Revolučná náhrada Tesly za robotov pri výrobe už funguje. Takto vyzerá konštrukcia bez zvarov
Tesla je inovatívna nielen v tom, že sa jej ako prvej automobilke podarilo presadiť elektromobily, alebo disponuje jedným z najpokročilejších asistentov jazdy. Americká automobilka inovuje aj svoje výrobné procesy a jednou z najväčších vychytávok je odlievanie celých kusov karosérie, miesto jej zvárania a nitovania pomocou robotov. Ako upozornil Electrek, prvý revolučný skelet Modelu Y už zišiel z výrobnej linky v Texase a takto vyzerá.
Nápad s odlievaním veľkých častí karosérie neprišiel len tak bez nejakého hlbšieho významu. Samozrejme, odlievanie veľkých častí skráti výrobný proces, zníži spotrebu materiálov, no predovšetkým zvýši tuhosť karosérie a zníži jej váhu, čím logicky narastie aj dojazd elektromobilu. Podľa Muska sú roboty pri výrobe vozidiel z časového hľadiska veľmi neefektívne. Aj keď drvivá väčšina svetových automobiliek stále skladá autá, respektíve karosériu z menších častí, ktoré potom roboty spájajú dokopy rôznymi spôsobmi, Musk chce do nemeckej továrne priniesť úplne nový spôsob.
Najzásadnejším dôvodom, prečo sa Tesla uchýlila k odlievaniu jednotlivých častí, sú nové batérie Tesla 4680, ktoré majú tvoriť nosnú konštrukciu auta miesto toho, aby sa „montovali“ už na hotový skelet, respektíve podvozok.
Samotná batéria a jej obal bude tvoriť nosný kus karosérie, ku ktorej sa vo finálnej fáze pripevní predný a zadný skelet, ktorý je odlievaný na obrovských lisoch Giga Press.
@peterdog15 How many casting machines do you have at GigaAustin and do you think this peace is from there? The pic above seems the IDRA presses are not that ready to produce something like this:
Source: Axel Turck on LinkedInhttps://t.co/j6GN8mpVVe pic.twitter.com/BkGUYxQSIa
— Giga Berlin / Gigafactory 4 (@gigafactory_4) May 16, 2021
Ako píše Teslarati, 6000 tonové lisy dokážu vyhotoviť celú prednú, ale aj zadnú časť podvozku z jedného kusu hliníka. Práve predná časť Modelu Y bola vyhotovená v rámci testov v Texaskej továrni. Fotografiu odliatku na LinkedIne zdieľal Axel Turck, výkonný riaditeľ spoločnosti Emil Turck GmbH & Cie KG.
Odliatok prednej časti váži úctyhodných 130 kg. Váhu zadnej časti odliatku síce nepoznáme, no Musk sa v minulosti vyjadril, že megacast zadnej časti Modelu Y nahrádza celkovo 70 častí karosérie, ktoré sa inak museli zvárať a nitovať.
Uznanie aj od Sandyho Munroa
Odliate kusy karosérie eliminujú nedostatky spojené s nitovaním či umiestňovaním dielov na samotný rám vozidla. Sandy Munro, riaditeľ spoločnosti Munro & Associates, spočiatku automobily Tesla veľmi kritizoval. Jednotlivé diely karosérie častokrát úplne nedosadali na svoje miesto a medzery medzi jednotlivými dielmi boli veľké alebo nepravidelné.
Kvalita spracovania sa však podľa neho rázne zlepšila až s príchodom Modelu Y a nápad s odlievaním väčších častí karosérie sa mu, rovnako ako Muskovi, veľmi pozdáva. Elektromobily Tesla vyrábané v Nemecku budú zhotovené novou technikou odlievania, pokojne by sa tak mohli kvalitou svojho spracovania dotiahnuť na domáce značky a okrem toho by sa skutočne mohla zvýšiť aj produkcia.
Koniec odpadnutým nárazníkom
Ak je karoséria zhotovená z menšieho počtu samostatných kusov, znižuje sa aj riziko „odpadnutia“ jednotlivých častí karosérie, čím bola a ešte stále aj je automobilka Tesla známa.
Nedávno sme priniesli článok, v ktorom sme informovali, že Teslu kontaktovali hneď traja poškodení vodiči Modelu 3, ktorí mali ten istý problém. Podľa ich informácií a fotografií sa zdá, že na vine je uchytenie zadného nárazníka, ktoré zlyháva počas jazdy. Jedná sa o 2 spojovacie medzikusy, ktoré majú za úlohu udržať nárazník pripevnený ku karosérií. Zatiaľ však nie je známe, prečo k tomuto problému dochádza.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
Audi drasticky mení svoju filozofiu. Elektrický Concept C je vízia značky, ktorá ma nahradiť ikonické modely TT a R8
Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Experti náhle menia predpoveď na zimu 2025: Odhalili, kedy k nám prenikne arktický vzduch
Lacné lety do dovolenkového raja Slovákov končia. Ryanair zatvára základne a ruší desiatky letov
Vodičský preukaz Slovákov sa po desaťročiach bude meniť: Čakajú ťa nové limity a prísnejšie pravidlá
„Najdôležitejšie jedlo dňa“ dostalo nový význam: Každá hodina odkladu raňajok zvyšuje riziko úmrtia o 10 %
„Časovaná bomba“ v tvojej milovanej pochúťke devastuje mozog: Zrýchľuje starnutie až o 62 %
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
-
- Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Automobilový priemysel čelí obrovskej kríze. Európa robí veľkú chybu, za ktorú môže draho zaplatiť
-
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
Historický úspech na trhu ojazdených áut. SUV a crossovery vedú naprieč regiónom
Liga proti rakovine spustila AI poradkyňu. Ženám radí nonstop a zadarmo
Fico a Zelenskyj sa stretli v Užhorode. Témou bola energetika aj mier
Oficiálne závery sú vonku. SAV potvrdzuje bezpečné množstvá DNA v dávke
Putin a Si Ťin-pching sa rozprávali o nesmrteľnosti. Chcú sa dožiť 150 rokov, televízia zvuk vypla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP