Crossoverov strednej triedy je veľa, KIA si zachováva stratégiu, kedy má lákavý dizajn zákazníka zaujať už na prvý pohľad, čo sme mali možnosť vidieť už pri modeloch Sportage či EV6. Voči koncernu je to diametrálne iný prístup, ktorý začal Slovákom čoraz viac imponovať. Dokazujú to aj medziročný nárast predajov značky, ktorý predstavuje 26 % (6117 predaných áut, podiel na trhu 11,6 %)

Nové Niro je navyše dostupné ako spaľovák, plug-in hybrid či čistý elektromobil. Ani pri spaľovacej verzii sa však nevyhlo aspoň čiastočnej elektrifikácii a pohonnú jednotku preto tvorí hybridná sústava s 1.6 GDI a 32 kW elektromotor, ktorý napája 1,32 kWh batéria. V podstate teda ide o hybrid, ktorý ale je nutné nabíjať a batéria sa dobíja rekuperovaním, avšak čisto elektrický dojazd je len pár kilometrov.

My sme mali možnosť testovať plug-in hybridnú motorizáciu, ktorá spája svet spaľovákov a elektromobilov a pri správnom používaní prináša majiteľovi benefity z oboch týchto svetov. Širokú ponuku pohonov a motorizácii sme pri KIA Niro mali aj v predchádzajúcej generácii, no novinka „dospela“ hlavne po technologickej stránke, kde už takmer nie je vidieť rozdiel v porovnaní s modelom Sportage či EV6.

Nová generácia navyše vyniká odvážnym dizajnom, ktorý nesie podpis novej identity automobilky KIA. Auto pôsobí futuristicky, medzi elektromobilom a spaľovákom nie sú žiadne signifikantné dizajnové odlišnosti a vnútorný priestor je na danú triedu vozidiel bohatý.

Motorizácie pre fanúšikov ale aj odporcov elektromobility

Ako sme už spomenuli v úvode, nová generácia KIA Niro je dostupná so všetkými možnými typmi pohonu. Klasický hybrid pozostáva z benzínovej 1,6-ky, ktorému dopomáha 48V elektrická sústava a kombinovaný výkon činí 141 koní. Táto motorizácia má iba malý, 1,32 kWh akumulátor, ktorá sa dobíja brzdením a cena Nira s touto pohonnou jednotkou začína už na 27 590 €.

Drahší je plug-in hybrid s cenou od 36 590 €, ktorý kombinuje rovnaký spaľovací benzínový motor 1,6 GDi s elektromotorom a výkon celej sústavy je 135 kW (183 koní). Plug-in hybrid navyše dokáže jazdiť v čisto elektrickom režime. Vďaka 11,1 kWh batérii prejde na jedno nabitie od 40 do 50 km, v závislosti od štýlu jazdy a profilu trasy.

Skutočné hodnoty spotreby a dojazdu KIA Niro PHEV

  • Elektrický dojazd v meste – spoľahlivo nad 40 km
  • Diaľnica 120 km/h (nabitá batéria) – 5,6 l/100 km
  • Diaľnica 130 km/h (nabitá batéria) – 6 l/100 km
  • Diaľnica 130 km/h (vybitá batéria) – 7 l/100 km
  • Plné nabitie na wallboxe – okolo 3 hodín
  • Plné nabitie z 230 V zásuvky – okolo 5 hodín

Tou najdrahšou motorizáciou je čistý elektromobil, ktorý začína na sume od 44 490 €. Zároveň ale ide aj o najvýkonnejšiu verziu, ktorá poskytuje výkon 204 koní. Akumulátor má v tomto prípade až 64 kWh a na jedno nabitie prejde elektrická KIA Niro až 460 km podľa cyklu WLTP. Verzia s menšou 39 kWh batériou sa už pri druhej generácii predávať nebude.

Martin Katler/FonTech

Túto verziu sme zatiaľ netestovali, no nové Niro EV bude nepochybne hitom podobne ako jeho predchodca. Zo skúseností vlastníkov prvej generácie elektrického Niro vieme, že v reálnych podmienkach v meste dokázali na jedno nabitie hravo prejsť až 460 km. S novým elektromobilom, ktorý má lepší softvér a technológie, teda nebude žiaden problém tento dojazd dosiahnuť.

Ktorú motorizáciu si vybrať?

Hybridná KIA Niro je pre niekoho, kto ešte stále nie je pripravený presedlať na elektromobil. Jednoducho natankuje a jazdí. Malá batéria a elektromotor následne pomáhajú pri rozjazdoch a plachtení, vďaka čomu má Niro HEV papierovú spotrebu 4,4 l/100 km. V skutočnosti je však takáto spotreba len veľmi ťažko dosiahnuteľná a počítať treba skôr so spotrebou okolo 5-5,5 l/100 km. Pri súčasnej cene benzínu by si tak dokázal jazdiť za cenu od 8,45 € do 9,30 € na 100 km.

Martin Katler/FonTech

Plug-in hybrid si zvolí niekto, kto by chcel okúsiť zážitok z používania elektrického auta, no ešte nie je úplne stotožnený s tým vzdať sa spaľováku. S plug-in hybridom sa v okruhu elektrického dojazdu dá jazdiť aj s nulovou benzínovou spotrebou a dlhodobá spotreba benzínu sa dá bez problémov stlačiť aj pod tri či dokonca dva litre na 100 km. Na to ale treba dodržiavať niekoľko zásad správneho jazdenia.

Tri tipy, ako jazdiť s plug-in hybridom čo najefektívnejšie:

  1. Nabíjaj vždy, keď je to možné
    • Aby si čo najviac znížil benzínovú spotrebu, pripoj auto k nabíjačke vždy keď stojí
    • Aj krátke polhodinové „pricucnutie“ vie dobiť energiu na pár kilometrov čisto elektrickej jazdy
  2. Elektrinu využívaj primárne v meste
    • Jazdu v elektrickom režime si šetri primárne do mesta
    • Tam, kde majú spaľováky najväčšiu spotrebu, teda v meste, je paradoxne elektromotor najúspornejší
    • Pri jazde po diaľnici naopak primárne jazdi na benzín, alebo využi hybridný režim, ktorý sám prepína medzi spaľovacím motorom a elektromotorom
  3. Jazdi plynulo s ľahkou nohou
    • Jazda s ľahkou nohou na plyne dokáže zvýšiť elektrický dojazd v meste o niekoľko kilometrov
    • Ak sa chceš elektrickým dojazdom priblížiť čo najviac k WLTP hodnote 60 km, brzdi jemne, aby si čo najviac využíval rekuperáciu

Pri správnom používaní plug-in hybridu dokážeš aj pri mesačnom nájazde 1 000 km jazdiť podstatne lacnejšie ako s čistým spaľovákom. Téme sme sa venovali v tomto článku a náklady sa pohybovali od 5,50 € na 100 km.

S vybitým autom po diaľnici sme počas testu dosiahli spotrebu 7 litrov/100 km, zatiaľ čo pri nabitej batérii to bolo pri rýchlosti 130 km/h o rovný liter menej. KIA Niro PHEV si navyše v batérii necháva dosť veľkú rezervu, ktorú však používateľovi ukazuje na palubnom počítači.

Inak povedané, ak nabitie klesne pod cca 15 %, Niro sa automaticky prepne z elektrického režimu do hybridného a následne už auto funguje ako bežný nenabíjateľný hybrid. Túto rezervu následne Niro využíva pri plachtení, rozjazdoch či veľmi pomalej mestskej jazde, čím výrazne šetrí benzínovú spotrebu.

Martin Katler/FonTech

Nakoniec prichádza KIA Niro aj ako čistý elektromobil, ktorý navyše ponúka parametre, vďaka ktorým sa radí k plnohodnotným rodinným elektrickým autám. Veľký 64 kWh akumulátor a na dnešné pomery žiaľ pomalšie 80 kW nabíjanie sú skvelou kombináciou do mesta, ale aj príležitostné dlhšie cesty.

Už predchádzajúca generácia elektrickej KIA Niro patrila k najlepším elektromobilom čo sa týka pomeru cena/dojazd, respektíve spotreby a novinka na tom nie je inak. Ak už je niekto rozhodnutý pre elektromobilitu, Niro EV môže byť perfektnou vstupnou bránou do sveta elektrických áut.

Najväčším benefitom elektromobilu je ale úspora na palive, nakoľko pri domácom nabíjaní sa dá jazdiť už od 2,70 €/100 km a pri využívaní verejných nabíjačiek je to zhruba polovica toho, čo by bežne Slovák zaplatil za benzín či naftu. Otázkou je, koľko nám takéto lacné nabíjanie vydrží, nakoľko ceny elektriny vystrelili nahor a do budúcna sa zdražovaniu nevyhneme či už doma, ale aj na verejných nabíjačkách. V tom najhoršom prípade by mohla jazda elektromobilom vychádzať na dvojnásobok oproti tomu čo dnes.

Čo ťa zaujme zvonku a z vnútra

Medzigeneračný rozdiel je tú vidieť na každom kroku, či už pri pohľade na exteriér auta, ako aj v jeho interiéri.

Dominantou interiéru je rozhodne nový prístrojový panel, ktorý kombinuje až tri displeje. Ten pred vodičom sa skladá z dvoch častí. V strede sa nachádza plnohodnotný 4,7″ displej, ktorý obsahuje informácie z palubného počítača, asistentov či navigácie, avšak plnohodnotné zobrazenie mapy na displeji pred vodičom stále chýba. Tento displej je osadený do väčšieho panela, ktorý je „statický“ a zobrazuje iba aktuálnu rýchlosť a otáčky motora.

Na ľavej a pravej strane sa napokon nachádza stav nabitia, respektíve stav palivovej nádrže. Informácie na tomto displeji sa nedajú nijak meniť, menia sa iba farby na základe zvoleného jazdného režimu. Vo vyšších stupňoch výbavy je samozrejme k dispozícii aj plne digitálny 10,25“ palubný počítač.

Stredový displej je domovom dobre známeho používateľského rozhrania automobilky KIA. V prípade plug-in hybridu a elektromobilu je infotainment doplnený funkcie pre elektrickú jazdu, ako manažment nabíjania, dojazd a podobne.

Martin Katler/FonTech

Pod displejom infotainmentu sa nachádza jedna z najlepších a najnávykovejších vychytávok nových modelov značky KIA. Ide o konfigurovateľný displej na ovládanie klimatizácie a multimédií. Jediným kliknutím sa dá displej premeniť z centra na ovládanie hudby na rozhranie, pomocou ktorého vieš meniť teplotu, zapínať vyhrievanie sedadiel a podobne.

Za pomoci rovnakých tlačidiel tak dokážeš ovládať dva rôzne „svety“ vo vozidle. Panel s multimédiami si navyše môžeš prispôsobiť podľa seba a pridať si sem môžeš napríklad skratku na rýchly prístup k navigácii, telefónu či rádiám.

Martin Katler/FonTech

Poloautonómna jazda v strednej triede

Do novej generácie KIA Niro sa dostali technológie, ktoré boli ešte donedávna výsadou tých najdrahších modelov automobilky. V rámci príplatkovej výbavy je k dispozícii systém HDA, ktorý umožňuje poloautonómnu jazdu na diaľnici.

Auto dokáže udržiavať jazdný pruh a taktiež dodržiavať odstup od vozidla idúceho pred ním. Čisto elektrická verzia KIA Niro EV môže byť dokonca vybavená druhou generáciou tejto technológie. Systém HDA II navyše dokáže autonómne zmeniť jazdný pruh po ťuknutí do smerovky. Táto technológia sa nachádza napríklad v elektromobile Kia EV6.

Ideálna KIA Niro pre Slováka

Kia Configurator Niro PHEV Gold 20220913 by Majo Š. on Scribd

Vo vyšších stupňoch výbavy je dostupný aj inteligentný tempomat, ktorý okrem úpravy rýchlosti na základe vpredu idúceho vozidla dokáže prispôsobiť rýchlosť aj na základe mapových podkladov v navigácii, aby vozidlo bezpečne prešlo zákrutou.

V stiesnených priestoroch sa hodí funkcia vyparkovania vozidla pomocou kľúča. Táto technológia je dostupná vo všetkých troch verziách, teda pri hybride, plug-in hybride aj elektromobile.

Digitálne technológie s jedinou nevýhodou

Pre auto z roku 2022 je už typické mobilné pripojenie k sieti. Vďaka službám KIA Connect a Live môžeš svoje vozidlo ovládať vzdialene skrz aplikáciu v smartfóne. Vstavaná navigácia zobrazuje aktuálne dopravné informácie a v prípade Niro EV dokáže naplánovať dlhšiu cestu aj so zastávkami na nabíjanie.

Miernym sklamaním je prítomnosť káblového Apple CarPlay a Android Auto. V kombinácii s 15 W bezdrôtovou nabíjačkou smartfónu nám toto príde ako nelogické riešenie. Autá roku 2022 si priam žiadajú pripájať smartfón bezdrôtovo.

Elektrická verzia KIA Niro navyše prináša funkciu V2D (Vehicle-to-Device). Pomocou špeciálneho adaptéru dokážeš skrz nabíjaciu zásuvku napájať iné elektrické zariadenia. Z auta si pritom schopný dostať výkon až 3 kW, čo bez problémov stačí aj na napájane elektrickej záhradnej techniky ako kosačka, píla a podobne.

Pozri si bohatú galériu fotografií KIA Niro PHEV:

KIA ku svojim skladovým modelom aktuálne ponúka cenové zvýhodnenie až 1 200 €. Bez čakacej doby si môžeš vybrať hybridné a plug-in hybridné modely. Elektrická Kia Niro je zatiaľ dostupná iba na objednávku cez konfigurátor.

Ku všetkým modelom KIA navyše automobilka pridáva až 7-ročnú záruku, respektíve záruku do nájazdu 150 000 km v závislosti od toho, čo príde skôr.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP