Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Americká spoločnosť Hyperloop One, ktorá bola založená ešte v roku 2014 a pomocou systémov hyperloop sľubovala revolúciu hromadnej dopravy, je v troskách. Ako totiž informuje Reuters, spoločnosť nedokázala ani po rokoch a miliónoch amerických dolárov prekonať viaceré technické prekážky, ktoré znemožnili aplikáciu technológie v praxi.

Rýchlejšie než lietadlo

Záujem o túto technológiu prebudil v roku 2013 najmä Elon Musk, ktorý sa však odvtedy presunul k iným projektom a do hromadnej dopravy sa snaží dostať prostredníctvom spoločnosti The Boring Company. Samotnou technológiou hyperloop sa zaoberajú firmy po celom svete, avšak zatiaľ bez reálnych výsledkov, čo už začína mať aj reálny dopad na ich prevádzku.

Spoločnosť Hyperloop One je jedna z mnohých, ktoré sa pokúsili o vývoj použiteľného hyperloopu a jeho výstavbu v praxi, čo sa ale nepodarilo. Problémom je totiž viacero technologických výziev, s ktorými hyperloop bojuje a bez ktorých nie je možné vytvoriť systém s dostatočne nízkymi nákladmi na prevádzku – v takom prípade je nerentabilný.

Virgin Hyperloop

Hyperloop One v minulosti podporoval aj miliardár Richard Branson, ktorý si to však v minulom roku rozmyslel, dodáva BBC. Okrem magnetickej levitácie bolo prekážkou aj vákuum, ktoré trubice hyperloopu potrebovali. Hyperloop One sa tak nakoniec dostal len k niekoľkým prototypom postaveným v Nevade a už dlhšiu dobu zápasila s problémami, ktoré teraz vyústili do jej úplneho konca.

Mal byť na Slovensku

Hyperloop mal dokonca vyrásť aj na Slovensku, čo sa však napokon nestalo. Podľa kritikov je táto technológia len zbytočnou jamou na peniaze, ktoré mohli byť miesto toho oveľa efektívnejšie investované do existujúcich technológií bezpečnej hromadnej dopravy, ako sú napríklad moderné vlaky.

Zatiaľ nie je nič stratené

Hyperloop One prepustí zvyšných zamestnancov už do konca tohto roka, čo však dáva šancu konkurencii. Vlastný hyperloop chce stavať dokonca aj Európa. Jednou z popredných spoločností pracujúcich na technológie hyperloop v Európe je Hardt Hyperloop, ktorá už má niekoľko testovacích stredísk v Holandsku.

Ak sa technológie hyperloop dostanú do podoby, v ktorej je možné ich vo veľkom aplikovať v reálnom svete, výstavba takejto infraštruktúry nebude ani zďaleka lacná.

Hardt Hyperloop však argumentuje tým, že sa požiadavky na dopravu do roku 2050 zdvojnásobia a aby bolo možné poskytnúť dostatočnú infraštruktúru pomocou klasických foriem dopravy, bude do stáť neuveriteľných 50 biliónov eur.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú