Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ
Slovensko dosahuje najvyššie emisie z nových osobných vozidiel v EÚ. Uviedol to vo štvrtok na tlačovej konferencii prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek.
„Zo záväzku Slovenska voči EÚ vyplýva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík sa v súčasnosti Slovensko nachádza medzi poslednými krajinami v rámci EÚ. Za rok 2020 sa u nás predalo len 1771 nabíjateľných vozidiel kategórie M1, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel, a to 119,2 gramu CO2 na kilometer,“ spresnil.
Poznamenal, že Európa je jednoznačne na ceste k zelenej transformácii, ktorej súčasťou je aj automobilový sektor. Vyplýva to aj zo základného dokumentu Európskej komisie „Green Deal“, ku ktorému sa pripojilo aj Slovensko. Podľa ZAP SR je tento akt zo strany SR zatiaľ iba formálny.
Upozornil, že k ďalším dôležitým témam, ktoré vyplývajú z európskeho dohovoru, patria zelené riešenia v oblasti systému odpadového hospodárstva, budovanie kapacít na efektívne zhodnocovanie odpadu, výskum nových technológií spracovania.
„Zahraničné koncerny, ktoré investovali na Slovensku, prijali zásadné rozhodnutia v oblasti dosiahnutia uhlíkovej neutrality do roku 2050. Bohužiaľ, vývoj posledných rokov ukazuje, že na Slovensku sa od týchto cieľov vzďaľujeme. Ak budeme zhodnocovanie priemyselných odpadov realizovať v zahraničí, určite to neprospeje konkurencieschopnosti Slovenska a jeho priemyslu,“ zdôraznil Matušek.
Členovia ZAP SR podľa neho žiadajú prehodnotiť účinnosť zákona o tzv. kurzarbeite. „Naši členovia žiadajú posunúť účinnosť zákona o kurzarbeite na skorší termín ako január 2022 a do tejto doby pokračovať v súčasnej schéme (pomoci) 3A. Konkurencieschopnosti Slovenska to môže len pomôcť,“ dodal prezident ZAP SR.
NEPREHLIADNI
Prieskum, ktorý ťa poriadne zaskočí. Koľko majiteľov elektromobilov znovu prešlo späť na auto s benzínom či naftou?
Slovensko je na chvoste EÚ
V množstve emisií osobných áut je Slovensko na chvoste aj podľa analýzy spoločnosti JATO, ktorá zbiera dáta z 21 krajín v Európe. Na Slovensku bol v roku 2020 priemer CO2 na jedno osobné vozidlo na úrovni 106,7 g/km, kdežto rok pred tým sme boli na úrovni 121,6 g/km. Až šestica sa dokázala v produkcii CO2 dostať pod hranicu 100 g/km.
Sem patrí Holandsko, Dánsko, Portugalsko, Švédsko, Francúzsko a Fínsko. V analýze sa spomína aj Slovensko, žiaľ, v tom negatívnom svetle. Spomedzi sledovaných krajín sme na tom najhoršie a produkcia emisií nových predaných áut v roku 2020 je v priemere 119,2 g/km, čo je absolútne najhoršie zo všetkých.
Ďalšie články:
- Elektromobily budú podľa štúdie lacnejšie ako spaľovacie autá do roku 2027
- Nemecká automobilka chce znížiť emisie pri výrobe ocele pre autá o 2 milióny ton CO2
- Vzducholode hlásia návrat. Plne elektrickým pohonom dokážu eliminovať emisie a nahradiť lietadlá
V článku boli využité materiály TASR.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Život pri mori nie je len pekná predstava: Vedci potvrdili jeho vplyv na dlhovekosť. Jazerá a rieky majú opačný efekt
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
Pokuta od 200 do 3 000 eur za bežné aktivity. Európa začne tvrdšie trestať turistov (PREHĽAD)
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP