Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
Sodíkovo-iónové batérie (SIB) sa dlhodobo považujú za nádejnú alternatívu k lítium-iónovej technológii, no doteraz ich rozvoju bránili problémy s krátkou životnosťou a poklesom kapacity. Vedci z Kórejského inštitútu pre elektronické technológie (KETI) a Univerzity Kangwon však dosiahli významný prelom. Zavedením lítiovej soli LiPF₆ do elektrolytu dokázali výrazne zlepšiť výkon aj stabilitu týchto batérií.
V konkrétnych testoch si batéria s pridaným lítium-hexafluorofosfátom udržala 92,7 % svojej pôvodnej kapacity aj po 400 nabíjacích cykloch, čo je výrazne nad doterajším priemerom okolo 80 %. Výsledky naznačujú potenciál na praktické nasadenie SIB technológie v oblasti udržateľnej energetiky, najmä pre veľkokapacitné úložiská energie. Na tému upozornil portál InterestingEngineering.
Ochrana anódy a spevnenie katódy
Podľa štúdie publikovanej tímom profesorov Ji-Sang Yu a Hyun-seung Kim zlepšenie nie je výsledkom jedinej reakcie, ale kombinovaného účinku na dve kľúčové súčasti batérie.
Na strane anódy, ktorá je vyrobená z tvrdého uhlíka, dochádza k vytvoreniu stabilnej vrstvy pevného elektrolytického rozhrania. Táto vrstva chráni povrch anódy pred rozkladom a zároveň znižuje rozpustnosť elektrolytu.
Na strane katódy, ktorá má vrstvenú O3-kryštálovú štruktúru, pôsobia lítiové ióny ako stabilizačné prvky. Dochádza k miernemu povrchovému dopovaniu, ktoré vytvára tzv. iónové piliere. Tieto štrukturálne prvky znižujú riziko kolapsu vrstvenej štruktúry a zároveň obmedzujú tvorbu plynov počas nabíjacích cyklov.
Analýzy potvrdili aj významné zníženie vývoja oxidu uhličitého počas prevádzky, čo poukazuje na nižšiu mieru rozkladu elektrolytu. Elektrónová mikroskopia zároveň odhalila zachovanie integrity katódovej štruktúry aj po stovkách cyklov.
Krok k praktickému využitiu v udržateľnej energetike
Podstatným faktorom je aj to, že súčasný spôsob syntézy elektrolytu s prídavkom LiPF₆ je škálovateľný, čo znamená, že by mohol byť realizovateľný aj vo veľkovýrobe. To je zásadné pre budúce využitie sodíkovo-iónových batérií ako lacnejšej a dostupnejšej alternatívy k lítium-iónovým článkom, predovšetkým v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a stacionárnych úložísk.
„Získané poznatky môžu slúžiť ako základ pre vývoj efektívnejších a cenovo dostupných sodíkovo-iónových batérií,“ uzavrel tím výskumníkov. Vzhľadom na rastúce nároky na udržateľnú energetiku sa tak otvárajú nové možnosti pre bezpečnejšie, ekologickejšie a ekonomicky výhodnejšie batériové technológie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Slovákov budú diagnostikovať rýchlejšie: Nemocnica v Banskej Bystrici je domovom unikátneho laboratória (FOTO)
Šéf Volkswagenu odmietol stretnutie s Blahom a Kaliňákom. „Na aroganciu doplatíte,“ odkazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP