Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Ak by niekto vývojárom z DICE povedal, že už pol roka po vydaní ich novinky Battlefield 2042 počet súčasne hrajúcich hráčov spadne pod tisíc, asi by len neveriacky krútili hlavami.

Vo vojnovej novinke predsa sľubovali bezprecedentný zážitok, ktorý umocní nevyspytateľnosť počasia, vyvážené triedy bojovníkov i vyladený technický stav. Tomu nakoniec tvorcovia obetovali aj príbehovú kampaň, kedy vehementne argumentovali, ako sa môžu sústrediť len na vývoj multiplayeru.

Príliš lepšie však v prijatí hráčov z druhého tábora nedopadlo ani nové Call of Duty, ktoré síce neprinieslo taký katastrofálny stav ako jeho náprotivok, zároveň však neočarilo absolútne ničím originálnym.

Zdá sa, že časy, kedy hráči netrpezlivo čakali na každý nový diel Call of Duty sú už dávno preč a to isté platí aj s ich trpezlivosťou pri pohľade na nové diely Battlefieldu. Prečo posledné diely ikonických sérií predstavujú vážny problém a aká je ich budúcnosť?

Recyklované sľuby

Pri každoročne vydávanom Call of Duty sa vo vývoji striedajú viaceré vývojárske štúdiá – konkrétne ide o Treyarch (Black Ops), Infinity Ward (Modern Warfare) a Sledgehammer Games (WWII). Tie nám vždy na jar ponúknu ukážku niečoho „nového“, s dychberúcou grafikou, prepracovanými akčnými scénami a namakaným multiplayerom.

Prečítaj si aj
Zabudneš, že sa dívaš na hru. Toto je 9 noviniek, ktoré ťa grafikou posadia na zadok

Naposledy nám takto Sledgehammer predstavil Vanguard, ktorý bol doručený na jeseň minulého roka a ukázal príbehovú kampaň skladajúcu sa z niekoľkých príbehov členov špeciálnej jednotky, ktorej úlohou bolo zastaviť Project Phoenix.

Výsledok sme videli 5. novembra 2021 a nedá sa povedať, že by sa bolo na čo pozerať. Určite treba uznať, že celá séria Call of Duty naozaj vyniká svojím vizuálom a z hľadiska estetiky nie je dôvod, aby vývojári po tejto stránke čokoľvek menili. Bohužiaľ to však neplatí pre kampaň, ktorá je každým dielom kratšia, pričom v poslednej časti jej prejdenie zabralo len niečo viac ako 5 hodín.

Activision/úprava redakcie

Po prejdení kampane sa tvorcovia 70-eurovú cenovku hry snažili ospravedlniť vlažným zombie módom alebo multiplayerom, ktorého sa však kvôli identickej náplni s predchádzajúcimi ročníkmi hry množstvo hráčov prejedlo. To sa pomerne pochopiteľne prejavilo aj na nečakane malom záujme o hernú klasiku, ktoré umocnili podpriemerné predaje.

Revolúcia na papieri

Náprotivok od švédskeho štúdia DICE, ktoré spadá pod nepopulárne Electronic Arts, trpel omnoho vážnejšími problémami, než je podobnosť s predchádzajúcimi časťami. Po ohlásení Battlefieldu bol celý herný svet vo vytržení – autori sa od svetových vojen konečne pohli vlastným smerom a okrem dychberúcej grafiky hráčom sľubovali množstvo noviniek, ktoré sa mali postarať o revolučný herný zážitok.

Namiesto globálneho konfliktu vývojári ukázali víziu vojenského konfliktu v blízkej budúcnosti, a bolo sa na čo pozerať. Okrem pohľadu na futuristické zbrane a bojové drony zaujalo aj meniace sa extréme počasie zapríčinené globálnou katastrofou. Počas hrania sa vyskytnú tornáda, či piesočné búrky, ktoré dokážu zmeniť štruktúru mapy.

YouTube (screenshot)

Mimo hlavného multiplayerového módu prišiel v novom Battlefielde aj režim Portal, v ktorom si hráč dokáže nastaviť vlastné pravidlá, mapu a jednotky ktoré proti sebe nastúpia. Sily si tu môže porovnať napríklad americká armáda, vyzbrojená iba defibrilátormi, s nemeckými jednotkami, ktoré vo výbave nedisponujú ničím iným okrem svojho noža.

Jedna kastastrofa za druhou

Očakávania prakticky okamžite po vydaní vystriedala nekompromisná realita a prišlo tvrdé vytriezvenie – kedysi sľubný potenciál hry bol zakopaný pod zem otrasným technickým stavom, ktorý totálne zničil celkový zážitok.

Začalo to už nemožnosťou pripojiť sa do hry, kedy hráči nevideli menu s vybavením a nedokázali sa tak ani dostať do hry. Ak sa však hráč ocitol medzi šťastlivcami, ktorým sa to podarilo, tak si v hre mohol užiť napríklad pomalú smrť dôsledkom nefunkčného tlačidla na oživenie, ktorým oplývali jeho bratia v zbroji. Jediný spôsob ako opraviť tento bug, bol reštart hry, keďže odpočet času na znovuoživenie taktiež nefungoval.

Smutný bol aj pohľad rozdávanie zásahov, ktorý bol kompletne rozbitý, takže súpera nezabila ani dobre mierená rana do hlavy. Namiesto zručnosti tak rozhodovalo šťastie, čo stupňovalo už tak vysokú frustráciu z ďalších nepodarených oblastí hry. Drobné bugy aj kritické glitche boli doslova na každom kroku a internet zaplavili tisícky humorných, ale tiež poriadne kritických videí, na adresu technického stavu.

YouTube (screenshot)

Autori už veľkú časť z nich odstránili (dokonca po niekoľkých mesiacoch pridali štandardné počítadlo skóre!), no takmer pol roka po vydaní hry sa Battlefield 2042 dostal na desivé čísla súčasne hrajúcich hráčov – z najvyššieho počtu 100 590 hráčov klesol už pod hodnotu tisícky a momentálne sa zvažuje, čo s rozbitou hrou vlastne spraviť.

Sklamanie v oboch táboroch

Nadšenie z Battlefieldu neopadlo iba z hráčov, ale tiež z jeho tvorcov. Po skvelom úvodnom týždni, kedy hra naprieč všetkými platformami predala 4,23 milióna kópií, čo mimochodom boli 2. najlepšie predaje v rámci celej série, nasledoval strmý prepad a odvtedy sa EA ani DICE s číslami predajnosti nepodelili. Dokonca ani s vlastnými akcionármi. Označili ich len ako sklamanie.

Podobné pocity zažíval aj druhý tábor, ktorý pri pohľade na čísla predajov rovnako nemal žiaden dôvod na radosť, keďže Vanguard hlboko podliezol aj pesimistické očakávania. V porovnaní s predchádzajúcim dielom predajnosť posledného Call of Duty klesla až 40 % a išlo o najhoršie čísla v sérii za posledných 14 rokov.

Hráči nemajú radi 2. svetovú

Activision aj EA s predajmi teda nemohli byť spokojní, riešenie problému však každá strana poňala po svojom. Vydavateľ stojaci za Call of Duty zlyhanie nového dielu odôvodnil skutočnosťou, že 2. svetová vojna už jednoducho medzi hráčmi nerezonuje tak silne, ako v minulosti. Dôvodom má byť mladá generácia hráčov, ktorá obdobie svetového konfliktu vníma ako zastaralé, nemoderné a pomalé.

Call of Duty: Vanguard
Call of Duty: Vanguard

Spoločnosť sa v odpovedi odvolala na vlastné analýzy a nepriblížila, ako konkrétne k záveru dospela. Prieskum Gameindustry vykonaný na takmer 700 hráčoch zo Spojených štátov a Veľkej Británie však približuje o niečo iný príbeh. Druhú svetovú vojnu totiž ako nezaujímavú označila len necelá štvrtina hráčov, ktorí si Vanguard nekúpili.

Viac než polovica nekupujúcich naopak uviedla, že na nové Call of Duty jednoducho nemá čas popri iných hrách, kým 34 % respondentov ako dôvod toho, že hru nekúpili, uviedlo presýtenosť značkou. Dôvodom slabých predajov môže byť aj Call of Duty: Warzone, ktoré je dostupné bezplatne a ponúka veľmi podobný, ak nie lepší, herný zážitok, ako priniesol Vanguard.

Battlefield sa otriasol v základoch

Podstatne drastickejší prístup zvolilo EA, ktoré sa snaží hasiť hneď dva problém súčasne – ako upadajúcu hernú značku vrátiť na výslnie, a čo s Battlefield 2042, do vývoja ktorého spoločnosť naliala desiatky miliónov, vlastne spraviť.

Určite nezmeškaj
Rockstar sa môže hanbiť. GTA: San Andreas prerobili do famózneho Unreal Engine 5 a výsledok je fantastický

Odpoveď týkajúca sa budúcnosti Battlefield 2042 momentálne jasná nie je. O tom, že ide o kolosálne zlyhanie, už nikto nepochybuje. Autori sa snažia plátať hru, čo to dá, pozitívny trend vidieť aj v návrate hráčov, keďže počet aktívnych hráčov na Steame narástol na 2 000.

Stále ide o katastrofu, vývojárska podpora a záplaty aspoň dokázali zastaviť upadajúci trend, aj keď za cenu zrušenia módu pre 128 hráčov a zmenšenia herných máp. Proti tomu však pravdepodobne nikto protestovať nebude.

battlefield 1
Origin

Nahlas sa hovorí aj o prechode hry, alebo prinajmenšom niektorých herných módov, do bezplatného free-to-play modelu. V tomto prípade už hra môže len získať, aj keď kritike fanúšikov, ktorí za ňu v predobjednávkach vysolili desiatky eur, sa vývojári s istotou nevyhnú. Rovnako tak sa po prázdnych sľuboch nevyhnú ani oprávnenej nedôvere pri vydaní ďalšieho dielu v sérii.

Práce na ňom sa podľa Gamingbible už začali, nový titul by mal byť zasadený do súčasnosti a ponúknuť moderné zasadenie. Koľko času budú mať vývojári z DICE na jeho prípravu zatiaľ nie je jasné, základom je však nastaviť jasnú víziu. Tá sa podľa herného insidera Toma Hendersona pri vývoji Battlefield 2042 niekoľkokrát menila a pôvodne bol titul zamýšľaný ako Battle Royale.

Vývojári sa o konkrétnom pláne na finálnu verziu hry mali dozvedieť iba 15 mesiacov pred jej vydaním, čo sa zásadne podpísalo aj na jej katastrofálnom technickom stave. Isté je, že nový Battlefield už vznikne pod novým vedením. Vrcholný manažment DICE bol totiž nahradený tímom pod vedením Vincea Zampella, veterána stojaceho za hrami ako Apex Legends či Titanfall.

Úlohou nového tímu nebude len navrátiť značke zašlú slávu, ale tiež vybudovať nové Battlefield univerzum, ktoré EA naznačilo ešte koncom minulého roka. Ako si spoločnosť takéto univerzum predstavuje, zatiaľ nie je známe, chce v ňom však prepojiť všetky diely série, rovnako ako pripravovanú mobilnú verziu hry, ktorá by mala vyjsť počas tohto roka.

Bude Call of Duty prepisovať históriu?

Activision sa o priazeň hráčov tento rok bude uchádzať hneď dvojicou noviniek. V prvej nadviaže na úspech Modern Warfare jeho ďalším pokračovaním, ktoré by malo hráčov zaviesť do Južnej Ameriky a vrhnúť ich do boja proti mexickým kartelom. Zasadenie hry zatiaľ potvrdené nebolo, pobeží však na novom engine, pravdepodobne MW 2019.

Activison

Druhým prídavkom do populárnej série bude aj nový diel Warzone, ktorý podľa tvorcov predstaví zásadnú evolúciu Battle Royale žánru, ako aj nový sandbox režim a samozrejme tiež čerstvé herné prostredie. Aj nový Warzone vďaka novému enginu dostane modernejší vzhľad, dostupný by mal byť na jeseň tohto roka. O obe tohtoročné novinky sa postará Infinity Ward.

Otázne z dlhodobej perspektívy je, ako veľmi značku ovplyvní odkúpenie Activision-Blizzard zo strany Microsoftu. Budúcoročný diel Call of Duty sa podľa Polygon oneskorí a bude vydaný až v roku 2024. Séria sa tak vôbec prvý raz od roku 2004 nedočká každoročného plnohodnotného dielu.

Hovorí sa, že za odkladom nie sú ani tak potrebné práce pre vývojársky tím, ako skôr vlažné prijatie niektorých z posledných častí série a Activision pod drobnohľadom nového vlastníka prehodnocuje vydávanie nových dielov každé dva roky. Spoločnosť však v oficiálnom stanovisku podobné úvahy dementovala.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú