Skončí nadvláda Androidu a iOS rukou Huawei? Nový systém je síce riziko, no môže priniesť veľké víťazstvo
Aktuálne je situácia okolo Huawei v štádiu, že v najbližších mesiacoch príde firma so svojim vlastným operačným systémom. Ako sme ťa už informovali, v Číne má niesť názov HongMeng OS, pričom medzinárodný názov by mal byť ARK OS alebo najnovšie aj Oak OS. Prichádzajú dokonca informácie, že nový operačný systém má byť až o 60 % rýchlejší v porovnaní s Androidom. Bude to ale naozaj pravda?
Huawei sa dostal do pozície, ktorú mu nezávidí azda žiadna spoločnosť na svete. Vďaka americkému nariadeniu prestalo so spoločnosťou spolupracovať viacero technologických firiem, pričom chrbtom sa mu otočil aj Google, ktorý chce obmedziť svoj operačný systém Android. O celej tejto kauze sme ťa informovali v desiatkach našich článkov.

Po pár týždňoch od prevalení celej kauzy sa ukázalo, že Huawei sa na niečo podobné pripravoval a už dlhšie vyvíja svoj vlastný operačný systém. Systém by mal byť okrem iného kompatibilný so službami Google, mal by byť dostupný na viacero zariadeniach od smartfónov, cez tablety až po počítače s automobilmi a v neposlednej rade by mal zabezpečiť nezávislosť spoločnosti na iných firmách po softvérovej stránke
Rýchlosť systému má byť prekvapujúco vysoká
Veľkým prekvapením je však rýchlosť, ktorá má byť až o 60 % vyššia ako Android. Podľa portálu GlobalTimes.com majú nový operačný systém intenzívne testovať aj technologické firmy, ako OPPO či VIVO. Zdroje z týchto firiem uvádzajú, že rýchlosť HongMeng je vážne prekvapujúca.
Niektorí analytici sa dokonca domnievajú, že pripravovaná vlajková loď Huawei P40 bude vybavená práve OS HongMeng. Zároveň sa vyjadrili, že obmedzenie služieb zo strany Google voči Huawei by mohlo v krátkodobom horizonte čínskej spoločnosti ublížiť. Na druhej strane by to znížilo závislosť od zahraničných technologických gigantov, ako je napríklad Google, čím by sa zmenil softvérový trh, ktorému aktuálne dominujú americké spoločnosti.
Pre Huawei je budovanie vlastného operačného systému určite veľká výzva. Spoločnosť bude taktiež musieť presvedčiť vývojárov aplikácií a hlavne používateľov, že bezpečnosť tohto systému je absolútne v poriadku.
„Budovanie operačného systému predstavuje obrovské množstvo inžinierskeho úsilia,“ povedal Philip Levis, profesor informatiky a elektrotechniky na Stanfordskej univerzite pre portál Asia.Nikkei.com.
Smartfóny sú hlavne vzhľadovo výrazne odlišné. Obrazovky nemajú tvar jednoduchého obdĺžnika, pričom môžu byť zakrivené a taktiež niektoré majú po novom v displeji zapustené selfie kamery či rôzne senzory. V tomto prípade by bola výhoda vytvoriť operačný systém len pre zariadenia Huawei, ktoré majú podobne vyhotovenú konštrukciu, a tak by sa aj systém vedel hravo prispôsobiť obrazovke.

Na druhej strane vývoj operačného systému len pre vlastné zariadenia by pre Huawei nemal veľký zmysel, nakoľko ide o svetovú firmu, ktorá má aj svetové ambície. Huawei sa bude pravdepodobne snažiť vytvoriť dostatočne veľký ekosystém, ku ktorému bude chcieť prilákať množstvo vývojárov. Bude to obrovská skúška, nakoľko Microsoft či BlackBerry v tomto prípade zlyhali.
„Huawei musí zabezpečiť, aby vývojári upravili svoje aplikácie pre ich nový operačný systém a následne je potrebné tieto aplikácie umiestniť do nového obchodu,“ uviedol Neil Shah, riaditeľ výskumu spoločnosti Counterpoint.
S vlastným systémom zlyhal Microsoft, Nokia, ale aj BlackBerry
Jeden z najväčších dôvodov, prečo skončil operačný systém Windows Phone, bol ten, že vývojári nikdy túto platformu výrazne nepodporovali. Systém Symbian od Nokie či BlackBerry OS mali potom, žiaľ, veľmi podobné problémy.
Ani jeden z týchto operačných systémov totiž nebol schopný zaujať a presvedčiť vývojárov, aby udržiavali a vyvíjali aplikácie špeciálne pre nich. Jednoducho tieto systémy neboli pre nich a ani pre používateľov zaujímavé, čo nakoniec prispelo k ich zrušeniu, rovnako ako v prípade Windows Phone.
Huawei bude musieť presvedčiť viacero značiek
V súvislosti s vysokými nákladmi na úpravu a následnú migráciu aplikácií na nový operačný systém sa hovorí aj o tom, že HongMeng by mal byť postavený na open-source systéme Android.
„Budovanie na existujúcom systéme Android má tú výhodu, že by to uľahčilo existujúcim vývojárom spustiť ich aplikácie,“ povedal Levis
Jedným zo spôsobov, ako s novým operačným systémom zaznamenať úspech, by bolo, aby všetky čínske značky používali jednotný operačný systém. V takomto prípade bude môcť Huawei konkurovať Android a iOS.
„Ak sa všetky čínske značky dohodnú na používaní jednotného operačného systému, bude väčšia šanca na konkurenčný boj s Androidom či iOS, ako keby bol použitý len v zariadeniach od Huawei,“ povedal Shah.
Podarí sa spoločnosti Huawei dosiahnuť s novým OS úspech?
Ak bude chcieť Huawei dosiahnuť to, čo dosiahol Google s Androidom alebo Apple s iOS, bude potrebné ovládnuť nielen čínsky trh, ale aj ten zahraničný. Tam však bude opäť čeliť ďalším prekážkam v podobe dôkladných kontrol, podozrení a nátlakov ohľadne bezpečnosti svojho systému.

Hlavný problémom však bude poškodená reputácia po celom svete. Pre Huawei nebude vôbec jednoduché ubezpečiť používateľov a vývojárov aplikácií, že ich nový systém je bezpečný. Nemôžeme pochybovať o tom, že v Číne bude mať HongMeng úspech. Na zahraničnom trhu to však podľa viacerých vyjadrení také isté nie je. Bude zaujímavé sledovať ako sa tým Huawei nakoniec popasuje a či sa mu podarí so svojím novým systémom zaznamenať úspech aj mimo Číny.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Xiaomi prináša prikrývku s nečakanou funkciou. Zlikviduje 99% roztočov a vyhreje ti posteľ na diaľku

Slováci zabúdajú na kľúčový parameter. Takto si vyberieš najlepšiu TV (+TOP 5 modelov)

Najbizarnejší gadget roka? Meria tvoje zdravie priamo z toalety a posiela výsledky do aplikácie

Huawei Watch Ultimate 2 zvládnu hory, dážď aj viacdňové dobrodružné výpravy

Fotí ako zrkadlovka. Obľúbená značka po rokoch odmlky prináša na Slovensko nový mobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Zrážka vlakov pri Pezinku: Riaditeľ ŽSR prezradil pravdepodobnú príčinu nehody, obete na životoch nehlásia (VIDEO)

MIMORIADNE: Pri Bratislave sa zrazili dva vlaky, zasahujú všetky záchranné zložky

Ukrajina zaútočila na jeden z najväčších prístavov Ruska: Moskva hlási škody

Nehoda štyroch áut zablokovala cestu, zasahujú všetky záchranné zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Čína má plán, ktorý zatvorí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, experti sú nadšení
- AKTUÁLNE: Vedci zachytili záhadný signál z kométy 3I/ATLAS, hovoria o historickom objave
-
- Slováci môžu sledovať platené TV stanice úplne zadarmo. Tu je kompletný prehľad
- AKTUÁLNE: Vedci zachytili záhadný signál z kométy 3I/ATLAS, hovoria o historickom objave
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vedci našli artefakt starý 64 000 rokov. Odhalil, že o minulosti ľudstva sme sa totálne mýlili
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
EÚ robí krok, ktorý sa kedysi zdal nemysliteľný. Nový plán má zmeniť chod automobilového priemyslu
OFICIÁLNE: Ryanair mení spôsob nastupovania do lietadiel, cestujúci budú potrebovať aplikáciu
Zrážke vlakov pri Pezinku sa dalo predísť. Odborníci vidia problém v inštalácii kľúčovej technológie
Klimatická kríza núti milióny ľudí urobiť nepríjemnú vec. Experti varujú pred začarovaným kruhom
Raketa najväčšieho konkurenta Elona Muska neodštartovala. Dôvod je pragmatický
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hromadná zrážka na D1 ochromila dopravu. Cesta je plne prejazdná, treba však stále počítať so zdržaním

Zrážka vlakov pri Pezinku: Riaditeľ ŽSR prezradil pravdepodobnú príčinu nehody, obete na životoch nehlásia (VIDEO)

MIMORIADNE: Pri Bratislave sa zrazili dva vlaky, zasahujú všetky záchranné zložky

Ukrajina zaútočila na jeden z najväčších prístavov Ruska: Moskva hlási škody



