+ Funkčný súbojový systém
+ Soundtrack
+ Kopa minihier

- Jednoduchý rozvoj postáv
- Pre niekoho príliš japonské
- Po čase monotónne súboje

V dnešnej dobe sa pomaly stáva pravidlom, že nás herní vývojári zásobujú každoročnými pokračovaniami zabehnutých značiek. To by bolo samo o sebe v poriadku, najmä ak ide o tituly obohatené o nové herné prvky. Bohužiaľ, oveľa častejšie sa stretávame s novinkami, pri ktorých máme pocit, že ponúkaný obsah sme už niekde videli. V prípade ôsmeho pokračovania príbehu z prostredia japonského podsvetia však možno prehlásiť, že ide o vskutku unikátny počin.

Reputácia až na prvom mieste

Zhostíš sa role Ichiban Kasuga, ktorý nemal v živote veľa šťastia. Matka ho opustila ako novorodenca, dokonca ani len netuší, kto je jeho skutočným otcom. Vychoval ho totiž majiteľ práčovne slúžiacej ako krytie na prevádzkovanie podniku, kam sa chodia zabávať dospelí muži z okolia. Niet preto divu, že sa z neho stal výtržník a zlodej už v mladom veku.

Nezriedka sa stávalo, že sa nechal uniesť svojou divokou povahou a nešťastné obete surovo zbil. Keď však narazila pomyselná kosa na kameň a nevedomky zmlátil člena Yakuzy, dostal sa do obrovských problémov. Takmer ho to stálo život, v poslednej chvíli bol ale zachránený vodcom klanu Arakawa, ktorý za neho obetoval svoj malíček.

Ichiban sa pridal k rodine Arakawa a ako to už v takýchto prípadoch býva, v hierarchii rodiny začínal na spodných priečkach. Jeho snom od malička bolo, aby sa raz stal rešpektovaným členom najsilnejšej zločineckej organizácie v Japonsku. Neustále tak čakal na svoju príležitosť, až raz dostal ponuku, ktorú nemohol odmietnuť. Tá ho však pripravila o 18 rokov života…

Takto sa začína dej, ktorý ťa vtiahne a nepustí, až kým sa nedopracuješ k samotnému záveru. Popísané udalosti sú len zlomkom príbehu, ktorý zažiješ pri tejto riadne uletenej a šialenými nápadmi nabitej akcii. Priprav sa na poriadne dlhú jazdu, len samotné dokončenie príbehovej linky zaberie asi 30 hodín. Ak by si chcel vidieť a vyskúšať všetky možnosti, ktoré titul ponúka, rezervuj si dvojnásobok spomínaného času. Pre pochopenie príbehu nie je nutná znalosť minulých dielov, ide o plnohodnotnú a samostatnú dejovú líniu.

Príbeh je uveriteľný, prepracovaný a udrží ťa pri obrazovke dlhé hodiny

Aj keď sa príbeh tvári seriózne, je často odľahčovaný vtipnými vsuvkami. Je vidno, že autori sa neberú úplne vážne a majú zmysel pre humor, ktorý je dávkovaný s citom a nepôsobí silene alebo dokonca trápne. Dobre to padne najmä po veľmi realisticky vyobrazených scénach boja o moc v podsvetí. Niektoré zábery ťa prinútia zamyslieť sa, či toho násilia nie je občas až príliš veľa.

Stará vs. nová škola

Už na prvý pohľad je jasné, že tento diel je úplne iný ako jeho predchodcovia. Samozrejme, nájdeme tu veľa zhodných prvkov ako napríklad pútavý príbeh a výborne vykreslené charaktery. Novinka sa však vymanila zo zažitého modelu frenetickej akčnej hry a presunula sa do žánru hier na hrdinov. Samozrejme, pekne v japonskom duchu tohto žánru, čo so sebou prináša niekoľko výrazných zmien herného štýlu.

Táto zmena herného žánru prináša so sebou úplne odlišný zážitok, než na aký sme boli v minulosti zvyknutí. Najväčšou novinkou je nový súbojový systém. Boj sa tentokrát neodohráva v reálnom čase, ale je rozdelený na ťahy. Na výber máš jednoduchý útok, obranu a v prípade potreby môžeš použiť nejaký predmet alebo špeciálnu vlastnosť. V boji neovládaš len jednu postavu, ale po novom rovno celú skupinu.

Je to pomerne jednoduchý systém, ktorý je však neuveriteľne chytľavý. Navyše, každej zo svojich postáv môžeš časom prideliť iné povolanie, ktorých je 19 a umožňujú využívať rôzne špeciálne schopnosti. Tieto síce vyzerajú veľmi bizarne, ale v podstate ich môžeme rozdeliť na útočné, obranné a liečiteľské. Kde inde môžeš vyhodiť do vzduchu sliepku, ktorej vypadne vajce, ktoré ti jeho konzumáciou doplní časť zdravia? Súboje sú zábavné, no miestami ich je príliš veľa a časom sa dostaví pocit monotónnosti.

Výhrady máme voči nemožnosti voľného pohybu postáv počas boja. Pôsobí to zvláštne, najmä ak hra umožňuje využívať pri útoku predmety povaľujúce sa okolo. Namiesto útoku päsťou môžeš uštedriť protivníkom ranu cestným kužeľom, dokonca aj zaparkovanou motorkou. Postavy preto využívajú len predmety, ktoré majú aktuálne na dosah. Naopak veľmi dobre pôsobí možnosť aktívneho blokovania nepriateľských útokov správnym načasovaním a následným stlačením tlačidla.

V skupine to ide lepšie

Ichiban ale nie je jediným charakterom, ktorého osud máš vo svojich rukách. Postupne sa k tebe pridá niekoľko ďalších komplicov a musíme uznať, že ide o nemenej prepracované osobnosti. Ich motívy a dôvody, prečo sa k tebe pridávajú majú naozaj zmysel a vhodne dopĺňajú príbeh. K celkovému dojmu veľkou mierou prispieva kvalitne napísaný scenár a spôsob podávania samotného príbehu.

Ten je prezentovaný majstrovsky zrežírovanými prestrihovými scénami. Je až neuveriteľné akú mieru detailov sa autorom podarilo do titulu vložiť. Ak ťa napríklad zaujme jazva na tvári jedného z protagonistov, určite sa časom dozvieš ako k nej prišiel. Príde ti zvláštne, že boss rodiny Arakawa nosí len jednu rukavicu? Dôvod prečo tomu tak je zistíš priamo od neho.

Spomínaná skupina pozostáva z bývalého detektíva Adachiho, ktorý neskrýva svoju záľubu v návštevách masážnych salónov a v boji sa oháňa pelendrekom, či bývalej zdravotnej sestričky Nanby odzbrojujúcej nepriateľov hádzaním fazuliek pod nohy. Nesmieme zabudnúť ani na čašníčku Saeko a jej obávanú kabelku, veľmi často končiacu na hlavách protivníkov.

Hlavný hrdina je charizmatický a vynikajúco vykreslený charakter

Čo by to bolo za RPG, keby sme tu nemali možnosť rozvoja postáv. Všetky postavy získavajú po vyhraných súbojoch skúsenosti, peniaze a predmety. Po dostatočnom počte získaných skúseností sa  postavy posúvajú na vyšší level a zlepšujú sa im štatistiky. Prebieha to automaticky a jediným spôsobom ako ovplyvniť štatistiky je výmena výbavy za inú. Tú nachádzaš v hernom svete, k najlepším kúskom sa ale dostaneš vo forme odmeny za splnené úlohy.

Môžeš robiť, čo len chceš

Ak práve nesleduješ hlavný príbeh, môžeš svoj čas stráviť jednou z mnohých dostupných aktivít, ktoré titul ponúka. Veľmi sme si obľúbili miestnu herňu, kde sme strávili niekoľko desiatok minút hraním titulu Virtua Fighter 2. Ten je vo forme automatu k dispozícii v pôvodnej edícii a funguje výborne.

Zdravie hrdinov si môžeš doplniť v aj v miestnych reštauráciách. Ak si objednáš špeciálne menu, tvoje štatistiky sa na chvíľu značne vylepšia, čo pri početných súbojoch nie je nikdy na zahodenie. Hudobný sluch si otestuješ v karaoke bare, kde ťa čaká mini hra postavená na správnom časovaní stláčania tlačidiel. Svoje vedomosti si môžeš overiť v testoch, ktoré sú naozaj náročné.

Z času na čas narazíš na udalosť, pri ktorej sa musíš rozhodnúť, akým spôsobom zareaguješ. Hneď na začiatku natrafíš na starú známu, ktorá ale požila viac alkoholu ako znesie, čo v kombinácii s gravitáciou spôsobilo jej blízky kontakt s podlahou. Je na tebe, či jej pomôžeš vstať alebo ju necháš na zemi napospas verejnej hanbe.

Zmena zamerania hry na RPG a odklon od priamočiarej akcie sérii prospel

Tieto drobné skutky formujú tvoju osobnosť, ktorú môžeš vylepšovať v šiestich rôznych smeroch: charizma, štýlovosť, intelekt, láskavosť, cit a dôvera. Postupným zvyšovaním úrovní docieliš napríklad to, že sa s tebou budú rozprávať postavy, ktoré to pred tým odmietali. Rovnako získaš prístup k inak nedostupným úlohám, ktoré vedú k spomínaným unikátnym predmetom.

Prekvapenie roka?

Yakuza: Like a Dragon je úžasný počin, ktorý ťa pohltí svojou atmosférou a skvelým príbehom. Je to titul plný kontrastov, kvôli ktorým si často nebudeš istý, či to tvorcovia myslia naozaj vážne. Na jednej strane je tu uveriteľná zápletka, na strane druhej je tu všade prítomný pocit, že ide o hru určenú najmä pre japonské publikum.

Obrovské množstvo aktivít, ktoré sú súčasťou žijúceho mesta reagujúceho na tvoje skutky v značnej miere prispieva k celkovému pozitívnemu dojmu. Technická stránka je bezproblémová a aj keď nepatrí medzi špičku súčasnosti, účel splní. Atmosféru dopĺňa vhodne zvolená hudba, ktorá je v súbojoch správne dynamická, pri pokojných scénach naopak pôsobí ukľudňujúcim dojmom.

Z nášho pohľadu krok smerom k RPG sérii určite prospel. Zvolený súbojový systém je ľahko pochopiteľný a zábavný. Ak teda hľadáš zaujímavý príbeh a zábavu na desiatky hodín, s Yakuza: Like a Dragon určite nesiahneš vedľa. Za nás ide o prekvapenie tohto roka, ktoré môžeme s kľudným svedomím odporúčať. Titul je dostupný pre PC, PlayStation 4 a Xbox One. V príprave je aj verzia pre novú generáciu herných konzol s vylepšeným vizuálnom.

9/10