Vo štvrtok 7. júna bol vydaný patentový spis, v ktorom Nvidia predstavuje novú technológiu „infinite resolution“. Tá ma potenciál zmeniť herný priemysel a to, ako dnes hry vyzerajú a celkový pôžitok z nich.

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Infinite resolution alebo v preklade „nekonečné rozlíšenie“ je nová technológia Nvidie, ktorá je založená na princípoch vektorovej grafiky. Tá po novom nahradí staré statické textúry v hrách. Nasadenie vektorovej grafiky v podobe tejto novej technológie do hier môže priniesť mnohonásobné zlepšenie grafiky hier. Hry tak budú vyzerať lepšie a pôžitok z nich bude perfektný.

Ako to funguje?

Novodobé hry využívajú statické textúry, ktoré môžu byť v rôznom rozlíšení, štandardne v 720p, 1080p, 1440p, 4K alebo aj niekde medzi. Tieto 2D textúry pokrývajú povrch takmer každého 3D objektu v hre, od zbraní, áut až po prostredie. Vývojári vytvárajú hry s balíčkom týchto textúr pre každé rozlíšenie dostupné v nastaveniach hry.

Tento spôsob si vyžaduje veľa úložného priestoru a znamená tiež, že dnešné hry poskytnú maximálne rozlíšenie, ktoré je definované najkvalitnejšími textúrami pribalenými k hre.

Statické textúry v starších hrách nevyzerajú na moderných monitoroch dobre

Zoberme si napríklad známu hru Diablo 2, ktorú si chceme zahrať na výkonnom PC. Maximálne rozlíšenie hry však dosiahne iba 1024 x 768, čo je pod úrovňou toho, čo dokáže vaše výkonné PC a súčasné monitory. Hra nebude vyzerať tak dobre, ako by sme očakávali, pretože hra sa bude snažiť staré statické textúry roztiahnuť a prispôsobiť na veľkosť použitého monitora.

Technológia infinite resolution to zmení

Riešenie v podobe technológie infinite resolution tieto problémy vyrieši. Namiesto balíčkov statických textúr v rôznom rozlíšení bude hra obsahovať iba jednu sadu informácií pre každú textúru. Každá textúra sa teda bude vykresľovať v reálnom čase na základe týchto informácií, ktoré vývojári do hry nadefinujú vopred. Počítač tak využije svoj výkon a GPU na vykreslenie týchto textúr. Hry tak budú pripravené na budúcnosť. Stačilo by zmeniť informácie o textúrach a tak by napríklad aj hra Diablo 2 dnes bola schopná vykresliť perfektné textúry na masívnych 8K monitoroch.

Vektorová grafika je základom

Ako už bolo spomenuté, nová technológia nie je až tak nová. Šikovne však využíva princípy vektorovej grafiky. Ak netušíš čo vektorová grafika je, stačí ti vedieť, že sa používa na rôzne účely a je neoddeliteľnou súčasťou grafického dizajnu. Ak grafik vytvorí napríklad logo za pomoci vektorovej grafiky, môžeš ho ľubovoľne zmenšovať a zväčšovať bez straty kvality. Tak isto budú fungovať textúry v hrách za pomoci technológie infinite resolution.

Aká je budúcnosť tejto technológie ?

Nateraz je však zatiaľ ťažké povedať, či túto technológiu využijú všetky hry alebo bude určená len pre určité typy hier. Taktiež pri vykresľovaní textúr v reálnom čase bude potrebný naozaj výkonný počítač. To by mohlo pre bežného hráča znamenať, že kvôli vysokým nárokom na výkon si hru nebude môcť zahrať. Nvidia však predstavila prinajmenšom zaujímavý koncept s veľkým prísľubom do budúcnosti a len čas ukáže, ako sa osvedčí.

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
19%
Páči sa mi to
58%
Chcem to
0%
Mám to
13%
Nepáči sa mi to
3%
Neznášam to
6%
O autorovi
Dávid Hrabčák
Som študent doktorandského štúdia na Technickej univerzite v Košiciach v odbore Multimediálne telekomunikácie. Moderné technológie sú pre mňa nie len niečo, čo študujem, ale aj koníček. Okrem technológií rád počúvam a tvorím elektornickú hudbu.