Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prechod k elektromobilite začína byť, najmä v segmente osobnej dopravy, čoraz intenzívnejší a mnohé automobilky už stanovili definitívne termíny, kedy plánujú zastaviť výrobu spaľovákov.

Takéto zásadné zmeny však podľa mnohých odborníkov povedú k masívnemu prepúšťaniu zamestnancov, pre ktorých nebudú mať výrobcovia po transformácii na elektromobilitu dostatok práce.

Francúzska automobilka Renault však tento problém rieši po svojom a ako prvá v priemysle prišla s riešením, ktoré nielenže pomôže udržať pracovné miesta, ale vytvorí aj ďalšie nové pozície. Vo veľkom totiž začína recyklovať staré autá a terajšie továrne premieňa na obrovské centrá, v ktorých repasuje používané komponenty a vozidlá, informuje Automotive News Europe.

Renault sa so zmenami vysporiadal jedinečným riešením

Po prvom závode vo francúzskom Flins bude takáto továreň aj a v Španielsku, informoval Renault vo výročnej správe. Svoj projekt pomenovaný ako Refactory odštartoval už pred rokom, kedy v závode Flins začal vytvárať podmienky pre repasovanie starých áut.

Továreň, ktorá funguje už od roku 1952 a stala sa domovom pre výrobu známych modelov ako Renault Zoe či Nissan Micra, je prvou dedikovanou súčasťou nového obehového hospodárstva mobility spoločnosti. Renault je vôbec prvým výrobcom áut, ktorý sa odhodlal repasovať použité autá na priemyselnej úrovni.

Renault Group

Vo Flins sa pritom zameriavajú na 4 hlavné programy, ktoré majú použitým autám vdýchnuť nový život. V prvom programe Re-Trofit už od septembra 2021 závod pokrýva renováciu a repasovanie starých áut. Týmto spôsobom doteraz Renault oživil zhruba 1500 vozidiel a v najbližších rokoch chce program rozšíriť o ďalšie pozície a činnosti, ktoré budú zahŕňať aj opravy karosérií.

V najbližších 2 rokoch sa zároveň bude sústrediť na možnosť transformácie úžitkových áut na elektrické.

V ďalšom programe Re-Energy sa automobilka zameria na vývoj aplikácií a opravu batérií, ktoré budú s rastúcou elektromobilitou pribúdať. Túto činnosť má pokrývať dcérska spoločnosť Gaia, ktorá sa pripravuje na zvýšenie objemu opráv batérií z aktuálnych zhruba 2 000 za rok 2021 až na 20 000 opráv ročne do konca dekády.

Renault taktiež v závode vo Flins implementoval aj stacionárne uskladnenie batérií do kapacity 15 MWh, ktoré môžu byť využité ako záložné zdroje energie pre rôzne účely. Medziročne by sa mala kapacita tohto projektu zvýšiť až na dvojnásobok.

NEPREHLIADNI
Padol dátum, hlásia koniec spaľovákom. Obľúbená automobilka na Slovensku ich stiahne už o pár rokov

Skutočnú recykláciu a opätovné použitie potom zabezpečí program Re-Cycle, v ktorom tímy odborníkov zo závodu Choisy-le-Roi budú repasovať použité náhradné diely a materiály ako sú katalyzátory alebo nárazníky pre ďalšie využitie.

Štvrtý program Re-Start je zameraný na Industry 4.0 a Renault v ňom plánuje školiť zamestnancov pre budúcu výrobu vozidiel s využitím inovačných technológií, vrátane 3D tlače a robotov.

Renault Group

Aktuálne v továrni Flins Renault v týchto programoch zamestnáva 700 pracovníkov, no už do roku 2030 by sa mal ich počet zvýšiť až na 3 000. Potenciál tejto továrne je pritom obrovský. Pri rozlohe 11 000 mmôže obnoviť 180 áut denne, respektíve až 45 000 vozidiel ročne do roku 2023 s možnosťou zdvojnásobenia objemu v ďalších rokoch.

Stratégiu zo závodu vo Flins chce automobilka preniesť do ďalšej továrne v Seville v Španielsku, ktorá by sa mala premeniť na Refactory už do roku 2024 a v najbližších rokoch tam bude spoločnosť spúšťať vyššie spomenuté programy.

Renault tak týmto spôsobom bojuje s problémami, ktoré transformácia na elektromobilitu prinesie. Že ide o reálne obavy potvrdzujú aj nedávne správy zo susedného Česka, kde v Škodovke môžu stratiť prácu tisíce zamestnancov.

Automobilky sa musia pripraviť na najhoršie

Veľké problémy automobilkám spôsobuje aj pretrvávajúca polovodičová kríza, ktorá má za následok časté odstávky výroby. Je však všeobecne známe, že elektrické vozidlá sú konštrukčne jednoduchšie a komponentov, ktoré v sebe majú, je taktiež výrazne menej.

Podľa odborov môže potom len v Škode stratiť prácu až 10-tisíc pracovníkov, uviedli odbory vo svojom týždenníku Škodovácký odborář, na ktorý sa odvolal server e15.cz, píše TASR.

NEPREHLIADNI
Totálne zlyhanie a bezpečnostné riziko na cestách. Elektrická Dacia získala mizerné hodnotenie v crash testoch

Tento scenár môže potom po prijatí prísnej emisnej normy Euro 7 a prechode k elektromobilite postihnúť aj ďalšie veľké automobilky. Doplatiť na to môžu aj výrobcovia nákladných áut, ktorých čaká prechod k výrobe vozidiel s nulovými emisiami.

V tomto smere už počíta s veľkými stratami aj Daimler Trucks. Predseda predstavenstva spoločnosti Martin Daum podľa TASR uviedol, že firma bude mať do roku 2033 o tisíce zamestnancov menej. Konkrétne číslo však nezverejnil. Výrobcovia sa tak budú musieť prispôsobiť náročným zmenám, ktoré ich v nasledujúcich rokoch čakajú, pokiaľ chcú prežiť.

Zaváhanie pri prechode na elektromobilitu by totiž mohlo mať pre mnohých devastačné následky. O to viac, keď na európske trhy prichádza silnejúca konkurencia z Číny, ktorá otvára nové centrá a továrne na starom kontinente. Príkladom je čínske NIO, ktoré po expanzii do Nórska plánuje postaviť aj svoju prvú európsku továreň v susednom Poľsku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú