Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Tisíce zamestnancov ruských automobiliek bolo prepustených a ceny potravín prudko stúpajú. Západné sankcie tvrdo zasiahli ruské mestá Kaluga a Togliatti, v ktorých majú svoje továrne zahraniční aj domáci výrobcovia áut. A pravdepodobne prídu ďalšie sankcie.
Sankcie uvalené v súvislosti s ruskou inváziou na Ukrajinu zhoršili pretrvávajúci nedostatok komponentov a zastavili výrobu v dvoch vlajkových automobilkách v Kaluge – v dcérskych továrňach nemeckého Volkswagenu (VW) a švédskeho Volva.
Tretí závod PSMA Rus, ktorý je spoločným podnikom Stellantisu a Mitsubishi a zamestnáva 2000 ľudí, môže už čoskoro zastaviť výrobu pre nedostatok dielov.
„Nie je jasné, čo sa stane. Nedávajú nám žiadne konkrétne informácie,“ povedal Pavel Terpugov, zvárač v závode PSMA Rus. Dodal, že na nákup potravín potrebuje dvakrát toľko peňazí ako pred sankciami.
Niektorí analytici odhadujú, že inflácia v Rusku by tento rok mohla vyletieť na 24 %, zatiaľ čo ekonomika sa môže prepadnúť na úroveň z roku 2009.
Ťažkosti Rusov však majú ďaleko k tým, ktoré vojna spôsobila Ukrajincom. Medzinárodné pobúrenie vyvolali tento týždeň správy o vraždách civilistov v meste Buča pri Kyjeve aj v ďalších. To podnietilo Európsku úniu, USA a ďalšie štáty k novému, piatemu balíku sankcií voči Moskve.
Volkswagen, ktorý v ruskej továrni zamestnáva 4200 ľudí, začiatkom marca prerušil výrobu v dôsledku vojny. Aj spoločnosť Volvo Group, ktorá tam vyrába nákladné autá a zamestnáva viac ako 600 ľudí, pozastavila výrobu.
Ešte pred sankciami sa však predaj áut VW vyrobených v Rusku znížil z 2,8 milióna kusov po otvorení továrne v roku 2007 na 1,67 milióna minulý rok jednak pre sankcie po anexii Krymu v roku 2014 a tiež pre blokády počas pandémie ochorenia COVID-19. Mesto Togliatti bolo zase po celé generácie synonymom popredného ruského výrobcu automobilov AvtoVAZ a jeho najznámejšej značky Lada.
Ale sankcie vrhajú tiež aj na túto automobilku a jej zamestnanci sa obávajú o svoju budúcnosť. „Je to továrenské mesto. Každý tu pracuje buď pre továreň, alebo pre políciu,“ hovorí Alexander Kalinin, operátor nákladného výťahu v Avtovaze, kde pracuje už 15 rokov.
Továreň bola založená v 60. rokoch minulého storočia v meste Stavropol asi 780 kilometrov juhovýchodne od Moskvy, ktoré bolo premenované na Togliatti podľa talianskeho komunistického politika Palmira Togliattiho.
Závod prežil hospodársku krízu po páde Sovietskeho zväzu v roku 1991 a nakoniec ho prevzala francúzska automobilová skupina Renault. Väčšina montážnych liniek však prestala bežať po tom, čo Moskva 24. februára začala inváziu na Ukrajinu, keďže sankcie sťažujú dovoz komponentov zo zahraničia.
Zamestnanci sú na platenej dovolenke s dvomi tretinami ich obvyklej mzdy, ceny potravín a iného základného tovaru však stúpajú. Renault po dokončení akvizície AvtoVAZu nalial miliardy eur do továrne, ale zároveň výrazne zredukoval počty zamestnancov, zo 70.000 zostalo menej ako 40.000 pracovníkov.
„S odchodom zamestnancov bolo veľa problémov, no napriek tomu sa prejavil jasný pozitívny trend,“ povedal Andrej Jakovlev, šéf Inštitútu priemyselných a trhových štúdií na moskovskej Vysokej škole ekonomickej. „Zrodil sa veľký ruský výrobca áut.“
Teraz je jeho budúcnosť veľmi neistá, pretože Renault je pod silným tlakom a zvažuje, či odíde z AvtoVAZu. Ak AvtoVAZ nebude schopný prežiť túto krízu, jeho zánik by znamenal koniec jednej priemyselnej éry a pre mnohých nadšencov koniec značky Lada.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Miestami z neho mrazí. Predstavili najpokročilejšieho humanoídneho robota súčasnosti (+video)
Doteraz si ju nikto nevšimol. Vedci rekordne blízko Zeme objavili gigantickú čiernu dieru
Google Mapy dostali brutálnu novinku. Slovákom ohromne uľahčí život (+návod)
Za dve eurá som dostal tisícky filmov a seriálov. Neznáma česká služba ma ohromila, ale má to háčik
Ak nezaplatíš, vypnú ťa. Obľúbená sociálna sieť zavádza bizarný poplatok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
- Prvý superrýchly dron sa blíži rýchlosti zvuku. Vďačí za to motoru, ktorý „ohýba fyziku”
- Toto nedokáže ani iPhone. Známy výrobca prestavil model, po ktorom sa Slováci budú trhať
- Herné nebo je tu. Prichádza prvý trailer na legendárnu českú hru
-
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Prvý superrýchly dron sa blíži rýchlosti zvuku. Vďačí za to motoru, ktorý „ohýba fyziku”
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
- Majitelia iPhonov krochkajú šťastím. Apple urobí výnimku vo svojom najprísnejšom pravidle
- Na toto nie si pripravený. Prví diváci videli Gladiátor 2, toto o ňom hovoria
-
- Videli sme seriál roka. Apokalyptické sci-fi je splnený sen, je ešte lepšie ako The Last of Us
- Astronautom dáva čudné schopnosti. Túto vec na cestovaní vesmírom stále nechápeme
- Najlepší seriál v histórii Netflixu pohorel. Slováci najviac kritizujú kontroverzné rozhodnutie
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Na toto nie si pripravený. Prví diváci videli Gladiátor 2, toto o ňom hovoria
Ryanair chce od Boeingu v priebehu pár mesiacov až 40 lietadiel
Apple pripravuje novinku, ako ťa presvedčiť ku kúpe Vision Pro. Toto prinesie
Máš PC či Mac? Logitech chce zaviesť tlačidlo, ktoré ťa prepojí s ChatGPT
Nová aktualizácia pre Meta Quest 3 priniesla skvelú vychytávku, ktorú závidí aj Apple Vision Pro
Lietajúce taxíky prídu už v roku 2026. Známy výrobca dronov dostal obrovskú investíciu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené