Jazdil som na Mercedes-Benz GLS za 110 000 €, aby som zistil, aké je najväčšie SUV značky – takýto je môj verdikt
„Esklasa“ vo veľkom. Aj tak by sa dalo označiť vôbec najväčšie a najluxusnejšie SUV v portfóliu Mercedesu. Zároveň na Slovensku patrí medzi vôbec najväčšie SUV, aké si môžeš kúpiť a priamu konkurenciu z nemeckej prémiovej trojky predstavuje len mohutná X7-čka v podaní BMW.
Musím sa priznať, že nová generácia GLS vo mne od začiatku nevzbudzovala pozitívny dojem. Nepáčil sa mi až príliš „obdĺžníkový“ a hranatý tvar. Pýtal som sa sám seba, či sa v Mercedese zbláznili. Celotýždňové používanie mi však jasne ukázalo, kto si kúpi GLS za viac ako 100 000 € (základná výbava so slabším naftovým motorom stojí od 88 000 €) a hlavne, aké dôvody ho k tomu môžu viesť.
Toto je Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic v celej svojej kráse, v príťažlivej bielej farbe a s príplatkovou AMGLine výbavou, ktorá mierne upravila zovňajšok aj interiér vozidla.

Má športovejší nádych.

GLS disponuje proporciami, ktoré majú vyše 5,2 metra na dĺžku, šírku 1956 mm a výšku 1823 mm. Jeho siluetu si nejde pomýliť so žiadnym iným Mercedesom, nieto ešte s autom konkurencie. Veľkým plusom pre takto mohutné auto je, samozrejme, už v základe 7 miest na sedenie (všetky sedadlá sú kompletne ovládané elektricky).

Spredu je to krásavec s ikonickými prvkami a unikátnym svetelným podpisom MultiBEAM LED svetlometov (112 svetelných diód v jednom svetlomete), ktoré sú perfektné a majú dosvit viac ako 650 metrov. Navyše sa prispôsobujú aj okolitým podmienkam a vykroja predmety alebo protiidúcich chodcov a autá.

Diaľkové svetlá majú navyše systém, ktorý umožňuje jazdenie s neustále zapnutým diaľkovým svetlom. Vodič má tak vždy k dispozícii najlepší možný dosvit svetiel, funkcia je aktívna na cestách bez verejného osvetlenia od rýchlosti 30 km/h.

Pri pohľade na zovňajšok auta mám ale problém so zadnou časťou.

Tá mi príde až moc obyčajná bež odvážnejších obrysov, čo nebol len môj pocit. V podobnom duchu zneli aj hlasy z okolia, kedy práve zadná časť udrela okoliu najviac do očí v negatívnom smere.

Presunom do interiéru asi každý pochopí, prečo aktuálne nemá Mercedes konkurenta.

Luxusné a bezchybné vyhotovenie je cítiť na každom kroku a nejaké chyby či negatíva by som hľadal len márne. O ambientnom osvetlení ani nehovorím.

Dominantou sú dva 12,3-palcové FullHD displeje infotainmentu MBUX.

Na 99 % dotykové ovládanie systému sa dá veľmi rýchlo zvyknúť a netreba tu hľadať žiadne negatíva. Všetko je intuitívne, graficky perfektne vyhotovené a hlasový asistent v češtine funguje na väčšinu povelov rýchlo.

Vyzdvihnúť musím aj režim Komfort Energizing, ktorý prispôsobí teplotu, masáž sedadiel či ambietné osvetlenie interiéru napríklad pri dlhšej ceste, aby prispel k lepšej vitalite vodiča. Na displeji si vieš napríklad aj pekne prispôsobiť, ktorá časť sedadla má byť prioritne vyhrievaná, respektíve do ktorých častí sedadla má byť teplo distribuované.

K dispozícii je aj vstavaná 4G SIM karta, cez ktorú komunikuje auto s okolitým svetom a umožňuje otvoriť napríklad aj webové stránky, vzdialene pristupovať k autu cez aplikáciu Mercedes Me či dokupovať si softvérové služby do infotainmentu. Možností je neúrekom.

Nechýba však ani bezdrôtové nabíjanie smartfónov v priehradke, či podpora Apple CarPlay a Android Auto. Žiaľ, bezdrôtový prenos CarPlay chýba, čo je v porovnaní s konkurenciu pomerne zásadná nevýhoda.

Pochváliť musím aj prechod kompletne na USB-C konektory v aute!

Presuňme sa však k srdcu tohto mastodonta. Je ním 6-valcový motor dopovaný dvomi turbodúchadlami. Pri verzii 400d dosahuje výkon 243 kW, teda 330 koní a točivý moment až 700 Nm. Motor je spriahnutý s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a kombinácia je to naozaj vydarená.

Na mohutný výkon, a vzhľadom k charakteristike dieselu, je chod veľmi kultivovaný a tichý. Pri diaľničnej 130-ke točí motor menej ako 2000 otáčok za minútu.

Spotreba je v primere okolo 8-9 litrov, v meste však bez problémov aj nad 10 litrov. Najekonomnickejšie sa dá jazdiť na vidieckych cestách, kde to pri 90-ke vychádza na spotrebu okolo 7,5-8 litrov.

Samozrejmosťou pri takto luxusnom aute je vzduchový podvozok v sérii, ktorý mení výšku v závislosti od zvoleného jazdného režimu, no k dispozícii je aj manuálne ovládanie. Takto vyzerá v najvyššej polohe…

…a toto je naopak najnižšia poloha

K dispozícii je ale aj tzv. E-aktívne ovládanie podvozku, ktoré je založené na kamerovom systéme – dokáže vyhodnotiť jazdnú situáciu, rýchlosť a zaťaženie, pričom tlmenie a regulácia výšky sa primeraným spôsobom automaticky prispôsobia na každom kolese samostatne.

Voči konkurencii považujem za negatívum hlavne chýbajúce riadenie a natáčanie zadnej nápravy, ktoré s takto veľkým autom dokáže pri manévrovaní divy. Našťastie, veľmi dobre funguje 360-stupňový kamerový systém okolo vozidla.

Aký je teda verdikt na nové GLS?
Mercedes-Benz GLS je veľmi špecifické auto. Charakterizuje spoločenské postavenie človeka alebo skôr praktickosť pri mnohočlennej rodine? Ťažko povedať. Na Slovensku je veľakrát vidieť fenomén, kedy si aj majetnejšie dvojice bez problémov kúpia takto ozrutné auto, len aby ukázali, že na to majú. Na ceste to potom tak aj vyzerá…
Nové GLS je však bez pochýb nekorunovaným kráľom svojej triedy a ak by sa ma niekto spýtal, či by som ho uprednostnil pred X7-čkou, jasne by som mu asi ani nevedel odpovedať.
Interiérovo má Mercedes navrch, BMW je pre mňa osobne zvonka krajšie, no a jazdecky je to vždy o osobných preferenciách či „láske“ k danej značke. Vyslovene ani o jednom aute sa však nedá povedať, že sú perfektné, alebo naopak, že sú vyslovene zlé. Nová generácia GLS je ale hrdým nositeľom trojcípej hviezdy na kapote a svojich fanúšikov si určite nájde. Nemám o tom ani najmenších pochýb.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

RECENZIA Vymenil som svoj drahý mobil za „lacné” Xiaomi. Ušetril som stovky eur, ale stálo to za to? (RECENZIA)

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

RECENZIA Tenký ako pierko, ale batéria ťa zloží. Vyskúšal som iPhone Air a viem, či stojí za tie peniaze (RECENZIA)

RECENZIA Exkluzívne sme videli slovenský dokumentárny klenot. Zavedie ťa na miesta, kde sa bežne nedostaneš

Roky som neveril lacným slúchadlám. Tieto ma však prekvapili viac, než som čakal (RECENZIA)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

Polícia varuje: Na východe Slovenska miznú autá, zlodeji cielia na jednu značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
- Najväčšia bitka roka je tu. Netflix ukazuje finále svojho sci-fi hitu, v slovenských premiérach je zmätok
- Netflix priznáva zlyhanie. Zaklínač končí v predstihu, tvorcovia priznali smutnú pravdu
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Vedci neverili vlastným očiam. Na Slnku prší a konečne vieme ako je to možné
 
- 
					- Netflix priznáva zlyhanie. Zaklínač končí v predstihu, tvorcovia priznali smutnú pravdu
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Akčný veľkofilm 2025 prichádza online. Sľub splniť nedokázal
- Historický míľnik pre ľudstvo. Prvý humanoidný robot s umelou inteligenciou sa dá objednať ako spotrebič
 
- 
				- Bez Západu by rýchlo prehrali. Ukrajina zistila, čo v skutočnosti poháňa „ruské“ drony
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
- Akčný film 2025 neprestáva udivovať. Ohúril aj Slovákov a naďalej láme rekordy
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
 
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

„Väzenie za horalku končí“: Recidivistov-zlodejov čakajú zmeny, vyhlásil Šutaj Eštok

 
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				

 
		