Séria Persona patrí k tomu najlepšiemu, čo žáner JRPG (japonské hry na hrdinov) ponúka, čo potvrdila mimoriadne podareným piatym dielom. Ten, obzvlášť vo svojej vylepšenej re-edícii Persona 5: Royal ukazuje, že tento žáner má stále čo ponúknuť. Persona 5 Strikers je priamym pokračovaním tohto veľkolepého eposu a preto nás oznámenie verzie, ktorej konečne budú rozumieť aj nejaponsky hovoriaci hráči, ohromne potešilo.

Pôvodne bol titul vydaný len pre japonský trh a zariadenia Nintendo Switch, čo vysvetľuje japonskú jazykovú lokalizáciu. Autori síce okamžite avizovali začiatok prác na preklade a následnej celosvetovej distribúcii na ostatné herné platformy, no museli sme si počkať takmer rok. Výsledok však stojí za to. Persona 5 Strikers je vo výsledku značne odlišným titulom, ktorý v tejto zabehnutej sérii nemá obdobu.

Práve táto odlišnosť je tým, čo má k titulu prilákať nových hráčov. Vývojári z Omega Force a Koei Tecmo, stojaci za sériou Dynasty Warriors, využili svoje skúsenosti v oblasti akčných titulov a v spolupráci so spoločnosťou Atlus vytvorili akčné RPG.

Práve posledná spomínaná skupina vývojárov stojí za celou sériou Persona. Novinka tak po prvý krát vstupuje na scénu so súbojovým systémom odohrávajúcom sa v reálnom čase. Prípadné obavy z prílišného zamerania sa na akciu na úkor príbehu však vôbec nie sú na mieste a prepracovaný príbeh si užiješ aj v prípade, že si piate pokračovanie série Persona nehral.

Fantómoví zlodeji ti ukradnú srdce

Príbeh sa začína približne šesť mesiacov po udalostiach v Persona 5, kedy sa hlavný hrdina Joker rozhodne zavolať svojim priateľom, členom skupiny Fantómových zlodejov, aby spolu strávili letné prázdniny. Po návrate do Tokia a oslave opätovného stretnutia sa dohodnú na spoločnej ceste naprieč celou krajinou. V spánku sa však Joker prenesie do fialovej izby, kde je varovaný pred obrovským nebezpečenstvom a budúcnosťou, ktorá ho vráti späť. Rozhodne mu to však nedáva žiadny zmysel.

Nasledujúce ráno sa hlavný protagonista spolu so svojou mačkou Morganou a nie veľmi bystrým priateľom Ryujim vyberú na nákup zásob na výlet. Nákupný zoznam určila neuveriteľne vyspelá umelá inteligencia aplikácie EMMA. Cestou do obchodu narazia na vystúpenie populárnej módnej návrhárky Alice Hiiragi. Priamo od tohto idolu dostane Joker pozvánku na otvorenie butiku s novou kolekciou s témou Alica v krajine zázrakov.

Pozvánka obsahuje inštrukcie, ktoré po ich následnom zadaní do aplikácie EMMA prenášajú všetkých troch nakupovania chtivých študentov do neznámeho sveta. Po zistení, že ide o tzv. Metaverzum, teda svet, kde sa prejavuje skutočná povaha jeho stvoriteľa, sú atakovaní samotnou Alice a uvrhnutí do väzenia v zvláštnom hrade. Našej trojici pri úteku pomôže tajomná Sophia, ktorá o sebe tvrdí, že existuje preto, aby plnila ľudské potreby.

Príbeh a charaktery sú prepracované do najmenších detailov

Dej je tradične zamotaný a do diania vťahuje obrovské množstvo prepracovaných postáv. Miestami pôsobí až prekombinovane, no práve táto zložitosť a postupné rozuzľovanie sú tým, čo hráči na tejto sérii milujú. Naopak, prívrženci klasických západných RPG titulov, medzi ktoré radíme napríklad sériu Zaklínač, sa miestami môžu v spleti mien a názvov strácať.

Jeden zo scenáristov sa vyjadril, že k pochopeniu príbehu nie je nutné poznať udalosti, ktoré Persona 5 Strikers predchádzali a my musíme uznať, že mal pravdu. Príbehové pohnútky jednotlivých postáv a temného sveta Metaverzum sú dávkované postupne a veľmi zrozumiteľne.

Samozrejme, znalci piateho dielu nájdu množstvo drobných príbehových odkazov a už existujúcich medziľudských vzťahov. Charakter jednotlivých postáv je však ľahko čitateľný už z ich konania a spôsobu vyjadrovania. Napríklad mozog skupiny, Futaba, v sebe nezaprie nadšenú milovníčku sveta jednotiek a núl a krásna Ann už na prvý pohľad pôsobí ako modelka. Charaktery jednotlivých postáv sú vykreslené do tých najmenších detailov a každá z nich má v skupine svoje miesto.

Zločin a trest

Vo svojom jadre ostáva novinka prakticky nezmenená a verná tradícii série Persona. So skupinou pozostávajúcou maximálne zo štyroch členov infiltruješ rôzne svety v spomínanom Metaverze. Táto pokrútená realita svojím spracovaním a celkovým štýlom reflektuje povahu jej stvoriteľa. Keďže jednou zo skalných zásad Fantómových zlodejov je, že nikdy nikoho nepripravia o život, je nutné získať životnú esenciu vládcu daného Metaverza a následne ju použiť na jeho vrátenie do normálneho sveta. Netýka sa to však likvidácie nepriateľov z radov Tieňov, ktoré vznikli na obranu svojho vládcu.

Aby mali postavy šancu uspieť, musia využívať vlastnosti, ktoré im prepožičiavajú bytosti zvané Persona. Každá postava, okrem Jokera má svoju jedinečnú Personu, vďaka ktorej sa môže zlepšovať. V prípade hlavného hrdinu je to ale trochu odlišné. Ten je totiž Tricksterom a dokáže preto využívať rozličné Persony, dokonca ich môže meniť v priebehu súboja. Keďže každá z nich má odlišnú sadu schopností a kúzel, je táto možnosť viac než vítaná.

Na druhej strane rozvoj postavy ostáva v duchu série pomerne jednoduchý. Po úspešnom zdolaní nepriateľov a získaní dostatočného počtu skúseností je postup na ďalšiu úroveň automatický. Zmena sa u charakterov prejaví navýšením celkového počtu životov a magických bodov potrebných na vyvolávanie kúzel. Sila útoku a obranné číslo je možné upraviť kúpou vybavenia, ktoré je okrem unikátnych zbraní pre všetky postavy rovnaké. Všetci tak môžu používať totožné brnenia či amulety.

Akcia, akcia, AKCIA!

Do boja si so sebou môže hlavný hrdina zobrať troch ďalších spoločníkov, z celkového počtu deväť, pričom väčšina z nich si svoju premiéru odbila v Persona 5. Medzi nové postavy patrí už spomínaná Sophia a policajný prefekt Zenkichi Hasegawa. Ich osobné motívy sú do príbehu zasadené s citom a výborne zapadajú do zabehnutého kolektívu.

Najvýraznejšou novinkou je jednoznačne prepracovaný súbojový systém odohrávajúci sa v reálnom čase

Tu sa však celková podobnosť s „klasickou hrateľnosťou“ končí. Základom súbojového systému síce stále ostáva využívanie unikátnych vlastností jednotlivých Person, tentokrát však na zdĺhavé rozmýšľanie a plánovanie nie je čas. Súboje sa totiž po prvý krát v sérii odohrávajú v reálnom čase, čo v nás evokuje minuloročný pokus série Yakuza a jej odklon od čistej akcie smerom k postupnému rozdeľovaniu príkazov. Aj v prípade japonskej mafie sa autori pokúsili (a z nášho pohľadu úspešne) o zmenu zabehnutého systému.

Aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá, nový súbojový systém je dômyselne prepracovaný. V súboji je možné kedykoľvek prepnúť na jednu zo štyroch aktívnych postáv, pričom zvyšné tri sa o seba dokážu dobre postarať. Protivníkov je možné zlikvidovať priamo alebo zo zálohy. Ak sa k nim priblížiš nepozorovane zozadu alebo zhora, prekvapíš ich a ich likvidácia je otázkou niekoľkých sekúnd.

Súboje prebiehajúce v reálnom čase, bez akejkoľvek možnosti pauzy spočívajú v odhalení slabiny protivníkov. K dispozícii máš možnosť „tretieho oka“, pomocou ktorej tieto slabé miesta odhalíš a následne pomocou Persony použiješ schopnosť alebo kúzlo, ktorým ich na chvíľu omráčiš. Ak na takto oslabených nepriateľov zaútočíš, získaš obrovský bonus k útoku, čo väčšinou vedie k ich instantnej eliminácii. Môžeš ich umlátiť aj ručne, no tento spôsob je zdĺhavý a neefektívny.

Tvoju pripravenosť a pochopenie celkového konceptu nového bojového systému určite preveria závereční bossovia. Tí sú na rozdiel od bežných protivníkov pomerne nároční a hlavne zo začiatku ťa potrápia. V neskorších fázach nám naopak prišli súboje príliš jednoduché a občas sme nadobudli pocit, že ich je až príliš veľa.

Každá oblasť Metaverza pôsobí unikátnym dojmom. Kým úvodná oblasť vyznieva ako obrovská perníková chalúpka, neskôr sa zlodeji sŕdc dostanú do podstatne temnejších úrovní. Tie sú na pomery série dosť rozsiahle, sú však lineárne, preto určite nehrozí, že by si sa v nich stratil. Do jednotlivých oblastí sa môžeš kedykoľvek vrátiť a bojovať s neustále sa objavujúcimi nepriateľmi za účelom zvýšenia úrovní postáv. Vzhľadom na pomerne nízku náročnosť titulu to však nie je nutné, no ak patríš k jedincom, ktorí musia mať všetko splnené na 100 %, určite túto možnosť privítaš.

Japonec ako vyšitý

Na rozdiel od súbojového systému sa vizuálna stránka od minula takmer nezmenila. A to je len a len dobre. Novinka totiž vyzerá úchvatne a má svoj nezameniteľný šarm. Určite sa nájdu jedinci, ktorým tento prehnaný výtvarný štýl úplne nesadne, no to je však údelom väčšiny japonskej produkcie. Spracovanie Persona 5 Strikers určite nemôže konkurovať novinkám ako Demon’s Souls, no to od tohto titulu nikto nečaká.

Vizuálnu stránku predčí snáď len takmer dokonalé audio výborne dokresľujúce celkovú atmosféru

Sila spracovania totiž tkvie v detailoch a tých je v novinke obrovské množstvo. Nejde len o spracovanie postáv, ktoré akoby vypadli z najnovších anime seriálov. Samotné Tokio pôsobí veľmi uveriteľne, ruch v uliciach evokuje bežný deň a svet okolo si žije vlastným životom. Mimoriadna pozornosť je venovaná jednotlivým položkám samotného herného menu. Každá ponuka je spracovaná unikátne a má dokonca zapracované vlastné mini-animácie.

Veľmi vydarenej vizuálnej stránke zdatne sekunduje absolútne dokonalá hudobná stránka. Ide o nádherný mix jazzu, elektronickej hudby, popu a metalu. Hudba sa samozrejme dynamicky mení podľa diania na obrazovke. V meste je napríklad atmosféra dotváraná modernou popovou hudbou, no v Metaverze by si podobné tóny hľadal zbytočne. Šialené zoskupenie tónov ti pri jeho návšteve na kľude určite nepridá.

Za úplný vrchol ale považujeme tú časť hudobnej produkcie, ktorá ti svojimi gitarovými kreáciami doslova vlieva adrenalín do žíl, počas niektorého s početných stretov s nepriateľmi. K audio stránke nepochybne patrí aj profesionálny dabing, ktorý pravdepodobne stojí za tak neskorým vydaním titulu. Vybrať si tak môžeš medzi japonským originálom alebo novým anglickým dabingom.

Finálny verdikt

Po 40 hodinách strávených s touto novinkou spokojne prehlasujeme, že ide o dôstojné pokračovanie dnes už legendárnej hernej série. Vidina rozuzlenia komplikovaného príbehu je výbornou motiváciou k hraniu, rovnako ako odhalenie motívov konania jednotlivých postáv. Nový súbojový systém je veľmi chytľavý a aj keď je ľahko pochopiteľný, nechýba mu patričná hĺbka a komplexnosť.

Pomyselnú korunku titulu nasadzuje vizuálne spracovanie, na jeho vysokú kvalitu sme však v rámci série zvyknutí. Celkovú atmosféru vhodne dopĺňa audio stránka a možnosť výberu japonského alebo anglického dabingu. Ak si ešte neobjavil čaro série Persona, novinka s podtitulom Strikers je ideálnym kandidátom na to, aby si to vyskúšal.

Titul vychádza 23. februára na PC (Steam), PlayStation 4 a Nintendo Switch.

9/10