Hudbu začal skladať ako 12-ročný, dnes ako jediný Slovák a zároveň jeden z najmladších skladateľov a aranžérov pracuje v jednom z najprestížnejších hudobných štúdií na svete, ktoré založil slávny Hans Zimmer.

22-ročný hudobný skladateľ Filip Olejka napriek mladému veku patrí k vychádzajúcim slovenským talentom a bez toho, aby si o tom vedel, si sa s jeho rukopisom už možno dávno stretol.

Filip totiž výraznou mierou pomáhal vytvoriť soundtrack k jedným z najznámejších filmov, hier či seriálov súčasnosti – od Rise of Mordor, Dopesick či Pennyworth, až po aktuálne vysielaný fantasy hit The Wheel of Time, do ktorého dokonca talentovaný umelec zakomponoval aj jedinečný slovenský rukopis.

Filip pre FonTech teraz detailne približuje, ako vzniká a koľko úsilia vlastne stojí hudba k tvojim obľúbeným filmom a seriálom, ako sa zmenila hudba vo filmoch za posledné desaťročie a objasňuje, prečo niekedy projekt prerába aj 20-krát. 

V rozhovore sa ďalej dozvieš: 

  • Čo zo Slovenska Filip zakomponoval do soundtracku Wheel of Time a v čom je tento seriál špeciálny
  • Ako vzniká tvorba soundtracku k filmom a hrám – od zadania až po odovzdanie
  • Prečo je potrebné prácu pravidelne prerábať a koľkokrát sa bežne opravuje jeden projekt
  • Čo obdivuje na práci Hansa Zimmera, v ktorého štúdiu pracuje
  • Čo Filip hovorí na hudbu v slovenských seriáloch a filmoch
  • Hudba k akým svetoznámym hrám vznikala na Slovensku

Ako sa chalan z Kamenca pod Vtáčnikom dostane do Kalifornie a začne tu skladať hudbu k najznámejším seriálom a hrám súčasnosti?

V dnešnej dobe je to viac menej o šťastí, vytrvalosti a podpore z okolia, či už z rodiny alebo od známych, čoho som mal ja našťastie dostatok. Nie je to už len o vedomostiach, ani o tom, v koľkých žánroch sa dokážem orientovať. Veľakrát som išiel hlavou proti múru, mnohé obetoval, musel som zabudnúť na predchádzajúce prehry, aby som sa dostal o ďalší level ďalej.

Takto to trvalo takmer osem rokov, pokiaľ prišla ponuka od skladateľa Lorna Balfa, pracovať pre neho v štúdiu, ktoré založil spolu s Hansom Zimmerom a Stevenom Kofskym pod návzom 14th Street Music. Lorne pracoval na hudbe k filmom ako je Mission Impossible: Fallout, Black Widow, The Dark Knight trilógia, Inception, Dunkirk, Top Gun Maverick, takže pracovať pre neho je pre mňa splneným snom.

Začal som ako 12 ročný vo freeware programe a učil som sa väčšinou všetko sám. Neskôr som začal navštevovať ZUŠ v Novákoch, ale po skončení tretieho ročníka som začal pracovať na viacerých filmoch, tak som ju opustil a popri strednej škole som mal viacej času na skladanie.

Podporu som samozrejme cítil aj medzi učiteľmi a spolužiakmi a cez mnohé prekážky mi pomáhali prejsť či už kamaráti alebo rodičia. Najväčšiu podporu som mal od svojho brata Dávida, ktorý mi filmovú hudbu predstavil keď som mal 6 rokov.Po strednej škole som sa začal skladaniu venovať naplno a začiatkom roka 2020 prišiel veľký posun. Moju hudbu po prvýkrát hral orchester pod vedením Christophera Muscata, ktorý moju hudbu aj zorchestroval a dirigoval na koncerte na Malte.

K tvojim najnovším projektom patrí aj fantasy hit od Amazonu, seriál Wheel of Time. Kde konkrétne tu nájdeme tvoj rukopis?

Mal som možnosť pracovať na väčšine epizód prvej série a hlavne som sa venoval emotívnym a výpravným scénam s pár výnimkami. Milujem timpani (bicí hudobný nástroj), čiže tie som sa snažil používať čo najčastejšie.

Do určitých pasáži, ako správny a hrdý Slovák, som prepašoval aj fujaru, takže vždy, keď budete počuť podobné prvky, som to pravdepodobne ja. Fujaru som veľmi využíval aj v hudbe do amerického filmu The Last Pirate.

Považuješ Wheel of Time v niečom za výnimočný? 

Myslím, že seriál je dosť výnimočný po mnohých stránkach, pre mňa je to ako spojenie Pána Prsteňov so Zaklínačom s mnohými novými originálnymi prvkami. Našiel si veľmi veľkú fanúšikovskú základňu, a preto sa stal jedným z najsledovanejších seriálov roka na svete.

Po hudobnej stránke si myslím, že to má jeden z najoriginálnejších soundtrackov vôbec a to má na svedomí hlavne Lorne. Mnoho trackov využíva „Old Tongue“ čo je akýsi vymretý jazyk z tohto univerza v speve a spolu so zmiešanými etnickými nástrojmi vznikol zaujímavý originálny mix. 

Pri akom projekte si sa doposiaľ vytrápil najviac a prečo?

Ťažko povedať, každý projekt má svoje temné aj svetlé chvíľky. Možno najťažší bol zatiaľ miniseriál Dopesick s Michaelom Keatonom v hlavnej úlohe. Veľakrát bolo ťažké trafiť to, čo producenti očakávali.

Mnohokrát boli až príliš detailní a vypichovali samotné tóny alebo zvuky, ktoré tam nechceli. O týždeň zasa chceli všetko späť alebo sme museli prerobiť track od základu a takto sme experimentovali skoro rok, ale myslím si, že sa to vyplatilo.

TMDB

Ďalší dosť ťažký projekt bol film The Wilderness Night, na ktorom som robil krátko pred vstupom do 14th Street. Každá scéna mala v priemere 10 rôznych verzií, ale vyplatilo sa to a tento film vyhral niekoľko cien po New Yorských filmových festivaloch.

Na aký projekt naopak spomínaš najradšej?

Celkovo spomínam na každý jeden projekt rád a užil som si aj tie najťažšie chvíle. Od Rise of Mordor, Total War, až po The Wheel of Time. Taktiež mám skvelé spomienky na prácu s kanadským štúdiom Six Side Studios, ktorí dosiahli milióny kliknutí na ich fanúšikovských Spider-Man filmoch, na ktorých som tiež pracoval.

Mal som možnosť pracovať na zaujímavých hrách, či už survival hry alebo hry s tematikou Druhej svetovej vojny a som veľmi rád, že som pracoval aj na niekoľkých slovenských projektoch. Nedávno som si uvedomil, že som počas svojej kariéry pracoval len s jednou režisérkou a tou bola práve Slovenka Lady Zika.

Na akých slovenských dielach si teda pracoval? 

Pracoval som s Matejom Zrebným na jeho short filme „Typy ľúdí v lese“, pre Lady Ziku som tvoril hudbu do jej filmu „Tanec Rúk“ a moja hudba bola použitá v Separovom „DMSLIFE4“. Ďalej to boli menšie filmy a hry ako Alternate, či hra Dry Grass.

Mohol by si nás procesom skladania hudby k seriálom, prípadne videohrám, v krátkosti previesť? Čo sa deje od zadania projektu až po jeho odovzdanie?

Všetko sa začne konverzáciami s producentami a režisérmi. Keď som robil sám na vlastných projektoch a nebol dostatok času, tak som hlavné melódie vymýšľal za pochodu a dúfal, že sa to bude producentom a fanúšikom ľúbiť.

V prípade nezávislých filmov ako je The Last Pirate, som dva roky pracoval na demo verziách hlavných melódii a tvoril som variácie zvučiek, či už smutné, akčné, strašidelné a tie boli neskôr použité ako temp hudba (dočasná hudba) keď som dostal film. A niečo podobné prebieha aj vo 14th Street, Lorne vytvorí každú jednu melódiu, nasmeruje nás smerom a štýlom, aký máme používať a začneme tvoriť variácie skladieb.

Stáva sa často, že musíš soundtrack po finalizácii ešte dodatočne prerábať?

Takmer vždy, aj keď Lorne alebo Hans odsúhlasia náš track, môžu ho zamietnuť buď producenti alebo televízia/štúdio, ktoré to produkuje. Len výnimočne sa stane, že niečo prejde na prvý krát. Treba si zvyknúť, že niekedy človek musí spraviť aj 20 rôznych verzií skladieb, pokiaľ to všetko bude odsúhlasené.

Nie je to vyčerpávajúce? 

Opravovať tracky moc vyčerpávajúce nie je. Najnáročnejšie je, že pracujeme neustále na niekoľkých projektoch naraz a robíme aj cez víkendy a sviatky. Za ten rok a pol sme mali veľmi málo voľného času.     

Máš možnosť v predstihu si pozrieť pasáže v seriáli, ku ktorým ideš robiť hudobný sprievod, alebo dostaneš len popis scén a zvyšok už je na tebe?

To závisí od projektu. Veľakrát som tvoril veci na slepo bez udania akéhokoľvek smeru od režiséra a dúfal som, že sa im to bude ľúbiť. Inokedy dostanem len skice scén či artworky. V najlepšom prípade dostanem celý cut, väčšinou bez vfx, aby som si film alebo seriál mohol pozrieť a bol tak v obraze.

Filip Olejka / súkromný archív

Predpokladám, že vidieť tvoj výtvor vo finálnej verzii je asi silný zážitok… 

Samozrejme, je to skvelý a neopísateľný zážitok.  

Akú voľnosť vlastne ako hudobný tvorca pri práci máš?

Lorne udáva hlavný smer a ak je potrebné, používame jeho melódie alebo skladby, ktoré zložil. Tiež to závisí od projektu, niekedy robím všetko od základu a inokedy len zoberiem Lornov track a prearažnujem ho do scény. Taktiež sa musí moja hudba zhodovať s jeho štýlom hudby a skladania, aby neznela v každej scéne odlišne. Lornovu hudbu počúvam od 11-tich rokov, takže s jeho štýlom problém nemávam.

Odlišuje sa v niečom príprava hudby k filmom, seriálom a videohrám alebo v zásade ide o podobný proces?

Je to viac menej podobné, ale v prípade hier máme viacej času. Tvorba hudby do hry môže trvať celé roky.

Pracoval si na svetoznámych hrách Rise of Mordor aj sérii Total War. Čím sú z hľadiska hudby špecifické? 

V sekunde keď som začal pracovať na RoM som som, že musím zachovať melódie od Howarda Shora. Ako fanúšik by som bol veľmi sklamaný, keby ich v hre nepočujem. Nasledoval som Howardow štýl a zostal som verný filmom a takto sme vytvorili skoro 3 hodiny hudby.  

Filip Olejka / súkromný archív

Koľko stojí tvorba soundtracku k najväčším blockbusterom ako napríklad Duna alebo Matrix Ressurections? Bavíme sa o desiatkach či stovkách tisíc alebo dokonca o miliónoch?

O rozpočtoch na hudbu moc znalostí bohužiaľ nemám, podobné záležitosti rieši naša koordinatorka. Odráža sa to od celkového rozpočtu filmu, ale neviem presný odhad.

Ak by si si mal predsa len tipnúť? 

Odhadujem, že niekoľko stoviek tisíc. Najdrahšie je zaplatiť orchester. Organizáciu má na starosť manažér, ktorý vždy zabookuje orchester a nejaký rozpočet ušetríme na orchestrátoroch a mixovaní, lebo všetko si to robíme sami.

Čo je pri tvorbe hudobného sprievodu k filmom a seriálom najdrahšia položka?

Nahrávanie orchestrom. Tie najdôležitejšie časti sa vždy snažíme nahrať orchestrom, ale bohužiaľ aj kvôli Covid-19 je to teraz niekoľkonásobne komplikovanejšie. Preto sa veľa skladateľov obracia hlavne na sample libraries (prednahrané digitálne nástroje). Niektoré vokály pre Wheel of Time sme nahrávali na Abbey Road, osobne si ani nechcem predstaviť, koľko to muselo stáť.

Bol si na Abbey Road aj ty? Pre muzikantov vraj ide o špeciálny zážitok.

Zatiaľ nie, kvôli Covid opatreniam nechodíme na nahrávania. Vedúci projektu pozerá nahrávanie u seba v štúdiu a dáva pokyny, keďže tam nemôžeme byť osobne.

Ako je práca hudobného skladateľa vlastne finančne ohodnotená?

Keď sa skladateľ rozbehne (dnes poväčšine ako freelancer) a začne dostávať vlastné väčšie projekty, tak sa z toho dá bez problémov vyžiť. Väčšina skladateľov najviac zarobí na podiele z royalties (podiel zo všetkých zárobkov z projektu –  rátajú sem tržby z kín, streamovacích platforiem, predaje albumov…) a samozrejme dostane časť z rozpočtu projektu, aspoň tak to bývalo v mojom prípade. Čiže čím väčšie projekty, tým lepšie ohodnotenie.

O akých sumách sa teda vo všeobecnosti bavíme? 

Pokiaľ robíte na zahraničných projektoch, je to na naše pomery nadpriemerne ohodnotené, hlavne kvôli podielu z royalties. Keď som pracoval ako freelancer, pohybovalo sa to v rozmedzí od par desiatok či stoviek eur po pár tisíc eur. Nízkorozpočtovými projektami sa nedá bohužiaľ uživiť. Nie je výnimkou, že hudba do nezávislých projektov sa tvorí zadarmo.

Vedel by si podobnú prácu robiť aj na Slovensku?

Samozrejme, celý život bývam a pracujem na Slovensku, štúdio mám vybudované v dedine, v ktorej som vyrastal. Kvôli Covidu sa nebolo možné odsťahovať do L0s Angeles za zbytkom tímu, ale keďže sa starám aj o psa, tak mi to zatiaľ takto vyhovuje. Čo sa týka pracovania na slovenských projektoch, veľmi rád by som si trúfol niečo väčšie.

Vieš si budúcnosť predstaviť práve v L.A.? 

Samozrejme, verím, že budúci rok sa tam konečne dostanem osobne, ale či by som tam chcel aj dlhodobo žiť, to ešte neviem povedať.

Ako vnímaš slovenské seriály z hľadiska hudby a ich titulných piesní?

Bohužiaľ som zatiaľ nenašiel žiadny slovenský projekt z posledných desiatich a viac rokov, ktorý by ma moc zaujal po hudobnej stránke. Viem, že každý jeden skladateľ sa snaží urobiť tú najlepšiu prácu, ale osobne som si nikdy nedokázal u nás nájsť favorita. Ale v slovenských starších filmoch dokážeme nájsť kvalitnú hudbu, taký Pacho, hybský zbojník, je skvelým príkladom dobrej a originálnej hudby.

Podobne ako filmy sa postupne vyvíja aj hudba v nich. V čom vidíš hlavné rozdiely medzi filmovými soundtrackmi spred 10-15 rokov a súčasnou tvorbou?

Všímam si trend, že mnoho skladateľov sa viac a viac obracia len na sólo nástroje, ktoré používajú tak, aby boli v ich dielach dominantné a v pozadí sú podporované buď orchestrom alebo inými elementami. Najlepšie príklady sú Game of Thrones, náš Wheel of Time, Yellowstone od Briana Tylera.

Taktiež používanie syntetizátorov nám dalo úplne nový rozmer a neobmedzený počet nových zvukov. Filmy z prelomu tisícročí používali orchester a klasické nástroje vo veľkej miere.

Dnes môžeme často počuť čisto syntetické a elektronické soundtracky (ako pri Blade Runner 2049) oproti napríklad takému Avatarovi, kde James Horner zaujímavo dokázal spojiť svoj klasický štýl s modernými neopočúvanými zvukmi.

Štúdio, v ktorom pracuješ, založil možno najslávnejší skladateľ filmovej hudby súčasnosti, Hans Zimmer. Mal si príležitosť stretnúť sa s ním osobne? 

Bohužiaľ som nebol osobne s nikým, kvôli Covidu a „home office“ štýlu práce. Najbližšie som k nemu bol na koncerte v Bratislave v roku 2017, ale keďže 14th Street pomohol založiť, spolupracujeme s ním neustále. Posledný projekt bola hymna pre ruský futbalový tím FC Krasnodar, ktorú zložil Hans a náš 14th Street tím to produkoval.

Hans ďalej s Lornom a našim tímom pracoval na projektoch ako sú Rebuilding Paradise od Rona Howarda, Fifa 19, seriály Biblia a Genius, Crawl, Crysis 2, Call of Duty Modern Warfare 2 a ďalších. Zatiaľ som však s Hansom na spoločnom projekte ešte nepracoval. Od môjho vstupu neustále pracujem s Lornom Balfom a on je môj najväčší a jediný mentor, ktorého som doposiaľ mal.

V čom podľa teba spočíva veľkoleposť Hansa Zimmera?

Možnosť vždy prísť s niečím novým. Taktiež obdivujem, ako cestuje po svete a hľadá nových umelcov a hudobníkov, bez rozdielu na to ako kto vyzerá, aké ma kto vzdelanie či bez ohľadu na vek.

To, ako dokázal využiť slovenskú rómsku kapelu Sendreovci vo filme Sherlock Holmes, je dychberúce. Taktiež pomohol posunúť ďalej mnohých teraz už veľkých skladateľov ako je Lorne Balfe, Tom Holkenborg či Benjamin Wallfisch.

Ak by si mal vybrať jeden film s dokonalým soundtrackom, ktorý by to bol?

Neviem, či dokážem vybrať len jeden film, ktorý má podľa mňa dokonalý soundtrack, keďže je tu niekoľko filmov, ktoré majú kvalitnú hudbu. Midway od Haralda Klosera ma zaujal za posledné roky najviac. Nikdy by mi nenapadlo používať zvuky motorov lietadla v soundtracku, ale oni to dokázali a fungovalo to.

First Man je ďalší na zozname. Môj rešpekt patrí aj Justinovi Hurwitzovi, ktorý sa naučil sám hrať na teremíne a následne ho použiť v hudbe. Hudbu do Pána Prsteňov miluje snáď každý a ďalšie dva na mojom liste sú The Tomorrow War od Lorna Balfa či Justice League z dielne Toma Holkenborga.

Taktiež by som chcel vyzdvihnúť skladateľa Joela Goldsmitha a jeho hudbu k seriálu Stargate Universe. Spôsob, akým Joel používal elektrické gitary, timpani a piano spolu so syntetizátormi, ma veľmi zaujal a myslím, že jeho rukopis a rukopis Lorna Balfa, sú na mojej hudbe badateľné najviac.  

Hudbu ku ktorému známemu filmu alebo seriálu naopak považuješ za preceňovanú? Prečo?

Asi ani k jednému. Rozumiem prečo ľudia milujú hudbu do filmov ako sú Inception, Interstellar alebo Piráti z Karibiku. Každý soundtrack, ktorý sa stane obľúbený medzi ľuďmi, si zaslúži všetok obdiv, lebo dokázal vziať za srdce milióny ľudí. Najlepší soundtrack je podľa mňa ten, ktorý si pustíte, zavriete oči a vidíte celú scénu, do ktorej by perfektne zasadol.

S akým hudobným motívom pracuješ najradšej? Na tvojom YouTube kanáli často dominuje epickosť až osudovosť…

Milujem veľkú a epickú hudbu, lebo tá ma v sebe najviac emócií a tie sú pre mňa základ hudby. Vždy ma veľkolepá a osudová hudba zaujala a inšpirovala. Je použitá v najkľúčovejších scénach a rozuzľuje dej. Pokiaľ divák necíti hudbu priamo pod kožou a nevníma ju, tak som ako skladateľ zlyhal.

Disney

Mojou hlavnou úlohou je vytvoriť emócie a správne ich spojiť so scénou, postavou či udalosťou. To môže byť niekedy ťažké. Niekedy hudba musí byť veľká a monumentálna, ale mnoho krát stačí len jeden, či dva nástroje, aby sme chytili diváka za srdce. 

V tvojej tvorbe vo veľkom disponuje aj orchestrálna hudba. Je pri nahrávaní skutočne potrebné poskladať celý orchester alebo sa dajú tieto elementy nahradiť aj digitálne?

Pred tým, ako som začal pracovať s Lornom, som v mojich projektoch orchester použil len raz. Bohužiaľ som nemal v rukách taký rozpočet, aby som dal dokopy reálny orchester a tam prišiel na radu môj počítač a tucet harddiskov s digitálnymi nástrojmi, ktoré replikujú orchester.

Každý skladateľ musí v dnešnej dobe ovládať svoj DAW (digital audio workstation), a vytvoriť použitím digitálnych nástrojov hudbu v takej kvalite, že človek nevie rozoznať, či je to reálny orchester alebo nie. Keď je rozpočet dostatočný, tak všetky digitálne nástroje nahradíme hudobníkmi a orchestrom.

Digitálne nástroje dokážu znieť často vierohodne, ale chýba im duša. Hudobníci dokážu track posunúť vyššie o mnoho levelov, a preto budem vždy zástancom autentického nahrávania orchestru s výbornými hudobníkmi, ktorí našu hudbu obohatia a tých máme aj na Slovensku veľké množstvo.

Na Slovensku sa nahrávali soundtracky k niekoľkým veľkým zahraničným projektom ako napríklad 12 Strong, The Reagans, Call of Duty 3, Genius, The Cry či Penguins of Madagascar a takýto veľký repertoár len dokazuje kvalitu našich hudobníkov.

V akých prichádzajúcich projektoch budeme tvoju hudbu počuť najbližšie?

Začiatkom decembra si budete môcť pozrieť The Game Awards, ktorý sa bude konať 10teho decembra v Los Angeles. Orchester pod vedením Lorna Balfa bude hrať hudbu zo všetkých nominovaných hier. Na tomto projekte som pracoval ako dodatočný aranžér a zbytok mojich kolegov, ktorí sa nachádzajú v L.A., budú v tomto orchestri aj hrať.

Budúci rok bude pre mňa v mnohom zlomový, keďže spoločne s 14th Street a Lornom Balfom sme mali možnosť pracovať na niekoľkých nových veľkých projektoch. V jednom z nich hrá hlavnú úlohu herec, ktorého pozná snáď skoro každý z nás a na ten sa teším najviac a veľmi som na našu prácu hrdý, ale zatiaľ  nechcem byť konkrétny.

Taktiež čoskoro vyjde film Eight for Silver od režiséra Seanna Ellisa, ktorý bol nominovaný na Oscara. V hlavnej úlohe tu hrá Boyd Holbrook, známy z projektov ako je Logan: Wolverine, Predátor, Narcos či prichádzajúci Indiana Jones.

Ďalší projekt, do ktorého som zložil hudbu pred vstupom do 14th Street je The Last Pirate, natáčaný na Floride. Nikdy som nerobil na projekte, ktorý bol natočený na tak krásnom a diverznom prostredí. Ďalšie projekty zatiaľ nemôžem špecifikovať.

Chcel by si sa časom presunúť aj k tvorbe hudby k celovečerným filmom alebo máš iné ciele? Aké?

Samozrejme, a som veľmi rád, že už teraz som mal možnosť pracovať na niekoľkých celovečerných filmoch, takže verím, že tento trend bude pokračovať. Túžim jedného dňa pracovať sám na väčších projektoch, ale zatiaľ ma práca s Lornom napĺňa najviac.

Začal som pracovať v jeho tíme ako 20 ročný – teraz mám 22 a cítim, že som sa naučil viac ako za 8 rokov, keď som sám pracoval na nízkorozpočtových projektoch. Nechávam tomu voľný priebeh, kam ma život zavedie, ale istotne budem vždy pracovať s hudbou, keďže nič iné ma tak nebaví.  

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP