne vidieť, ako sú na tom elektromobily v porovnaní so spaľovákmi a hybridmi.
Výpočty sa robia na základe priemerného energetického mixu 27 členských štátov EÚ a Spojeného kráľovstva a priemerného počtu najazdených kilometrov (240 000 km za 16 rokov).
Do Európy mieri elektromobil s najunikátnejším systémom otvárania dverí
Elektromobily sú takmer o polovicu čistejšie
Minulý rok organizácia testovala 7 elektromobilov, pričom najmenší z nich bol Dacia Spring a medzi najväčšie patrili Audi Q4 e-tron, respektíve NIO ET7. Už pri pohľade na graf pri týchto vozidlách je vidieť, ako veľmi ovplyvňuje hmotnosť a veľkosť vozidla jeho dopad na životné prostredie.
Malý Spring pri zohľadnení celého životného cyklu vyprodukuje zhruba 90 g CO2/km, zatiaľ čo Audi Q4 e-tron vyprodukuje až 160 g CO2/km. Audi Q4 e-tron je dvakrát ťažšie vozidlo s takmer trikrát väčšou batériou.
Rovnaký trend možno pozorovať aj pri autách so spaľovacími motormi, kde väčšie a ťažšie vozidlá produkujú ďaleko vyššie emisie. Veľmi podobnú krivku pritom môžeme aplikovať aj na spotrebu elektrickej energie. Spaľováky počas celého životného cyklu spotrebujú viac elektrickej energie než čisté elektromobily.
Napríklad Audi Q4 e-tron potrebuje zhruba 0,8 kWh energie na kilometer jazdy, zatiaľ čo porovnateľne veľká Kia Sportage spotrebuje zhruba 1,1 kWh/km. Podotýkame, že do výpočtov sú zahrnuté aj emisie a spotreba elektriny pri výrobe auta, batérie a tiež pri výrobe a dodávkach palív.
Dáta z grafov tiež ukazujú, že hybridné a plug-in hybridné vozidlá v skutočnosti nie sú žiadnou záchranou emisií a ani nešetria elektrickú energiu. Sú len o málo ekologickejšie v porovnaní s čistými spaľovákmi, no ich cena býva vyššia o niekoľko tisíc eur.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
Nabíjanie plug-in hybridu na dlhých trasách. Kedy sa oplatí a kedy radšej jazdiť s vybitou batériou?
Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V obci pri Dunajskej Strede musia očkovať a usmrtiť zvieratá. Boli v úzkom kontakte s ohniskom slintačky a krívačky
3 200 eur za vstup do armády. Čína ignoruje svojich vojakov bojujúcich na strane Ruska, kritizuje Zelenskyj
Na Slovensko prichádza výrazné oteplenie. Už o pár hodín nastane výrazná zmena (PREDPOVEĎ)
Žilinský talent z Ghany chce reprezentovať Slovensko. Chvália ho aj analytici v prestížnom rebríčku
Kto sa zmestí, dostane 20 % zľavu. Reštaurácia vyvolala vlnu kritiky, ktorá rozdelila internet
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
- Slováci si ho zamilujú. Škoda predstavila nový elektromobil s dojazdom 550 km
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
„Sem by som už neprišiel,“ odkazuje šéf zväzu. Slovensko môže zostať bez práce
Zlato lámalo rekordy. Dolár slabne, obchodná vojna silnie – investori hľadajú útočisko
Európa nechce zažiť ďalší šok. Plynové zásobníky budú musieť byť stále plné
Prvý zásah v Baltskom mori. Estónsko zadržalo tanker prepojený na Moskvu
Protiraketová obrana, tanky aj radary. Nemecko pokračuje v podpore Kyjevu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V obci pri Dunajskej Strede musia očkovať a usmrtiť zvieratá. Boli v úzkom kontakte s ohniskom slintačky a krívačky
3 200 eur za vstup do armády. Čína ignoruje svojich vojakov bojujúcich na strane Ruska, kritizuje Zelenskyj
Na Slovensko prichádza výrazné oteplenie. Už o pár hodín nastane výrazná zmena (PREDPOVEĎ)
Žilinský talent z Ghany chce reprezentovať Slovensko. Chvália ho aj analytici v prestížnom rebríčku
Kto sa zmestí, dostane 20 % zľavu. Reštaurácia vyvolala vlnu kritiky, ktorá rozdelila internet
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené