Mimo týchto priaznivých štatistík prezradil prítomným novinárom ešte jednu. Ako uviedol, k 21. aprílu 2023 eviduje polícia takmer o päťsto dopravných nehôd menej, ako za rovnaké obdobie predchádzajúceho roku. „Pevne verím a som o tom presvedčený, že aj projekt predného brzdového svetla prispel k tomu, že bezpečnosť na našich cestách sa zvyšuje,“ uzavrel Tomáš Vrábeľ.

Aktualizované 11. marca 2023: O predné brzdové svetlo už majú záujem aj Taliani, informuje Startitup. Deje sa tak v čase, kedy po slovenských cestách už jazdí takmer 1500 vozidiel, ktoré sú ním vybavené. Rozšíriť by sa však mohol naprieč celou Európskou úniou vďaka bývalému nemeckému europoslancovi a súčasnému členovi Európskej rady pre bezpečnosť dopravy Dieter-Lebrechtovi Kochovi, ktorý sa ho snaží presadiť.

Podľa nových informácií má talianske mesto Ancona záujem zapojiť sa do testovania, ktoré na Slovensku prebieha napríklad v Trenčíne. „Bude to podobné ako na Slovensku, no v Ancone sa plánuje zapojiť do projektu omnoho väčší počet vozidiel. Až okolo päťtisíc,“ uviedol Bernhard Kirschbaum, riaditeľ Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu v Nemecku, na margo skúšania vynálezu v Taliansku.

Zároveň Taliani chcú podrobnejšie porovnávať aj jednotlivé skupiny vozidiel, ktoré budú zapojené do projektu zeleného predného brzdového svetla. Napríklad nákladné, špeciálne aj osobné vozidlá a hlavne aj motorky, keďže ako je známe, v Taliansku ich je mnoho. Na základe toho budú mať ešte presnejšie dáta, ktoré sa následne spoja s dátami zo Slovenska,“ dodal nemecký riaditeľ.

Európska budúcnosť

Aj záujem Talianov je silný indikátor toho, že prvok pochádzajúci zo Slovenska má vysokú šancu uspieť na medzinárodnej úrovni. Nie je dokonca vylúčené, že jedného dňa pôjde o bezpečnostnú normu v rámci celej Únie. Podľa Kirschbauma by sa tak mohlo stať dvomi spôsobmi.

Prvým spôsobom je zákonná dohoda s výrobcami vozidiel. Tí zakomponujú predné brzdové svetlo do nového vozidla. Druhá cesta, ktorá aj teraz funguje, je, že predné brzdové svetlo dostane od štátu povolenie a pre jestvujúce vozidlá bude ako doplnková bezpečnostná výbava,“ objasnil.

TASR/Radovan Stoklasa/YouTube/Trenčianska župa

Teoretická zmena by pritom mohla prebiehať podobne, ako nedávne zavedenie nových evidenčných vozidiel, a teda postupne. „Ak štát na základe týchto skúseností a výsledkov zo štúdií predného brzdového svetla na Slovensku a v Taliansku povolí tento bezpečnostný prvok používať, tak proces bude bežať kontinuálne. Ako príklad môžem spomenúť zavedenie nových evidenčných čísiel vozidiel. Najprv sa nové značky povolia zákonom a ich výmena následne prebieha kontinuálne,“ doplnil Kirschbaum.

Aktualizované 6. marca 2023: Predné brzdové svetlo už začali testovať v praxi na trenčianskych prímestských autobusoch. Je tomu tak už od polovice februára, informuje Pravda. Prvé autobusy s predným brzdovým svetlom teda v Trenčíne bolo možné vidieť už na Valentína.

Celkovo sa do tohto veľkého testu zapája až 253 autobusov SAD Trenčín, pričom momentálne prebieha inštalácia zariadenia aj na 249 autobusov SAD Žilina. Ako sme už informovali, inštalovať sa neskôr bude aj na autobusoch SAD Prievidza.

Celkovo sa majú do testovania zapojiť tisíce vozidiel, vrátane taxíkov. „Predné brzdové svetlo je vybavené mikroprocesorom, nie je invazívne, žiadne vozidlo nepoškodí. Je univerzálne a montovateľné na každé jedno vozidlo, ktoré môže jazdiť po pozemných komunikáciách,“ priblížil vedúci technickej realizácie projektu Jozef Garaj pre portál Pravda.

Cieľom testovania je dokázať, že svetlo zníži nehodovosť a zlepší plynulosť premávky. Prebiehať bude až do septembra 2023.

Aktualizované 11. januára 2023: Predné brzdové svetlo sa môže stať už čoskoro povinným v celej Európskej únii. Ako informuje Startitup, podľa Dieter-Lebrechta Kocha, člena Európskej rady pre bezpečnosť dopravy a bývalého nemeckého europoslanca, sa momentálne snažia tento vynález presadiť.

„Tým, že Európska únia bezpečnostné systémy prikáže ako súčasť povinnej výbavy, sa tieto bezpečnostné asistenčné systémy stávajú lacnejšie, teda dostupnejšie pre širšiu masu ľudí. Vtedy sa už musia výrobcovia automobilov dohodnúť, čím sa tlačí na nižšiu cenu,“ tvrdí Koch a dodáva, že je legislatívny proces predlžovaný najmä byrokracia.

„Musím povedať, že bolo veľmi dobré, že spočiatku sa systém predného brzdového svetla testoval v uzavretom priestore, na letisku. No veľký posun je, že sa momentálne testuje v reálnej premávke na Slovensku. Je to veľmi dôležitý krok pre zavedenie tohto svetla do povinnej výbavy,“ vysvetľuje Koch a dodáva, že sú s testovaním prakticky vo finále.

Najdôležitejšie sú momentálne výsledné dáta a to, ako testovanie prebehne. Následne je nutné doladiť niektoré technické detaily a ak toto zariadenie uspeje, môže sa stať pre zvýšenie bezpečnosti chodcov povinným v celej EÚ.

Aktualizované: Nový bezpečnostný prvok spoločnosti Lumaco, ktorá pochádza z Čadce, začína testovať aj tamojšia mestská polícia. Nápad slovenskej spoločnosti z Čadce, ktorá si nechala patentovať štvrté brzdové svetlo zelenej farby namontované v prednej časti auta, má slúžiť ako jednoduchá komunikačná pomôcka predovšetkým pre spomínaných chodcov, ale tiež cyklistov a ostatných účastníkov cestnej premávky,“ uvádza na svojom webe mesto Čadca.

Ako informuje portál Žiliniak.sk, testovanie prebieha pod záštitou Žilinskej univerzity v Žiline a aktuálne je doň zapojených viac ako 3 000 vozidiel. Nejde pritom len o osobné automobily, ale aj o kamióny, dodávky, autobusy a rôzne poľnohospodárske stroje.

„Vozidlá budú premávať po mestách Partizánske, Trenčín, Prievidza, Žilina a Čadca. Obyvatelia týchto miest tak budú môcť sami posúdiť efektivitu zavedenia predného brzdového svetla a jeho dopad na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,“ doplnilo mesto Čadca.

Pôvodný článok 23.9.2022:

Na slovenských cestách pribudne nový bezpečnostný prvok, ktorý by sa časom mal rozšíriť do celej EÚ. Ide o predné brzdové svetlo, ktoré sa na prvý pohľad môže zdať zbytočné, no spoločnosť, ktorá ho vyvinula, tvrdí, že dokáže zvýšiť bezpečnosť chodcov aj vodičov. Na tému upozornila TASR.

Ide o zelený svietiaci pruh v prednej časti vozidla, ktorý dáva všetkým pred tebou vedieť, že brzdíš.

Za počinom stojí spoločnosť Lumaco, ktorá vývoj financovala z vlastných zdrojov. Predné brzdové svetlo sa odvčera testuje najmä v Trenčianskom samosprávnom kraji, kde sa bude hodnotiť jeho prínos pre účastníkov premávky, rovnako ako v mestách Trenčín, Prievidza, Partizánske a Žilina, ale aj v Bratislave a v Nemecku.

Jeho pozitívny dopad na premávku treba dokázať

Pri každom novom bezpečnostnom prvku je dôležité intenzívne testovanie. Predné brzdové svetlo teda po úspešnom prejdení testovacou fázou budeme stretávať omnoho častejšie, až ho napokon možno bude musieť mať každé vozidlo.

Výsledky testovania budú smerovať k zavedeniu predného brzdového svetla do praxe na území Slovenska i celej Európskej únie, informuje TASR.

Zelené predné brzdové svetlo nie je farebný doplnok, ale nový bezpečnostný prvok na automobile. Spoločnosť vyvíja technológiu, vďaka ktorej chodci na priechodoch pre chodcov zistia, či auto spomaľuje a či môže bezpečne prejsť cez cestu,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Lumaco Paula Ďuranová s tým, že predné brzdové svetlo je dôležité aj pre vodičov, ktorí ho vidia v spätnom zrkadle.

Testovanie bude podľa nej trvať deväť mesiacov na 3 000 motorových vozidlách. Podľa všetkého budú svetlá umiestnené aj na vozidlách prímestskej dopravy SAD Trenčín a Prievidza, na automobiloch Správy ciest TSK a na služobných vozidlách Úradu TSK.

Nie je celkom jasné, prečo by vodič potreboval vedieť, že vozidlo za ním brzdí, no môže byť užitočné napríklad pri odbočovaní – ponúkne informáciu o tom, či ťa vodič oproti registruje a “púšťa”, pripadne nie. Až výsledky testovania nám ale umožnia objektívne ohodnotiť prínos nového prvku.

TASR/Radovan Stoklasa

EÚ už zaviedla aj iné kontroverzné obmedzenia

V júli prišla do platnosti nová legislatíva, ktorá priniesla povinné zavádzanie Inteligentného rýchlostného asistenta (ISA) do nových vozidiel predávaných v EÚ a teda aj na Slovensku.

Systém ISA má v princípe fungovať podobne, ako napríklad signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov. Vozidlo bude po novom povinne získavať dáta o maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku na základe GPS podkladov alebo kamery, ktorá číta dopravné značky.

Systém ISA bude podľa homologizačného protokolu povinne aktivovaný po každom naštartovaní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú