Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Inovatívny holandský startup Elysian predstavil jedinečný koncept dopravného lietadla, ktoré má využiť na svoj pohon výlučne elektrickú energiu z batérií a elektrické motory podobne, ako moderné elektromobily. Ako upozorňuje portál Simple Flying, stroj ponúkne prekvapivo dobrý dolet a zároveň nosnosť, čím sa môže stať drsnou konkurenciou pre klasické lietadlá.

Vývoj započal

Lietadlo nesie názov Elysian E9X a má poskytnúť schopnosť preletieť na jedno nabitie až 800 km, pričom na palube unesie celkovo 90 pasažierov. Hlavnou výhodou v porovnaní s konkurenciou má byť vysoká energetická hustota batérií, ktorá dosahuje až 360 Wh/kg, čo je o poznanie viac, než lítium-iónové batérie v elektromobiloch značky Tesla – až o približne 100 Wh/kg.

Spoločnosť chce dostať tento stroj do vzduchu v roku 2033, avšak bude čeliť nesmierne veľkým výzvam a komplikovanému trhu. Už desaťročia sú najväčšími výrobcami dopravných lietadiel Airbus a Boeing, ktorý dnes zápasí s obrovskými problémami. Dôvodom je, že tieto spoločnosti začínali v dobe oveľa voľnejších noriem a slabších bezpečnostných opatrení, ktoré umožňovali jednoduchší vývoj a konštrukciu.

Elysian

Ak chce však dnes nejaká firma začať od nuly, čelí oveľa väčším výzvam, než ktorým čelil práve Airbus alebo Boeing. O to viac, ak na trh prichádza s úplne novou formou pohonu lietadiel, v tomto prípade plne elektrickou a teda bezemisnou.

Vývoj turbínových motorov pokračuje

Aj keď sú elektrické či vodíkové lietadlá čoraz bližšie, klasické turbínové motory sa svojho konča ani zďaleka nedočkali. Rolls-Royce napríklad vyvíja zariadenie UltraFan, ktoré dosahuje až o 25 % vyššiu efektivitu v porovnaní so svojim predchodcom, motorom Trent.

Produkuje dokonca až o 40 % menej oxidov dusíka, ktoré sú obzvlášť nebezpečné pre ľudské zdravie a je zároveň o približne 35 % tichší.

Obrovský trh

Dolet 800 km nemusí znieť tak revolučne, avšak postačí na značnú časť kontinentálnych letov. Firma navyše očakáva ďalší pokrok v batériových technológiách, ktorý umožní dolet 1 000 km, čím by takéto lietadlá zvládali pokryť až 50 % všetkých plánovaných letov, vysvetľuje na svojej webovej stránke Elysian.

Ak to teda firma prežije a dostane sa až k výrobe, má obrovskú šancu preraziť na trhu, na ktorom to dokáže len málokto. Vo vývoji je okrem toho aj niekoľko ďalších potenciálne revolučných lietadiel, či už s vodíkovým pohonom alebo so schopnosťou prekonať rýchlosť zvuku tichšie a lacnejšie, než Concorde.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú