Svet elektromobilov je svetlou budúcnosťou ľudstva, či sa to niekomu páči, alebo nie. Naskočiť na vlak tohto moderného trendu však nie je jednoduché. Mimo svetových gigantov ako Tesla, Porsche či Nissan sa do vôd elektromobility postupnými krokmi dostávajú aj pre našincov ďaleko prirodzenejšie značky.

Škoda má ale aktuálne len jeden čistokrvný elektromobil v ponuke – upravené Citigo. Toto mestské auto rozhodne nie je zlé, práve naopak. V mnohých smeroch ide o vstupnú bránu do sveta elektromobilov pre Slovákov a Čechov a svojimi schopnosťami exceluje v danej triede. Chcelo to však niečo väčšie. Niečo, čo svetu ukáže, že v Mladej Boleslavi vedia vyrábať prvotriedne elektromobily.

Dámy a páni, oficiálne teda predstavujem elektrické SUV ENYAQ iV – vôbec prvé sériové vozidlo automobilky na báze modulárnej platformy pre elektromobily (MEB). Mal som exkluzívnu možnosť si ENYAQ iV vyskúšať len s pár novinármi z celého sveta neďaleko Dublina, kde sme jazdili s takmer hotovým prototypom v zamaskovanom „kabáte“ po vidieckych cestách.

Aký je ENYAQ iV v realite? Povedal by som, že najkomplexnejší „cenovo dostupný“ elektromobil na trhu. Dovolím si dokonca tvrdiť, že to bude masový úspech a konečne ten pravý ťah na rozšírenie elektromobilov viac medzi bežných ľudí.

Na prvý pohľad MPV, až na druhý SUV

Pred jazdami sme mali možnosť si pozrieť ENYAQ za zavretými dverami, pod prísnym embargom v celej svojej kráse v tom najhodnotnejšom a najprémiovejšom vyhotovení. Moja prvá reakcia? Veď mi to auto pripomína americké MPV-čka pre viacčlenné rodiny.

Ako vôbec prvý elektromobil z koncernu VW je vyrobený na úplne novej modulárnej platforme MEB a sériová výroba začne naplno fungovať už koncom roku 2020.

ENYAQ je skutočne krásne prepracovaný, drží si novú dizajnovú filozofiu Škodovy s úzkymi prednými svetlami, unikátnym svetelným podpisom a v tomto prípade aj podsvietenou mriežkou v prednej časti. Bohužiaľ, doslova škaredý dištančný radar v prednej maske narúša inak krásne spracovanú prednú časť. Toto automobilka mohla naozaj krajšie vyriešiť…

Silueta auta naozaj pripomína MPV a také typické rodinné vozidlo, avšak Škoda hlási, že nový elektromobil jednoznačne zapadne do rodiny SUV modelov. Presnejšie zapadne niekde medzi Karoq a Kodiaq, no rozmerovo sa skôr prikláňa ku Kodiaqu.

K dispozícii bude len v 5 miestnom prevedení. Škoda mi zároveň povedala, že ENYAQ nemá aktuálne konkurenta v koncerne čo sa týka rozmerov alebo technologickej vyspelosti. Priamym konkurentom v rámci VW bude až pripravovaný model Volkswagen ID.4. Celkové rozmery sú 4648 mm na dĺžku, šírka 1877 mm, výška 1618 mm a rázvor 2765 mm. Batožinový priestor má objem 585 litrov.

Batérie + dojazd + výkon = fenomenálny výsledok

Áno, áno, ja viem. Večný problém „hejterov“ elektromobilov. Veď to má slabý dojazd, veď to neprejde z Bratislavy do Košíc… Nuž, pri ENYAQU je dosť možné, že všetkým neprajníkom zarobila Škodovka na veľkú dilemu.

Základným kameňom úspechu bude v tomto prípade odhadovaný dojazd 500 km podľa metodiky WLTP, pričom pri začiatku sériovej výroby a po niekoľkých softvérových vylepšeniach sa môžeme pokojne prehupnúť aj cez hranicu 500 km.

Celkovo budú k dispozícii dva varianty pohonu, tri rôzne kapacity batérie a päť výkonových verzií synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom. Rozdelené sú nasledovne:

  • 55 kWh batéria – Výkon 109 kW / 146 koní, pohon zadnej nápravy, dojazd WLTP 340 km, celkovo 192 kusov Li-ion článkov batérie v podlahe
  • 62 kWh batéria – Výkon 132 kW / 177 koní, pohon zadnej nápravy, dojazd WLTP 390 km, celkovo 216 kusov Li-ion článkov batérie v podlahe
  • 82 kWh batéria – Výkon 150 kW / 201 koní, pohon zadnej nápravy, dojazd WLTP 500 km, celkovo 288 kusov Li-ion článkov batérie v podlahe

Špeciálna verzia 80X: 82 kWh batéria, výkon 195 kW / 261 koní, pohon všetkých kolies, dojazd WLTP 460 km

Špeciálna verzia RS: 82 kWh batéria, výkon 225 kW / 301 koní, pohon všetkých kolies, dojazd WLTP 460 km, zrýchlenie na 100 km/h 6,2 sekundy, maximálna rýchlosť 180 km/h.

Na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov a 160 000 km a Škodovka vyhlasuje, že pod 70 % pôvodnej kapacity neklesne ani po záručnej dobe, čiže sa majiteľ nemusí báť neželaných prekvapení v podobe rapídneho poklesu dojazdu hneď po skončení záručnej doby.

Hodnoty a teória vyzerá parádne, čo povieš? Prax však môže byť iná, to vieme asi všetci. Pri exkluzívnej jazde som mal k dispozícii strednú verziu so 62 kWh batériou a výkonom 177 koní, čo bude zlatá stredná cesta pre mnohých potenciálnych záujemcov. Ponúka dostatočný výkon, perfektnú dynamiku dobre známu z elekromobilov a hlavne veľmi dobrý dojazd takmer 400 km.

Reálna jazda po cestách v Írsku

Tento dojazd beriem ako veľmi presný, keďže pri mojej jazde som mal auto naplno nabité a po prejdení približne 100 km testovacieho okruhu po okresných cestách v okolí Dublina priemernou rýchlosťou 80-100 km/h klesol odhadovaný dojazd zo 400 na 310 km. Auto sa správa v zákrutách veľmi dobre, pôsobí vyváženým dojmom a ani mohutnejšia karoséria mu neprekáža v kvalitnom jazdnom zážitku.

Pocitovo by som to prirovnal k jazde v Kodiaqu s tým rozdielom, že stabilita je v tomto prípade ešte o kus ďalej a nízke ťažisko kvôli batériám patrične cítiť. Cítiť však aj hmotnosť okolo 2 ton. Najvýkonnejšia verzia ENYAQU iV môže ťahať napríklad aj príves s hmotnosťou až 1200 kg.

Podvozok je výborne spracovaný a pôsobí vyslovene komfortnejším dojmom a nerovnosti filtruje na jednotku s hviezdičkou. ENYAQ má vzhľadom na veľkosť aj vyslovene výborný polomer otačánia len 10,6 metra.

Nejaké pazvuky či chyby v spracovaní interiéru sa nedajú hodnotiť, keďže sme jazdili len na predprodukčnom prototype s núdzovým interiérom z plastu a rovnako sme nemali možnosť skúšať ani asistenčné systémy či bezpečnostné prvky. Každého určite zaujíma, aký je maximálny možný nabíjací výkon na rýchlonabíjačkách.

V tomto prípade sa bavíme o nabíjacom výkone 125 kW, pričom automobilka nevyľučuje v budúcnosti zvýšenie tohto limitu cez OTA aktualizácie. Cez tento typ nabíjania sa ENYAQ dobije z 10 na 80 % kapacity už za 40 minút.

DC nabíjanie na verejných nabíjačkách podporuje klasicky 50 kW výkon. K dispozícii je ale aj nabíjanie z bežnej domácej 230 V zásuvky na striedavý prúd s výkonom 2,3 kW a dobíjanie aj pomocou wallboxu s výkonom až 11 kW, ktoré trvá v závislosti na kapacite batérie 6 až 8 hodín.

Škoda tiež spustí novinku MyŠkoda powerpass, ktorá bude združovať približne 80 % všetkých nabíjačiek v EÚ a majiteľovi tak bude stačiť vybrať si len jeden dopredu zvolený centráln tarif, s ktorým získa jednu centrálnu kartu od automobilky, ktorú využije na podporovaných nabíjacích staniciach v EÚ. Pre majiteľov ENYAQU bude navyše na prvé 3 roky úplne zadarmo.

Interiér – je to ešte stále Škoda?

Už pri novej Octavii som si hovoril, že toto sa snáď ani nepodobá na Škodu a nejak sa to vymyká konzervatívnemu štandardu značky. Aj ENYAQ je však čo sa týka interiéru úžasne spracovaný kúsok. S Octaviou zdieľa rovnakú dizajnovú filozofiu, avšak novou dominantou je 13-palcový centrálny displej palubného systému (pri 55 a 62 kWh verziách to bude menší 10-palcový displej). Škodovka je zatiaľ jediná automobilka v koncerne s takto veľkým displejom.

Prvýkrát sú v sériovom vozidle použité udržateľné materiály ako napríklad olivová koža a zákazníci si tiež môžu podľa svojich preferencií vyberať z niekoľkých dizajnov interiéru (v ponuke bude aj športový interiér RS). Nechýba ani nový dvojramenný volant známy z Octavie či riadiaca páka shift-by-wire.

Pred vodičom sa nachádza aj maličký 5,3-palcový digitálny prístrojový štít na zobrazenie len tých najnutnejších informácií v minimalistickom kabáte (celkovo budú k dispozícii 3 vzhľady zobrazenia). Všetko podstatné je totiž presunuté na veľký stredový displej. Ten bude mať grafiku ako v novej Octavii len s drobnými vylepšeniami a zmenami kritických neduhov, ktoré nahlásili prvotní používatelia Octavie.

Naozaj futuristicky však pôsobí použitie head-up displeja vôbec poprvýkrát aj s rozšírenou realitou, ktorá bude zobrazovať hlavne navigačné pokyny a informácie o rýchlosti či spotrebe. ENYAQ je samozrejme neustále pripojený k internetu a podporuje aj úplne novú aplikáciu pre Android a iOS, kde si budeš vedieť pozrieť spotrebu, detaily o aute, čas nabíjania či vzdialene zadať cieľ cesty do navigácie.

V podpore však bude aj úplne nová funkcia, ktorá po vytvorení používateľského konta umožní zálohu dát a pri zmene vozidla v budúcnosti sa stačí len s týmto kontom prihlásiť do nového a všetky nastavenia či preferencie sa automaticky zosynchronizujú. Veľký potenciál vidím v tomto smere najmä v prípade firemných áut a častom striedaní vozidiel v rámci podniku.

Škodovka ide do sveta elektromobility v plnej paráde

V rámci modelovej ofenzívy plánuje Škoda predstaviť do konca roku 2022 viac ako desať elektrifikovaných vozidiel iV. Veľkou novinkou bude v najbližších mesiacoch či rokoch aj spustenie pilotnej prevádzky projektu, ktorý zozbiera použité akumulátory z elektromobilov a uloží ich na špeciálne zberné miesta u každého autorizovaného predajcu Škoda.

Tam budú potom slúžiť na napájanie rôznych častí budovy, pričom vraj vydržia až 8 rokov v prevádzke.  Pri testovaní Škoda zistila, že za 6 mesiacov prevádzky klesla kapacita takejto batérie len o 1 %. Zároveň veľkým cieľom do budúcnosti je dodať zákazníkovi kompletne CO2 neutrálne vozidlo, čo znamená, že od začiatku výroby v továrni až po dodanie do predajne budú musieť byť využité bezemisné postupy.

Je ENYAQ revolúciou?

Jednoznačná otázka, no veľmi ťažká odpoveď. Moje prvé dojmy z predstavenia ENYAQU aj mimo maskovania v krásnej farbe a v takmer navyššej výbave mi bez pochýb vyrazili dych. Bolo to na konzervatívnosť Škodovky niečo naozaj nevídané. S elektromobilmi je to však stále veľmi ťažké. Potrebujú ukázať ľuďom, že to nie sú len drahé „hračky“ pre majetnejších, ale už za relatívne dostupnú cenu potešia aj bežnú strednú vrstvu.

A úprimne? Škodovka je k tomu s ENYAQOM asi najbližšie zo všetkých výrobcov elektromobilov. Čo viac si môže ekologicky zmýšľajúci Slovák priať ako elektrickú Škodu, s krásnym dizajnom, špičkovou výbavou a jedným z najlepších dojazdov, ktorý sa rovná s velikánmi ako Tesla, Audi či Porsche?

Nuž, viac sa toho v roku 2020 / 2021 ani veľmi nedá. ENYAQ ma potešil ako vzhľadom, tak aj použitými technológiami či „hardvérovými“ prvkami.

Otázkou tak ostáva už len cena. Žiaľ, tej sme sa zatiaľ v oficiálnom znení ešte nedočkali, no podľa mojich informácií z úst zástupcov Škody, štartovať budeme niekde na úrovni Kodiaqu s dízlovým motorom. Samozrejme, pri najvýkonnejšej verzii s najväčšou kapacitou batérií to bude už čiastka, ktorá pokojne presiahne hranicu 50-60 000 €.

Pri tej najzákladnejšej, ktorá má na našom trhu najväčší potenciál, však cena pod 40, či nebodaj 35 000 € predstavuje fenomenálnu šancu na masový úspech.

Elektromobilita