Šokujúci crash test čínskeho elektromobilu. 2 dni po teste začal horieť
Čínske elektromobily sú známe predovšetkým svojou skvelou cenou, ktorou sa snažia konkurovať veľkým európskym automobilkám. Mnohokrát však idú touto agresívnou cenovkou na úkor kvality, či dokonca bezpečnosti. Aj to je prípad elektromobilu BYD Han, ktorý začal horieť dva dni po absolvovaní crash testu, informoval portál AutoForum.
Otázka bezpečnosti elektromobilov pri dopravnej nehode stále viac rezonuje v ušiach automobilovej verejnosti. Elektromobily sú totiž konštrukčne a technicky úplne iné než bežné spaľováky a okrem rozdielnych deformačných zón tu máme zrejme najväčšieho strašiaka, ktorým je batéria.
Batéria totiž môže za drvivú väčšinu komplikácií spojených s elektrickými autami. Na verejnosť preniklo niekoľko prípadov samovznietenia elektromobilu počas jazdy, státia na parkovisku či nabíjania. Najviac problémov však vzniklo pri poškodení batérie, respektíve jej ochranného plášťa, napríklad pri dopravnej nehode.
Horenie akéhokoľvek auta je obrovský problém, no ak horí elektromobil, hasiči majú lem minimálne šance na jeho uhasenie. Ak sa im ho ale aj podarí uhasiť, existuje veľká šanca, že sa auto opätovne vznieti. Je preto nesmierne dôležité, aby sa bezpečnosť elektromobilov preverovala najmä po stránke ich batérie.
BYD zlyhal na plnej čiare
Čínska automobilka BYD je predovšetkým známa vďaka svojim revolučným „Blade“ batériám, ktoré ponúkajú unikátne konštrukčné riešenie. Zmenou oproti súčasným a bežne používaným batériám v elektromobiloch je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články a segmentované moduly, pri BYD sa spomínané moduly nenachádzajú.
V šou Understanding the Car Test Ground proti sebe postavili dva elektromobily, BYD Han a ArcFox aS. Obe vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti 64 km/h a už pri prvotnom náraze bolo badateľné, že čínske autá na tom nie sú z pohľadu bezpečnosti ani zďaleka tak dobre, ako tie európske.
Ani jedno z áut totiž pri tomto náraze neaktivovalo airbagy. Elektromobil od BYD dokonca zablokoval dvere na strane vodiča, značne deformoval kabínu a bezpečnostné pásy vzadu nedokázali udržať figuríny na svojom mieste.
Najväčší problém pre túto ambicióznu čínsku automobilku nastal až 48 hodín po samotnom teste. Revolučná Blade batéria sa totiž v dôsledku nárazu sama vznietila po tom, ako auto dva dni nečinne stálo.
Problémom mala byť neoriginálna chladiaca kvapalina
Ako uvádza portál AutoEvolution, automobilka BYD na svoje vyjadrenie k danému incidentu nenechala dlho čakať. Podľa jej slov mala byť príčinou požiaru chladiaca kvapalina, ktorá mala červenú farbu.
Táto chladiaca kvapalina sa bežne používa v automobilovom priemysle, no je vodivá a čínska automobilka údajne túto kvapalinu nepoužíva. Namiesto toho ich batérie chladí fialová nevodivá kvapalina. Chladiaca kvapalina v elektromobile tak mala byť z nejakého dôvodu vymenená za nevyhovujúcu.
Parametrami mieri poriadne vysoko
BYD Han pôsobí na prvý pohľad luxusne, no jeho úlohou je skôr konkurovať európskym elektromobilom strednej triedy. Pochváliť sa môže výborným zrýchlením z 0 na 100 km/h len za 3,9 sekundy a na jedno nabitie dokáže prejsť až 605 km, avšak v tomto prípade sa berie do úvahy najmä v Číne používaná norma NEDC, ktorá sa od WLTP výrazne líši. Náš triezvy odhad je dojazd okolo 400-450 km podľa vyššie spomínanej metodiky WLTP, ktorá sa najviac využíva v EÚ.
Lepšie vybavená verzia disponuje dvoma elektromotormi s výkonom 200 kW a batériou s kapacitou 77 kWh. K dispozícii je ale aj slabšia verzia so 65 kWh batériou, ktorá má odhadovaný dojazd podľa normy NEDC 506 km a maximálny výkon 163 kW.
BYD síce uvádza, že ich Blade batérie majú zvýšenú odolnosť v prípade dopravnej nehody, no to sa žiaľ teraz príliš nepotvrdilo. Batériu je možné aj veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % by malo nabitie trvať len 25 minút a 10 minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Ohrozí to partnerstvo s Teslou?
Nedávno sme ťa informovali, že automobilka BYD získava významného obchodného partnera, ktorým je Tesla. Tesla má od čínskeho výrobcu kupovať revolučné Blade batérie, ktoré budú použité pri výrobe najlacnejšieho Modelu 2, ktorý bude vyrábať výhradne v Číne.
Je teda otázne, či tento incident nejakým spôsobom neohrozí možnú spoluprácu medzi dvomi technologickými velikánmi. Na druhú stranu, ak skutočne mohla za požiar nevhodná chladiaca kvapalina, ktorú neodborne vymenili organizátori šou, čínska automobilka by z toho ešte mohla niečo vyťažiť za poškodenie dobrého mena.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
Nabíjanie plug-in hybridu na dlhých trasách. Kedy sa oplatí a kedy radšej jazdiť s vybitou batériou?
Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Kotlára sa valí ostrá kritika: Ozývajú sa vedci či lekári. Sabaka odkazuje, že nie je skorumpovaný
Odborníčka radí, ako minimalizovať náklady spojené s transakčnou daňou. „Existujú oslobodenia na subjekty, ktoré daň nebudú platiť“
„Útočný pes“ prezidenta Putina „uteká z Ruska“. Šéf Kremľa to vraj považuje za zradu
Fico neprišiel na rozhovor pre zdravotné problémy súvisiace s atentátom, tvrdí Zeman
Slováci vyplnili dieru na trhu, ich produkt nemá v EÚ konkurenciu: Dostali sme ponuku na odkúpenie nášho nápadu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Oprava elektromobilu už nemusí stáť tisíce eur. Európski odborníci našli dieru na trhu
- Elektromobily budú čoraz lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu klesli pod magickú hranicu
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Tesla to má spočítané. Milovaná automobilka Slovákov odhalila nové SUV so špičkovou technikou
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
-
- Nezniesli drastické clá Trumpa. Japonský automobilový gigant sa rozhodol urobiť rázny krok
- Tesla má dôvod na paniku. Nový elektromobil BYD ide ako teplé rožky, stojí zlomok ceny
- Diesel to má spočítané. Slováci si zamilovali úplne iný druh pohonu (PRIESKUM)
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, na ktoré svet nebol pripravený
- Toto sa Muskovi páčiť nebude. Expert prezradil, ako jednoducho sa dá zachrániť Tesla
„Sem by som už neprišiel,“ odkazuje šéf zväzu. Slovensko môže zostať bez práce
Zlato lámalo rekordy. Dolár slabne, obchodná vojna silnie – investori hľadajú útočisko
Európa nechce zažiť ďalší šok. Plynové zásobníky budú musieť byť stále plné
Prvý zásah v Baltskom mori. Estónsko zadržalo tanker prepojený na Moskvu
Protiraketová obrana, tanky aj radary. Nemecko pokračuje v podpore Kyjevu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Kotlára sa valí ostrá kritika: Ozývajú sa vedci či lekári. Sabaka odkazuje, že nie je skorumpovaný
Odborníčka radí, ako minimalizovať náklady spojené s transakčnou daňou. „Existujú oslobodenia na subjekty, ktoré daň nebudú platiť“
„Útočný pes“ prezidenta Putina „uteká z Ruska“. Šéf Kremľa to vraj považuje za zradu
Fico neprišiel na rozhovor pre zdravotné problémy súvisiace s atentátom, tvrdí Zeman
Slováci vyplnili dieru na trhu, ich produkt nemá v EÚ konkurenciu: Dostali sme ponuku na odkúpenie nášho nápadu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené