+ Možnosť tvorby vlastných predmetov
+ Nádherné vizuálne spracovanie

- Technické nedostatky
- Miestami až príliš vysoká náročnosť
- Minimum noviniek oproti originálu
- Zachraňovanie "stoviek" otrokov je nudné a neoriginálne

Najnovší prírastok do rodiny Oddworld, tentokrát s podtitulom Soulstorm, tak trochu klame telom. Na prvý pohľad sa tvári ako úplne nový titul, no pri bližšom preskúmaní nezaprie svoj viac ako 20 ročný pôvod. Ide totiž o splnenie veľkého sna, ktorý sa v roku 1998 nepodaril vývojárom štúdia Oddworld Inhabitants naplniť.

Prvý titul z univerza Oddworld s názvom Abe’s Oddyssey uzrel svetlo sveta v roku 1997. Prezentoval na svoju dobu pôsobivé možnosti novej konzoly PlayStation, a to predovšetkým platformové skákanie kombinované s riešením logických hádaniek, ktoré medzi hráčmi zožalo obrovský úspech. Nemalý podiel na tom malo štýlové grafické spracovanie a charizmatický hlavný hrdina Abe.

Pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať. Autori zvládli vytvoriť druhý diel za neuveriteľných deväť mesiacov, čo sa aj napriek veľmi pozitívnemu prijatiu hráčov a kritiky podpísalo na konečnom produkte. Ten bol vo finále až príliš podobný prvému dielu. V podstate jedinou novinkou bol príbeh, ktorý bol opäť postavený na záchrane čo najväčšieho počtu Mudokonov. Abe sa objavil ešte v nepríliš podarenom Oddworld: Munch Oddysee a potom sa odmlčal na veľmi dlhý čas.

Záblesk nádeje pre Abeho fanúšikov sa zjavil počas minuloročného predstavenia titulov pripravovaných pre next-gen zariadenie PlayStation 5. Zaujalo nás viacero noviniek, bola to však ukážka Oddworld: Soulstorm, ktorá nás zodvihla zo stoličky a vyhnala tep do vysokých hodnôt. Okrem toho, že s touto legendou herného priemyslu nás spájajú nostalgické spomienky, sme boli ohúrení aj atraktívnou prezentáciou chystanej novinky.

Znovuzrodenie legendy

Abe, hlavný protagonista tejto série, je uznávaným hrdinom, ktorý práve oslobodil zotročených Mudokonov z pazúrov megalomanského korporátu produjúceho jedlo. Ako jeden zo „zamestnancov“ náhodou zistil, že nové menu bude pozostávať z Mudokonov, čo sa mu príliš nepáčilo, preto sa rozhodol újsť. Popri tom, len tak mimochodom, zachrániť všetkých otrokov. Dej v Oddworld: Soulstorm priamo nadväzuje na udalosti odohrávajúce sa v Oddworld: Abe’s Oddyssey, teda tesne po zničení továrne na jedlo, Rupture Farm.

Po prvýkrát sa Abe objavil na našich monitoroch pred neuveriteľnými 24 rokmi. Svojou charizmou dokáže zaujať aj dnes

Radosť zo slobody však netrvá dlho. Mollock, majiteľ zničeného mäsokombinátu, sa vydáva po stopách bývalých otrokov a jeho hlavným cieľom je samotný Abe. Ten sa ešte stihne od miestneho šamana dozvedieť pravdu o tom, že je vyvoleným a osud s ním má veľké plány. Udalosti naberajú rýchly spád a po útoku na skrýšu je potrebné konať rýchlo a zachrániť, čo sa dá. Keď už nič iné, tak aspoň holý život.

Príbeh samotný vychádza z originálu, no autori povolili fantázii uzdu a preniesli na naše monitory nápady, ktoré si nechávali pre seba dlhé roky. Aj keď úvodné oblasti pôsobia nenápadne, časom sa hráči dostanú do skutočne veľkolepých úrovní, pri ktorých nebudú veriť vlastným očiam. Ale poďme pekne poporiadku, predsa len nie každý mal tú česť zažiť Abeho slávu pred 23 rokmi.

Klasika zo starej školy

Oddworld: Soulstorm je 2D platformovka, kde si okrem rýchlych reakcií potrápiš aj svoje mozgové závity. Na každom kroku totiž číhajú logické problémy, riešením ktorých sa posúvaš vpred. Okrem smrtiacich priepastí a rôznych pascí tu na teba striehnu nepriatelia pripravení zaútočiť okamžite ako sa dostaneš do ich zorného poľa. Stret s nimi väčšinou znamená okamžitú smrť. Samozrejme tú tvoju.

Hlavný hrdina totiž nemá žiadne zbrane a musí sa spoliehať na hráčov um a šikovné prsty. Našťastie Abe disponuje možnosťou ovládnuť myseľ svojich protivníkov, ktorých tak využije na likvidáciu ostatných, nič netušiacich nebohých nepriateľov alebo na prechádzku po mínovom poli. Čo sa stane s nepriateľmi si dokážeš domyslieť, cesta je však voľná.

NEPREHLIADNI
RECENZIA: Nový herný fenomén – hrali sme konkurenta Destiny a Division. Stojí Outriders za vyskúšanie?

Okrem schopnosti ovládať spomínané kreatúry môže Abe používať rôzne predmety, ktoré cestou nachádza. Najčastejšie ide o fľaše s vodou slúžiace na uhasenie ohňa, prípadne o nádoby s alkoholom, pomocou ktorých je možné účinok ohňa naopak zvýšiť. Ak sa teda v blízkosti ohníčka nachádza stráž brániaca hráčovi v ďalšom postupe, nie je nič jednoduchšie ako pomocou niekoľkých nádob s horľavinou rozšíriť plameň až na potrebné miesto, rovno pod protivníkove nohy.

Novinkou je možnosť kombinovať rôzne predmety a vytvoriť tak napríklad pascu v podobe nášľapnej míny. Abe sa postupne učí nové recepty a hráč následne vytvára predmety potrebné k riešeniu aktuálnej situácie. Veľmi skoro sme však zistili, že materiálu na ich výrobu je všade dostatok a z výroby predmetov sa tak stane rutina. Navyše, cesta vpred je vždy len jedna, preto nemá veľmi zmysel experimentovať.

Znovuhrateľnosti by určite pomohla možnosť riešiť logické úlohy rozličnými spôsobmi. K jednému z dvoch rozličných koncov je možné dopracovať sa za približne 20 hodín. Keďže hádanky a nepriatelia ostavajú pri opätovnom rozohraní niektorej z úrovní bezo zmeny, jedinou motiváciou k opakovanému hraniu je snaha o záchranu všetkých Mudokonov, čo vedie k špeciálnemu záveru.

Pohybové možnosti hlavného hrdinu sú viac-menej klasické, oproti pôvodnému titulu pribudol len takzvaný dvoj-skok umožňujúci dosiahnutie vyšších plošiniek. Abe opäť dokáže šprintovať, skákať a kotúľať sa. Posledný uvedený pohyb je obzvlášť užitočný po kontakte s ohňom.

Všetky uvedené schopnosti, predmety a pohybové možnosti je potrebné neustále kombinovať za účelom dosiahnutia jedného z hlavných cieľov a tým je záchrana čo najväčšieho počtu Mudokonov. Tým ďalším je samozrejme snaha o prežitie samotného hlavného hrdinu, čo nie je práve jednoduchá úloha. Náročnosť titulu totiž patrí k tým vyšším. Smrť totiž číha na každom kroku.

Prezentovaná novinka v podobe záchrany stoviek Mudokonov nás však sklamala. V praxi to prebieha tak, že sa hráč snaží ovládnutím niektorého zo stráží chrániť šplhajúcich otrokov. Zaujímavý nápad však zráža k zemi prehnaná náročnosť tejto aktivity a nepoteší ani fakt, že sa táto situácia niekoľko krát opakuje bez snahy o akúkoľvek inováciu.

Samotná hrateľnosť sa od pôvodného titulu veľmi nezmenila. Okrem možnosti tvorby vlastných predmetov kráča v šľapajách originálu. Výroba týchto predmetov sa však veľmi rýchlo omrzí a je skôr na príťaž ako na spestrenie hrateľnosti. Za nás by sme na úkor tejto novinky prijali väčšiu variablitu pri riešení úloh alebo viacero ciest, z ktorých by sme si mohli vybrať. Znovuhrateľnosť by to určite posunulo o stupienok vyššie.

Ako sme už spomínali, akčné pasáže, striedané logickými rébusmi, sú občas až príliš náročné a vyžadujú dokonalé načasovanie. V dnešnej dobe je prístup, keď vývojári nechávajú priestor hráčovej kreativite, veľmi ojedinelým javom.  Vodenie za ručičku by sme tu hľadali márne, na všetko si musí prísť hráč sám. Nám však tento prístup vyhovuje, pocit z úspešného prekonania náročnej pasáže stojí za to.

Oddworld: Soulstorm je totiž aj napriek minimu noviniek neuveriteľne návykovým titulom, ktorý hráčov vtiahne do centra diania a nepustí ich, kým neoslobodia posledného Mudokona. Môže za to variabilita prostredia a neustále sa zvyšujúca komplexnosť jednotlivých úrovní. Obzvlášť úrovne v druhej polovici sú doslova pastvou pre oči. Tie sú však vďaka spomínanej náročnosti určené pre skutočne vytrvalých hráčov a máme trochu pocit, že je to istá forma odmenz pre tých najlepších.

Next-gen nádhera?

Vývojári pri tvorbe Oddworld: Soulstorm siahli po čoraz populárnejšom Unity engine. Skúsenosti, získané použitím tohto nástroja pri prerábke prvého dielu v roku 2014 v novinke zúročili v maximálnej možnej miere. Titul sme testovali vo verzii pre PlayStation 5, kde je v rámci predplatného PlayStation Plus k dispozícii bezplatne. Novinka beží v 4k rozlíšení a 60 snímkach za sekundu.

Výtvarná štylizácia je dovedená takmer k dokonalosti. Jednotlivé úrovne sú neuveriteľne detailné, plné rozličných drobných animácií a sú tvorené z viacerých vrstiev. V pozadí teda možno sledovať stovky bežiacich Mudokonov či nádherné vzducholode. Prostredie nie je statické, ako tomu bolo v minulosti, predrenderované statické obrazovky sú nahradené plynulým pohybom a neustále tu niečo vybuchuje, horí alebo padá.

Najväčšou novinkou je možnosť tvorby vlastných predmetov, ktoré môžeš následne použiť na elimináciu protivníkov

K technickej stránke však máme pár výhrad. Protivník, ktorého sme ovládli, sa napríklad občas z ničoho nič rozbehol smerom k stene, kde sa zasekol a nasledoval nútený reštart najbližšieho kontrolného bodu. Portály, pomocou ktorých sa zachraňujú Mudokoni sú občas neaktívne, čo vedie k opakovaniu celej úrovne. V temných priestoroch nám občas prestali svetlice osvetľovať prostredie, aj keď sme ich držali v ruke.

Tieto technické nedostatky narúšajú celkovú atmosféru a vytrhávajú hráča z inak veľmi intenzívneho zážitku. Nejde  však o nič, čo by sa nedalo opraviť formou dodatočného updatu. Veľmi pozitívne dojmy naopak máme z využitia haptickej odozvy ovládača DualSense. Hráč cíti každý jeden krok na vlastnej koži a pri snahe o ovládnutie nepriateľov kladie ľavá spúšť patričný odpor.

Čakať sa oplatilo

Oddworld: Soulstorm je titulom, ktorý v sebe kombinuje minulosť a súčasnosť herného priemyslu. Úžasné dobrodružstvo je unikátnym počinom, ktorý určite stojí za vyskúšanie. Výborná hrateľnosť je doplnená nádherným vizuálnym spracovaním, ktoré ale trpí drobnými technickými nedostatkami. Latka náročnosti je posadená vysoko, čo môže menej trpezlivých hráčov odradiť. Niekto by mohol namietať, že takto sa hrali hry v roku 1998, no dnešní hráči sú zvyknutí na prívetivejší prístup.

Stojí teda táto novinka za to? Určite áno, hier podobného typu je na trhu ako šafránu. Priaznivci náročných plošinoviek síce majú možnosť otestovať svoje schopnosti (a trpezlivosť) v poslednom pokračovaní Crash Bandicoot a schopnosť logického uvažovania určite dostatočne otestuješ v Maquette, Oddworld: Soulstorm ti to však umožní „pod jednou strechou“, navyše v úchvatnom vizuálnom spracovaní. Na záver ostáva len posledná otázka. Podarí sa ti ich zachrániť všetkých?

P.S. Nezabudni v hlavnom menu pár krát otočiť pravým analógom a následne stlačiť spúšte R2 a L2

Titul je dispozícii pre PC, PlayStation 4 a PlayStation 5. Pre majiteľov PlayStation 5 a zároveň aktívnych predplatiteľov služby PlayStation Plus, Sony pripravilo prekvapenie v podobe bezplatného prístupu k tomuto titulu.

8/10