Slovensko má stále problém, predaje elektromobilov rastú len pomaly. Neuhádneš, ktorá značka dominuje predajom
Predaje nových elektromobilov na Slovensku pomaly ale isto stúpajú, no v porovnaní so spľovákmi sú to stále mizerné čísla. Mesiac máj bol napriek tomu z pohľadu predajov nových elektromobilov výživný. Ako uvádza Zväz automobilového priemyslu Slovenska, minulý mesiac sa u nás registrovalo 143 elektromobilov.
Ako informovala automobilka Hyundai v tlačovej správe pre média, práve ona sa stala májovým lídrom na našom trhu s počtom 29 predaných elektromobilov. Až 26 zákazníkov si pritom kúpilo najdrahší a najvyspelejší elektromobil automobilky Hyundai Ioniq 5.
Koncern Hyundai jednoznačne dominoval
Celému koncernu Hyundai v máji patrila zhruba tretina trhu s elektromobilmi na Slovensku. Automobilka KIA totiž predaja v máji 22 nových elektromobilov. Tesne za značkou Hyundai sa umiestnila automobilka Škoda s počtom 26 predaných elektromobilov.
Výraznejší náskok mal oproti iným automobilkám aj Mercedes, ktorý minulý mesiac dodal zákazníkom 18 nových prémiových elektrických áut. Celkovo sa na Slovensku predalo 6 650 nových vozidiel, elektromobily pritom tvoria 2,1 % podiel.
Prvý kvartál na Slovensku bol tragický
Za prvý štvrťrok tohto roku sa na Slovensku predalo 301 čisto elektrických nových osobných vozidiel. Celkovo pritom registrácie všetkých áut za prvé tri mesiace roku 2022 dosiahli 19 221 vozidiel. Ako vyplýva z údajov zverejnených Zväzom automobilového priemyslu SR, v rámci značiek sa v skupine predaných elektromobilov najviac darilo značkám Kia, Merceds-Benz a Škoda.
Stále najväčšej obľube sa na Slovensku tešia osobné autá s benzínovým motorom. Ich predaje predstavovali za prvý kvartál aktuálneho roku 10 531 vozidiel. Slováci si v uvedenom období kúpili aj 3 112 dieselových áut. Čo sa týka klasických hybridných motorov, v spojení s benzínom sa ich podľa údajov zväzu predalo 3 772, s naftou 667. Ďalších vyše 400 vozidiel predstavujú plug-in hybridy.
Podiel elektromobilov v SR rastie slimačím tempom
Zastúpenie elektromobilov na automobilovom trhu skúmali doteraz mnohé agentúry a spoločnosti, ktoré však vo svojich prieskumoch často prinášajú pre Slovensko nelichotivé výsledky. Podľa dát z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) síce predaje batériových vozidiel stúpli v 2. štvrťroku 2021 až o 70 % v porovnaní s prvými mesiacmi roka, no výsledné čísla stále predstavujú len minimum zakúpených elektromobilov.
Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potom podiel týchto vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku minulého roka a 918 kusov BEV za celý minulý rok potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.
Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) nedokázali poriadne presadiť.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízkoemisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol. V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v predminulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe. V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1 053 registrovaných elektromobilov podľa dát automobilky Škoda.
Za tými najlepšími výrazne zaostávame
V iných krajinách to pritom vyzerá úplne opačne, ako na Slovensko. Napríklad Nórsko je mekkou elektromobility a každý mesiac to potvrdzuje viac a viac. Kvartálne výsledky registrácie nových automobilov za prvý štvrťrok 2022 hovoria za všetko. Viac ako 4 z 5 nových predaných áut sú v tejto krajine plne elektrické.
Ako uvádzajú štatistiky Nórskej rady pre informácie o cestnej doprave, podiel čistých elektromobilov predaných v Nórsku za obdobie január až marec 2022 dosiahol neuveriteľných 82,9 %.
Za prvé tri mesiace tohto roka sa predalo vyše 32 000 nových vozidiel, z čoho je 26 800 elektrických. Medziročný podiel v predajoch mierne klesol, minulý tok sa za rovnaké obdobie predalo vyše 36 000 nových áut, pričom elektromobilov bolo 19 000 s podielom 52,8 %.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ako vyzerá batéria elektromobilu po 500 000 km? Výsledok tejto Tesly všetkých zaskočil
Sú nebezpečnejšie elektromobily alebo spaľováky? Poznáme odpoveď, ktoré ťa prekvapí
Drsné zistenia pohladili ego majiteľom spaľovákov. V tomto nás v elektromobilite predbehlo už aj Rumunsko
OFICIÁLNE: Táto automobilka do 2030 nebude v Európe predávať žiadny spaľovák
Vyše 2000 km za 7 dní a elektromobilita opäť očarila. Tieto fakty už nemôžu Slováci spochybniť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Drsné zistenia pohladili ego majiteľom spaľovákov. V tomto nás v elektromobilite predbehlo už aj Rumunsko
- Kontroverzný návrh z Bruselu: Na vedenie SUV budeš potrebovať nový vodičák, B nebude stačiť
- Naložil som 1,2 tony do elektrickej dodávky. To, aký dojazd z toho vzišiel a čo som zistil, mi vyrazilo dych
- OFICIÁLNE: Táto automobilka do 2030 nebude v Európe predávať žiadny spaľovák
- V Číne hnijú tisíce nových elektromobilov. Konečne vieme úplnú pravdu o bizarnom „cintoríne“
-
- Drsné zistenia pohladili ego majiteľom spaľovákov. V tomto nás v elektromobilite predbehlo už aj Rumunsko
- Kontroverzný návrh z Bruselu: Na vedenie SUV budeš potrebovať nový vodičák, B nebude stačiť
- Naložil som 1,2 tony do elektrickej dodávky. To, aký dojazd z toho vzišiel a čo som zistil, mi vyrazilo dych
- OFICIÁLNE: Táto automobilka do 2030 nebude v Európe predávať žiadny spaľovák
- V Číne hnijú tisíce nových elektromobilov. Konečne vieme úplnú pravdu o bizarnom „cintoríne“
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Brilantný nápad obľúbenej automobilky Slovákov. Brutálne predĺži dojazd elektromobilov v zime
Druhá fáza vypúšťania odpadovej vody z Fukušimy sa začne budúci týždeň
Bol spustený prvý prototyp platformy Cancer Image Europe
Žiakovi počas hodiny v batohu vybuchol mobil. Letel vzduchom niekoľko metrov
Svetová banka odhalila medzery v digitálnom vzdelávaní na školách
Flemingov objav zmenil medicínu. Prvé antibiotikum bolo objavené pred 95 rokmi
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené