O pripravovanom elektrickom SUV Škoda ENYAQ iV počúvame už nejaký ten piatok. Model, ktorý začína novú éru značky z Mladej Boleslavi, sme si mohli dokonca v máji exkluzívne vyskúšať a automobilka ho dnes oficiálne predstavuje verejnosti.

Škoda si počas prípravy svojho nového elektrického SUV pritiahla veľkú pozornosť fanúšikov elektromobility. V tejto sfére mala totiž doposiaľ priniesla iba mestské upravené Citigo, ktoré síce vo svojej triede exceluje, no dieru do sveta nespravilo.

Dnes sa však pozeráme na prvé sériové vozidlo automobilky na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB), ktoré pre automobilku značí ďalší dôsledný krok pri implementácii stratégie elektrickej mobility. Nová elektrická vlajková loď českej automobilky sa bude vyrábať v kmeňovom závode v Mladej Boleslavi – a tým je jediným modelom koncernu Volkswagen na báze MEB, ktorý sa vyrába mimo Nemecka.

ENYAQ iV kombinuje pohon zadných alebo všetkých kolies s dojazdom až do 510 kilometrov podľa WLTP. Súčasne prináša progresívny dizajn, úplne novú koncepciu interiéru a kompletne novo koncipovanú štruktúru modelovej ponuky.

Prvý sériový model na báze modulárnej stavebnice elektromobility

Poďme sa však vrhnúť na to, čo zaujíma každého asi najviac. ENYAQ iV využíva možnosti modulárnej stavebnice elektromobility (MEB) koncernu Volkswagen, ktorej architektúra sa vyznačuje akumulátorom uloženým v podlahe karosérie. Elektrické SUV ponúkne dve kapacity batérie a štyri výkonové verzie, pričom nezaostáva ani v oblasti dojazdu a rýchlosti nabíjania.

Základným modelom je ŠKODA ENYAQ 60 iV, ktorého zadné kolesá sú poháňané elektromotor s výkonom 132 kW (180 koní) a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm. Jeho lítiovo-iónová batéria má kapacitu 62 kWh, z čoho sa dá využiť 58 kWh. Maximálny dojazd v cykle WLTP činí 390 kilometrov.

Silnejšiu verziou je ENYAQ 80 iV s výkonom 150 kW (204 koní), maximálnym krútiacim momentom 310 Nm a maximálnym dojazdom podľa WLTP až do 510 kilometrov. Jeho batéria s kapacitou 82 kWh, z ktorej je čisto dostupných 77 kWh, sa využíva aj pri dvoch najvýkonnejších verziách s pohonom všetkých kolies.

Tie disponujú druhým elektromotor na prednej náprave, vďaka čomu celkový výkon pohonu pri verzii ENYAQ 80x iV dosahuje 195 kW (265 koní) a pri ENYAQ RS iV až 225 kW  (306 koní). Dojazd je v obidvoch prípadoch do 460 kilometrov. Systémový maximálny krútiaci moment 425, respektíve 460 Nm sa vtedy prenáša na všetky štyri kolesá.

Osobitný pôžitok z jazdy poskytuje najvýkonnejší model ENYAQ RS iV, ktorý zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 6,2 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť činí 180 km/h, čo je o 20 km/h viac ako pri ostatných výkonových verziách. Tie zrýchľujú z 0 na 100 km/h postupne od najnižšej po najvyššiu za 8,7 / 8,5 a 6,9 sekundy. Najvýkonnejší ENYAQ RS iV môže tiež ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 1400 kilogramov.

Rýchly prehľad všetkých výkonový verzií:

Okrem maximálneho dojazdu do 510 kilometrov umožňuje elektrické SUV Škodovky aj rýchle DC nabíjanie výkonom do 125 kW, pričom automobilka nevyľučuje v budúcnosti zvýšenie tohto limitu cez vzdialené OTA aktualizácie. Na takýchto nabíjacích stojanoch sa najväčšia batéria s kapacitou 82 kWh dá nabiť 5 na 80 % kapacity za iba 38 minút.

V domácej garáži sa Škoda ENYAQ iV dá pohodlne „dotankovať“ z nástenného wallboxu na striedavý prúd s výkonom 11 kW, pričom tento proces trvá podľa veľkosti batérie 6 až 8 hodín. Okrem toho sa dá SUV vybavený prenosnou nabíjačkou nabiť aj z bežných zásuviek s napätím 230 V na striedavý prúd s výkonom 2,3 kW.

Vysokú účinnosť a s ňou spojený dlhý dojazd umožňuje jeho vynikajúca aerodynamika. Prejavuje sa v koeficiente aerodynamického odporu od 0,27, pričom efektivitu ďalej zvyšujú aj pneumatiky s nízkym valivým odporom.

Na želanie môže byť elektrické SUV vybavené tepelným čerpadlom na vykurovanie a klimatizáciu kabíny posádky, ktoré stláča pod vysokým tlakom chladiace médium. Pri tom vzniká teplo využívané na zohrievanie vzduchu prúdiaceho cez výmenník.

Pretože takýmto spôsobom sa ušetrí približne o 3 až 4 kWh elektrickej energie na 100 km použitej na vykurovanie, v zime pri teplote do -25 °C prispieva tepelné čerpadlo k predĺženiu dojazdu až do 30 % oproti elektrickým vozidlám s klasickým elektrickým kúrením.

Na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov a 160 000 km a Škodovka vyhlasuje, že pod 70 % pôvodnej kapacity neklesne ani po záručnej dobe, čiže sa majiteľ nemusí báť neželaných prekvapení v podobe rapídneho poklesu dojazdu hneď po skončení záručnej doby.

Dizajn, ktorý šokuje na prvý pohľad

Škoda vysiela svojim prvým elektrickým SUV jasné posolstvo. ENYAQ iV pôsobí energicky a dynamicky
vďaka svojim unikátnym líniám a vyváženým proporciám, ktoré navonok signalizujú nanajvýš veľkorysú priestrannosť.

Silueta auta naozaj pripomína MPV a také typické rodinné vozidlo, avšak Škoda hlási, že nový elektromobil jednoznačne zapadne do rodiny SUV modelov. Presnejšie zapadne niekde medzi Karoq a Kodiaq, no rozmerovo sa skôr prikláňa ku Kodiaqu.

K dispozícii bude len v 5 miestnom prevedení. Celkové rozmery sú 4648 mm na dĺžku, šírka 1877 mm, výška 1618 mm a rázvor 2765 mm. Batožinový priestor má objem 585 litrov.

ENYAQ je skutočne krásne prepracovaný, drží si novú dizajnovú filozofiu Škodovy s úzkymi prednými svetlami, unikátnym svetelným podpisom a v tomto prípade aj podsvietenou mriežkou v prednej časti. Od verzie ENYAQ 80 iV osvetľuje vertikálne rebrá a horizontálnu lištu na maske až 130 LED diód.

Mriežka disponuje aj animovanou funkciu Coming/Leaving Home, ktorá spolu s modulmi LED pre tlmené a diaľkové svetlo a lištou denných svetiel vytvárajú uvítací efekt. Táto funkcia sa aktivuje pri odomknutí a zamknutí vozidla za zníženej viditeľnosti.

Dvere batožinového priestoru lemuje zhora matne čierny strešný spojler a zdola nárazník so sivým difúzorom. Na želanie sa dá objednať panoramatické posuvné strešné okno. Vizuálne kontrasty vytvárajú pozdĺžne lišty strešného nosiča, rámy bočných okien a rámik prednej masky.

Tieto prvky môžu byť chrómované alebo v lesklej čiernej farbe. Farebná paleta obsahuje dva nemetalizované a sedem metalizovaných lakov karosérie. Na výber je 7 rozličných diskov z ľahkej kolies zliatiny formátu od 19 do 21-palcov.

Interiér, ktorý posúva kvality Škodovky míľovými krokmi

So svojim prvým modelom na báze MEB prezentuje ŠKODA kompletne novú štruktúru ponuky. Nové dizajnové komplety interiéru nahrádzajú klasické línie výbav, pričom inšpirované sú moderným bývaním a líšia sa napríklad poťahmi sedadiel, dekoračnými lištami a farbou prístrojového panelu, no zároveň aj použitými materiálmi.

Pri základnej verzii ENYAQ 60 iV je štandardom interiér Loft, ktorého prístrojový panel má dvojfarebné vyhotovenie. Druhým je paket Lodge, ktorý reprezentuje udržateľnosť, pričom jeho poťahy sedadiel sú vytvorené z látky obsahujúcej 40 % prírodnej vlny a zvyšných 60 % materiálu tvorí polyester z recyklovaných PET fliaš.

Paket Lounge ponúka viditeľnú kvalitu a exkluzivitu, Suite a ecoSuite zase využívajú klasické luxusné akcenty. Posledný spomenutý ponúka okrem ekologických poťahov aj kožu koňakovej farby, pri ktorej vyčiňovaní sa namiesto chemikálií využíva extrakt z listov olivovníka.

Špičkový model ENYAQ RS iV má interiér RS Lounge, zvýrazňujúci športový charakter vozidla a voliteľný RS Suite, ktorý podčiarkuje dynamickú eleganciu.

Bohatá sériová výbava plná špičkových technológií

Už základná verzia vybavenia vstupného modelu ENYAQ 60 iV zahŕňa napríklad 2 zónovú automatickú klimatizáciu Climatronic, multifunkčný kožený volant, bezkľúčové odomykanie a štartovanie KESSY, prijímač digitálneho rozhlasového vysielania DAB+, technológiu SmartLink a LED svetlomety, ako aj možnosť zrýchleného nabíjania výkonom do 50 kW.

Ďalej parkovacie senzory, cúvaciu kameru, vyhrievaný volant a pádla na volante, ktorými môže vodič nastavovať intenzitu rekuperácie.

Individuálna konfigurácia vozidla je možná niekoľkými jednoduchými krokmi. Okrem spomínaných tematických paketov sú pre všetky verzie elektrického SUV k dispozícii aj samostatné prvky výbav, teda príplatková výbava v maximálnej možnej miere prispôsobenia.

Riešenie krajšie ako má Tesla

V Mladej Boleslavi samozrejme nezabudli ani na funkčný infotainment, ktorý poskytuje rozličné inovatívne funkcie s online podporou. Jeho centrálnym prvkom je voľne stojaci dotykový displej v strednej časti s uhlopriečkou 13-palcov, ktorý sa dá okrem dotyku ovládať aj gestami a pomocou digitálnej asistentky Laura. Tá rozumie 15 jazykom, z toho pri šiestich aj plynulo vyslovovaným vetám.

Prostredníctvom technológie SmartLink, Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink sa dajú bezdrôtovo pripojiť smartfóny, ktoré sa v priehradke Phone Box indukčne nabíjajú. Najdôležitejšie informácie zobrazuje vodičovi nový Virtuálny kokpit s uhlopriečkou 5,3-palcov so štyrmi rozličnými zobrazeniami a zjednodušeným ovládaním pomocou multifunkčného volantu.

Všetko podstatné je presunuté na veľký stredový displej. Ten bude mať grafiku ako v novej Octavii, len s drobnými vylepšeniami a zmenami kritických neduhov, ktoré nahlásili prvotní používatelia Octavie. Pri pohľade na interiér ako taký si nejeden z fanúšikov povie, že takto zapracovaný stredový displej, ktorý je mozgom celého auta vyzerá ešte o poriadny kus lepšie ako v Modeli 3, kde je Tesla hlavným inovátorom s takýmto riešením.

Nové asistenčné systémy a až deväť airbagov

ŠKODA ENYAQ iV ponúka svojim zákazníkom kompletnú škálu nových a inovatívnych bezpečnostných a asistenčných systémov. Vozidlo  automaticky varuje vodiča pred kolíziami s inými vozidlami, cyklistami, chodcami a pevnými prekážkami, v ideálnom prípade im úplne zabráni alebo minimalizuje ich následky.

Pri nehode chráni posádku maximálne až 9 airbagov, pri núdzovom brzdení systém proaktívnej ochrany automaticky napne bezpečnostné pásy a pri hroziacej kolízii, šmyku alebo nebezpečenstve prevrátenia zavrie okná a panoramatické strešné okno.

Keď vodič volantom naznačí vyhýbací manéver, asistent aktívnym posilnením momentu riadenia mu pomôže obísť prekážku a tým zabrániť nehode. Pri odbočovaní doľava na križovatkách Asistent pre odbočovanie včas zaregistruje protiidúce vozidlá, upozorní vodiča a ak je to potrebné, automaticky zabrzdí.

Funkcia Výstraha pri vystupovaní akusticky a vizuálne výstražným svetlom na vnútornej strane krytu vonkajšieho spätného zrkadla upozorňuje vodiča a spolujazdca vpredu pri otváraní dverí keď sa zozadu približuje iné vozidlo alebo cyklista.

Adaptívny tempomat spolu s adaptívnym vedením v pruhu, ktoré rozpozná aj práce na ceste, asistentom pri jazde v kolóne a Núdzovým asistentom tvorí komplexnú funkciu asistovaná jazda 2.0. Budúca verzia Asistovaná jazda 2.5 poskytne aj asistenciu pre jazdu v úzkych pruhoch v mestskom prostredí na základe aktuálnych online dát z iných vozidiel.

Adaptívny tempomat, ktorý vo verzii s prediktívnou funkciou pri regulácii rýchlosti zohľadňuje aj dáta trasy z navigačného systému a dopravné značky, bude v budúcnosti môcť reagovať aj na prekážky nahlásené prostredníctvom online dopravných informácií.

ENYAQ iV má štandardne LED svetlomety a LED zadné skupinové svetlá, na želanie sú k dispozícii svetlomety Matrix-LED, ktoré umožňujú trvalú jazdu s diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky a zadné svetlá TOP LED v profile písmena C.

Keď kamera za predným oknom rozozná vozidlá, osoby alebo objekty s reflexnými, prvkami, inteligentné svetlomety ich automaticky vykryjú zo svetelného kužeľa, zloženého z viacerých segmentov.

Autonómne parkovanie do tvojej garáže

Na ďalšie uľahčenie parkovania rozšírila automobilka funkcie parkovacieho asistenta, ktorý doteraz ovládaním riadenia zabezpečoval zaparkovanie a do pozdĺžnych a priečnych parkovacích miest, ako aj následné vyparkovanie z pozdĺžnych miest. V ďalšom vývojovom stupni však bude vedieť aj automaticky zabrzdiť a tým a zabrániť kolíziám s chodcami alebo pevnými prekážkami.

Ešte o krok ďalej ide funkcia Parkovanie na diaľku, pri ktorej vodič môže vozidlo ovládať na diaľku pomocou aplikácie ŠKODA Connect App vo smartfóne a zaparkovať ho na zvlášť úzke pozdĺžne alebo parkovacie miesta, na ktorých nie je možné pohodlne vystúpiť z vozidla. Asistent pri tom ovláda riadenie a automaticky brzdí.

Novinkou je aj funkcia Trénované parkovanie. Pri nej vodič najprv sám uskutoční parkovací manéver na často používané parkovacie miesto, napríklad cez úzky kľukatý vjazd. Systém si jazdu ukladá do pamäte a dokáže túto trasu po stlačení gombíka kedykoľvek automaticky zopakovať. Asistent pri tom preberá ovládanie riadenia a bŕzd a zabraňuje kolíziám.

Head-up displej s rozšírenou realitou

ENYAQ iV tiež ako prvý model značky využíva head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý rozdeľuje informácie do dvoch zobrazovacích polí. V blízkom poli, ktoré je situované na prednom okne v primárnom výhľadovom poli vodiča, sa zobrazujú okrem aktuálnej rýchlosti a rozpoznaných dopravných značiek aj informácie asistenčných systémov a pokyny navigácie.

Projekčné pole pre oblasť rozšírenej reality je väčšie a je situované vyššie na prednom okne v zornom poli vodiča. Je nasmerované na cestu pred vozidlom, kde sa zobrazujú väčšie symboly ako napríklad smerové šípky pokynov navigácie, symboly asistenčného systému vedenia v jazdnom pruhu alebo adaptívneho tempomatu, ako aj dopravné značky a výstražné upozornenia.

Poloha zobrazovacieho poľa na prednom okne, výber farby a zobrazení alebo jas sa dajú individuálne nastavovať v menu systému infotainmentu.

Simply Clever riešenia pre nabíjací kábel

Majitelia elektromobilov riešia v niektorých oblastiach iné otázky ako majitelia automobilov so spaľovacím motorom. Kam uložím nabíjací kábel a ako zabezpečím, aby som si pri manipulárcii s ním nezašpinil ruky?

Škoda má pre nich v tomto prípade riešenie vo forme špeciálneho čističa na kábel a ochranného krytu nabíjacej zásuvky. Po použití sa nabíjací kábel dá jednoducho uložiť do priehradky pod podlahou batožinového priestoru. Milým prekvapením je napríklad aj dáždnik vo dverách vodiča, škrabka na ľad s meradlom na kontrolu hĺbky dezénu pneumatík či dva konektory USB-C a zásuvka 230 V vzadu.

Na individuálne nabíjanie doma ponúka automobilka dva wallboxy Škoda iV Charger. Základným modelom na použitie v domácnosti je Škoda iV Charger Connect s možnosťou pripojenia LAN a Wi-Fi so vzdialeným prístupom prostredníctvom aplikácie Škoda Connect App.

Táto verzia wallboxu má aj čítačku RFID, zabraňujúcu neoprávnenému používaniu napríklad v spoločných domových garážach. Model Škoda iV Charger Connect+ dokáže navyše cez LTE prostredníctvom mobilnej siete komunikovať so serverom a okrem čítačky RFID je vybavený aj certifikovaným elektromerom, vďaka čomu sa dá spotreba elektrickej energie priebežne sledovať v aplikácii.

Nabíjanie v celej EÚ pomocou jednej karty

Škoda v 125 roku svojej existencie dôsledne pokračuje vo svojej ceste od tradičného výrobcu automobilov po spoločnosť poskytujúcu najlepšie riešenia mobility. K tomu patrí okrem rozšírenia modelového programu o čiastočne alebo úplne elektrifikované automobily aj budovanie ekosystému Škoda iV.

Ten umožňuje s kartou MyŠKODA Powerpass jednoduché a pohodlné nabíjanie na väčšine zo 195 000 nabíjacích staní celej Európe. Náklady na nabíjanie sú transparentné a trhové a vyúčtovávajú sa raz mesačne. Karta bude k dispozícii už pri odovzdaní vozidla prvým zákazníkom.

Ekosystém však zahŕňa aj inteligentné online služby, ako aj rozličné wallboxy na nabíjanie v domácej garáži alebo na pracovisku. Okrem toho automobilka súčasne so spustením predaja modelov CITIGOe iV a SUPERB iV aj s pomocou svojich predajcov výrazne buduje nabíjaciu infraštruktúru a zavádza ekologický spôsob recyklácie použitých batérií.

Spoločnosť vyvinula úložiská elektrickej energie, ktoré predstavujú prvý stupeň recyklácie použitých batérií. Tieto stanice budú vybavené batériami, ktoré sa predtým používali vo vozidlách s hybridným alebo elektrickým pohonom a uchovávajú nevyužitú ekologickú elektrickú energiu alebo cenovo výhodný nočný prúd.

Slúžiť budú na zásobovanie nabíjacích staníc, osvetlenia, kúrenia, klimatizácie a nových interaktívnych informačných stĺpov k elektromobilite v showroomoch. Aj prevádzka rýchlonabíjacích staníc je takýmto spôsobom možná bez závislosti na kapacite lokálnej elektrickej siete. Po tomto druhom životnom cykle Škoda batérie zrecykluje.

Exkluzívna séria Founders Edition pôjde do sveta ako prvá

Pre ENYAQ iV prináša Škoda aj sériu Founders Edition, limitovanú na 1895 exemplárov, ktorá odkazuje na založenie spoločnosti v roku 1895.

Tieto vozidlá sú opatrené plaketou so sériovým číslom na multifunkčnom koženom volante s unikátnym dizajnovým paketom, pričom dostupné sú ako modely ENYAQ 60 iV a ENYAQ 80 iV.

Je to revolúcia?

Jednoznačná otázka, no veľmi ťažká odpoveď. Na konzervatívnosť Škodovky je toto niečo naozaj nevídané. S elektromobilmi je to však stále veľmi ťažké. Potrebujú ukázať ľuďom, že to nie sú len drahé „hračky“ pre majetnejších, ale už za relatívne dostupnú cenu potešia aj bežnú strednú vrstvu.

A úprimne? Škodovka je k tomu s touto novinkou asi najbližšie zo všetkých výrobcov elektromobilov. Čo viac si môže ekologicky zmýšľajúci Slovák priať ako elektrickú Škodu, s krásnym dizajnom, špičkovou výbavou a jedným z najlepších dojazdov, ktorý sa rovná s velikánmi ako Tesla, Audi či Porsche? Nuž, viac sa toho v roku 2020 / 2021 ani veľmi nedá. ENYAQ potešil ako vzhľadom, tak aj použitými technológiami či „hardvérovými“ inováciami.

Otázkou tak ostáva už len cena. Žiaľ, tej sme sa zatiaľ stále nedočkali, no informácií z úst zástupcov Škody, štartovať budeme niekde na úrovni Kodiaqu s dízlovým motorom.

Samozrejme, pri najvýkonnejšej verzii s najväčšou kapacitou batérií to bude už čiastka, ktorá pokojne presiahne hranicu 50-60 a možno aj 65-tisíc €. Pri tej najzákladnejšej, ktorá má na našom trhu najväčší potenciál, však cena pod 40, či nebodaj 35 000 € predstavuje fenomenálnu šancu na masový úspech.

Na článku spolupracoval Dávid Igaz

Pošli nám TIP na článok



E-autá