SpaceX už otestoval niekoľko prototypov novej vesmírnej lode Starship. Vývoj prototypu pokračuje podľa nových informácií vcelku sľubne a spoločnosť je už podľa Muska napred pred plánovanými letmi na Mesiac a Mars. Prvý kompletný prototyp je však takmer pripravený na svoj premiérový a najťažší týždeň vôbec. Už tento týždeň by sme mohli totiž poprvýkrát vidieť Starship pri letovom teste, informuje Futurism.

Doteraz bolo postavených niekoľko prototypov tejto vesmírnej lode. SpaceX ich podroboval tlakovým testom a ďalším skúškam, aby docielil požadované vlastnosti. Celkovo bude mať k dispozícii pri vývoji Starship až 20 prototypov.

Viaceré z nich už boli zničené. Aktuálne má ale firma postavenú najnovšiu verziu Starship SN5, ktorá ju môže posunúť o ďalší krok vpred pri vývoji vesmírnej lode na Mars.

Starship sa môže poprvýkrát odlepiť od zeme už tento týždeň

Práve tento piaty prototyp má totiž tento týždeň absolvovať letový „hop“ test, kedy by loď vyletela do výšky 150 m a pristála. Takáto skúška bude porovnateľná s minuloročným letom Starhopperu – menšou verziou prototypu, ktorý v auguste 2019 vyletel do rovnakej výšky. Tentokrát už ale SpaceX otestuje Starship v plnej veľkosti.

Ešte predtým však musel prototyp prejsť ďalšími skúškami, aby sa zaistilo, že nedôjde k jeho zlyhaniu. Aj keď práve za týmto účelom sú prototypy vyvíjané, Starship SN5 by mal byť jeden z doteraz najlepších. Predošlou najlepšou verziou bol prototyp SN4, ktorý ale nevydržal všetky náročné testy.

Zobraziť celú galériu (1)
Raketa Starship, ktorá má prepravovať ľudí na Mars, SITA

S každým prototypom sa však SpaceX zlepšuje a práve najnovší model môže byť dôkazom toho, že skúšobný Starship dokáže aj vzlietnuť. Neskôr sa dokonca môže podľa dokumentov FAA dostať loď pri letových testoch aj na nižšiu orbitálnu dráhu do výšky niekoľkých kilometrov, informuje Forbes s odvolaním na Business Insider.

K tomu má ale SpaceX ešte ďaleko. Finálna verzia Starship potom bude umiestnená na obrovskom boosteri Super Heavy. Pohon bude zabezpečovať až 41 motorov Raptor.

Pre porovnanie nájdeme v rakete Falcon 9 „len“ 9 motorov. Jedná sa však o motory Merlin, ktoré nedosahujú taký ťah ako budúci pohon v lodi Starship. Jeden Merlin dokáže vyvinúť ťah 845 kN, zatiaľ čo jeden Raptor pre vesmíru loď má ťah až 2 MN.

Vesmírna loď, ktorá (z)mení budúcnosť

Celkovo bude potom Starship aj s boosterom vysoký až 120 metrov a široký 9 metrov, čo z neho činí doteraz najvyššiu raketu v histórii. Samotná loď je pritom vysoká 50 metrov. Vo výsledku bude môcť vyniesť do vesmíru až 100 metrických ton nákladu. Samotný booster dokáže poňať až 3400 ton paliva a ďalších 1200 ton potom bude v nádrži samotnej lode.

Vesmírna loď Starship je navrhnutá pre lety s posádkou, ale aj nákladom, čo SpaceX otvára nové možnosti pri komerčných misiách a vynášaní ďalších satelitov či nákladu do vesmíru alebo aj na ISS.

V skutočnosti má mať nákladná verzia dostatočnú kapacitu, aby vyniesla do vesmíru aj náklad väčší ako je obrovský teleskop Jamesa Webba. Detailné informácie o tomto projekte NASA nájdeš v samostatnom článku.

Prvý ostrý let na Mars by mala po všetkých testoch loď absolvovať bez posádky už v roku 2022 a o 2 roky neskôr by opäť mala letieť na Červenú planétu, no tentokrát už aj s ľuďmi na palube. Celkovo by mal mať Starship priestory aspoň pre 100-člennú posádku.

To, či SpaceX dosiahne svoje plány včas, závisí najmä od úspešnosti prebiehajúceho testovania a vývoja prototypov. Ako však pred časom prehlásil sám Elon Musk, Starship je pre SpaceX prioritou.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda