Recyklácii elektromobilov stále nikto nevenuje pozornosť. Pre batériu k nám povolali firmu až z Francúzska
Recyklácia vozidiel vyradených z evidencie je čoraz náročnejšia a menej rentabilná. Vozidlá s alternatívnym pohonom sú v tomto smere najmä z dôvodu batérií zatiaľ problémom. Pre TASR to uviedol Milan Lauko, člen predstavenstva spoločnosti ZSNP Recykling v Žiari nad Hronom, ktorá sa zaoberá ekologickým spracovaním starých vozidiel.
„Keď sme pred desiatimi – 15 rokmi robili škody 120, okrem kovov tam bolo len päť druhov odpadov. Auto sme demontovali za hodinu,“ povedal Lauko. Ako dodal, v súčasnosti vysušenie vozidla od prevádzkových kvapalín a následná demontáž trvá približne päť hodín. Proces je podľa jeho slov namáhavejší, vytriedené materiály sú menej hodnotné a celková rentabilita činnosti s čoraz novšími a modernejšími vozidlami klesá.
„My sa zaoberáme vozidlami, ktoré ostávajú na trhu, ale nikto ich už nechce. Orientujeme sa teda na kovovú surovinovú zložku vozidiel, ktorá tvorí asi 70 percent ich hmotnosti,“ vysvetlil Lauko s tým, že do tejto kategórie patria poväčšine vozidlá staršie ako 14 rokov. Nie všetky materiály z vyradeného vozidla však majú kladnú hodnotu.
Recyklácia elektromobilov je obrovský problém, ktorý nikto nerieši
Pri textíliách, plastoch, molitane či skle musí spoločnosť zabezpečiť dopravu ku konečnému spracovateľovi, ktorému za zhodnotenie či zneškodnenie týchto odpadov platí. Kovov je navyše s modernizáciou automobilovej výroby vo vozidlách čoraz menej. Problémom do budúcnosti budú podľa neho i elektrické autá, ktoré sú ojedinele, najmä po dopravných nehodách, vyraďované už dnes.
„Aktuálne je veľký tlak na ekologizáciu dopravy, napríklad na používanie vozidiel s alternatívnym pohonom. Musíme vedieť, ako sa o tieto vozidlá postarať, čo však zatiaľ nikto nerieši,“ vysvetlil.
Pri demontáži vozidla s poškodeným akumulátorom nedokázali v ZSNP Recykling nájsť žiadneho slovenského odberateľa, ktorý by zabezpečil recykláciu, zhodnotenie alebo zneškodnenie tohto odpadu.
„Nakoniec sme to museli riešiť cez francúzskeho spracovateľa, ktorý po jedinú batériu poslal špeciálne vozidlo,“ prezradil Lauko s tým, že kým všetci hovoria o vývoji batérií, nikto sa zatiaľ nevenuje ich recyklácii.
ZSNP Recykling vznikla v roku 2004 pod záštitou hlinikárne ZSNP, ktorá ukončovala technológiu výroby hliníka a voľné priestory chcela využiť na nové aktivity.
„V tom čase neboli stanovené pravidlá na recykláciu vozidiel po vyradení, legislatívne podmienky sa len začínali vytvárať,“ povedal Lauko.
Ako dodal, v súčasnosti je podľa platných noriem Európskej únie potrebné zrecyklovať, zhodnotiť alebo opätovne použiť 95 percent hmotnosti vyradeného vozidla.
NEPREHLIADNI
Európu trápi veľký problém s elektromobilmi. Nezvládame recykláciu batérií, lítiové články sú nešťastné riešenie
Spracovateľský závod v Žiari nad Hronom mal pôvodnú kapacitu nastavenú na 3500 vozidiel ročne, v roku 2004 bol jednou zo štyroch spoločností na Slovensku, ktorá sa recykláciou vyradených vozidiel zaoberala. Po rozšírení trhu kapacita klesla na aktuálnych približne 1000 vozidiel ročne. „V súčasnosti sa trh rozšíril na 48 spoločností s autorizáciou. My obsluhujeme aj susedné okresy Prievidza, Žarnovica, Zvolen, Banská Štiavnica, no zberné miesta máme aj v Leviciach, Krupine, v Banskej Bystrici či v Brezne,“ podotkol Lauko.
Ďalšie články:
- ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
- Predpovedajú jej veľkú budúcnosť: Slovenská firma zrecykluje batérie elektromobilov. Spätne vytaží takmer 100 % materiálu
- Slovenská katastrofa: Nikto nevie, čo robiť s vrakmi elektromobilov, všetci dávajú ruky preč
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci pocítia škrty: Rodiny s deťmi prídu o stovky eur, varuje predseda rozpočtovej rady
Nemocnica na východe Slovenska zakázala návštevy. Výnimky platia len pre kriticky chorých
Kaliňák bráni Pavla Gašpara pred tlakom opozície: „Podáva výbornú prácu“
V trnavskom kraji potvrdili výskyt žltačky: Hygienici nariadili epidemiologický dohľad
Rodina Patrika Tkáča ovláda majetok za 7 miliárd eur: „Dáta budú dôležitejšie ako peniaze. AI nám má dať čas a ten znamená slobodu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
-
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP