Plusy

+Skvelá hrateľnosť
+Intuitívne rozhranie
+Široké možnosti prispôsobenia hry
+Režim rýchleho uloženia
+Umelá inteligencia nepriateľov

Mínusy

-Detaily grafického spracovania
-Po čase jednotvárna hudba

Herná základňa fanúšikov taktických hier a real-time stratégií všeobecne síce nepatrí medzi tie najväčšie, no Desperados III si pri svojom oznámení na Gamescome 2018 vypýtal veľkú pozornosť. Po takmer dvoch rokoch sa hra konečne dostáva na trh a musím povedať, že má našliapnuté správnym smerom a zapáči sa nie len priaznivcom žánru, ale aj úplným nováčikom.

O vývoj Desperados III sa tentokrát postarali vývojári zo štúdia Mimimi Games, ktoré je známe skvele hodnotenou žánrovkou z roku 2016 Shadow Tactics: Blades of the Shogun.

Nemecké štúdio chce teraz ukázať, že prepracované taktické mechanizmy zo Shadow Tactics skvelo fungujú aj na Divokom západe, kde sa nová kovbojka odohráva. Či sa im to podarilo zistíš v nasledujúcich riadkoch.

Návrat do obdobia Divokého západu

Čo sa real-time stratégií všeobecne týka, osobne patrím z veľkej časti práve medzi skupinu nováčikov a nemal som potešenie vyskúšať dvojicu predchádzajúcich hier z populárnej série. Desparados III som preto prvýkrát zapínal s malou dávkou skeptizmu.

Prvé, čo mi udrelo do očí, bolo možno až príliš “kovbojsky” štylizované prostredie, ktoré ťa tematickou hudbou sprevádza už od hlavného menu. Tá je prítomná počas celej hry, a napriek tomu, že ma na začiatku do hry správne naladila, mi po pár hodinách hrania prišla trochu jednotvárna.

Keďže ide o stratégiu s pohľadom zhora, od Desperados III som príliš kvalitné spracovanie a grafiku nečakal, čo sa mi už pri prvom dojme aj potvrdilo. Horšia grafika síce z herného zážitku veľmi neuberá, avšak v detailoch niekedy naozaj postráda.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Príbeh sa točí okolo postavy Johna Coopera na ceste za pomstou záhadnému mužovi menom Frank. Postupom času sa cez misie k hlavnému hrdinovi pripoja ďalšie štyri postavy – Kate O’Hara, Arthur „Doc“ McCoy, Hector a Isabelle Moreau, pričom každý z nich má vlastné charakterové vlastnosti a schopnosti, čo priamo otvára cestu širokej palete možností ich kombinovania.

Skvelá hrateľnosť a široké možnosti prispôsobenia

Ihneď pri hraní prvej misie ma príjemne prekvapilo naozaj skvelo spracované intuitívne používateľské rozhranie, ktoré zvláda pohyb, používanie schopností či komplikované taktizovanie naozaj ľavou zadnou a nestratí sa v ňom ani ten najväčší laik.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Pri tak obrovskom množstve herných mechanizmov vnímam ako veľké plus aj fakt, že vývojári pridali ich detailné vysvetľovanie rovno v priebehu jednotlivých misií.

Jedným z hlavných plusov hry je intuitívne používateľské rozhranie a možnosti prispôsobenia

Vysokú možnosť prispôsobenia potvrdzuje aj nastavenie obtiažnosti, ktoré okrem klasických štyroch levelov ponúka množstvo preferencií, ktoré si vie každý upraviť podľa svojich predstáv a schopností. Upraviť si tak vieš počet životov postáv, počet nábojov, výskyt nepriateľov na mape či dokonca rýchlosť, s akou ťa spozorujú.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Desperados III môžem s plným vedomím zaradiť medzi tituly, ktoré si vychutnajú najmä milovníci taktizovania a stealth akcie. Samozrejme, niektoré misie dokážeš prejsť aj s hlučným strieľaním z revolveru, avšak vo väčšine prípadov je ostať pod rúškom tmy tá lepšia možnosť. Občasne je možné využiť aj niektoré prvky prostredia ako napríklad vykývanú skalu či kostolný zvon a smrť nepriateľov tak zahrať ako nehodu.

Stealth je dôležitou súčasťou hry, misie treba takmer vždy prechádzať „potichu“

Vývojári na nehlučné zabíjanie samozrejme mysleli a k dispozícii je tak široká paleta “tichých” zbraní, pascí, lákadiel či schopností, ktoré nepriateľov skôr na chvíľu oslepia či omráčia než zabijú. Tie sú pri každej postave prítomné vlastným jedinečným štýlom.

Každá postava s vlastným štýlom

John Cooper má okrem hlučného revolvera k dispozícii na zabíjanie nôž, ktorý dokáže po nepriateľoch hodiť z diaľky. Nenápadnou, ale užitočnou schopnosťou je aj hádzanie mincí, ktorých cinknutie prinúti chamtivých banditov pozrieť sa tým “správnym” smerom.

Tajomný Arthur „Doc“ McCoy zase disponuje nielen lekárskymi zručnosťami na doplnenie života ostatným postavám, ale k dispozícii má aj jedovatý plyn v skúmavke, zvláštnu tašku na odlákanie nepriateľov s “prekvapením” a v neposlednom rade vlastný revolver s optikou, ktorým dokáže odrovnať banditov aj na veľké vzdialenosti.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Ako tretiu postavu stretáva počas príbehu Cooper svojho starého kamaráta Hectora, ktorý síce so svojou brokovnicou patrí medzi tie hlučnejšie postavy, avšak v arzenáli má aj špeciálnu pascu na medvede, ktorá sa zíde vhod najmä na nepozorované odrovnanie jednotlivcov.

Kate O’Hara je výraznejšia žena v príbehu spoliehajúca sa najmä na možnosť obalamutiť nepriateľov svojim prevlekom a šarmom, avšak k dispozícii má aj oslepujúcu voňavku a malý revolver na špeciálne príležitosti.

Všetko z herného segmentu, nájdeš –>TU<–

Najzáhadnejšou postavou je rozhodne Isabelle Moreau, ktorá do príbehu síce prináša trochu nadprirodzené prvky, ale otvára nimi nové spôsoby hrania. Svojou mysľou vie totiž ovládať nepriateľov a pohybovať nimi ako s bábkami, čím tak dokáže napríklad prinútiť stráže, aby po sebe navzájom strielali. Okrem toho ovláda aj schopnosť “prepojiť” dve živé bytosti v hre tak, že každé zranenie alebo pohyb jednej postavy sa prejaví aj u tej druhej.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / Fontech

Výzva pre nováčikov aj expertov

Real-time stratégie mi vždy pripadali skôr ako oddychovka, avšak už po prvých misiách novej kovbojky som sa presvedčil o tom, že opak je pravdou.

Počas hry musíš byť neustále v strehu a sledovať prostredie okolo seba, pretože čo len maličký krok do zorného poľa nepriateľa alebo nepozorné zoskočenie zo strechy vyvolá u banditov alarm, ktorého sa len tak ľahko nezbavíš.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Práve preto je k dispozícii režim rýchleho uloženia, na ktoré ťa hra dokonca po nastavenom čase sama upozorňuje. Je totiž prirodzené, že niektoré situácie neodhadneš na prvýkrát, a preto hodnotím ako veľké plus, že o pár sekúnd či minút “späť v čase” sa vieš vrátiť jedným klikom.

Vďaka rýchlemu uloženiu sa nemusíš báť smrti či experimentovania

Skvelou taktickou vychytávkou je aj Showdown mód, ktorý dokáže doslova zastaviť čas a naplánovať si ďalšie kroky jednotlivých postáv naraz. Stlačením tlačidla vieš potom celý “plán” spustiť a sledovať, ako na sekundu naplánované hodenie mince či výstrel z revolvera dokáže odlákať alebo odrovnať viacerých nepriateľov naraz.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Prehľad o tom, čo sa deje na mape, zabezpečuje aj ukazovateľ zorného poľa nepriateľov, vďaka ktorému sa vieš pohybovať presne tam, kde ťa nikto nevidí a naplánovať si ďalší postup. Umelá inteligencia a level “pozornosti” nepriateľov je vyladený a funguje na úrovni obtiažnosti, akú si nastavíš.

Keďže som v tomto žánri nováčik, na vyššej úrovni som sa dlhší čas hrať neodvážil, ale už po pár minútach som pocítil, že bude predstavovať plnohodnotnú výzvu aj pre skúsenejších hráčov.

Čerešničkou na torte je už úžasne spracovaná „repríza“ hry na konci každej misie, kde vidíš okrem všetkého pohybu po mape a zabití nepriateľov či použití schopností aj detailné štatistiky misie, čo hodnotím veľmi pozitívne.

Zobraziť celú galériu (8)
Oliver Sedláček / FonTech

Momentálne kráľ svojho žánru

Vývojári z Mimimi Games pri Desperados III stavili na herné mechanizmy z vydareného Shadow Tactics: Blades of the Shogun, čo sa im v tomto prípade ozaj vyplatilo. Taktická novinka tak ponúkne všetko, čo je pre milovníkov žánru dôležité.

Intuitívne používateľské rozhranie, ktoré naučí všetko od základov aj úplných nováčikov, návykovú hrateľnosť spojenú s kombinovaním schopností jednotlivých postáv, s ktorými sa navyše vďaka funkciám ako Showdown mód či rýchlym uložením hry nemusíš báť experimentovať.

Celkový, nadmieru pozitívny pocit z hry síce trochu zatieňuje slabšia grafika a po čase jednotvárna zvuková kulisa, čo však hra vo veľkom vynahradzuje zmienenými pozitívami obohatenými o široké možnosti prispôsobenia, ktoré si tak môžeš upraviť presne podľa vlastných predstáv.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP