Recyklácii elektromobilov stále nikto nevenuje pozornosť. Pre batériu k nám povolali firmu až z Francúzska
Recyklácia vozidiel vyradených z evidencie je čoraz náročnejšia a menej rentabilná. Vozidlá s alternatívnym pohonom sú v tomto smere najmä z dôvodu batérií zatiaľ problémom. Pre TASR to uviedol Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel.
„Keď sme pred desiatimi – 15 rokmi robili škody 120, okrem kovov tam bolo len päť druhov odpadov. Auto sme demontovali za hodinu,“ povedal Lauko. Ako dodal, v súčasnosti vysušenie vozidla od prevádzkových kvapalín a následná demontáž trvá približne päť hodín. Proces je podľa jeho slov namáhavejší, vytriedené materiály sú menej hodnotné a celková rentabilita činnosti s čoraz novšími a modernejšími vozidlami klesá.
„My sa zaoberáme vozidlami, ktoré ostávajú na trhu, ale nikto ich už nechce. Orientujeme sa teda na kovovú surovinovú zložku vozidiel, ktorá tvorí asi 70 percent ich hmotnosti,“ vysvetlil Lauko s tým, že do tejto kategórie patria poväčšine vozidlá staršie ako 14 rokov. Nie všetky materiály z vyradeného vozidla však majú kladnú hodnotu.
Recyklácia elektromobilov je obrovský problém, ktorý nikto nerieši
Pri textíliách, plastoch, molitane či skle musí spoločnosť zabezpečiť dopravu ku konečnému spracovateľovi, ktorému za zhodnotenie či zneškodnenie týchto odpadov platí. Kovov je navyše s modernizáciou automobilovej výroby vo vozidlách čoraz menej. Problémom do budúcnosti budú podľa neho i elektrické autá, ktoré sú ojedinele, najmä po dopravných nehodách, vyraďované už dnes.
„Aktuálne je veľký tlak na ekologizáciu dopravy, napríklad na používanie vozidiel s alternatívnym pohonom. Musíme vedieť, ako sa o tieto vozidlá postarať, čo však zatiaľ nikto nerieši,“ vysvetlil.
Pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nedokázali v ZSNP Recykling nájsť žiadneho slovenského odberateľa, ktorý by zabezpečil recykláciu, zhodnotenie alebo zneškodnenie tohto odpadu.
„Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ prezradil Lauko s tým, že kým všetci hovoria o vývoji batérií, nikto sa zatiaľ nevenuje ich recyklácii.

ZSNP Recykling vznikla v roku 2004 pod záštitou hlinikárne ZSNP, ktorá ukončovala technológiu výroby hliníka a voľné priestory chcela využiť na nové aktivity.
„V tom čase neboli stanovené pravidlá na recykláciu vozidiel po vyradení, legislatívne podmienky sa len začínali vytvárať,“ povedal Lauko.
Ako dodal, v súčasnosti je podľa platných noriem Európskej únie potrebné zrecyklovať, zhodnotiť alebo opätovne použiť 95 percent hmotnosti vyradeného vozidla.
NEPREHLIADNI
Európu trápi veľký problém s elektromobilmi. Nezvládame recykláciu batérií, lítiové články sú nešťastné riešenie
Spracovateľský závod v Žiari nad Hronom mal pôvodnú kapacitu nastavenú na 3500 vozidiel ročne, v roku 2004 bol jednou zo štyroch spoločností na Slovensku, ktorá sa recykláciou vyradených vozidiel zaoberala. Po rozšírení trhu kapacita klesla na aktuálnych približne 1000 vozidiel ročne. „V súčasnosti sa trh rozšíril na 48 spoločností s autorizáciou. My obsluhujeme aj susedné okresy Prievidza, Žarnovica, Zvolen, Banská Štiavnica, no zberné miesta máme aj v Leviciach, Krupine, v Banskej Bystrici či v Brezne,“ podotkol Lauko.
Ďalšie články:
- ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
- Predpovedajú jej veľkú budúcnosť: Slovenská firma zrecykluje batérie elektromobilov. Spätne vytaží takmer 100 % materiálu
- Slovenská katastrofa: Nikto nevie, čo robiť s vrakmi elektromobilov, všetci dávajú ruky preč
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali

Prvý prípad superchrípky na Slovensku potvrdený. Výskyt v populácii je vyšší, predpokladajú hygienici

Prvá tajná operácia svojho druhu. Ukrajinské sily zničili ruskú ponorku za stovky miliónov € (VIDEO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Revolúcia v doprave môže začať. Musk potvrdil testovanie špeciálnych dopravných prostriedkov
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
Európsky spojenec Ukrajiny jej bude vyrábať desiatky tisíc kusov dôležitých zbraní ročne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“

MIMORIADNE: Študent mal plánovať útok na vianočné trhy, bezpečnostné zložky zasahovali

Prvý prípad superchrípky na Slovensku potvrdený. Výskyt v populácii je vyšší, predpokladajú hygienici

