Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Slovensko sa dostalo do zoznamu TOP 30 krajín, ktoré sú najlepšie pripravené na príchod autonómnych vozidiel. Problémom, je, že sa nachádzame až na samom chvoste tohto rebríčka s katastrofálnym skóre. Na tému upozornil portál Electrek.

Mnohí považujú nástup elektromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.

„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia CEO Volkswagenu, Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.

Príchod funkčných autonómnych vozidiel je však jedna vec. Tou druhou je ich adaptácia a nasadenie do reálnej premávky. To, že nejaká spoločnosť vyrobí funkčné a spoľahlivé plne autonómne vozidlo, ešte neznamená, že takéto auto bude môcť jazdiť po všetkých cestách na svete.

Viacero autonómnych technológií

Je potrebné si uvedomiť, čo to vlastne autonómna technológia riadenia je. Ide v podstate o počítačový program doplnený umelou inteligenciou, ktorý sa rozhoduje podľa určitých pravidiel, respektíve dopravných predpisov.

Každá spoločnosť pristupuje k autonómnej technológii odlišne. Napríklad Tesla už využíva čisto vizuálne vstupy z kamier okolo vozidla, zatiaľ čo iní, tradiční výrobcovia, sa spoliehajú aj na dáta zo senzorov či radarov.

Twitter

Cestná infraštruktúra by sa preto v určitých smeroch mohla prispôsobiť autonómnym vozidlám, no problém je, že nie všetky technológie sú rovnaké, respektíve fungujú rovnako.

Práve preto sa musia autonómne technológie čo najviac prispôsobiť súčasnej cestnej infraštruktúre, respektíve autonómne vozidlá by mali vedieť riadiť na všetkých cestách vo všetkých krajinách podobne, ako to dokáže človek. Niektoré krajiny sú však predsa len lepšie pripravené na nástup autonómnych áut.

NEPREHLIADNI
Nie elektrifikácia, ale autonómne riadenie bude revolúciou áut

Lídrom je USA, Slovensko až na chvoste

Nová štúdia OECD odhaľuje, ktoré krajiny sú najlepšie pripravené na nástup autonómnych vozidiel. Organizácia pritom hodnotila niekoľko dôležitých bodov.

Prvým sú zákony a legislatíva, teda to, či už má krajina povolené komerčné využívanie autonómnych vozidiel na cestách, alebo sa môžu v danej krajine zatiaľ iba testovať.

Ďalej sa hodnotili technológie a inovácie (počet startupov a počet patentov autonómnych technológií v danej krajine), záujem spotrebiteľov na základe dát vyhľadávania z Google Search a v neposlednom rade samotná infraštruktúra, teda pripravenosť ciest na nástup autonómnych vozidiel. V tomto smere sa hodnotila kvalita nabíjacej infraštruktúry a kvalita ciest.

OECD

Najlepšie pripravenou krajinou je USA, ktoré získalo 8,62 bodu z 10. Hneď za Spojenými štátmi sa nachádza Japonsko so 7,59 bodmi. Najlepšiu 5-ku uzatvára Francúzsko (7,37), Británia (6,92) a Nemecko (6,74).

Do zoznamu najlepšie pripravených 30 krajín sa dostalo aj Slovensko. Nachádzame sa však na predposlednom 29. mieste s 2,1 bodmi z možných 10.

Z hľadiska záujmu spotrebiteľov sme na tom takmer najlepšie spomedzi všetkých krajín a v tomto smere nás predbehlo už iba Čile. V počte nabíjacích staníc na 1 milión obyvateľov sme na tom tiež veľmi dobre a nachádzame sa v lepšej polovici krajín.

OECD

Mierne nás však potopila kvalita ciest, kde sme získali iba 4 body z 10 no a pochopiteľne sú to aj patenty či autonómne startupy. Slovensko má iba 30 patentov týkajúcich sa autonómnych technológií a, žiaľ, u nás nesídli žiadna firma, ktorá by sa ich vývoju venovala.

Z hľadiska legislatívy na tom tiež nie sme najlepšie a získali sme iba 1 bod zo 4. To znamená, že z právneho hľadiska ešte používanie autonómnych vozidiel na našich cestách nemáme nijak ošetrené.

Preteky už započali

Autonómne vozidlá prídu, o tom niet pochýb, otázne je ale kedy a v akej miere. Aj v tomto smere medzi sebou svetoví automobiloví lídri započali veľký závod, kto ako prvý prinesie plnohodnotné autonómne riadenie do komerčných osobných áut.

Zatiaľ to vyzerá tak, že jednoznačným lídrom je Tesla, ktorá so svojou beta verziu Full Self-Driving dokazuje naozaj pozoruhodné veci. Bez zásahu vodiča Model 3 prešiel viac ako 600 km.

To, že ostatné veľké automobilky neprezentujú svoje technológie autonómneho riadenia tak, ako to robí Tesla, teda že ich „testuje“ na zákazníkoch formou beta verzií, neznamená, že vo vývoji nemôžu byť rovnako ďaleko alebo dokonca ešte ďalej.

V zásade Tesly už dokážu bez zásahu vodiča prejsť stovky kilometrov, no vodič musí neustále vykonávať dohľad na vozidlom a musí byť neustále pripravený prevziať riadenie, ak si to situácia vyžaduje. Na druhej strane nemecké prémiové automobilky disponujú zatiaľ iba 2. úrovňou autonómneho riadenia, kedy vozidlo na krátky čas prevezme riadenie.

Spravidla to býva po dobu 10 sekúnd, kedy môže vodič dokonca zložiť ruky z volantu. Následne ho však auto upozorní, aby prevzal riadenie. Druhú úroveň autonómneho riadenia dosahuje vozidlo kombináciou rôznych ďalších asistentov, ako napríklad prediktívny tempomat a systém udržiavania v jazdnom pruhu.

Je známe, že nemecké automobilky nezvyknú prezentovať polovičaté riešenia a ich autonómne technológie zrejme ukážu až vtedy, keď budú pripravené na nasadenie do reálnej prevádzky.

Tesla

Koniec koncov, aj odborníci sa zhodujú, že Elon Musk je pri svojich tvrdeniach ohľadom autopilota Tesly až príliš optimistický. Musk tvrdí, že do konca tohto roka chce do svojich vozidiel priniesť piatu úroveň autonómnej jazdy. Inžinieri z automobilky Tesla tvrdia niečo iné, a teda, že Musk svojho Autopilota, respektíve funkciu Full Self-Driving poriadne nadhodnocuje.

V závode o to, kto ako prvý prinesie piatu úroveň autonómneho riadenia do osobného vozidla tak môže Tesla veľmi jednoducho prehrať, Volkswagen totiž v tomto smere spolupracuje aj s čínskymi technologickými spoločnosťami a práve na čínskom trhu by chcel uviesť svoje prvé plne autonómne vozidlo.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú