Slováci nemusia na svoje auto čakať do „vodičáku“. Za volant si sadnú aj 15-roční, môže ísť aj o elektromobil
Vlastníctvo auta má niekoľko nespochybniteľných výhod. Cestovanie do práce alebo školy je s ním oveľa pohodlnejšie ako v prípade MHD, a to aj vtedy, ak stojíš v dopravných zápchach.
Umožní ti cestovať na výlety do miest, kde spojenie hromadnou dopravou neexistuje a dáva nezameniteľnú slobodu. Okrem toho však stále ide aj o určitý statusový symbol. Nad autom väčšinou stále rozmýšľame ako nad niečím, čo by sme skrátka mali mať.
Výsledok je jasný – mnohí tínedžeri sa nemôžu dočkať, ako v 18 rokoch dostanú vodičák. Potom si auto požičiavajú od rodičov, šetria na vlastné alebo siahnu po starej jazdenke v otáznom technickom stave.
Nemusíš čakať do 18-tky
Startitup sa pozrel na zaujímavú tému, v ktorej pripomína, že pre získanie individuálnej mobility mladí nemusia čakať na dovŕšenie dospelosti a získanie vodičáku skupiny B, teda oprávnenia šoférovať autá do 3,5 tony.
Známu výnimku predstavujú skútre s objemom motora do 50 cm3, respektíve dnes už aj ich elektrické alternatívy, s ktorými je možné jazdiť od 15 rokov. V takomto veku sa totiž dá vybaviť vodičský preukaz skupiny AM.
V praxi je však najväčšou nevýhodou výkon limitovaný na 4 kW a hlavne maximálna konštrukčná rýchlosť 45 km/h. Tá teoreticky do mesta stačí, v praxi však aj s takouto len o niečo pomalšou jazdou budeš vytvárať viac situácií, kedy sa autá namiesto jazdy za tebou rozhodnú pre predbiehanie, čo vždy znamená vyššie riziko.
Malé 50 cm3 skútre asi nikomu predstavovať netreba a dá sa siahnuť po modeloch od výrobcov ako je Honda, Aprilia, Peugeot či Piaggio. Zaujímavejší však začína byť práve segment elektro skútorov.
Technické parametre ani v tomto prípade zákon „obabrať“ nemôžu a limit 45 km/h, respektíve 4 kW, zostáva. Modely od NQI či Racceray s papierovým dojazdom od 50 do 80 km si však môžu nájsť svojich zákazníkov. Predáva ich dokonca aj Alza. Na našom trhu má pevné miesto tiež SuperSOCO, ktoré sem dováža Antik.
Aj „plnohodnotné“ autá
Zákon však neuvádza, že vozidlo pre tínedžera nemôže mať namiesto dvoch kolies klasickú štvoricu. Toho sa horúčkovito chytili napríklad firmy ako Ligier či Aixam.
Tie už prinášajú skutočné autá s ďalšími výhodami. Pevná karoséria znamená výrazne zvýšenú ochranu pri kolíziách a oproti skútru prichádza dokonalá ochrana pred vplyvom počasia.
Tieto firmy robia, čo môžu, aj z pohľadu svižnosti svojich mikroáut. Pod kapotou v základných modeloch nájdeš takmer pollitrový, prekvapivo dieselový motor. Avšak ruku na srdce, maximálka 45 km/h a so štyrmi kolesami už aj nemožnosť uhnúť v prípade potreby, spolu s cenami okolo 10-tisíc eur vyššie, z takejto zábavky síce robia teoreticky možnú, ale krajne nepraktickú záležitosť s minimom zákazníkov. Hlavne na Slovensku.
Aj tieto miniautá ale môžu byť vyrábané ako elektromobily a ako vždy platí, že práve elektrina im dodáva oveľa vyššiu svižnosť a dynamiku v meste. Napríklad elektromobil Aixam E City pack vďaka elektromotoru ponúka až vyše dvojnásobný krútiaci moment oproti svojim spaľovacím súrodencom. Aby sme boli presní, 50 Nm. Tp neznie vôbec zle.
Alza pri ňom ponúka 5-ročnú záruku na 14 kW batériu, ktorú nabiješ už za 3,5 hodiny. Limitujúca je však znova „šialená“ cena na úrovni takmer 20-tisíc eur. To je dokonca viac, ako na našom trhu zaplatíš za plnohodnotnú Daciu Spring.
NEPREHLIADNI:
Najlacnejší nový elektromobil v SR. Dacia Spring odštartovala predaj, tu je prehľad cien
Rozumnejšia alternatíva
Je jasné, že výrobcovia sa snažia svoje produkty napasovať do veľmi obmedzujúcej legislatívy a zohnať aspoň nejakých zákazníkov. Výrazne viac manévrovacieho priestoru im ale ponúka kategória tzv. ťažkých štvorkoliek kategórie L7e.
Hranica pre získanie vodičáku sa v nej posúva na stále zaujímavých 16 rokov, no paradoxne, cena môže aj klesnúť.
Príkladom je napríklad trochu zvláštne vyzerajúci Renault Twizy, ktorý sa vlani začal oficiálne predávať aj na Slovensku. Ide o extrémne zaujímavý elektromobil, hoci s dvojicou sedadiel a dverami za príplatok 320 eur – základná cena však u nás štartuje na lákavých 12 800 eurách.
Technické parametre prinášajú krútiaci moment 57 Nm, výkon 13 kW / 17 koní. Maximálka je na mesto naozaj dostatočných 80 km/h.
S nimi sa nestratíš ani na diaľničnom obchvate a stále platí, že takéto vozidlo si v prípade potreby z garáže môže vytiahnuť aj tínedžer. Znova však ide skôr o motorku, najmä z pohľadu vplyvov počasia. Vo vnútri však vodiča chránia bezpečnostné pásy aj airbag. Dojazd by sa mal pohybovať okolo hranicou 80 úplne bezemisných kilometrov. Nabíjanie na 100 % trvá približne 3 hodiny a 30 minút.
Ide o vozidlo, ktoré sa na iných trhoch objavilo už v roku 2012. Aj to ilustruje, že hoci sa technika v elektromobiloch vyvíja extrémne rýchlo, v kategórii skútrov a im podobných približovadiel to zas až tak neplatí. Že by chýbali masívne investície, ktoré zaplatia len zákazníci kupujúci vozidlá s vyše 30-tisícovou cenovkou?
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE Obrovský úspech firmy zo Slovenska. Bude exkluzívnym dodávateľom dielov pre Teslu
Súboj, ktorý raz určite prehráme. Umelá inteligencia je krok od prekonania tej ľudskej
Sonda InSight na Marse zomiera. Odstavil ju banálny, no pre NASA neriešiteľný problém
Hraj hry v detstve, zvýši to tvoju inteligenciu. Štúdia v Nature ťa šokuje závermi
Dotácie na Slovensku opäť skončili katastrofou. Bežní ľudia nemali šancu, rozchytali sa do pár minút
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zhrnutie bizarného prípadu Depp vs Heard: On je násilný narkoman, ona tvrdenia o výkaloch v posteli odmieta
Často si ma chcú fotiť. Mojou profesiou sú šokovaní, hovorí kamionistka Miška
Za morom nemusíš cestovať len do Chorvátska. Vyber si zo 7 neopozeraných európskych destinácií
Bratislava prestáva byť zaujímavá, lepšie sa žije na dedine. Čoraz viac Slovákov sa hlavnému mestu otáča chrbtom
Slovenská redaktorka a známa tvár RTVS vo Fínsku urazila nemeckú trénerku. Položila nevhodnú otázku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
- Ruské autá budú totálne na smiech, zabudni na akúkoľvek výbavu a bezpečnosť. Toto všetko z nich zmizne
- Sezóna elektrických kolobežiek začala, zahynul ďalší Slovák. Vodič auta nedal prednosť (+čo hovorí zákon)
- Celá krajina sa totálne zmení. Slovensko chce ďalšie vodíkové autobusy aj čerpacie stanice, vieme kde budú
- Japonská automobilka vyrobí elektromobil lacnejší ako spaľovák už do pár rokov. Spojí sa aj s NASA
-
- Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
- Ruské autá budú totálne na smiech, zabudni na akúkoľvek výbavu a bezpečnosť. Toto všetko z nich zmizne
- Sezóna elektrických kolobežiek začala, zahynul ďalší Slovák. Vodič auta nedal prednosť (+čo hovorí zákon)
- Celá krajina sa totálne zmení. Slovensko chce ďalšie vodíkové autobusy aj čerpacie stanice, vieme kde budú
- Významný krok k zelenej energii. Slovensko rozdáva dotácie na elektrárne z obnoviteľných zdrojov
-
- Zmizne ďalšia obrovská nevýhoda elektromobilov. Nórsko opäť ukazuje chrbát celému svetu spaľovákov
- Elektrická Mazda má mizerný dojazd, automobilka poslala zákazníkom najbizarnejšiu radu desaťročia
- Ruské autá budú totálne na smiech, zabudni na akúkoľvek výbavu a bezpečnosť. Toto všetko z nich zmizne
- KAUZA: Zvolávačka Tesly je oveľa väčšia, problémy majú ďalšie státisíce áut
- Sezóna elektrických kolobežiek začala, zahynul ďalší Slovák. Vodič auta nedal prednosť (+čo hovorí zákon)
Facebook reaguje po kritike množstva hoaxov na Slovensku: „Robíme toho dosť“
Ženy sú pri autonehodách v nevýhode. Môžu za to aj testovacie figuríny
Kolonizácia Marsu už začala. Seriálový hit v novom videu sľubuje strhujúci sci-fi zážitok
V Severnom mori vzniknú veterné farmy, pôjde o projekt štyroch štátov EÚ
Matovič zvažuje zastropovať cenu benzínu a nafty ako v Maďarsku. Rozhodnúť sa môže už dnes
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zhrnutie bizarného prípadu Depp vs Heard: On je násilný narkoman, ona tvrdenia o výkaloch v posteli odmieta
Často si ma chcú fotiť. Mojou profesiou sú šokovaní, hovorí kamionistka Miška
Za morom nemusíš cestovať len do Chorvátska. Vyber si zo 7 neopozeraných európskych destinácií
Bratislava prestáva byť zaujímavá, lepšie sa žije na dedine. Čoraz viac Slovákov sa hlavnému mestu otáča chrbtom
Slovenská redaktorka a známa tvár RTVS vo Fínsku urazila nemeckú trénerku. Položila nevhodnú otázku
Copyright© 2022 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené