Slovákom nemusia stačiť ani relatívne nové autá. EÚ zvažuje myšlienku zákazu áut s modernou emisnou normou
Uplynulé dni na Slovensku sa okrem iného niesli aj v duchu návštevy Európskej komisie, ktorá tu videla viaceré diskusie ohľadom klimatických cieľov. Predseda komisie Frans Timmermans počas verejnej diskusie vyhlásil, že zákaz používania áut, ktoré nespĺňajú normu minimálne Euro 6, by bolo ohromným víťazstvom, na tému ako prvý upozorňuje portál Autoviny.
Počas diskusie s názvom Klíma a my uviedol európsky predseda komisie zásadné vyhlásenie, ktoré môže, ale aj nemusí znamenať snahu Európy či Slovenska úplne zakázať staršie autá so spaľovacími motormi.
Klíma a my: Mladí za zelenú Európu
Sledujte naživo diskusiu pod názvom "Klíma a my: Mladí za zelenú Európu". Nachádzame sa v rozhodujúcej fáze toho, či sa nám ešte podarí zvrátiť núdzový stav našej planéty v oblasti klímy a biodiverzity. Sme posledná generácia, ktorá ešte stále môže včas zasiahnuť. Mladí ľudia sú kľúčoví pri vytváraní lepšej, spravodlivejšej a ekologickejšej budúcnosti. Preto budú práve s mladými aj o týchto témach diskutovať naši hostia: Frans Timmermans, výkonný podpredseda Európskej komisie zodpovedný za Európsku zelenú dohodu a Eduard Heger, predseda vlády SR. Podujatie otvorí primátor hlavného mesta SR Bratislava Matúš Vallo. Moderuje Daniela Piršelová, ambasádorka EU Climate Pact, zakladateľka Climate Conference Slovakia. Viac informácií o Európskej zelenej dohode nájdete na našom webe https://europa.eu/!CxfT77.
Posted by Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku on Friday, February 4, 2022
Autá, ktoré pritom nespĺňajú normu Euro 6 nie sú dnes v niektorých prípadoch ani 10 rokov staré a po našich cestách jazdia tisíce až desaťtisíce takýchto vozidiel. Napríklad Škoda Octavia s rokom výroby 2013 s naftovým 1,6 litrovým motorom spĺňa iba normu Euro 5, a tak by podľa predstáv predsedu Európskej komisie takéto auto už nemalo jazdiť po našich cestách.
Regulácia až po zákaze predaja spaľovákov
Timmermans týmto vyhlásením reagoval na fakt, že spaľováky jednoducho budú po našich cestách jazdiť aj po tom, čo sa definitívne zakáže ich predaj v Európe. Potom by ale mala nasledovať regulácia tých, ktoré už na cestách sú.
Zákaz predaja spaľovákov je stanovený na rok 2035, autá nespĺňajúce normu aspoň Euro 6 budú mať v tomto roku minimálne 20 rokov, nakoľko norma Euro 6 nastúpila do platnosti v roku 2014. Na Slovensku ale viac ako 20-ročné autá na cestách nie sú žiadnou raritou.
Stojíme pred najväčšou transformáciou, akú ľudstvo zažilo
Timmermans sa počas diskusie vyjadril, že ľudstvo čaká najväčšia transformácia, akú kedy zažilo, no táto transformácia je nevyhnutná, ak chceme zachrániť našu klímu pre budúce generácie.
„Sme uprostred najväčšej transformácie, akú kedy ľudstvo zažilo. Priemyselná revolúcia zmenila všetko, zmenila vzťah medzi ľuďmi, zmenila pracovnoprávne i politické vzťahy. Opäť zažívame takéto obdobie veľkých zmien. Súčasne však čelíme naliehavejšej situácii v oblasti klímy a biodiverzity, ktorá nás núti rýchlo konať a zásadne zmeniť náš spôsob života. Je však veľmi povzbudzujúce vidieť predstaviteľov environmentálnych organizácií, ako aj rôznych jednotlivcov, s ktorými sa snažíme pohnúť veci dopredu. Spoločne môžeme dosiahnuť viac a ja povzbudzujem všetkých, aby sa k nám pridali a začali konať!“
Podľa predsedu Európskej komisie má Slovensko veľkú šancu stať sa lídrom a vzorom pre ostatné krajiny v tejto ekologickej transformácii.
„Všetci chápu naliehavosť riešenia klimatickej zmeny, Slovensko je v jedinečnej pozícii, môže byť lídrom a ukázať zvyšku Európy, že dokáže vytvoriť nový udržateľný priemysel. Je však dôležité, aby sme prešli aj k udržateľným druhom energie, aby sme zmenili našu dopravu na dopravu s nulovými emisiami a hospodárstvo pretvorili na obehové.“
Čo s normou Euro 7?
Pripravovaná emisná norma Euro 7 je už teraz veľkým strašiakom pre automobilky, ktoré sa obávajú, že nastolené podmienky tohto štandardu predznamenávajú definitívny koniec spaľovákov.
Po roku 2025, kedy vojde norma do platnosti, by de facto došlo k zákazu spaľovacích motorov. Na základne stanovených technických parametrov normy by totižto výrobcovia nedokázali Euro 7 splniť. EÚ kritiku ale vypočula a môže limity čiastočne uvoľniť. Poradná skupina pre požiadavky na emisie automobilov (AGVES) však v dôsledku prísne nastavenej normy Euro 7 predstavila vlastné odporúčania, na ktoré pozitívne reagovalo aj združenie VDA.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Nepotrebuje palivo a poháňať ho bude aj vietor. Ferrari chystá svoj nový dopravný prostriedok
Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP