Nemecká automobilka BMW sa púšťa do ďalšieho kroku smerom k ekologickejšej budúcnosti. Od januára 2025 začne do svojich dieselových automobilov určených pre nemecký trh tankovať špeciálne biopalivo HVO 100. Toto rozhodnutie môže znížiť emisie CO₂ dieselových vozidiel až o 90 %, čím sa otvára nová kapitola v používaní alternatívnych palív.

HVO je skratka pre hydrogenated vegetable oil, čiže hydrogenovaný rastlinný olej. Ide o biopalivo vyrábané z odpadových rastlinných olejov napr. kuchynského oleja, živočíšnych tukov a ďalších obnoviteľných zdrojov. Proces hydrogenácie premieňa tieto odpady na parafínické palivo, ktoré je kompatibilné so súčasnými dieselovými motormi. Samozrejme pokiaľ spĺňajú štandard EN 15940. HVO 100 označuje jeho čistú formu. Neobsahuje prímesi fosílnej nafty, čo výrazne znižuje uhlíkovú stopu. O téme informoval BMW Blog.

Výhody pre BMW a ich zákazníkov

BMW uvádza viacero dôvodov, prečo sa rozhodlo integrovať HVO 100. Medzi ne patrí napríklad drastické zníženie emisií CO₂. Automobilky a logistické firmy (napr. DHL) potvrdili až 88–90 % nižšie emisie oproti tradičnej nafte. Šetrnosť k motoru je ďalším dôvodom. Palivo je odolné voči mikrobiálnej kontaminácii a zlepšuje studené štartovanie, čo je praktické najmä v zimných podmienkach.  HVO 100 je kompatibilné s dieselovými autami BMW vyrobenými od roku 2015, takže nie sú potrebné zásadné úpravy motora. Použitie odpadových materiálov podporuje cirkulárnu ekonomiku a minimalizuje dopad na životné prostredie.

BMW už teraz používa HVO vo svojich logistických kamiónoch, ktoré prepravujú diely medzi jednotlivými továrňami. Nový plán rozšíri jeho použitie na vozidlá predávané zákazníkom.

Napriek mnohým výhodám má HVO 100 aj niekoľko nevýhod ako napríklad vyššiu cenu. Liter HVO 100 je drahší ako bežná nafta, čo by mohlo odradiť niektorých zákazníkov, hoci prevádzkové úspory môžu cenu čiastočne kompenzovať. Kým v západnej Európe a Škandinávii sú čerpacie stanice s HVO bežné, v strednej a východnej Európe je sieť stále slabá, čo obmedzuje dostupnosť paliva.

BMW, motor, diesel
BMW

Testovanie HVO 100

Jedným z pozitívnych príkladov, na ktorý sa BMW odvoláva, je testovanie HVO 100 logistickou firmou DHL Group. Tá využívala HVO v piatich ťahačoch medzi Nemeckom a Maďarskom. Výsledky sú nasledovné. 88 % zníženie emisií, cenová výhodnosť a široká kompatibilita s existujúcimi vozidlami. DHL považuje HVO za kľúčové najmä pre diaľkovú dopravu, kde elektrifikácia vozidiel ešte nie je dostatočne rozvinutá.

Používanie HVO v Nemecku bolo legislatívne schválené len nedávno, v máji 2024. To otvára dvere širšiemu využitiu ekologických palív. V kombinácii s inými iniciatívami, ako sú elektromobily, môže táto technológia prispieť k redukcii uhlíkovej stopy aj v segmente spaľovacích motorov.

Mário Šimovič/FonTech

Budúcnosť BMW a HVO

BMW svojím krokom ukazuje, že alternatívne palivá môžu byť praktickým mostom medzi súčasnými technológiami a budúcou elektrifikáciou. Hoci má HVO ešte svoje prekážky, jeho environmentálne benefity môžu priniesť zásadnú zmenu, najmä vo využívaní odpadových materiálov a znížení uhlíkovej stopy tradičných spaľovacích motorov.

Zákazníci, ktorí preferujú dieselové motory, tak budú mať možnosť jazdiť ekologickejšie, bez potreby meniť svoje vozidlá. A to môže byť prechodnou, ale významnou súčasťou cesty k čistejšej mobilite.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP