+ Výborne napísané rozhovory
+ Spracovanie zbraní

- V prípade konzolovej verzie technické spracovanie
- Pomerne dlhé a časté nahrávanie
- Veľké množstvo chýb
- Neexistujúca next-gen verzia

Po rokoch čakania a následnej sérii nekonečných odkladov vydáva štúdio CD Project Red jednu z najočakávanejších hier všetkých čias. Pri pohľade do minulosti a bilancovaní doterajších počinov poľského vývojárskeho tímu nikto z nás ani na chvíľu nepripúšťa možnosť neúspechu titulu Cyberpunk 2077. Ten  prichádza v skutočne veľkom štýle, ale k dokonalosti má ďaleko.

Night City 2077

Megalomanské mesto Night City nikdy nespí. Jeho fungovanie riadi niekoľko významných osobností, ktoré sa na prvý pohľad starajú o prosperitu a rozvoj. Realita je však úplne inde a nezištnosť sa v roku 2077 nenosí. Každý má svoju cenu definovanú spoločenským postavením a reputáciou. Triedne rozdiely sú tak obrovské, že stredná vrstva prakticky vymizla, čo vedie k čoraz väčším nepokojom v uliciach.

Doteraz si to zvládal. Zanechávaš za sebou stopu. Každá vec na tomto svete je súčasťou premeny v niekoho iného. Rovnako ako ty sám. Nikdy sa neotáčaj. Keď budeš musieť zabiť, zabi. Ak budeš musieť všetko spáliť, nechaj to horieť.

Do tohto sveta vstupuješ ako postava s menom „V“. Hneď v úvode máš na výber tri rôzne príbehové pozadia. Voľba je to síce pekná, no okrem úvodnej hodinky to na dej výrazný vplyv nemá. Ako nomád začínajúci v garáži, v pustine ďaleko za mestom, rýchlo objavíš dodatočné využitie francúzskeho kľúča. Úplne iné kulisy so sebou prináša voľba ulicou vychovaného mladíka, kedy sa objavíš v bare, kde funkciu spomínaného zariadenia niekto už vyskúšal. Na tvojom nose.

Poslednou, treťou, možnosťou je úvod v koži zamestnanca korporačnej spoločnosti. Pekný oblek je ale pri prechádzke nočným mestom lákadlom pre rôzne živly. Nápad s odlišným úvodom priamo poukazuje na zameranie hry. Ide totiž o akčné RPG z pohľadu prvej osoby, kde sú všetky tvoje akcie priamo naviazané na tvoje rozhodnutia. Škoda len nevyužitého potenciálu rozdielnych úvodných sekvencií, ktoré bez ohľadu na ich voľbu po krátkom čase splynú do jednej dejovej linky.

Hlavnú dejovú linku dokážeš pokoriť za približne 30 hodín. Ide však len o maličkú porciu z obrovskej torty, ktorú nám vývojari naservírovali. Vetvenými dialógmi totiž môžeš ovplyvňovať budúce dianie, čo vedie k niekoľkým rozdielnym koncom hry. Atmosféru organického mesta umocňuje hromada nepovinných úloh, ktoré môžeš, no nemusíš plniť. Vedľajšie úlohy  sú zadávané postavami, ktorých vierohodnosť občas kolíše. Na jednej strane tu máme výborne vykreslené charaktery so zaujímavým životným príbehom, no občas pôsobia tieto postavy len ako generickí zadávatelia úloh.

Postavu Johnyho Silverhanda budeš zbožňovať aj nenávidieť

„V“ má svoj sen o rýchlom postupe po rebríčku smerom nahor. Akoby náhodou dostane ponuku, ktorá mu v tom môže pomôcť. Veľmi rýchlo ale zistí, že aj napriek pôvodne jednoduchému plánu sa dokážu veci pokaziť a neuveriteľne skomplikovať. Príbeh sa síce začína dosť pozvoľným tempom, no po chvíli sa spustí ohromný sled udalostí, ktoré ti vyrazia dych. Doslova.

Keanu Reeves alias Johny Silverhand

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a na rovinu priznávame, že takto podaný príbeh sme tu už dlho nemali. Nejde ani tak o dej samotný, ako skôr o jeho prezentáciu. Všetky príbehové sekvencie totiž sleduješ z pohľadu prvej osoby. Pri rozhovoroch sme mali pocit, že sa postavy rozprávajú s nami, nie s herným charakterom a to je rozhodne niečo, čo v hrách nebýva bežným javom.

Vzhľadom na zasadenie príbehu do roku 2077 je vylepšovanie kybernetickými implantátmi bežnou praxou. To však so sebou prináša riziko neustálej kontroly a možnosť napadnutia hackermi. Náš hlavný hrdina má však ďaleko väčší problém. V hlave sa mu totiž nešťastnou zhodou náhod ocitne čip, ktorý mu postupne odstraňuje jeho vlastné vedomie a spomienky, ktoré nahrádza cudzími.

Do mozgu sa mu tak sťahuje digitalizovaná verzia zosnulej rockovej legendy Johnyho Silverhanda, ktorého spoločnosť len tak mimochodom považuje za teroristu. Ako to v skutočnosti je sa presvedčíš na vlastnej koži v spomienkach samotného Johnyho. Táto legenda, ktorá nenávidí celý svet (a ty tú nenávisť cítiš spoločne s ním) sa od istého okamihu stáva tvojím druhým ja.

Problém je, že tvoje druhé ja má svoju vlastnú vôľu, spomienky a myslenie. Okrem teba ho ale nikto nevidí, dokonca sa s ním ani nemusíš rozprávať. Ty ale budeš chcieť kričať, pretože Johny je spočiatku všetko, len nie príjemný spoločník. V podaní geniálneho Keanu Reevesa má tento charakter obrovskú dávku charizmy, ktorá nemá vo svete počítačových hier obdobu.

Vlastne má, skoro sme zabudli na Normana Reedusa v úžasnom Death Stranding. Samozrejme, žánrovo ide o úplne iný počin, no ak má takto vyzerať využitie skutočných hercov v hernom priemysle budúcnosti, tak sa máme na čo tešiť. Johny Silverhand funguje vo forme hologramu aj ako tvoj sprievodca po Night City. Občas ti poradí, akým smerom by bolo dobré rozhovor smerovať a jeho ironické poznámky často odľahčujú inak dosť temný príbeh.

F. P. S. R. P. G.

Ako sme už v úvode naznačili, Cyberpunk 2077 je akčným RPG z pohľadu prvej osoby. Autori v tomto titule zúročili svoje bohaté skúsenosti z predošlých hier na hrdinov a vytvorili výborne fungujúci koncept. Kým v príbehoch Bieleho vlka boli vývojári viazaní licenciou a knižnou predlohou, tentokrát je možné vytvoriť si charakter podľa vlastných predstáv. K dispozícii je obrovská paleta možností a môže sa stať, že tvorba postavy zaberie niekoľko desiatok minút, či dokonca hodín.

Výborná hrateľnosť a skvele dávkovaný príbeh ťa udržia pri obrazovke hodiny

Bohatým možnostiam vizuálnej úpravy hlavnej postavy zdatne sekunduje obrovský počet využiteľných schopností. Tie sú rozdelené do piatich oblastí, ktoré určujú tvoju telesnú a technickú zdatnosť, reflexy, inteligenciu a schopnosť riešiť situácie s chladnou hlavou. Každá z týchto oblastí má úplne iné zameranie, napríklad rozvojom technickej zdatnosti môžeš vyrábať lepšie predmety, pričom zlepšovaním svojich reflexov dosiahneš lepšiu odolnosť v boji.

Aby toho nebolo málo, každá z týchto schopností má svoje vlastné perky. Kým celková úroveň hráča závisí od dosiahnutia určitého počtu skúseností za plnenie úloh, perky sa automaticky zlepšujú ich používaním. Napríklad používaním pištolí sa ti časom skracuje doba ich nabíjania a zvyšuje sa šanca na kritický zásah. Pri postupe na vyššiu úroveň získavaš dva body, pričom prvým môžeš zvýšiť hodnotu atribútov a druhým vylepšiť konkrétne schopnosti.

Svoju postavu môžeš samozrejme vybaviť rozličnými zbraňami na blízko alebo na diaľku. Bojaschopnosť zvyšuješ používaním oblečenia či rôznych brnení. Čerešničkou na torte je výmena tzv. kyberware. V tomto prípade ide priamo o modifikáciu tvojej telesnej stránky, teda augmentáciu. Môžeš si tak meniť svoje orgány za ich anorganickú a značne vylepšenú verziu. Ide spravidla o veľmi drahú investíciu, ale výsledok stojí za to.

Night City si žije vlastným životom. Ty si len jedným z mnohých, ktorí sa snažia preraziť

Dôležité je, že spomínané schopnosti alebo zmena výbavy za kvalitnejšiu, majú svoje reálne využitie. Je len na tebe, akú formu hrania preferuješ. Na rozdiel od podobne ladeného Deus Ex: Human Mankind nie si hrou nútený využívať tichý postup, aj keď tu táto možnosť je.

Spracovanie zbraní je totiž výborné a efekt spätného rázu vyvoláva ten správny pocit z ich používania. Akciu môžeš začať tichou likvidáciou nepriateľov a v prípade prezradenia vytasíš poriadny kaliber a dokončíš tak dielo skazy. Funguje to dokonale.

V praxi to znamená, že dostaneš zadanie, občas s odporúčaniami, no akou cestou a spôsobom ho splníš, je len a len na tebe. Ak v priebehu plnenia úlohy narazíš na prekážku v podobe zamknutých dverí, môžeš ich vyraziť. Ak teda disponuješ dostatočne vysokými atribútmi. V opačnom prípade môžeš skúsiť svoju šikovnosť a elektronický zámok prelomiť ako skúsený hacker. Ak si budeš poriadne všímať okolie, možno objavíš požiarné schodisko, ktorým sa dostaneš k oknu vedúcemu do miestnosti, kam sa potrebuješ dostať.

Night City je obrovské mesto. Táto masívnosť však nespočíva v jeho rozlohe, ale vo vertikálnej orientácii mrakodrapov. Po meste sa môžeš pohybovať peši alebo si vyberieš jeden z mnohých dopravných prostriedkov rozdelených do rôznych kategórií.

Vodzidlá, ktoré vlastníš si môžeš jednoducho zavolať, čo nám s úsmevom na tvári pripomenulo Geraltovho koňa. Ak sa ti nejaké vozidlo páči, môžeš si ho prisvojiť bez vedomia jeho majiteľa a chvíľu ho používať. V garáži ti však neostane, tam je miesto len pre dopravné prostriedky, ktoré legálne vlastníš. Pri kradnutí pozor, policajti v roku 2077 sú dosť ostrí!

Ovládanie áut a motoriek je správne arkádové a nerobilo nám žiadne problémy. Pri šoférovaní cítiš rozdielnosť váhy jednotlivých kategórii a na svoje si určite príde každý priaznivec dvoj, štvor a šesť kolesových tátošov. Autá sú správne futuristické a miera prepracovanosti detailov je na veľmi vysokej úrovni. Dokonca môžeš nájsť aj pár legendárnych kúskov, na čele s Porsche 911 z roku 1977.

Technická stránka kríva na obe nohy

Až do vydania titulu neboli zverejnené žiadne materiály z verzií pre PlayStation 4 a Xbox One. Všetky videá a poskytnuté zábery z hrania pochádzali z PC verzie a pôsobili dokonalým dojmom. Po viac ako 100 GB inštalácii a prvom spustení hry na PlayStation 4 Pro sme neverili vlastným očiam. Neuveriteľne rozmazaný obraz, textúry v nízkom rozlíšení a nestabilné snímkovanie bolo na míle vzdialené propagačným materiálom.

Situácia sa mierne upravila inštaláciou niekoľkých opravných záplat o veľkosti viac ako 50 (!) GB. Snímkovanie sa zlepšilo a aj keď sú prepady fps citeľné hlavne v exteriéri, titul je konečne hrateľný. Na rozličných fórach sa okamžite zdvihla vlna kritiky voči technickému spracovaniu pre aktuálnu generáciu herných konzol. Momentálne je k dispozícii verzia 1.04 a autori plánujú v najbližších mesiacoch ďalšie opravy a vylepšenia.

Je smutné, že práve titul ako Cyberpunk 2077 vychádza v tak žalostnom technickom stave. Argumentácia, že aktuálna generácia herných konzol nemá dostatočný výkon na bezproblémový chod tejto novinky však u nás neobstojí.

Vzhľadom na technické obmedzenia PlayStation 4 a Xbox One samozrejme nemožno očakávať, že bude hra vyzerať ako PC verzia. Kvôli plynulému hernému zážitku sme ochotní akceptovať kompromisy vizuálneho charakteru, žiaľ technická stránka zlyháva aj v tomto ohľade. Prepady snímkovania až na hranicu 15 fps za sekundu sú neakceptovateľné.

Audio stránka je na rozdiel od vizuálnej úplne totožná pre všetky verzie a je jednoducho úžasná. Výrazne dokresľuje atmosféru futuristickej metropoly. Je dynamická  a mení sa podľa diania na obrazovke. Kvalita hudobnej produkcie nás určite nesklamala a je dôležitou súčasťou skladačky s názvom Cyberpunk 2077.

Kým PC verziu môžeme právom označiť za míľnik vo vizuálnom spracovaní, konzolová verzia dopadla doslova tragicky

Je pochopiteľné, že sa vydanie titulu neobmedzilo na PC a next-gen konzole PlayStation 5 a Xbox Series X. Hlavným dôvodom je viac ako 100 miliónová hráčska základňa majiteľov PlayStation 4 a Xbox One. Na druhej strane, vývojári už pracujú na next-gen update, ktorý bude pre majiteľov verzie pre aktuálnu generáciu k dispozícii zdarma. Pre hráčov, ktorí si hru zadovážili v aktuálnej verzii je to však slabá náplasť.

Kúpiť alebo počkať?

Majitelia PC verzie môžu ostať bez obáv. Táto verzia Cyberpunk 2077 síce riadne otestuje výkon hráčskych zostáv, ale vyzerá presne tak, ako nám to autori prezentovali. Samozrejme, pár chybičiek sa nájde, ale nie je to nič, čo by vyslovene kazilo zážitok z hrania.

Ide hlavne o chyby technického rázu. Občas sa nenahrá textúra a prechádzanie cez jednotlivé postavy ako by si bol duch tiež na vierohodnosti nepridá. V prípade konzolových verzií je ale situácia úplne iná a ani zďaleka nie tak jednoznačná. Na ich oprave sa neúnavne pracuje a je teda na zvážení každého z vás, koľko ste ochotní hre prepáčiť.

Aj napriek nedokonalému technickému stavu sme si príbeh náramne užili. Ohromné mesto ponúka desiatky rozmanitých vedľajších úloh, ktorými sa ti atmosféra dostane ešte viac pod kožu. Hudobná stránka výborne ladí s futuristickým svetom . Najviac nás ale dostalo dokonalé zasadenie Keanu Reevesa alias Johnyho Silverhanda. Už len kvôli nemu stojí za to túto novinku vyskúšať.

Cyberpunk 2077 ku nám prichádza s kompletnou českou lokalizáciou, detaily o preklade a jeho náročnosti prekladu si môžeš prečítať v našom rozhovore. Titul vychádza na PC, PlayStation 4, Xbox One a Google Stadia. Novinka je hrateľná aj na konzolách novej generácie, skutočný „next-gen“ update pre PS5 a Xbox Series X však tvorcovia plánujú vydať až na budúci rok.

7/10