Dámy a páni, konečne sme sa dočkali. Najsilnejší magnet sveta bol len pred pár dňami úspešne prepravený do Francúzska, kde bude ústredným prvkom fúzneho reaktora ITER. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.

Aktualizácia 13.9.2021

Ako píše portál SIFY, po dlhých mesiacoch sa konečne podarilo dopraviť prvý modul tvoriaci magnet známy ako centrálny solenoid. Solenoid pozostáva zo šiestich podobných modulov, ktoré po spojení vytvoria až 18 m vysoký a 4,2 metra široký magnet s hmotnosťou viac ako 1 000 ton.

Aktuálne do Marseille dorazil prvý a zároveň najväčší 166 ton vážiaci magnetický modul. Ten bol do prístavu privezený zaoceánskou prepravnou loďou, odkiaľ bol naložený na špeciálny diaľkovo ovládaný automobil, ktorý ho dopravil po 104 km dlhej spevnenej vozovke až do areálu projektu ITER.

Po dokončení a spojení všetkých modulov by magnet mal vytvoriť magnetické pole o sile 13 Tesla, čo je takmer 300 000-krát viac ako sila magnetického poľa Zeme. Mimochodom, to by úplne s prehľadom stačilo na zdvihnutie lietadlovej lode do výšky asi 2 metrov.

Pôvodný článok

Najambicióznejší projekt v oblasti energetiky

ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) je v súčasnosti najväčší a najambicióznejší projekt v oblasti energetiky. Na projekte sa podieľa 35 krajín z celého sveta, vrátane 27 krajín Európskej únie.

Jeho cieľom je vybudovať experimentálny termonukleárny reaktor v hodnote viac než 35 miliárd eur. Vedci veria, že v špeciálnom reaktore s názvom Tokamak sa im úspešne podarí naštartovať proces jadrovej fúzie, ktorý prebieha aj v jadrách hviezd.

ITER Organization/EJF Riche

Ako uvádza portál SciTechDaily, už v priebehu tohto týždňa by mal byť magnet, respektíve jeho prvý modul, naložený na špeciálny nákladiak, ktorý ho prepraví z kalifornskej základe spoločnosti General Atomics až do Houstonu, najväčšieho mesta v Texase. Tam bude uložený na zaoceánsku prepravnú loď, ktorá ho dopraví do južnej časti Francúzska.

NEPREHLIADNI
Energia z hviezd pre našu budúcnosť. Kedy začneme využívať Tokamak a prečo trvá jeho výstavba desaťročia?

Konkrétne ide o prvý a zároveň najväčší modul tvoriaci magnet známy ako centrálny solenoid. Ten pozostáva celkovo zo šiestich modulov, ktoré spolu tvoria až 18 m vysoký a 4,2 m široký magnet. Váha celej konštrukcie dosahuje hmotnosť až 1000 ton a sila tohto magnetu ťa doslova zrazí na kolená.

ITER v číslach

Sila magnetického poľa tohto magnetu dosahuje až 13 Tesla, čo je 300 000-krát viac ako sila magnetického poľa Zeme. Okrem toho, podporné štruktúry centrálneho solenoidu budú musieť vydržať nápor porovnateľný až s dvojnásobkom ťahu, aký dosahujú raketoplány pri svojom štarte, upozorňuje portál NewScientist.

Obrovská cievka, ktorá bude po potrebnom zvarení vákuovej komory osadená na svoje miesto. Zdroj: ITER

Každý zo šiestich modulov potom obsahuje až 43 km dlhý, do cievky zvinutý niób-cínový supravodič. Centrálny solenoid sa bude využívať na generovanie silného prúdu v plazme. Prvý modul by mal USA opustiť už tento mesiac, ďalších päť, spolu s jedným náhradným, sú stále vo fáze výroby. Druhý modul by mal byť vyexpedovaný už v auguste.

Centrálny solenoid v strede Tokamaku bude pri svojej práci využívať pulzy energie na vytváranie silného toroidného prúdu v plazme, ktorá prúdi v toroidnej komore. Pohyb iónov spolu s týmto prúdom vytvoria teplo potrebné na fúziu, ale i druhé poloidné magnetické pole, ktoré zlepší udržiavanie plazmy zohriatej až 150 miliónov stupňov Celzia. Pre zaujímavosť, teplota povrchu Slnka je asi 5 500 stupňov Celzia.

NEPREHLIADNI
Teplotu Slnka prekonal viac ako 10-násobne. Čínsky Tokamak dosiahol nový teplotný rekord

Ak ťa zaujímajú aj čísla, tak prúd v plazme dosiahne hodnotu až 15 miliónov ampérov, čo je podstatne viac ako je možné v iných súčasných Tokamakoch. Po dokončení v roku 2025 by mal byť ITER najväčším fúznym reaktorom, ktorý vyrobí viac energie ako spotrebuje pri štarte termonukleárnej reakcie. V pláne je zo vstupných 50 MW vytvoriť až 500 MW využiteľnej energie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú