+ Tri rozličné zakončenia
+ Výborné využitie možností ovládača DualSense
+ Priestorový zvuk

- Náročnosť je miestami až príliš vysoká
- Nemožnosť manuálneho ukladania
- Nevýrazný soundtrack

Vývojári fínskeho štúdia Housemarque sa do povedomia hráčov zapísali titulmi postavenými na rýchlej, miestami až frenetickej arkádovej hrateľnosti. Ani ich najnovší počin s názvom Returnal na tom nie je inak. Kým v minulosti štúdio produkovalo skôr menšie tituly ako napríklad vydarený Resogun alebo séria Stardust, ich najnovší počin je oveľa ambicióznejší.

Podobne ako pri spomínanom Resogun, aj novinka v podobe Returnal patrí medzi takzvané launch tituly sprevádzajúce vydanie novej generácie herných zariadení. Ich cieľom je predstaviť potenciál danej konzoly. Pri Resogun sa to v roku 2013 bez pochýb podarilo. Hrateľnosť postavená na likvidácií stoviek nepriateľov bola okorenená úžasným vizuálom, ktorý prezentoval možnosti hardvérovej novinkyv podobe PlayStation 4.

Práve z dôvodu, že ide o jeden z prvých titulov určených výhradne pre PlayStation 5 sa Returnal dostáva do nezávideniahodnej pozície. Podarilo sa autorom splniť obrovské očakávania hráčov a priniesť hráčom titul, kvôli ktorému sa oplatí obstarať si novú konzolu pod televízor? Odpoveď na túto otázku je však omnoho náročnejšia, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.

Smrť tu bola, je a bude

Po úžasne spracovanej úvodnej animácii je hráč bez akéhokoľvek vysvetľovania hodený do víru nadchádzajúcich udalostí. V koži (či skôr skafandri) vesmírnej prieskumníčky Seleny Vassos, ktorá prežila pád na planéte Atropos sa vydávame preskúmať tajomný signál. Tajomný je však len pre hráča, Selena tento signál pozná a nazýva ho Bielym tieňom. Prečo však táto prieskumníčka pristála práve na tejto planéte? Šlo o nešťastnú zhodu náhod alebo úmysel vyššej moci?

Úvodné minúty vyvolávajú priveľa otázok a vzbudzujú v hráčovi prirodzenú zvedavosť. Bez zbraní a akéhokoľvek vybavenia sa tak vydáva preskúmavať neznáme prostredie. Po chvíli nachádza mŕtvolu so zbraňou v ruke. Pôvodný majiteľ ju už rozhodne nepotrebuje, preto si ju Selena privlastní. Pri bližšom preskúmaní však objavuje, že tou nebohou osobou na zemi je ona sama! Po prekonaní prvotného šoku si spomína, že tu už bola a po každej smrti sa znova objavila pri stroskotanom vesmírnom plavidle.

Returnal je titul, ktorý exceluje svojou hrateľnosťou, tak aj technickým spracovaním

To, že sa séria zdanlivo nekonečných cyklov opakuje sa neskôr potvrdzuje, keď Selena nachádza stále viac svojich pozostatkov. Okrem toho objavuje stavbu, ktorá do tohto sveta už na prvý pohľad nepatrí. Ide totiž o jej dom, no ten je predsa na Zemi… Prečo sa to všetko vlastne deje? Je možné sériu nekonečných cyklov prerušiť? Vráti sa Selena niekedy domov?

H. R. Giger by mal radosť

Mysteriózny príbeh hernej novinky je podávaný prevažne formou audio záznamov nahraných samotnou Selene. Dej sa rozvíja pomaly a skladaním jeho jednotlivých kúskov začínajú udalosti dávať postupne zmysel. Tajomný príbeh ide ruku v ruke s neuveriteľne hutnou atmosférou mimozemského sveta. Inšpiráciu pre jeho tvorbu autori zjavne čerpali z diela svojského umelca H. R. Gigera, duchovného otca najnebezpečnejšieho predátora, aký kedy uzrel svetlo svetla – Xenomorpha, u nás známeho ako Votrelec.

Spočiatku sa budeš pohybovať v džungli plnej starobylých budov, ktoré tu ostali po pôvodných obyvateľoch. Ich všadeprítomné ohromné sochy vzbudzujú rešpekt a nútia hráčov k zamysleniu sa, čo sa na planéte Atropos v skutočnosti odohralo. Odpudivo pôsobia aj samotní protivníci, ktorí však výborne sedia do daného prostredia a rozhodne nepôsobia ako päsť na oko, ako to občas v podobných prípadoch býva. Tieto, prevažne chápadlami obdarené beštie, útočia okamžite, bez varovania a bez akéhokoľvek zaváhania.

Prostredia sú síce náhodne generované, no v žiadnom prípade nepôsobia ako narýchlo zbúchaný, neustále sa opakujúci mix chodieb. Síce je istá podoba lokalít po čase badateľná, no jednotlivé úrovne ako celok pôsobia ozaj prepracovaným dojmom. Hra je rozdelená do troch aktov, pričom každý z nich sa odohráva v unikátnom prostredí odlišnom od ostatných.

O aké prostredia ide si ale budeš musieť zistiť sám, od nás sa to veru nedozvieš. Postupné objavovanie tamojšieho sveta je totiž jedným z hlavných lákadiel Returnal. Vďaka procedurálne generovanému obsahu je zážitok zakaždým iný. Nové lokality, umiestnenie zbraní a rozostavenie protivníkov ťa tak nútia k neustálemu bádaniu a preskúmavaniu.

Jednotlivé úrovne na seba plynule nadväzujú a sú dostatočne prehľadné. Len výnimočne sa nám stalo, že sme zablúdili, no pre takéto prípady si pre nás autori pripravili výborne spracovanú mapu, vďaka ktorej je orientácia skutočne bezproblémová.

NEPREHLIADNI
RECENZIA: Nový herný fenomén – hrali sme konkurenta Destiny a Division. Stojí Outriders za vyskúšanie?

Hell Bullets

Autori v novinke zúročili svoje bohaté skúsenosti s akčnými titulmi. Returnal je podľa ich slov tzv. Hell-bullet akciou, akú sme mohli v poslednej dobe vidieť napríklad vo veľmi podarenom NieR Replicant ver.1.22474487139… Tento žáner je špecifický zobrazením ohromného množstva projektilov na obrazovke. Tie sú však dostatočne veľké, aby sa im hráč mohol vyhnúť.

Súboje s početnými protivníkmi sú zábavné a poriadne preveria postreh hráčov

Boj o prežitie je tak skutočne náročný. Mimozemskej hávede je občas priveľa, čo vedie k opätovnému návratu k materskej lodi. Autori sa v minulosti vyjadrili, že Returnal bude skutočnou výzvou. Už po niekoľkých hodinách strávených v Returnal sme sa o tom presvedčili na vlastnej koži a môžeme potvrdiť, že ide o veľmi náročný titul, ktorý môže svojím nekompromisným prístupom mnoho hráčov odradiť.

Ako už bolo spomenuté, každý nový cyklus se sebou prináša nové výzvy, odmeny a zmeny v hernom svete. K dosiahnutiu úspechu v podobe porazenia jedného z bossov je nutná dávka trpezlivosti a vytrvalosti. Po každom úmrtí hráč totiž stráca všetky predmety a zbrane, ktoré v danom cykle objavil. Výnimkou sú permanentné, pre príbehové potreby nevyhnutné predmety, tie hráčovi ostávajú.

Náročnosť Returnal nepramení z mimoriadne tuhých stretov s nepriateľmi. Súboje sú zvyčajne vyvážené a ich tempo určujú samotní hráči. V jednotlivých arénach sa nachádza dostatok priestoru na manévrovanie a prekážok na ukrývanie sa pred nepriateľskou salvou. Cesta je v tomto prípade cieľom a záverečnému súboju s bossom predchádza pomerne dlhá príprava pozostávajúca z vylepšovania zbraní a získavania dostatočného množstva predmetov uľahčujúcich jednotlivé potýčky.

Problém nastáva, keď spravíš nejakú chybu. V Returnal sa za ňu platí krutá daň v podobe okamžitej smrti. Aj keď to na prvý pohľad tak nevyzerá, nemožnosť uloženia progresu v priebehu cyklu robí z tohto titulu nesmierne náročnú záležitosť. Na druhej strane, pocit zo zdolania niektorého z bossov je potom neopísateľný a stojí za to.

Nevyhnutnou súčasťou progresu sú samozrejme zbrane. Arzenál je rozdelený do troch kategórií – pištole, útočné pušky a brokovnice. S ich používaním je spojená schopnosť proficiency, teda znalosť zbraní. Tá je naviazaná na konkrétny cyklus a jej hodnotu zvyšuješ elimináciou nepriateľov, prípadne použitím konkrétneho predmetu. Úroveň znalostí následne určuje minimálnu úroveň zbraní, ktoré môžeš vo svete nájsť.

Vyššia úroveň zbraní so sebou prináša výhodu v podobe väčšieho poškodenia, ktoré spôsobuješ protivníkom. Okrem klasickej streľby majú zbrane aj alternatívny mód spôsobujúci značné škody v radoch nepriateľov, jeho nabitie však nejaký čas trvá. Apropo, všetky zbrane sú mimozemského charakteru, nevyžadujú preto muníciu. Tá sa vo forme energie dopĺňa postupne sama. Zbrane sa však môžu prehriať a je potrebné ich ochladiť, čo svojim spôsobom nahrádza výmenu zásobníkov a zároveň zabraňuje zbesilému strieľaniu na všetko, čo sa na obrazovke pohne.

Votrelec v. 2.0

Na ceste za vyslobodením z vesmírneho pekla ti budú nápomocné miestne artefakty, ktoré sú, ako inak, náhodné generované. Väčšinou ale s bonusom prinášajú aj negatívny efekt a je len na tebe, či artefakt použiješ alebo nie. Istú výhodu ti prinášajú aj miestne parazity. Títo zvláštni obyvatelia miestnej fauny môžu rozlične ovplyvňovať vlastnosti hlavnej postavy, pričom naraz ich na sebe môže mať až päť.

Využívanie parazitov so sebou prináša výhody, aj nevýhody, podobne ako pri artefaktoch. Rýchlejšia regenerácia zdravia tak môže byť v kontraste s nižším nárastom znalostí zbraní a podobne. Niektoré parazity po uplynutí istého času odpadnú, iné ostávajú prisaté na Selene, kým ich neodstrániš pomocou špeciálneho predmetu. Alebo kým nezomrieš.

Mimoriadne presné ovládanie je výborne dopĺnané haptickou odozvou ovládača DualSense

Predmety nachádzaš prevažne v truhlách a občas niečo vypadne aj porazením tuhších protivníkov. Tieto je však nutné najprv opraviť, čo je možné dosiahnuť splnením konkrétnej úlohy. Zvyčajne ide o likvidáciu istého počtu nepriateľov  alebo vytvorenie nejakého predmetu. Plnenie týchto úloh zvyčajne nie je náročné a výsledok v podobe pozitívneho efektu preneseného na Selene stojí za to.

Zaujímavým prvkom obohacujúcim hrateľnosť je aj získavanie adrenalínu. Za elimináciu troch protivníkov sa hráčovi zvyšuje úroveň o jednu. Maximálna úroveň adrenalínu je päť a každý nový level poskytuje hráčovi unikátnu výhodu, napríklad zvýraznenie ukrytých predmetov a podobne. Každé zranenie však resetuje úroveň adrenalínu naspäť na nulu.

Za zmienku stojí absencia akéhokoľvek manuálneho uloženia postupu. Vzhľadom na celkový koncept hrateľnosti je to síce logické, no veľmi nekomfortné riešenie. V prípade, že potrebuje hráč nutne odbehnúť a prerušiť hranie, automaticky stráca dosiahnutý postup, čo určite nepoteší.

Returnal je zážitkom určeným pre jedného hráča. Možnosť spolupráce viacerých hráčov alebo vzájomné súperenie by si tu hľadal zbytočne. Pocit samoty je pre budovanie atmosféry kľúčový a jediným kontaktom s okolitým svetom je možnosť plnenia denných úloh. Mikrotransakcie sa titulu našťastie vyhli úplne a nevyskytujú sa tu vôbec. Znovuhrateľnosti titulu napomáhajú aj tri rozličné príbehové zakončenia.

Prečítaj si tiež
RECENZIA: Po 10 rokoch sa vrátil nečakaný herný hit, opäť prináša prvotriednu zábavu

Next-gen ako sa patrí

O možnostiach ovládača DualSense sa toho popísalo skutočne veľa. Jeho využitie je najmä v multiplatformových tituloch často obmedzené na základne vibrácie,. Našťastie, v Returnal je tomu úplne inak. Titul naplno využíva haptickú odozvu a funkciu adaptívnych spúští. Pocit zo streľby je jednoducho úžasný, spúšte majú rozdielne úrovne stláčania a tuhosť odporu podľa jednotlivých zbraní.

Pri daždi je možné cítiť jednotlivé kvapky, ovládač dokonca jemným vibrovaním presne upozorní hráča na smer, z ktorého prichádza útok. Returnal sa tak po vzore Astro’s Playroom môže pochváliť jedinečným a ozaj podareným využitím haptickej odozvy ovládača. Jedným dychom musíme spomenúť ovládanie samotnej postavy, ktoré je veľmi presné.

Dosiahnutie spomínanej temnej atmosféry by nebolo možné bez adekvátneho vizuálneho stvárnenia. Titul poháňa osvedčený Unreal Engine štvrtej generácie. Vďaka použitej technológii ray-tracing, veľmi detailných textúr a obrovského množstva časticových efektov, ide o jeden z najlepšie vyzerajúcich titulov súčasnosti.

Celá táto nádhera sa navyše hýbe v stabilných 60 snímkach za sekundu, čo je vskutku úctyhodné a autori si za technické spracovanie zaslúžia patričné uznanie. Obraz je nádherne čistý a vďaka rýchlosti SSD disku sme nezaznamenali ani nenávidené doskakovanie textúr. S týmto kusom hardvéru priamo súvisí nahrávanie, ktoré je prakticky nulové.

Za vizuálnom nepozaostáva ani spracovanie audia. To je plne 3D a my sme mali možnosť vyskúšať možnosti nového audio čipu na vlastnej koži. Zvuk a jeho priestorové spracovanie je prevedené dokonale a výborne pomáha hráčom v orientácii sa pri súbojoch. Naopak, menším sklamaním je hudba, ktorá je vzhľadom na dynamickú hrateľnosť pomerne nevýrazná a počas hrania sme ju takmer vôbec nevnímali.

Returnal do každej rodiny?

Štúdio Housemarque vypustilo do sveta akčnú bombu, akú sme tu už dlho nevideli. Returnal prináša skutočne next-gen spracovanie, ktoré v sebe spája úchvatné audiovizuálne spracovanie a možnosti ovládača DualSense. Hráčov však môže odradiť prílišná náročnosť, ktorá je miestami skutočne nekompromisná a prípadné chyby neodpúšťa.

Hernú novinku však aj napriek tomu považujeme za jedno z prekvapení roka a nebojíme sa jej udeliť titul najlepšej hry tejto jari. Len málo titulov dokáže sprostredkovať tak široké spektrum pocitov, aké sme zažívali práve pri hraní Returnal. Dojmy ohromenia počas hrania dopĺňajú návaly adrenalínu a zúfalstvo po nekonečnej sérii úmrtí, ktorú naopak vystrieda ohromná radosť z  pocitu dosiahnutého víťazstva.

Ak si hľadal dôvod na kúpu PlayStation 5, pravdepodobne si ho našiel. Returnal je aj napriek nízkym očakávaniam titulom, ktorý by mal vyskúšať každý majiteľ novej hernej konzoly od Sony. Nie kvôli nedostatku iného obsahu, ale kvôli nesporným kvalitám čerstvej novinky.

Titul je k dispozícii pre PlayStation 5.

9/10