Revolučná náhrada Tesly za robotov pri výrobe už funguje. Takto vyzerá konštrukcia bez zvarov
Tesla je inovatívna nielen v tom, že sa jej ako prvej automobilke podarilo presadiť elektromobily, alebo disponuje jedným z najpokročilejších asistentov jazdy. Americká automobilka inovuje aj svoje výrobné procesy a jednou z najväčších vychytávok je odlievanie celých kusov karosérie, miesto jej zvárania a nitovania pomocou robotov. Ako upozornil Electrek, prvý revolučný skelet Modelu Y už zišiel z výrobnej linky v Texase a takto vyzerá.
Nápad s odlievaním veľkých častí karosérie neprišiel len tak bez nejakého hlbšieho významu. Samozrejme, odlievanie veľkých častí skráti výrobný proces, zníži spotrebu materiálov, no predovšetkým zvýši tuhosť karosérie a zníži jej váhu, čím logicky narastie aj dojazd elektromobilu. Podľa Muska sú roboty pri výrobe vozidiel z časového hľadiska veľmi neefektívne. Aj keď drvivá väčšina svetových automobiliek stále skladá autá, respektíve karosériu z menších častí, ktoré potom roboty spájajú dokopy rôznymi spôsobmi, Musk chce do nemeckej továrne priniesť úplne nový spôsob.

Najzásadnejším dôvodom, prečo sa Tesla uchýlila k odlievaniu jednotlivých častí, sú nové batérie Tesla 4680, ktoré majú tvoriť nosnú konštrukciu auta miesto toho, aby sa „montovali“ už na hotový skelet, respektíve podvozok.
Samotná batéria a jej obal bude tvoriť nosný kus karosérie, ku ktorej sa vo finálnej fáze pripevní predný a zadný skelet, ktorý je odlievaný na obrovských lisoch Giga Press.
@peterdog15 How many casting machines do you have at GigaAustin and do you think this peace is from there? The pic above seems the IDRA presses are not that ready to produce something like this:
Source: Axel Turck on LinkedInhttps://t.co/j6GN8mpVVe pic.twitter.com/BkGUYxQSIa
— Giga Berlin / Gigafactory 4 (@gigafactory_4) May 16, 2021
Ako píše Teslarati, 6000 tonové lisy dokážu vyhotoviť celú prednú, ale aj zadnú časť podvozku z jedného kusu hliníka. Práve predná časť Modelu Y bola vyhotovená v rámci testov v Texaskej továrni. Fotografiu odliatku na LinkedIne zdieľal Axel Turck, výkonný riaditeľ spoločnosti Emil Turck GmbH & Cie KG.
Odliatok prednej časti váži úctyhodných 130 kg. Váhu zadnej časti odliatku síce nepoznáme, no Musk sa v minulosti vyjadril, že megacast zadnej časti Modelu Y nahrádza celkovo 70 častí karosérie, ktoré sa inak museli zvárať a nitovať.
Uznanie aj od Sandyho Munroa
Odliate kusy karosérie eliminujú nedostatky spojené s nitovaním či umiestňovaním dielov na samotný rám vozidla. Sandy Munro, riaditeľ spoločnosti Munro & Associates, spočiatku automobily Tesla veľmi kritizoval. Jednotlivé diely karosérie častokrát úplne nedosadali na svoje miesto a medzery medzi jednotlivými dielmi boli veľké alebo nepravidelné.

Kvalita spracovania sa však podľa neho rázne zlepšila až s príchodom Modelu Y a nápad s odlievaním väčších častí karosérie sa mu, rovnako ako Muskovi, veľmi pozdáva. Elektromobily Tesla vyrábané v Nemecku budú zhotovené novou technikou odlievania, pokojne by sa tak mohli kvalitou svojho spracovania dotiahnuť na domáce značky a okrem toho by sa skutočne mohla zvýšiť aj produkcia.
Koniec odpadnutým nárazníkom
Ak je karoséria zhotovená z menšieho počtu samostatných kusov, znižuje sa aj riziko „odpadnutia“ jednotlivých častí karosérie, čím bola a ešte stále aj je automobilka Tesla známa.

Nedávno sme priniesli článok, v ktorom sme informovali, že Teslu kontaktovali hneď traja poškodení vodiči Modelu 3, ktorí mali ten istý problém. Podľa ich informácií a fotografií sa zdá, že na vine je uchytenie zadného nárazníka, ktoré zlyháva počas jazdy. Jedná sa o 2 spojovacie medzikusy, ktoré majú za úlohu udržať nárazník pripevnený ku karosérií. Zatiaľ však nie je známe, prečo k tomuto problému dochádza.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut

Svet kašle na spaľováky. Európania začali vo veľkom nakupovať elektromobily, USA riskuje krízu

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
