Slovensko je špičkou v Európe, súperíme s najväčšimi veľmocami v počte vyrobených elektromobilov
Automobilový priemysel tvorí gro slovenského hospodárstva, no trh s autami sa mení a postupne sa pretvára z výroby spaľovacích vozidiel na výrobu elektromobilov. Podľa analýzy Automobilového výskumného inštitútu v Kamenici v Nemecku je Slovensko tretím najväčším európskym výrobcom elektromobilov za rok 2020.
Trh s automobilmi a špeciálne s tými čisto elektrickými prekvitá. Výroba elektromobilov v Európe rapídne rastie aj napriek polovodičovej kríze, ktorá zasiahla celý technologický segment. Koniec koncov, už aj autá sú takpovediac „počítače na kolesách“, čiže ak chýbajú súčiastky na „počítač“, brzdí to výrobu celého auta.
NEPREHLIADNI
Ďalšia megainvestícia na Slovensku? Volkswagen tu zvažuje veľký závod na výrobu batérií

Zatiaľ čo v Európe tento problém skutočne reálne brzdil a stále aj brzdí výrobu nových áut, slovenské automobilky sa pre náš portál vyjadrili nasledovne:
„Volkswagen Slovakia v spolupráci s koncernom situáciu neustále pozorne sleduje a vyhodnocuje. Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode, na situáciu sme však dokázali ihneď flexibilne zareagovať, vďaka čomu sú aktuálne dopady na našu výrobu minimálne,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Žilinská KIA podnikla podľa našich informácií preventívne kroky ešte v októbri minulého roka. Už vtedy sa totiž začali prejavovať problémy s dodávkami polovodičov.
„Spoločnosť podnikla preventívne kroky v riadení dodávateľského reťazca, keď zaznamenala potenciálne problémy so zásobovaním niektorými mikročipmi v štvrtom kvartáli. Od októbra sme skontrolovali všetky možné položky a zhruba pred koncom roka sme upravili riadenie dodávateľského reťazca.
Vďaka týmto rôznym snahám sme eliminovali bezprostrednú hrozbu prerušenia výroby,“ informovalo FonTech.sk tlačové oddelenie automobilky.
Výroba elektromobilov medziročne vzrástla, Slovensko sa drží na špici
Podľa prehľadnej infografiky týkajúcej sa analýzy e-mobility v Európe, v roku 2020 sa vyrobilo 600 000 čisto elektrický vozidiel. Oproti roku 2019 to predstavuje nárast o 118 %, vtedy sa ich totiž vyrobilo iba 275 000.
Európske elektromobily sa celkovo vyrábajú v 25 fabrikách, ktoré sú rozložené v 10 krajinách. Pozitívum pre Slovensko je, že do najlepšej desiatky sa v počte vyrobených elektromobilov za jednotlivé fabriky zaradili oba slovenské závody, teda VW Bratislava a aj Stelantis Trnava.

Konkrétne závod Volkswagenu v Bratislave stojí na treťom mieste s počtom 43 275 vyrobených elektromobilov za rok 2020. Na tieto čísla sa dostal vďaka výrobe mestských kompaktných elektromobilov VW e-Up, Škoda Citigo-e a Seat Mii electric.
Pred bratislavský Volkswagen sa dostal už iba koncernový závod v Zwickau, kde prebieha výroba prvých elektromobilov na platforme MEB, konkrétne ID.3 a ID.4. Na prvom mieste je závod Renaultu v meste Flins, kde prebieha výroba extrémne populárneho elektrického Renault Zoe.
Závod Stellantis (predtým PSA) v Trnave obsadil v rebríčku ôsmu priečku s počtom 34 300 vyrobených kusov modelu Peugeot e-208. Takmer tretinu všetkých nových elektromobilov vyrobených v Európe za rok 2020 (presne 228 450 kusov) má na svojom konte koncern Volkswagen. Pre Slovensko je to veľmi dôležitý údaj, Volkswagen a jeho závod v Bratislave tvorí naozaj značnú časť nášho hospodárstva. Postupným nahrádzaním spaľovacích modelov tými elektrickými sa určite výroba niektorých z nich presunie aj k nám do Bratislavy.

Aj ako krajina je Slovensko celkovo tretím najväčším výrobcom elektromobilov v Európe, závod v Bratislave a Trnave vyprodukoval dokopy 77 575 elektromobilov, pred nami je už len Francúzsko (138 800 elektromobilov) a Nemecko (190 200 elektromobilov).
Volkswagen velí do boja
Továrne na výrobu batérií sú bezpochyby potrebné, nie je tomu tak dávno, čo výrobu nových elektromobilov brzdil trhový nedostatok tohto dôležitého komponentu. Volkswagen si to plne uvedomuje, a tak na konferencii Power Day predstavil svoj plán postaviť 6 tovární na výrobu batérií, ktorých ročná produkčná kapacita bude až 240 GWh, to všetko do roku 2030.
Prvé dve továrne budú postavené vo Švédsku a v Nemecku. Švédska fabrika Northvolt tak navýši svoju výrobnú kapacitu na 40 GWh ročne, spustenie výroby by malo začať v roku 2023. Nová továreň v Nemecku jej pomôže taktiež výrobnou kapacitou 40 GWh ročne, v tomto prípade sa výroba spustí v roku 2025.

„Slovenská Gigafactory“, aj takto mnohí nazývajú spoločnosť InoBat, respektíve ich závod na výrobu batérií vo Voderadoch. InoBat je slovenská spoločnosť, ktorá vyvíja batériové články priamo na mieru pre svojich zákazníkov, v budúcnosti ich tak s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme v rôznych elektrických vozidlách.
InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň. So zástupcami z InoBat sme sa rozprávali v nedávnom veľkom rozhovore.
Prezentácia automobilky sa primárne zameriavala na vyššie spomenutú dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe a ako môžeš vidieť na priloženej fotografi, oblasť, v ktorej chce Volkswagen novú továreň stavať, zasiahla aj nás.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

