Slováci vyvinuli elektromobil. Podobá sa na Cybertruck a toto všetko dokáže
Autonómne zariadenie Samorob, ktoré pred štyrmi rokmi vyvinuli a vyrobili na Katedre elektrotechniky, automatizácie a informatiky Technickej fakulty Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre, má elektrickú alternatívu, informovala hovorkyňa SPU Renáta Chosraviová.
Salamander 600rc získal svoje pomenovanie podľa technológie pohybu. Kĺbové riadenie pracuje na princípe pohybu jašterice, ktoré sa lomia v strede drieku, keď menia smer pohybu, vysvetlil Vladimír Cviklovič, vedúci tímu vývojárov z Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU.
Samorob s masívnou hydraulikou a spaľovacím motorom váži okolo 600 kilogramov, úspornejší Salamander je o polovicu ľahší. Zároveň má inovatívny spôsob kĺbového riadenia, čo mu uľahčuje pohyb v teréne, v poľnohospodárskych a lesníckych podmienkach. Má nižšie ťažisko, je stabilnejší. Vďaka traktorovému vzoru pneumatík s dvojmontážou má vyššiu ťažnú silu, opísal autonómne zariadenie Cviklovič.
Po tomto type autonómnych zariadení neustále rastie dopyt. Celý svet prechádza pomalou poľnohospodárskou revolúciou, počas ktorej napríklad traktory na niektoré účely nahrádzajú autonómne drony. Ide o proces, ktorý vzhľadom na nízku dynamickosť daného odvetvia bude trvať pokojne aj desaťročia, no je dôležité vidieť, že Slovensko v tomto ohľade nespí.
Autonómny elektromobil je poháňaný elektromotormi, obe nápravy sú hnané, celkový výkon na nápravách je 6 kW. Využíva elektricky a elektronicky riadenú hydrauliku, ktorá je v poľnohospodárskych podmienkach nenahraditeľná. Hydraulický obvod je hnaný elektromotorom. Výkon hydrauliky je dimenzovaný na 2 kW a umožňuje pripájať aj externé zariadenia.
Autonómny elektromobil Salamander sa môže pohybovať maximálnou rýchlosťou desať kilometrov za hodinu. Na rozdiel od Samoroba, ktorého od prvej skrutky po poslednú vyrobili v dielňach technickej fakulty, Salamandra zostrojili s podporou externej firmy.
„Nemali sme kapacity, aby sme tentoraz dokázali zostrojiť celého robota. Našou úlohou je predovšetkým automatizácia a autonómne riadenie. Obrátili sme sa preto na vývojársku spoločnosť, ktorá na základe nami vyšpecifikovaných podmienok vozidlo zostrojila len za náklady,“ skonštatoval Cviklovič. Salamander mechanicky funguje bez problémov, výskumný tím v súčasnosti pracuje na kompletnej automatizácii jeho systému.
Študenti vyvinuli vodíkový superšport
Slovensko sa na Expo Dubaj 2020 vo svojom pavilóne prezentovalo v téme mobility ako vodíková krajina a odhalilo svoj výskumno-vývojový potenciál. Medzi inými expozíciami si svoje miesto našiel aj historicky prvý koncept vodíkového auta, ktorý nadchol nielen svojim pohonom, ale i dizajnom.
Už v tom čase sme informovali napríklad o jeho maximálnej rýchlosti či zrýchlení a jedinečnom vodíkovom pohone. Akosi nám však stále chýbal detailný opis ďalších podstatných vlastností a technologických riešení, ktoré ku konceptu vodíkového auta MH2 neodmysliteľne patria. V samostatnom rozhovore sme zisťovali detaily od profesora, ktorý viedol jeho vývoj.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
EÚ a Nemecko dosiahli dohodu v otázke spaľovacích motorov
Bitcoin kopíruje výnimočný pohyb zlata z minulého tisícročia, môže dosiahnuť rekordnú hodnotu
Poškodená kozmická loď Sojuz sa vráti na Zem bez posádky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené