Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité aj materiály TASR a SITA.

Aktualizované 27. júna 2023

Od 1. júla 2023 nadobúda účinnosť novela zákona o správnych poplatkoch. Prináša nový spôsob výpočtu správnych poplatkov pri zápise vozidiel na základe tzv. ekologického koeficientu. Zavádza sa tiež možnosť objednať si zadnú tabuľku s evidenčným číslom (TEČ) menšieho rozmeru na základe výnimky Ministerstva dopravy SR.

V tejto súvislosti Ministerstvo vnútra SR upozorňuje, že zmeny, ktoré vstúpia do platnosti od 1. júla 2023, si vyžadujú úpravy v informačných systémoch. Z toho dôvodu cez víkend 1. a 2. júla 2023 nebudú k dispozícii elektronické služby Národnej evidencie vozidiel. Elektronické služby budú opäť dostupné v pondelok 3. júla 2023 od 8:00 h.

Spôsob výpočtu správnych poplatkov

Za zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie (spolu vykonaním úprav v dokladoch vrátane ich vydania) je suma vypočítaná ako súčin sadzby poplatku podľa najvyššieho výkonu motora a ekologického koeficientu vozidla podľa druhu euronormy alebo dátumu prvej evidencie, najmenej však v sume 33 eur.

Znamená to, že správny poplatok sa nebude znižovať so zvyšujúcim sa vekom vozidla, ale vždy bude rovnaký v závislosti od výkonu motora a ekologického koeficientu vozidla. To výrazne znevýhodní predovšetkým staršie a menej ekologické vozidlá v porovnaní s doterajšími poplatkami.

Zápis držiteľa motorového vozidla, ktorého jediným zdrojom energie je elektrina (elektromobil), do evidencie vozidiel zostáva v sume 33 eur. Pre vozidlo s palivom vodík alebo vozidlo s kombináciou akékoľvek palivo+PHEV (plug-In hybrid) bude poplatok vypočítaný vo výške 20 percent základnej sumy sadzby podľa výkonu motora (ekologický koeficient).

Zanikajú teda zľavy z výšky správneho poplatku pre hybridné vozidlá s inou kombináciou palív a pre vozidlá s pohonom LPG, CNG alebo tzv. mild hybridy.

Nové správne poplatky platné od 1. júla 2023. Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Ťažko zdravotne postihnutí držitelia vozidiel

Poplatok za zápis držiteľa motorového vozidla sa zníži o polovicu:

  • pri zápise vozidla, ktorým je držiteľ preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom,
  • v prípade motorového vozidla s úpravou pre s ŤZP,
  • v prípade motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak nebol pri jeho kúpe poskytnutý kompenzačný príspevok podľa zákona č. 447/2008. Minimálna výška správneho poplatku za zápis držiteľa ŤZP bez poskytnutia peňažného príspevku je 16,50 eur.
Rodinné autá

Poplatok sa zníži o 50 %, najviac však na 33 eur, pri zápise motorového vozidla kategórie M1 s najmenej šiestimi miestami na sedenie, s výkonom motora do 110 kW vrátane, ak ide o zápis držiteľa, ktorým je osoba podľa osobitného predpisu uplatňujúca si nárok na prídavok na dieťa (najmenej na štyri deti) najneskôr do dovŕšenia 19 rokov veku.

Prehľad ekologických koeficientov. Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Neštandardná TEČ

Ustanovuje sa možnosť objednať zadnú TEČ s rozmermi 24 cm x 15 cm, ak Ministerstvo dopravy SR ako typový schvaľovací orgán povolilo výnimku z technických požiadaviek na umiestnenie zadnej tabuľky s evidenčným číslom.

FonTech/Facebook/Nekŕmte nás odpadom

Bude sa to týkať vozidiel so spaľovacím motorom, PHEV alebo elektrických vozidiel s prednou TEČ s rozmerom 52 x 11 cm, ako aj prípojných vozidiel. Policajný zbor v tejto súvislosti pripomína, že od 1. júla zaniká možnosť použiť súdno-znalecký posudok pri zápise vozidiel do evidencie.

Pôvodný článok

Výpočet registračného poplatku za motorové vozidlá sa od apríla 2023 zmení. Jeho súčasťou sa stane parameter ekologickosti prevádzky automobilu a nahradí koeficient vypočítaný na základe veku vozidla. V decembri o tom rozhodli poslanci, keď schválili pozmeňujúci návrh Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby.

Ako najnovšie upozornil Startitup, zmena sa netýka len samotnej výšky poplatku. Mení sa totiž aj to, kto daný poplatok bude platiť. To súvisí s novými EČV, ktorým sme sa venovali v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú