Vedel by si si predstaviť život s elektromobilom, kedy by si bol odkázaný nabíjať ho výhradne na verejných nabíjačkách? Ak je tvoja odpoveď nie a v duchu si navyše hovoríš, že takýmto spôsobom sa ani nemôže dať fungovať, dnešný rozhovor ťa presvedčí o opaku.

„Panelákoví ľudia“ to majú s vlastnením elektromobilov rozhodne ťažšie než ľudia žijúci v rodinnom dome. Paneláky, ku ktorým prislúchajú garážové miesta, sú na tom ešte celkom dobre, majiteľ elektromobilu si môže dať nabíjačku nainštalovať do garáže a funguje tak rovnako, akoby žil v rodinnom dome. Čo však tí, ktorí majú pred bytovkou iba parkovisko a nemajú tak možnosť domáceho nabíjania? Dá sa vôbec takýmto spôsobom fungovať?

Matej Paluš je majiteľom Tesly Model 3, ktorý okrem iného zdieľa svoje zážitky a príbehy so života s Teslou na svojom blogu „Život s Teslou“ nás presvedčil, že aj človek bez možnosti domáceho nabíjania môže vlastniť elektromobil, môže ho využívať úplne plnohodnotným spôsobom a na prevádzkových nákladoch ušetriť rovnako, ak nie aj viac, než majiteľ elektromobilu s rodinným domom.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Prečo sa Matej rozhodol kúpiť si elektromobil aj napriek tomu, že rátal s istými obmedzeniami pri nabíjaní
  • Ako veľmi a či ho vôbec obmedzuje fakt, že je odkázaný len na nabíjanie na verejných staniciach
  • Ako sa zmenil jeho pohľad na elektromobil po niekoľkých mesiacoch používania
  • Na čo by mali myslieť všetci budúci majitelia elektromobilov, ktorí nemajú možnosť nabíjať doma
  • Aké sú jeho doterajšie náklady na nabíjanie po prejdení takmer 10 000 km
  • Koľko ho stojí energia na prejdenie 100 km
  • Ako vníma rastúci trend elektromobility a či sa obáva problémov spojených s pribúdaním elektromobilov na cestách
  • Prečo by už elektromobil nevymenil za spaľovák

Loading...

Loading…

Ľudia z panelákov to majú s vlastnením elektromobilu výrazne zložitejšie, než ľudia žijúci v domoch. Čo bol teda pre teba ten prvotný impulz zadovážiť si elektromobil, aj napriek tomu, že žiješ v paneláku a s nabíjaním to tak máš pochopiteľne zložitejšie?

Prvotný impulz u mňa nastal, keď Tesla predstavila svoj Model 3 v roku 2016. Odvtedy som začal elektromobilitu sledovať a počas nasledujúcich rokov som bol stále viac presvedčený, že si nikdy nekúpim auto na spaľovací pohon. Tesla bola veľmi dlho pre mňa vzdialeným snom, hlavne kvôli cene.

Matej Paluš

Ale elektromobilitu som niekoľko rokov vnímal a sledoval jej postupný rozvoj. Aj keď žijem v paneláku, tak ponuka obrovského množstva nabíjačiek v meste kde bývam, ma nakoniec presvedčila, že to bude dobrá voľba, aj keď „vlastnú zástrčku“ nemám.

Vybral si si Model 3. Zvažoval si pred kúpou aj iné elektromobily? Prečo si nakoniec siahol po Tesle a nie skôr po nejakom malom mestskom elektromobile?

Pred samotnou kúpou Tesly Model 3 som zvažoval aj ID.3 od Volkswagenu. Keďže som získal na Slovensku dotáciu na elektromobil, musel som sa vojsť do limitu 50 000 € za auto. Problémy spojené s uvedením ID.3 ma nakoniec od neho odradili a uvedomil som si, že do limitu pre dotáciu sa vojde aj Tesla Model 3 Standard Range plus – síce s menším dojazdom, ale na 95 % ciest mi to stačí.

Malobaterkáč som ani nezvažoval, mám totiž len jedno auto a to ma musí dopraviť ako po meste, tak aj v prípade keď idem do iných štátov. Navyše s Teslou si kupujete aj sieť Superchargerov, ktoré vás pri dlhých cestách podržia. A to je naozaj obrovská výhoda oproti iným značkám.

Určite si musel zhodnotiť isté „pre“ a „proti“, ktoré by ti priniesla výmena spaľovacieho auta za elektromobil. S akými výhodami a nevýhodami si pred kúpou rátal?

Pre mňa má elektromobil od začiatku hlavne výhody, ktoré sa mi po kúpe auta naozaj potvrdzujú. Jazdím za oveľa menšie náklady, nemusím chodiť na pravidelné servisné prehliadky, jazdu v elektromobile si neustále užívam a v neposlednom rade mám auto, ktorého cena klesá oveľa pomalšie, ako autu so spaľovacím motorom.

Dotáciu, ktorú som na auto dostal, bola už len takým finálnym impulzom, ktorý ma utvrdil v tom, že si elektromobil chcem kúpiť. Jediná nevýhoda, ktorú pociťujem s autom na baterky je, že človek musí jednoducho stále myslieť, kde bude na cestách nabíjať a plánovať tak cestu dopredu. Úprimne povedané, je to niekedy naozaj únavné, ale situácia na cestách sa neustále zlepšuje a preto sa zmenšuje aj úzkosť z toho, že človek nebude mať auto kde nabiť.

Odmenou za toto plánovanie je potom obrovská úspora v nákladoch na pohonné hmoty. Asi najväčšia nevýhoda, ktorú som zažil v súvislosti s dojazdom bolo, keď sme v zime šli približne 200 km na ubytovanie, kde sa nedalo nabíjať. Keďže auto nemôžem so 6 % batérie nechať cez noc v mrazoch, musel som ísť ešte na verejnú nabíjačku dobiť nejaké kWh.

Kamarát, ktorý tam prišiel na aute so spaľovacím pohonom samozrejme nič takéto nemusel riešiť a mohol kľudne večer oddychovať. Myslím si ale, že do budúcna sa to bude posúvať k lepšiemu a skoro všetky hotely/ubytovania budú s možnosťou nabíjať, takže to potom bude s elektromobilom ešte pohodlnejšie.

Matej Paluš

Zmenilo sa nejako tvoje zmýšľanie, respektíve, prehodnotil si za ten čas výhody a nevýhody spojené s vlastníctvom elektromobilu?

Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú