Slovensko je špičkou v Európe, súperíme s najväčšimi veľmocami v počte vyrobených elektromobilov
Automobilový priemysel tvorí gro slovenského hospodárstva, no trh s autami sa mení a postupne sa pretvára z výroby spaľovacích vozidiel na výrobu elektromobilov. Podľa analýzy Automobilového výskumného inštitútu v Kamenici v Nemecku je Slovensko tretím najväčším európskym výrobcom elektromobilov za rok 2020.
Trh s automobilmi a špeciálne s tými čisto elektrickými prekvitá. Výroba elektromobilov v Európe rapídne rastie aj napriek polovodičovej kríze, ktorá zasiahla celý technologický segment. Koniec koncov, už aj autá sú takpovediac „počítače na kolesách“, čiže ak chýbajú súčiastky na „počítač“, brzdí to výrobu celého auta.
NEPREHLIADNI
Ďalšia megainvestícia na Slovensku? Volkswagen tu zvažuje veľký závod na výrobu batérií
Zatiaľ čo v Európe tento problém skutočne reálne brzdil a stále aj brzdí výrobu nových áut, slovenské automobilky sa pre náš portál vyjadrili nasledovne:
„Volkswagen Slovakia v spolupráci s koncernom situáciu neustále pozorne sleduje a vyhodnocuje. Nedostatok polovodičov sa dotýka aj niektorých modelov vyrábaných v bratislavskom závode, na situáciu sme však dokázali ihneď flexibilne zareagovať, vďaka čomu sú aktuálne dopady na našu výrobu minimálne,“ informovala FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Žilinská KIA podnikla podľa našich informácií preventívne kroky ešte v októbri minulého roka. Už vtedy sa totiž začali prejavovať problémy s dodávkami polovodičov.
„Spoločnosť podnikla preventívne kroky v riadení dodávateľského reťazca, keď zaznamenala potenciálne problémy so zásobovaním niektorými mikročipmi v štvrtom kvartáli. Od októbra sme skontrolovali všetky možné položky a zhruba pred koncom roka sme upravili riadenie dodávateľského reťazca.
Vďaka týmto rôznym snahám sme eliminovali bezprostrednú hrozbu prerušenia výroby,“ informovalo FonTech.sk tlačové oddelenie automobilky.
Výroba elektromobilov medziročne vzrástla, Slovensko sa drží na špici
Podľa prehľadnej infografiky týkajúcej sa analýzy e-mobility v Európe, v roku 2020 sa vyrobilo 600 000 čisto elektrický vozidiel. Oproti roku 2019 to predstavuje nárast o 118 %, vtedy sa ich totiž vyrobilo iba 275 000.
Európske elektromobily sa celkovo vyrábajú v 25 fabrikách, ktoré sú rozložené v 10 krajinách. Pozitívum pre Slovensko je, že do najlepšej desiatky sa v počte vyrobených elektromobilov za jednotlivé fabriky zaradili oba slovenské závody, teda VW Bratislava a aj Stelantis Trnava.
Konkrétne závod Volkswagenu v Bratislave stojí na treťom mieste s počtom 43 275 vyrobených elektromobilov za rok 2020. Na tieto čísla sa dostal vďaka výrobe mestských kompaktných elektromobilov VW e-Up, Škoda Citigo-e a Seat Mii electric.
Pred bratislavský Volkswagen sa dostal už iba koncernový závod v Zwickau, kde prebieha výroba prvých elektromobilov na platforme MEB, konkrétne ID.3 a ID.4. Na prvom mieste je závod Renaultu v meste Flins, kde prebieha výroba extrémne populárneho elektrického Renault Zoe.
Závod Stellantis (predtým PSA) v Trnave obsadil v rebríčku ôsmu priečku s počtom 34 300 vyrobených kusov modelu Peugeot e-208. Takmer tretinu všetkých nových elektromobilov vyrobených v Európe za rok 2020 (presne 228 450 kusov) má na svojom konte koncern Volkswagen. Pre Slovensko je to veľmi dôležitý údaj, Volkswagen a jeho závod v Bratislave tvorí naozaj značnú časť nášho hospodárstva. Postupným nahrádzaním spaľovacích modelov tými elektrickými sa určite výroba niektorých z nich presunie aj k nám do Bratislavy.
Aj ako krajina je Slovensko celkovo tretím najväčším výrobcom elektromobilov v Európe, závod v Bratislave a Trnave vyprodukoval dokopy 77 575 elektromobilov, pred nami je už len Francúzsko (138 800 elektromobilov) a Nemecko (190 200 elektromobilov).
Volkswagen velí do boja
Továrne na výrobu batérií sú bezpochyby potrebné, nie je tomu tak dávno, čo výrobu nových elektromobilov brzdil trhový nedostatok tohto dôležitého komponentu. Volkswagen si to plne uvedomuje, a tak na konferencii Power Day predstavil svoj plán postaviť 6 tovární na výrobu batérií, ktorých ročná produkčná kapacita bude až 240 GWh, to všetko do roku 2030.
Prvé dve továrne budú postavené vo Švédsku a v Nemecku. Švédska fabrika Northvolt tak navýši svoju výrobnú kapacitu na 40 GWh ročne, spustenie výroby by malo začať v roku 2023. Nová továreň v Nemecku jej pomôže taktiež výrobnou kapacitou 40 GWh ročne, v tomto prípade sa výroba spustí v roku 2025.
„Slovenská Gigafactory“, aj takto mnohí nazývajú spoločnosť InoBat, respektíve ich závod na výrobu batérií vo Voderadoch. InoBat je slovenská spoločnosť, ktorá vyvíja batériové články priamo na mieru pre svojich zákazníkov, v budúcnosti ich tak s najväčšou pravdepodobnosťou uvidíme v rôznych elektrických vozidlách.
InoBat spolu s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies priniesol na Slovensko investíciu vo výške 100 miliónov eur a pracovné miesta pre 150 ľudí zameraných na vývoj a výrobu batérií do elektrických vozidiel. Po výskumno-vývojovom centre a výrobnej linke bude do roku 2025 nasledovať 10 GWh gigatováreň. So zástupcami z InoBat sme sa rozprávali v nedávnom veľkom rozhovore.
Prezentácia automobilky sa primárne zameriavala na vyššie spomenutú dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe a ako môžeš vidieť na priloženej fotografi, oblasť, v ktorej chce Volkswagen novú továreň stavať, zasiahla aj nás.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Igor Matovič už ôsmykrát premenoval svoje hnutie. Od 1. augusta nesie nový názov
Samuel ako prvý Slovák dostal AI avatara do živého vysielania: „Deepfake videá začínajú byť strašidelné“ (ROZHOVOR)
Štát chystá „významné šetrenie“: Minister Erik Tomáš prezradil, na čo sa siahať nebude
Folklórny súbor Urpín odmietol vystúpiť pred politikmi. Následne prišiel o ďalšie vystúpenie
Polícia zavrie D1, spustila sa vlna kritiky: „Toto nevymyslíš, toto je Slovensko“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
POZOR: Obľúbeného AI chatbota zneužili podvodníci a od ľudí žiadajú obrovské sumy
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP