Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
Sodíkovo-iónové batérie (SIB) sa dlhodobo považujú za nádejnú alternatívu k lítium-iónovej technológii, no doteraz ich rozvoju bránili problémy s krátkou životnosťou a poklesom kapacity. Vedci z Kórejského inštitútu pre elektronické technológie (KETI) a Univerzity Kangwon však dosiahli významný prelom. Zavedením lítiovej soli LiPF₆ do elektrolytu dokázali výrazne zlepšiť výkon aj stabilitu týchto batérií.
V konkrétnych testoch si batéria s pridaným lítium-hexafluorofosfátom udržala 92,7 % svojej pôvodnej kapacity aj po 400 nabíjacích cykloch, čo je výrazne nad doterajším priemerom okolo 80 %. Výsledky naznačujú potenciál na praktické nasadenie SIB technológie v oblasti udržateľnej energetiky, najmä pre veľkokapacitné úložiská energie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Ochrana anódy a spevnenie katódy
Podľa štúdie publikovanej tímom profesorov Ji-Sang Yu a Hyun-seung Kim zlepšenie nie je výsledkom jedinej reakcie, ale kombinovaného účinku na dve kľúčové súčasti batérie.

Na strane anódy, ktorá je vyrobená z tvrdého uhlíka, dochádza k vytvoreniu stabilnej vrstvy pevného elektrolytického rozhrania. Táto vrstva chráni povrch anódy pred rozkladom a zároveň znižuje rozpustnosť elektrolytu.
Na strane katódy, ktorá má vrstvenú O3-kryštálovú štruktúru, pôsobia lítiové ióny ako stabilizačné prvky. Dochádza k miernemu povrchovému dopovaniu, ktoré vytvára tzv. iónové piliere. Tieto štrukturálne prvky znižujú riziko kolapsu vrstvenej štruktúry a zároveň obmedzujú tvorbu plynov počas nabíjacích cyklov.
Analýzy potvrdili aj významné zníženie vývoja oxidu uhličitého počas prevádzky, čo poukazuje na nižšiu mieru rozkladu elektrolytu. Elektrónová mikroskopia zároveň odhalila zachovanie integrity katódovej štruktúry aj po stovkách cyklov.
Krok k praktickému využitiu v udržateľnej energetike
Podstatným faktorom je aj to, že súčasný spôsob syntézy elektrolytu s prídavkom LiPF₆ je škálovateľný, čo znamená, že by mohol byť realizovateľný aj vo veľkovýrobe. To je zásadné pre budúce využitie sodíkovo-iónových batérií ako lacnejšej a dostupnejšej alternatívy k lítium-iónovým článkom, predovšetkým v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a stacionárnych úložísk.
„Získané poznatky môžu slúžiť ako základ pre vývoj efektívnejších a cenovo dostupných sodíkovo-iónových batérií,“ uzavrel tím výskumníkov. Vzhľadom na rastúce nároky na udržateľnú energetiku sa tak otvárajú nové možnosti pre bezpečnejšie, ekologickejšie a ekonomicky výhodnejšie batériové technológie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

