Blokovanie nabíjačiek sa stáva čoraz väčším problémom a s pribúdajúcim počtom miest vyhradených na nabíjanie auta, budú podobné situácie iba častejšie.

Austrália tomu chce zabrániť a na vodičov vyťahuje vysoké pokuty, ktoré v niektorých štátoch dosahujú aj tisícky eur. Na tému upozornil portál The Guardian.

Pre majiteľa elektromobilu nie je nič horšie, ako keď dorazí k nabíjačke obsadenej spaľovákom alebo elektromobilom, ktorý (už) nenabíja. Nový systém pokút v Austrálii sa zameriava na obe menované skupiny.

FonTech

Je paradoxné, že aj majiteľ elektromobilu dokáže takýmto spôsobom blokovať parkovacie miesto vyhradené na nabíjanie “kolegom” a žiaľ, deje sa to aj u nás na Slovensku. Cieľom austrálskej vlády spoločnosť edukovať o tom, že parkovacie miesta pri nabíjačkách neslúžia na dlhodobé státie a vodič tam smie parkovať iba počas doby nabíjania auta. K edukácii majú prispieť naozaj mastné pokuty.

V niektorých prípadoch zaplatia tisíce eur

Pokutu teda môžu dostať majitelia spaľovákov aj elektromobilov, ak na nabíjačke nenabíjajú. Ako uvádza Jalopnik, výška pokuty sa v jednotlivých austrálskych štátoch líši, pričom začína na v prepočte asi 226 €, ale vyšplhať sa môže na neuveriteľných 2 000 €.

Vodiči elektromobilov by mali po nabití auta opustiť parkovacie miesto priradené k nabíjačke, aby sa k nemu mohol dostať ďalší majiteľ elektromobilu. Nabíjacia infraštruktúra v krajine síce rastie, no na počet tamojších elektromobilov je poddimenzovaná.

Pokuty za blokovanie stanice hrozia aj na Slovensku

Na Ministerstvo vnútra sme sa obrátili s otázkou, či sa vodiči pri blokovaní nabíjacej stanice pre elektromobil dopúšťajú nejakého priestupku.

Mário Šimovič/FonTech

Podľa § 3 ods. 2 písm. b) zák. NR SR č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o cestnej premávke“) „Účastník cestnej premávky je ďalej povinný poslúchnuť pokyn vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia.“

Ak je teda parkovacie miesto prislúchajúce nabíjačke osadené dopravnou značkou, ktorá definuje, že tam smú parkovať iba autá počas doby nabíjania, blokujúci vodiči sa dopúšťajú priestupku a polícia ich môže riešiť blokovou pokutou.

Ktokoľvek sa môže obrátiť na mestskú políciu alebo na príslušné Okresné riaditeľstvo Policajného zboru.

Dôležitá je ale aj prevencia, preto nás zaujímalo, či polícia vykonáva preventívne opatrenia alebo preventívne kontroly takéhoto konania.

„Policajný zbor vykonáva v rámci možností intenzívny dohľad nad dodržiavaním pravidiel cestnej premávky,“ uviedla hovorkyňa MV SR, pplk. Ing. Denisa Bárdyová.

Slovenskí elektromobilisti sú viac edukovaní

Spoločnosť GreenWay sa vo väčšine prípadov stretáva s tým, že nabíjaciu stanicu blokuje auto so spaľovacím motorom. Elektromobilisti sú v tomto smere viac edukovaní a nezneužívajú parkovacie miesta vyhradené pre elektromobily, hoci sa nájde aj zopár takých prípadov.

GreenWay

Odporúčanie GreenWay v takýchto situáciách je nasledovné:

  • Ak k neoprávnenému využívaniu vyhradeného parkovacieho miesta dochádza v exteriéri a v intraviláne obce, volajte Mestskú políciu, ktorá by prípad mala riešiť v rovnakom režime, ako nedovolené parkovanie.
  • Ak ste na zneužitie vyhradeného parkovania narazili v obchodnom centre alebo inom súkromnom priestore, kontaktujte miestnu SBS. V takýchto prípadoch viete využiť aj Klientský servis GreenWay.

„Máme skúsenosť z lokality z Malackách, kde boli parkovacie miesta vyhradené na nabíjanie opakovane zneužívané vodičmi spaľovákov alebo elektromobilmi, ktoré sa nenabíjali. Nabíjacie stanice tam proaktívne a pravidelne kontroluje Mestská polícia a situácia sa tu postupne zlepšuje,“ uviedol Boris Bukovský zo spoločnosti GreenWay.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú