ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?
Slovensko neskrýva ambície stať sa vodíkovou veľmocou, ktorá by tento typ pohonu rozšírila aj osobnej automobilovej dopravy. Ešte o niečo skôr sa však ekologickejšia alternatíva spaľovákov môže uplatniť v tej hromadnej. Trochu prekvapivo už dokonca vznikol aj vôbec prvý slovenský vodíkový autobus.
Začiatkom augusta firma Rošero – P v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach predstavila výsledok dlhodobého vývoja, ktorý prišiel slávnostne odhaliť aj minister hospodárstva Richard Sulík. Práve on je veľkým zástancom vodíkového pohonu v doprave, o čom svedčí aj podpora jeho rezortu v oblasti budovania prvých vodíkových čerpacích staníc v našej krajine.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
Hoci Slovensku zatiaľ kritická infraštruktúra pre využívanie vodíka chýba, v budúcnosti sa to môže zmeniť. Záujem o autobus už prejavili župani Prešovského a Košického samosprávneho kraja, ktorí by ho chceli nasadiť do mestskej hromadnej dopravy.
O vývoji vozidla a spolupráci firmy zo Spiša s Technickou univerzitou v Košiciach sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom spoločnosti Rošero – P Daliborom Draveckým a prof. Ing. Tomášom Brestovičom, PhD., ktorý viedol tím spolupracovníkov zo Strojníckej fakulty TUKE.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Ako vznikla spolupráca firmy Rošero a TUKE pre vývoj prvého slovenského autobusu na vodík?
- V čom je tento autobus výnimočný a aké technológie využíva?
- Aké výzvy priniesol vývoj vodíkového autobusu?
- Aké sú ďalšie plány s jeho vývojom a testovaním?
- Dostane sa prvý vodíkový autobus zo Slovenska aj do zahraničia?
Vodíkový autobus vyvinutý v spolupráci Rošero a TUKE je na Slovensku vôbec prvý svojho druhu. Ako vznikol nápad a začala spolupráca pri vývoji tohto dopravného prostriedku?
Odpovedá Dalibor Dravecký z Rošero:
Nápad začať s výrobou vodíkového autobusu vznikol na základe dopytov našich zákazníkov a sledovania aktuálnych trendov v rámci autobusovej dopravy.
Na základe uvedenej požiadavky sme sa už dlhší čas zaoberali technickým riešením a pri mnohých debatách s pracovníkmi Technickej univerzity v Košiciach, s ktorou spolupracujeme už niekoľko rokov na vývoji rôznych technických riešení využívaných pri výrobe našich autobusov, sme sa dohodli na spoločnom projekte s využitím metalhydridových zásobníkov vyvinutých Strojníckou fakultou.
Kto všetko sa zúčastnil vývoja vodíkového autobusu a akú úlohu zohrala vo vývoji TUKE?
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič z TUKE:
Na vývoji vodíkového autobusu sa zúčastňovala najmä Technická univerzita, ktorá sa zamerala hlavne na uskladnenie vodíka a spoločnosť Rošero – P, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vývojom autobusov.
Okrem nich sme spolupracovali s externými dodávateľmi rôznych potrebných komponentov, ktoré nie je možné v našich podmienkach vyrobiť. Sú to batérie, elektromotor, tlakové zásobníky a iné komponenty, predovšetkým vodíkových rozvodov. Musia spĺňať vysoké nároky a normy, či už slovenské alebo európske.
V čom je slovenský vodíkový autobus Rošero výnimočný a aké technológie využíva?
Odpovedá Dalibor Dravecký:
Unikátnosť tohto autobusu je vo využití nízkotlakových metalhydridových zásobníkov na vodík, ktorých celkový pracovný tlak nepresahuje 3 MPa. To je do budúcnosti zárukou maximálnej bezpečnosti pri prevádzke autobusu.
V prípade nehody a následného poškodenia vodíkových nádob tak nastane iba „vysypanie“ obsahu nádob a nie explózia, ktorá hrozí u dnes používaných systémov pre vodíkový pohon. Ich pracovný tlak sa pohybuje od 35 do 70 MPa.
Odpovedá prof. Tomáš Brestovič:
Hlavný rozdiel medzi vodíkovým autobusom vyvinutým na Slovensku a tými zo zahraničia je predovšetkým vo využití netradičného spôsobu uskladňovania vodíka v doprave. Zahraničné komerčné autobusy využívajú k uskladneniu vodíka vysokotlakové systémy s tlakom vodíka na úrovni 35 MPa. Systém, ktorý využíva náš koncept, používa nízkotlakové uskladnenie vodíka s pretlakom pri bežnej prevádzke do 1 MPa.
Tento systém využíva k uskladneniu vodíka chemickú väzbu, ktorá vzniká medzi vodíkom a vhodnou zliatinou kovov, pričom vzniká metalhydrid. Princíp uskladnenia spočíva v ukladaní atómov vodíka do medziatomárneho priestoru zliatiny, vďaka čomu sa už takto uložené atómy nezúčastňujú na vytváraní tlaku v nádobe.
Základný koncept autobusu vychádza z bežného modelu Rošero First, ktorý ponúkate vo viacerých verziách. Bolo náročné upraviť ho pre vodíkový pohon?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Fontech PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké komplikácie vznikli pri prestavbe a vývoji vodíkového autobusu?
- Čo s ním bude ďalej a kedy príde na cesty?
- Ako vidia odborníci vodíkovú budúcnosť Slovenska?
- Dostane sa aj do zahraničia?
- Je Sulíkové masívne pretláčanie vodíka správna cesta?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Teraz čítajú
Expert pre FonTech otvorene: Zo Slovenska sa stáva dezinformačná veľmoc, sú ľudia, ktorým to vyhovuje
Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
Rozhovor so Slovákmi, ktorí dobyli Hollywood: Pracovali sme na Star Wars, všetko zmenila jedna vec
Na slovenské školy útočí nebezpečná skupina ľudí. Expert Microsoftu vysvetlil jej zámer, toto odporúča
Slováci robia pri kúpe smartfónu triviálnu chybu. Tento dôležitý parameter nesmieš nikdy prehliadnuť (+RADY)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
Ukrajina tlačí na Spojené štáty. Zelenskyj chce tieto zbrane zbrane, nie „prázdne slová“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Slovenky zomierajú na zákerný typ rakoviny najviac v EÚ. Na významné ošetrenie ťa po novom lekár nepošle
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Slovenská nemocnica špičkou európskej medicíny: Nová technológia priniesla revolúciu v liečbe zákerných ochorení
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené