RECENZIA: Ani plug-in hybrid nezničil BMW, stále má povestnú radosť z jazdy. 330e však trpí zásadným nedostatkom
Plug-in hybridy sú aktuálne v kurze a nie je sa čomu diviť. Drvivá väčšina majiteľov áut dochádza do práce v okruhu pár desiatok kilometrov, elektrický dojazd plug-in hybridov im tak vystačí na to, aby do práce a domov prišli výhradne na elektrinu, čím šetria životné prostredie a jazdia podstatne lacnejšie. BMW 330e je ale trocha iný plug-in hybrid než konkurencia. V tele tohto Bavora drieme beštia, ktorá stále čaká, kým ju vodič prebudí a užije si s ňou kopec zábavy.
Tou beštiou nemyslím spaľovací motor, ani elektromotor, ale kombináciu oboch týchto pohonných jednotiek, ktorá je spojená s pohonom xDrive, adaptívnym podvozkom a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. BMW je o radosti z jazdy, s poriadnym benzínovým, ale aj naftovým motorom tá radosť v podaní bavoráku príde sama. Dokáže si ale vodič užiť aj s plug-in hybridom?
S týmto tu rozhodne áno a ja ti predostriem hneď niekoľko dôvodov. BMW 330e ale má aj svoje muchy, pri aute za takmer 78 000 € by si ich už zrejme nečakal, no po usadnutí za volant, zahriatí motora na prevádzkovú teplotu, vypnutí kontroly trakcie a zvolení športového režimu XtraBoost nad všetkými týmito malými nedostatkami iba mávneš rukou, pretože si naplno uvedomíš, o čom to BMW v skutočnosti je.
NEPREHLIADNI
Testovali sme najextravagantnejší elektromobil na Slovensku. DS3 trpí len pár, no zbytočnými chybami
V recenzii sa dozvieš:
- Aký výkon ponúka plug-in hybridná motorizácia BMW 330e
- Aké sú jazdné vlastnosti „bavoráku so zelenými značkami“
- Aká je jeho spotreba s vybitou batériou a čisto elektrický dojazd
- Prečo je najväčšou slabinou BMW 330e nabíjanie a aké sú nabíjacie časy
- Akými technológiami inžinieri napumpovali trojkovú radu BMW
- Ako vyzerá a pôsobí interiér, aké je jeho ovládanie a čo považujem za menšiu nevýhodu
- Ako funguje asistent jazdy v praxi a kde všade sa dá využiť
Loading…
Plug-in hybridná motorizácia BMW 330e je o niečo menej štandardná, než vo väčšine prípadov iných automobiliek. Zatiaľ čo sa ostatní výrobcovia predovšetkým spoliehajú na spaľovacie motory s menším objemom, ktorým sekunduje výkonný elektromotor, BMW išlo cestou dvojlitrového štvorvalca, ktorý má maximálny krútiaci moment 300 Nm a výkon 135 kW (184 koní).
Spaľovaciemu motoru sekunduje výkonný 83 kW (113-koňový) elektromotor, ktorý dáva krútiaci moment 265 Nm. Táto dvojica posytuje dohromady výkon úctyhodných 215 kW (292 koní) s krútiacim momentom 420 Nm, čo robí z plug-in hybridného BMW 330e jeden z najvýkonnejších „cenovo dostupných“ plug-in hybridov na trhu. Z rýchlenie z 0 na 100 km/h za „papierových“ 5,8 sekundy si mal možnosť vidieť aj na našom Instagrame.
Nad týmto všetkým stojí pohon všetkých štyroch kolies xDrive. Ten som, žiaľ, nemal možnosť vyskúšať v náročnejších snehových podmienkach, no na upravenej ceste fungoval skvele a naozaj mu nie je čo vytknúť. Ešte pred tým, ako sa presunieme k údajom o spotrebe, elektrickom dojazde a nabíjaní, sa ešte nachvíľu zastavím pri jazdných vlastnostiach, ktoré sú jedným slovom famózne!
Pred samotným testovaním som si hovoril, že BMW a plug-in hybridná motorizácia jednoducho nemôže fungovať, že z takéhoto auta sa vytratí povestná zábava a radosť z jazdy, ktorá už niekoľko rokov definuje značku. Teraz môžem smelo vyhlásiť, že moje predsudky boli absolútne mylné a BMW 330e je azda ešte zábavnejšie, ako čisto spaľovacie motorizácie trojkového bavoráka.
Zvukový prejav benzínového dvojlitru je príjemný aj napriek tomu, že je dopĺňaný zvukom z reproduktorov. Pri športovom režime sa motor vytáča až k 7000 otáčkam za minútu. No ako to spomínam pri každom plug-in hybride, aj tu výrazne pomáha elektromotor, ktorý robí zázraky a okamžitý nástup jeho výkonu dáva trojkovému BMW úplne nový rozmer.
Po úplnom vypnutí trakčných asistentov, ktorí sa vypínajú 5-sekundovým podržaním tlačidla na deaktiváciu kontroly trakcie, sa z auta stane beštia, no extrémne zábavná beštia, s ktorou sa dá užiť hromada zábavy. O radenie sa stará 8-stupňová automatická prevodovka, samozrejmosťou je aj možnosť manuálneho radenia pádlami pod volantom, no v „zábavnom“ režime radí prevodovka výborne aj sama.
Nebudem klamať, jazdenie s plug-in hybridným BMW som si užíval na maximum, čo sa vo finále prejavilo aj na spotrebe, tá sa miestami pohybovala až na úrovni 13 l/100 km, no takýmto štýlom sa nedá jazdiť stále a pri kultivovanej jazde s vybitou batériou sa spotreba pohybuje na úrovni 8 l/100 km.
Pri tejto jazde som kombinoval mesto, okresky aj diaľnicu. Pri jazde po diaľnici je v prípade plug-in hybridu nezmysel využívať elektrický pohon, pri zvolenom adaptívnom režime, ktorý inteligentne nastavuje vlastnosti auta vzhľadom na jazdnú situáciu, sa moja diaľničná spotreba pohybovala na úrovni 7,5 až 8 l/100 km. Medzi ostatné jazdné režimy ešte patrí hybridný, čisto elektrický a spomínaný športový, každý z nich má ešte niekoľko svojich podkategórií.
Čisto mestskú benzínovú spotrebu som nemeral. Plug-in hybrid má v meste jazdiť na elektrinu, preto bol test elektrického dojazdu po meste jeden z kľúčových bodov. Batéria má hrubú kapacitu 12 kWh, z čoho je využiteľných niečo okolo 10 kWh. Priemerná mestská spotreba pri plnom komforte so zapnutým kúrením a klimatizáciou sa pohybovala na úrovni 21 kWh/100 km.
Pri teste čisto elektrického dojazdu sa mi podarilo na elektrinu prejsť rovných 40 km, po meste som ale najazdil zhruba 30 km a zvyšných 10 km som prešiel po okreskách. Dovolím si tvrdiť, že ak by som jazdil iba v meste, s dojazdom by som sa priblížil k 50 km na jedno nabitie, v tomto smere teda BMW dosahuje priemerné výsledky.
Po vybití batérie som znova vybehol na okresné cesty a diaľnicu, kde som prešiel rovnakú vzdialenosť, teda ďalších 40 km, teraz už čisto na benzín. Po 80 km jazdy, z čoho som polovicu prešiel na elektrinu, sa moja benzínová spotreba vyšplhala na 3 l/100 km. Aj v tomto prípade platí to, čo pri všetkých plug-in hybridoch a ich spotrebách. Všetko závisí od toho, ako často auto nabíjaš a aké trasy jazdíš, pri dlhých trasách sa budeš benzínovou spotrebou blížiť k spomínaným 8 l/100 km, pri krátkych jazdách ti spaľovací motor ani nemusí zapnúť.
Ani trojkový bavorák za takmer 78 000 € ale nie je dokonalý a dostávame sa k najzásadnejšiemu problému tohto auta, ktorým je nabíjanie. V tomto smere už dlhodobo kraľuje Mercedes, ten k plug-in hybridom ponúka naozaj rýchle DC nabíjanie, ktoré sme mali možnosť zažiť pri malom „Áčku“ aj veľkom GLE.
BMW žiaľ 330e nevybavilo ani tým, čo už dnes považujeme za štandard, a to je aspoň 7,4 kW palubná nabíjačka. V tomto prípade tu teda nájdeme len 3,7 kW/16A nabíjačku, zabudni tak na „rýchle“ dobitie pár kilometrov elektrického dojazdu počas nákupov či vybavovačiek v meste. Naozaj, s týmto autom ani nemá zmysel blokovať verejné nabíjačky a nabíjanie by si si tak určite mal nechávať na doma, prípadne v práci, ak je to možné. Z domácej 230V siete mi za 2 hodiny do batérie natieklo zhruba 25 % kapacity batérie.
Plné nabitie by tak trvalo približne 8 hodín. To nie tragické, auto by sa v takomto prípade cez noc bez problémov nabilo. Pri využití maximálneho nabíjacieho potenciálu by to bolo už do príjemnejších 4 hodín, no stále sa to ani len nepribližuje k polhodine, ako pri Mercedese GLA 250e, ktorý som tiež testoval.
Interiér a celkovo technológie plug-in hybridu BMW 330e ma opäť uchvátili a iba doplním informácie, ktoré som už povedal vo videu vyššie. Obrazovka virtuálneho kokpitu má veľkosť uhlopriečky 12,3″ a multimediálny displej je veľký 10,25″. Aj to, že obrazovka pre vodiča je väčšia, než multimediálny displej, je znakom, že v BMW je stále pánom vodič a všetko je zamerané na neho.
Ovládanie systému je maximálne intuitívne, jednotlivé karty s informáciami sú prehľadné a naozaj som nemal problém čokoľvek, čo som potreboval, v systéme nájsť. Menším nezvykom bolo ale to, že takmer všetky nastavenia virtuálnych budíkov prebiehajú v menu multimediálneho displeja. Ak si chce vodič napríklad prepínať medzi údajmi o spotrebe od tankovania, nabíjania až po tie individuálne, ktoré si môže kedykoľvek vynulovať, musí to robiť v menu stredovej obrazovky. Kvitujem ale prítomnosť bezdrôtového Android Auto a Apple CarPlay.
Dva palce hore ale dávam tomu, že BMW stále uchováva hardvérové tlačidlá na nastavovanie klimatizácie, hlasitosti rádia a aj jeho vypnutia či zapnutia. Je to prehľadné, vždy dostupné a teplota sa tým pádom dá nastaviť aj „po slepiačky“.
Prevedenie a celkový dojem z interiéru bol aj v trojkovom BMW na veľmi vysokej úrovni, pekné ambientné osvetlenie tomu dáva ešte väčší punc. Veľkú úlohu tu ale zohrala aj bohatá príplatková výbava, ktorá zahŕňa audio Harman/Kardon, panoramatickú strechu s otvoriteľným strešným oknom, vyhrievaný volant, prítomnosť head-up displeja, či ovládanie gestami.
Nesmiem vynechať ani pohodlné vyhrievané predné sedadlá, ktoré sú plne elektricky nastaviteľne a na ktorých sa dá „dofúknuť“ alebo naopak povoliť bočné vedenie v oblasti chrbta.
Z príplatkových vecí sme mali v nami testovanom modeli aj špičkové adaptívne laserové svetlá BMW Laser Light s dosvitom až 600 metrov. Tie sa dokážu v zákrutách natáčať a reakcia na pohyb volantom je extrémne rýchla, svetlá idú takmer okamžite tam, kam vodič zatočí. Detailom, ktorý ale tiež posunul level BMW 330e o kúsok vyššie, boli aj ostrekovače integrované priamo v stieračoch.
Samostatnú pozornosť si tiež zaslúži technológia Driving Assitant. Asistent jazdy v BMW je špičkový, vo videu som povedal, že s takto skvele fungujúcim asistentom som sa ešte nestretol. Upresním, takto skvelého asistenta som ešte nezažil na vlastnej koži. Verím, že Tesla či nová trieda S od Mercedesu ho zrejme majú ďaleko prepracovanejšieho.
Toto je „obyčajné“ trojkové BMW, ktoré ale dokáže na dobre značenej ceste skutočne jazdiť úplne samo. Dôveru k tomuto systému umocňuje aj to, že všetko, čo sa auto chystá urobiť a tiež všetko to, čo auto na ceste vidí, sa zobrazuje v animácii na virtuálnych budíkoch.
Asistent jazdy dokáže spomaliť pred križovatkou, ostrou zákrutou či dokonca pri odbáčaní na križovatke. Na diaľnici nemusíš do riadenia zasahovať vôbec, no aj pri jazde v meste sa mi zopárkrát stalo, že brzdový či plynový pedál som nepoužil aj niekoľko minút.
Aj napriek modernizácii si ale BMW 330e zachováva svoju dobre známu tvár, pri pohľade z vonka ti je hneď jasné, o ktorý model z radov bavorskej automobilky ide. O tom, že ide o vizuálne nádherné auto, sa tu zrejme rozpisovať nemusím. Svedčia o tom fotografie a video, ktoré si môžeš pozrieť vyššie.
Zhrnutie
Ani plug-in hybridná motorizácia z BMW 330e „nezahubila“ to najpodstatnejšie, čím je radosť z jazdy. Výkonu má plug-in hybrid BMW na rozdávanie a „malí-veľkí chlapci“ si s týmto autom užijú aj príležitostnú športovú jazdu. BMW našlo skvelý kompromis medzi diaľkovými jazdami, mestským dochádzaním do práce či nákupy a zábavou, ktorú 330e rozhodne ponúka.
BMW 330e má snáď len jedinú vážnu chybu, ktorou je pomalé nabíjanie. Niekomu však môže prekážať aj cenovka, ktorá v prípade plug-in hybridu s pohonom xDrive štartuje na sume 50 200 €. Doplnková výbava nami testovaného modelu cenu vystrelila až na 78 000 €, čo je už naozaj poriadna pálka. Na druhej strane, auto je technologicky tak nabité, že s podobnou výbavou by 80-tisícové čiastky atakovali aj plug-in hybridy konkurencie.
Pre koho je teda BMW 330e? Pre každého chlapa s dušou chlapca, ktorý má auto, kde cez noc nabíjať, aby si cez týždeň po ceste do práce mohol užívať tichú jazdu s nulovými emisiami a nulovou spotrebou paliva a cez víkend naopak zábavu pri športovej jazde, to všetko s jedným a tým istým autom.
Fotografie k článku vyhotovil Michal Varga. Video vytvoril Lukáš Kubica.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené