Šokujúci crash test čínskeho elektromobilu. 2 dni po teste začal horieť
Čínske elektromobily sú známe predovšetkým svojou skvelou cenou, ktorou sa snažia konkurovať veľkým európskym automobilkám. Mnohokrát však idú touto agresívnou cenovkou na úkor kvality, či dokonca bezpečnosti. Aj to je prípad elektromobilu BYD Han, ktorý začal horieť dva dni po absolvovaní crash testu, informoval portál AutoForum.
Otázka bezpečnosti elektromobilov pri dopravnej nehode stále viac rezonuje v ušiach automobilovej verejnosti. Elektromobily sú totiž konštrukčne a technicky úplne iné než bežné spaľováky a okrem rozdielnych deformačných zón tu máme zrejme najväčšieho strašiaka, ktorým je batéria.
Batéria totiž môže za drvivú väčšinu komplikácií spojených s elektrickými autami. Na verejnosť preniklo niekoľko prípadov samovznietenia elektromobilu počas jazdy, státia na parkovisku či nabíjania. Najviac problémov však vzniklo pri poškodení batérie, respektíve jej ochranného plášťa, napríklad pri dopravnej nehode.
Horenie akéhokoľvek auta je obrovský problém, no ak horí elektromobil, hasiči majú lem minimálne šance na jeho uhasenie. Ak sa im ho ale aj podarí uhasiť, existuje veľká šanca, že sa auto opätovne vznieti. Je preto nesmierne dôležité, aby sa bezpečnosť elektromobilov preverovala najmä po stránke ich batérie.
BYD zlyhal na plnej čiare
Čínska automobilka BYD je predovšetkým známa vďaka svojim revolučným „Blade“ batériám, ktoré ponúkajú unikátne konštrukčné riešenie. Zmenou oproti súčasným a bežne používaným batériám v elektromobiloch je aj ich usporiadanie.
Skladajú sa priamo z článkov, čím sa výrazne znižuje objem a hmotnosť jednotky. Pri batériách v elektromobiloch sa totiž bežne používajú články a segmentované moduly, pri BYD sa spomínané moduly nenachádzajú.
V šou Understanding the Car Test Ground proti sebe postavili dva elektromobily, BYD Han a ArcFox aS. Obe vozidlá sa čelne zrazili pri rýchlosti 64 km/h a už pri prvotnom náraze bolo badateľné, že čínske autá na tom nie sú z pohľadu bezpečnosti ani zďaleka tak dobre, ako tie európske.
Ani jedno z áut totiž pri tomto náraze neaktivovalo airbagy. Elektromobil od BYD dokonca zablokoval dvere na strane vodiča, značne deformoval kabínu a bezpečnostné pásy vzadu nedokázali udržať figuríny na svojom mieste.
Najväčší problém pre túto ambicióznu čínsku automobilku nastal až 48 hodín po samotnom teste. Revolučná Blade batéria sa totiž v dôsledku nárazu sama vznietila po tom, ako auto dva dni nečinne stálo.
Problémom mala byť neoriginálna chladiaca kvapalina
Ako uvádza portál AutoEvolution, automobilka BYD na svoje vyjadrenie k danému incidentu nenechala dlho čakať. Podľa jej slov mala byť príčinou požiaru chladiaca kvapalina, ktorá mala červenú farbu.
Táto chladiaca kvapalina sa bežne používa v automobilovom priemysle, no je vodivá a čínska automobilka údajne túto kvapalinu nepoužíva. Namiesto toho ich batérie chladí fialová nevodivá kvapalina. Chladiaca kvapalina v elektromobile tak mala byť z nejakého dôvodu vymenená za nevyhovujúcu.
Parametrami mieri poriadne vysoko
BYD Han pôsobí na prvý pohľad luxusne, no jeho úlohou je skôr konkurovať európskym elektromobilom strednej triedy. Pochváliť sa môže výborným zrýchlením z 0 na 100 km/h len za 3,9 sekundy a na jedno nabitie dokáže prejsť až 605 km, avšak v tomto prípade sa berie do úvahy najmä v Číne používaná norma NEDC, ktorá sa od WLTP výrazne líši. Náš triezvy odhad je dojazd okolo 400-450 km podľa vyššie spomínanej metodiky WLTP, ktorá sa najviac využíva v EÚ.
Lepšie vybavená verzia disponuje dvoma elektromotormi s výkonom 200 kW a batériou s kapacitou 77 kWh. K dispozícii je ale aj slabšia verzia so 65 kWh batériou, ktorá má odhadovaný dojazd podľa normy NEDC 506 km a maximálny výkon 163 kW.
BYD síce uvádza, že ich Blade batérie majú zvýšenú odolnosť v prípade dopravnej nehody, no to sa žiaľ teraz príliš nepotvrdilo. Batériu je možné aj veľmi rýchlo nabíjať. Z 30 na 80 % by malo nabitie trvať len 25 minút a 10 minútové nabíjanie stačí na dojazd 135 km.
Ohrozí to partnerstvo s Teslou?
Nedávno sme ťa informovali, že automobilka BYD získava významného obchodného partnera, ktorým je Tesla. Tesla má od čínskeho výrobcu kupovať revolučné Blade batérie, ktoré budú použité pri výrobe najlacnejšieho Modelu 2, ktorý bude vyrábať výhradne v Číne.
Je teda otázne, či tento incident nejakým spôsobom neohrozí možnú spoluprácu medzi dvomi technologickými velikánmi. Na druhú stranu, ak skutočne mohla za požiar nevhodná chladiaca kvapalina, ktorú neodborne vymenili organizátori šou, čínska automobilka by z toho ešte mohla niečo vyťažiť za poškodenie dobrého mena.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Stála na prahu smrti, dnes má telo dvadsiatničky: 53-ročná lekárka odhalila rutinu, ktorá ju omladila o tri desaťročia
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
Zabraňuje návalom hladu a brzdí priberanie: Biohacking trik Kristen Bell zaujal odborníkov na výživu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP