Slovákom z nej padne sánka. Vyskúšali sme si najvýkonnejšiu Škodu Enyaq s pohonom 4×4
Škoda Enyaq zobrala slovenský trh elektromobility naozaj od podlahy a už počas prvých týždňov od začiatku predaja je jasný fakt, že ide o veľmi silný predajný artikel. Popri verziách s nižším výkonom, menšími batériami či doteraz najvýkonnejšou verziou s označením iV 80, prichádza na náš trh aj „motorizácia“ iV 80x, ktorá dostala do vienka najmä pohon 4×4.
Táto verzia bude teda aktuálnym vrcholom ponuky prvého elektrického SUV Škodovky ešte pred príchodom najšportovejšieho modelu RS a novej karosárskej verzie kupé. My sme s Enyaqom iV 80x už strávili pár kilometrov a stihli sme zistiť jeho slabiny či najväčšiu devízu, ktorá sa voči doterajším výkonovým verziám prejavila snáď najviac.
Dokonca sme mali konečne možnosť si naživo pozrieť aj tú vlastnosť, za ktorou sa budú otáčať pohľady mnohých Slovákov – geniálne vymyslenú podsvietenú prednú masku.
Pohon všetkých štyroch kolies pridáva do auta nielen jeden ďalší elektromotor, ale aj dávku koní naviac. V podstate ide o rovnakú motorizáciu ako v prípade koncernovej dvojičky VW ID.4 GTX či Audi Q4 50 e-tron.

Koncernové dvojičky sú však športovo ladené verzie, preto inžinieri z elektromotorov vyžmýkali ešte o niečo viac výkonu. Enyaq iV 80x má 195 kW (261 koní) a krútiaci moment dosahuje 425 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je na úrovni 6,9 sekundy.
Takto vyzerá zrýchlenie v praxi.
Je to zhodná elektronika ako v prípade RS verzie, avšak tentokrát je výkon softvérovo obmedzený na hodnotu 195 kW. Verzia RS dostane výkon až 230 kW, čiže rovných 300 koní.

Dvojica elektromotorov a vyšší výkon však má za následok o niečo vyššiu spotrebu, ktorá sa pri športovej jazde šplhá k 30 kWh/100 km, avšak pokojná jazda dokáže spotrebu stlačiť aj na úroveň 19-21 kWh/100 km. V prípade Enyaqu iV 80x sa papierovo pohybujeme na dojazde 495 km podľa WLTP. Verzia Enyaq iV 80 s rovnako veľkou, 77 kWh batériou, no iba jedným elektromotorom a nižším výkonom prejde na jedno nabitie 535 km.

V realite však skôr očakávaj dojazd na úrovni 395 km, keďže vyšší výkon, ktorý je mimochodom konečne adektávny k proporciám a rozmerom Enyaqu, ťa bude permanentne nútiť ísť športovejšie. V jednoduchosti povedané, ak by mala existovať ideálna motorizácia pre Enyaq, pohon 4×4 a verzia 80x budú tou kombináciou, ktorá uspokojí majoritou vodičov.

Treba tiež zdôrazniť, že pohon 4×4 nie je permanentný a zapája sa len v prípade krízových situácií, akonáhle to vyhodnotí ABS či palubná elektronika vozidla. Vodič si sám nemôže vynútiť permanentne zapnutú štvorkolku.

Jazdecky bola skvelá už aj verzia s čisto zadným pohonom, no verzia 4×4 posúva radosť z jazdy ešte na vyššiu úroveň. Nielen vďaka vyššiemu výkonu, ale aj vďaka lepšej trakcii sa dá užiť si s týmto autom aj športovejšiu jazdu.

Výhodou je aj to, že v prípade štvorkolky dokáže rekuperovať aj predný elektromotor. V režime Šport, kedy po uvolneni plynového pedála auto rekuperuje na maximum, je tak brzdný efekt ešte intenzívnejší, než v prípade Enyaqu s pohonom zadných kolies. V tomto prípade stačí po väčšine skutočne iba zložiť nohu z plynu a auto si už pre zákrutou dokáže úplne samé dostatočne pribrzdiť.

Keď už sme pri nabíjaní, okrem možnosti DC nabíjania výkonom až 125 kW tu máme aj palubnú AC nabíjačku s výkonom 11 kW. Rýchle nabíjanie je v tomto smere „rýchle tak akurát“. Meranie z praxe nám ukázalo, že nabitie z 36 % na 100 % trvá 55 minút. Palubný počítač nám deklaroval, že za minútu nabíjania získame 5 km dojazdu. Stále však platí, že najrýchlejšie a najefektívnejšie nabíjanie je v rozsahu od 20 % do 80 %, v tomto prípade sme za 35 minút nabíjania dodali do batérie 35 kWh energie.

Škoda Enyaq iV 80x je obutá na pneumatikách, ktoré v prípade defektu dokážu automaticky zaceliť dieru. Po celom obvode vo vnútri pneumatiky sa nachádza špeciálny materiál pripomínajúci žuvačku, ktorý po prepichnutí pneumatiky túto dieru ihneď upchá.

Pred vodičom je klasicky malý 5,3″ displej, ktorý zobrazuje iba tie najzákladnejšie informácie a jeho vzhľad sa nijako extra upravovať nedá. V zásade nám to nevadilo, pretože Enyaq vo vyšších verziách disponuje aj obrovským head-up displejom s funkciami rozšírenej reality, samozrejme za príplatok.

Obrovskou novinkou, a to doslova, je až 13″ stredový displej. Infotainment upravený pre potreby elektromobilu fungoval správne, plynulo a orientácia v ňom bola jednoduchá. Nastavovanie klimatizácie, ako aj zapínanie a vypínanie výhrevu sedadiel, je možné realizovať už len cez túto masívnu dotykovú obrazovku.

Modely, ktoré sme mali na predvádzacej akcii v Česku, disponovali aj nádhernou podsvietenou prednou maskou. Tá sa bude dať pri Škode Enyaq objednať už od tohto leta, dostupná však bude iba v kombinácii s Matrix LED svetlami a za príplatok približne 800 €.

V konečnom dôsledku to ale dodáva autu neskutočný šmrnc a ak existuje dizajnový príplatok, za ktorý by si Slováci mali priplatiť, práve sa naň pozeráš. Toto krátke video je najlepším dôkazom.
A ako to vyzerá, keď okolo teba prejde v noci takto nablýskaný Enyaq?
Najvýkonnejší Enyaq je perfektný
Prvé elektrické SUV Škody sa vydarilo. Nech si hocikto hovorí na elektromobilitu čo chce, tento smer českej automobilky sa musí páčiť každému. Už to dávno nie je tá konzervatívna značka, ktorá sa bojí inovácií a hrá v koncerne len druhé, či nebodaj tretie husle. Nie vážení.
Enyaq je to najlepšie, čo ľudový elektromobil v roku 2021 môže ponúkať a verzia s pohonom všetkých štyroch kolies to len výraznejšie podčiarkuje. Cena pre slovenský trh zatiaľ nebola stanovená, dozvieme sa ju až koncom mesiaca.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Má ich doma väčšina Slovákov. Expertka na upratovanie odhalila 5 vecí, ktoré by si nikdy nekúpila
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

MIMORIADNE: Karlos Vémola skončil v nemocnici. Jeho zdravotný stav sa po kriminálnej razii prudko zhoršil

Dôchodkový vek sa láme. Rok 2026 prinesie posledné ročníky starej tabuľky a nový automat

Vráti sa ruský plyn do Európy? Brusel posiela Kremľu jasný signál, do hry vstupujú aj USA

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

